د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 11:27

نقش بی‌بدیل صنایع دستی پاوه در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه

نقش بی‌بدیل صنایع دستی پاوه در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه

به گزارش سلام پاوه:رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاوه به اهمیت صنایع دستی و تاثیر آن‌ها در رونق اقتصادی مردم منطقه اشاره کرد و گفت: بیشترین صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه مربوط به صنایع دستی و رشته گیوه‌بافی است. به گزارش خبرنگار سلام پاوه:در کنار تمامی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهرستان پاوه بی‌گمان […]

به گزارش سلام پاوه:رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاوه به اهمیت صنایع دستی و تاثیر آن‌ها در رونق اقتصادی مردم منطقه اشاره کرد و گفت: بیشترین صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه مربوط به صنایع دستی و رشته گیوه‌بافی است.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:در کنار تمامی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهرستان پاوه بی‌گمان نباید از قابلیت‌های صنایع دستی در رونق اقتصادی شهرستان پاوه غفلت کرد.

وجود صنایع دستی متنوع که همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است می‌تواند گام موثری برای درآمد‌زایی و بهبود وضعیت اقتصادی این شهرستان باشد.

 

 

یکی از فعالان صنایع دستی در گفت‌وگو با سلام پاوه اظهار داشت: ظرفیت بالایی در پاوه برای رونق صنایع دستی وجود دارد و اداره میراث فرهنگی هم کمک حال خوبی بوده است.

 

وی یکی از مشکلات پیش‌روی صنایع دستی را در پاوه نبود تبلیغات و معرفی هرچه بیشتر آن‌ها دانست و گفت: ما بهترین صنایع دستی از جمله گیوه را با مرغوب‌ترین مواد اولیه و با بهترین طرح ممکن تولید می‌کنیم، اما فروشگاه‌های مناسبی در سطح شهرپاوه برای ارائه و فروش آن‌ها نداریم.

 

این بافنده گیوه افزود: چند مغازه کوچک و یا نمایشگاهی در سه‌راهی نسمه وجود دارد، اما با توجه به ظرفیت بالا و تولید مناسب صنایع دستی در پاوه می‌طلبد در چند نقطه مناسب شهر فروشگاه‌های ویژه و بزرگ برای عرضه این محصولات برای گردشگران و مهمانان باشد.

 

وی گفت: همه می‌دانیم که نودشه شهر ملی گیوه است و حتی گیوه پاوه به عراق و چند استان دیگه صادر می‌شود، اما متاسفانه در سطح شهر پاوه فروشگاه و یا نمایشگاه با کیفت برای عرضه این محصولات به آن صورت نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  پاوه در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه به اهمیت صنایع دستی و تاثیر آن‌ها در رونق اقتصادی مردم اشاره و بیان کرد: بیشترین صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه مربوط به صنایع دستی و رشته گیوه‌بافی است که از مرزهای رسمی کشور صادر می‌شود.

 

وی  افزود: در کنار گیوه‌بافی از جمله صنایع دستی دیگر شهرستان پاوه باید به ساخت سازهای سنتی، چرم‌بافی، چرم‌دوزی، جولایی، جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی، قلم‌زنی‌منبت، معرق، موج‌بافی، سبدبافی و… اشاره کرد.

 

شریفی با اشاره به رونق صنعت گیوه بافی در این شهرستان، گفت: سالانه در حدود ۳۰ هزار جفت گیوه در پاوه تولید و به‌فروش می‌رسد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاوه افزود: درحدود ۲ هزار صنعتگر شناسنامه‌دار در این شهرستان وجود دارد.

 

شریفی به نحوه فروش صنایع‌دستی پاوه اشاره و بیان کرد: در شهرستان پاوه چندین فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی وجود دارد،البته بیشتر کارگاه‌های گیوه‌بافی است که به‌صورت ورک‌شاپی عمل می‌کنند یعنی هم تولید و هم فروش را همزمان انجام می‌دهند.

 

وی افزود: ۲ فروشگاه اینترنتی صنایع دستی هم وجود دارد، البته یک روستای زنان گیوه‌باف میوان هم وجود دارد که برند آن‌ها ثبت شده است‌.

شریفی ضمن تشریح جایگاه صنایع دستی پاوه، اظهار داشت: پاوه با دارا بودن یک شهر ملی (شهر گیوه نودشه) و یک روستای زنان گیوه باف (میوان ) و بیش از ۲ هزار صنعتگر از شهرستان‌های پیشتاز استان است.

 

این مسؤول صنایع دستی، خاطرنشان کرد: در زمینه ترویج  صنایع دستی امسال چندین رشته منسوخ را طی سال در پاوه و در روستای داریان از جمله ساخت‌وساز سنتی، جاجیم‌بافی و موج‌بافی را آموزش دادیم.

 

شریفی با بیان اینکه چهار کارگاه آموزشی برندسازی و بازاریابی صنایع‌دستی در شهرستان پاوه برگزار شده است، گفت: در زمینه برپایی نمایشگاه عرضه صنایع دستی ما در نظر داریم نمایشگاهی برای تعطیلات نوروز برپا کنیم که با توجه به کارگاه‌های آموزشی و استقبال صنعتگران بتوانیم بیش از پیش بر رونق اقتصادی این فعالان عرصه صنایع دستی بیفزاییم.

 

وی در پایان، گفت: بهترین راهکار حفظ هر هنر دستی در فروش و به روزرسانی آن است مثلا گیوه باتوجه به مصرف روزانه در بین مردم خود بهترین نمونه برای این مدعا است امیدواریم بتوانیم صنایع دستی را از حالت لوکس وتزئینی به زندگی مردم منطقه وکشور برگردانیم.

 

به‌نظر می‌رسد صنایع دستی شهرستان پاوه هنوز به آن صورت ممکن معرفی نشده است و همت همه جانبه مسؤولان و همراهی صنعتگران را برای ترویج و معرفی و فروش بیشتر این ساخته‌های اصیل و بومی و رونق اقتصادی بیشتر مردمان این شهرستان می‌طلبد. امیدواریم دستانی که هنرمندانه به خلق آثار هنری و حفظ اصالت و فرهنگ یک ملت می‌پردازند بتوانند رونق‌بخش زندگی و معیشت خود و خانواده باشند.

گزارش : فرهاد صالحی