س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 07:55

وظایف نمایندگان مجلس« آنچه هست» و «آنچه باید باشد»/محمود رستمی تبار

وظایف نمایندگان مجلس« آنچه هست» و «آنچه باید باشد»/محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در سالهای اخیر و با توجه به تمرکز دوستان بر بزرگ نمایی نقاط  قوت و ضعف نمایندگان مجلس شورای اسلامی سعی بر نقد دوستان نماینده در ادوار مختلف نموده اند.  اما آنچه مهم است وظیفه نماینده مجلس فی النفسه هیچکدام از موارد مد نظر نویسندگان و منتقدان عزیز یعنی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در سالهای اخیر و با توجه به تمرکز دوستان بر بزرگ نمایی نقاط  قوت و ضعف نمایندگان مجلس شورای اسلامی سعی بر نقد دوستان نماینده در ادوار مختلف نموده اند.  اما آنچه مهم است وظیفه نماینده مجلس فی النفسه هیچکدام از موارد مد نظر نویسندگان و منتقدان عزیز یعنی توجه به بخشی از یک منطقه از حوزه انتخابیه  و بی توجهی نسبی به بخشی دیگر و هدایت بخش اعظم بودجه به سمت مد نظر (اگر چنین باشد ظلم بزرگی است). جاده کشی و آبرسانی و خانه سازی و نصب و انتصاب نیست.

نماینده به محض اینکه اعتبار نامه اش تصویب شد در برابر تک تک آحاد ملت ایران مسئول است و می تواند در همه زمینه های کلی کشور رای و نظر دهد. هر قانون مثبت که با رای یک نماینده تصویب شود مبارک است و هرقانون فلاکت باری می تواند موجبات مواخذه دنیوی و اخروی یک نماینده را بدنبال داشته باشد. حتی اگر به فلان قانون و یا فلان شخص شخصا رای منفی داده باشد و در دوران طرح در صحن مجلس نتوانسته باشد دیگران را قانع سازد و یا گامی برای افناع دیگران بر نداشته باشد. طبق اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.

هرچند نماینده می تواند از بالاترین مقام اجرایی کشور در مورد حوزه ماموریت خود و کل کشور پرسش نماید تا مبادا در توزیع عادلانه بودجه کشوری اجحافی در حق موکلانش رخ دهد اما حضورش و دخالتش در کوچکترین موارد اجرایی و اداری حوزه نمایندگی تنها این شبه را ایجاد می کند که نماینده مجلس می خواهد زمینه را برای موفقیت خود در انتخابات بعدی فراهم سازد.

بخش اعظم منتقدان میدانید وظیفه نماینده چیست. آنچه بیان می کنند همه حاشیه هایی است که متاسفانه نمایندگان مجلس کشور ما را به بیراهه برده است. نمایندگانی که قانون گذاری یکی از مهمترین وظایف آنهاست. و بخش اعظم وضعیت موجود کشور ناشی از عملکرد درست یا غلط آنها در صحن مجلس است.

کمی به وضع امروز بازار نظری بیفکنید!

به وضعیت نظام بودجه بندی کشور نگاهی بیندازید.

 به فرار های مالیاتی انبوه نظری بیندازید.

 به پولهایی که از جیب مردم به صندوقهای رباخواری ورشکسته اعطا شد و بعهدها بازار ارز را بهم ریخت نگاه کنید.

به وضعیت محیط زیست امروز کشور و به حاشیه راندن سمن های محیط زیستی توجه فرمایید.

برخی از قوانین مالی، بودجه بندی و قوانین بانکی کشور ما مربوط به قبل از انقلاب است. مجلس شورای اسلامی چرا در این  موراد نتوانسته است اقدامی به روز انجام دهد. قانون بودجه کشور آنچنان فاقد کارایی است و علیرغم همه هشدارها متکی به نفت است که نه تنها چاههای صادرات نفت بسته نشد بلکه (الحمدلله) پالایشگاه برای خودکفایی بنزین ساخته شدند تا لاکچری سوران شمال و آغازادگان بی درد در بزرگراههای تهران بسوزانند و مالیاتی پرداخت نکنند.  نظام بودجه تا آنجا مشکل آفرین است که دیگر دخل دولت نمی تواند خرجش را تامین سازد و شخص رهبر انقلاب به شخص رئیس مجلس دستور اصلاح می دهد.

 

به وضعیت حقوق کارگران توجه فرمایید. به بالا و پایین رفتن نرخ دلار توجه کنید, به وضع بازار خودرو نظری بیفکنید….

 

کاش در نقد عملکرد نمایندگان مجلس از عوامگرایی دست برداریم و کمی به نقد عملکرد این عزیزان بپردازیم که در سیاست خارجی چقدر موفق بوده اند. نمایندگان اهل سنت مجلس تا چه اندازه برای نزدیک نمودن دیدگاههای کشورهای همسایه به خود و حذف سوء تفاهمات مابین گام برداشته اند. نمایندگان کرد مجلس برای رهایی مردم دیارم از حمالی برای سرمایه داران چقدر تلاش نموده اند. کاش جناب نادری و دیگر همقطارانش بجای ترویج کولبری به فکر مشاغل آبرومند بودند.

 

نماینده مجلس باید بخش اعظم توانایهایش را صرف قانوگذاری صحیح عادلانه ای سازد که در آن همه اقشار مختلف جامعه از منافع آن برخوردار شوند. آنچه مهم است نمایندگان توانا و دانا و عالم می توانند با تاثیر گذاری بر مصوبات سایر همکاران و در نظر گرفتن ظرفیت های کلی حوزه انتخابیه خود گامهای مهمی برای توسعه عدالت اجتماعی پایدار بردارند.

 

کاش نمایندگان محترم فعلی و بعدی از بستر فراهم شده در سایه سار انقلاب اسلامی و ترواشات خوش عطر وبوی که در کوزه علم و ادب کشور برون می تراود و از پتانسیل و استعداد توانایی علمی مغزهای متفکر کشور بهره برده و کشور را آلات دست صادرات نفت و دلار نسازند. براستی اگر همه سرمایه های جاری کشور محاسبه گردند.نرخ دلار در برابر پول رایج کشور چقدر خواهد شد. کاش نمایندگان کشور از همه ظرفیت های زر خیز کشور استفاده و می توانستند عینک نزدیک بینی بر چشمان دولت مردان می انداختند تا چشمانشان کمتر به آنسوی مرزهای مسموم خیر می گشت.

 

ولی تا آن زمان  فقط یک پیشنهاد؛ چرا جناب نادری به دوستان حوزه منابع آب کشور پیشنهاد نمی دهد که مسیر شش و نیم کیلومتری از خروجی سد داریان  تا پل دو آب و دهها رودخانه پرآب دیگر حوزه انتخابیه خود در فواصل پانصد متری آب بندهای مناسبی برای  پرورش ماهی و سایر کاربردهای دیگر احداث و حداقل با واگذاری و یا اجاره آنها زمینه های صادرات ماهی پرورشی از قزل آلا تا خاویاری فراهم, و صدها جوان کولبر, از رنج کولبری رهایی یابند.  علاوه بر آن با نصب توربین های کوچک بخشی از نیروی برق کشور تامین گردد. بدینوسیله می توان بخشی از بودجه مورد نیاز منطقه با اتکا به لطف الهی در بارش هزار میلیمتری باران بهرمند شویم. به جهت اینکه مقصد نهایی این آب طرح گرمسیری است قطعا برای کشاورزی نیز بسیار مفید فایده خواهد بود.

 

بهرحال امید است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای رهایی کشور از تهدید امپریالیسم جهانی به قشر عظیم فارغ التحصیل کشور با عینک فرصت نگاه انداخته و بیش از این با تصویب طرحها و لوایح مملکت را به درد سر نیندازند.

 

اگر این عزیزان آب را از سرچشمه درست تنظیم نمایند نیازی به گل آلود نمودنش در پایین دست نیست. چرا که این همه میراب حقوق بگیر با استناد بر همان قوانین صحیح مجلسیان می تواستند با یک نظار صحیح کار را پیش ببرند.

2 پاسخ برای “وظایف نمایندگان مجلس« آنچه هست» و «آنچه باید باشد»/محمود رستمی تبار

  • ناشناس در تاریخ اسفند 5, 1397 گفت:

    علیکم سلام
    توزیع یارانه هم حتما از کانال مجلس می گذرد.
    دولت فقط پیشنهاد دهنده و مجری است.

  • شهروند در تاریخ اسفند 5, 1397 گفت:

    حاجی سلام دولت بجای اینکه مشکل جوانان و خانواده های ایرانی را بر طرف نماید آمدهسر ۴۵هزارو پانصد تومان یارانه. هر فرد ایرانی ۱۰ میلیون کمتر بگیرد واقعا” در فقر است یارانه حق هر فرد ایرانی است مثل نماز و روزه که بر هر فرد مسلمان واجب است یارانه وظیفه دولت است که به کلیه ی خانوارها بدهد