د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 07:55

کتاب تاریخ نثر هورامی چاپ و روانه بازار شد

کتاب تاریخ نثر هورامی چاپ و روانه بازار شد

به گزارش سلام پاوه:کتاب تاریخ نثر هورامی پنجمین و تازه ترین اثر چاپ شده ابراهیم شمس نویسنده و پژوهشگر هورامان در ۶۷۰ صفحه، قطع وزیری و جلد گالینگور توسط انتشارات ئارو در پاوه چاپ و روانه بازار شد.   ابراهیم شمس در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه ضمن اعلام خبر فوق به اهداف چاپ این اثر […]

به گزارش سلام پاوه:کتاب تاریخ نثر هورامی پنجمین و تازه ترین اثر چاپ شده ابراهیم شمس نویسنده و پژوهشگر هورامان در ۶۷۰ صفحه، قطع وزیری و جلد گالینگور توسط انتشارات ئارو در پاوه چاپ و روانه بازار شد.

 

ابراهیم شمس در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه ضمن اعلام خبر فوق به اهداف چاپ این اثر ارزشمند پرداخت و افزود: از پانزده سال پیش استارت نثر هورامی زده شد و قطار آن به حرکت در آمد.

این نویسنده شهرستان پاوه افزود:حرکتی که به همت فعالان و عاشقان زبان هورامی رو به افق های روشن تا رسیدن به تعالی هدایت میشد. این حرکت نباید هیچگاه متوقف میگردید و با گذر زمان نیازمند آن بود تا برایش شناسنامه تدوین و تاریخچه آن نگاشته شود.

 

شمس ادامه داد و گفت : من از همان ابتدای گردآوری، آینده ی روشن نثر هورامی را درک میکردم و روزی مثل امروز را به چشم می آوردم که نثر نوشتاری زبان هورامی در سراسر هورامان گسترش یافته است. روی این اصل از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی و هدفمند مشغول جمع آوری نثر هورامی می باشم و تقریباً تا قبل از فعالیت تلگرام، اکثر نثرهای هورامی نوشته شده در اینترنت و یا نوشته هایی که به صورت کتاب یا نشریه چاپ و منتشر شده اند را جمع آوری کرده ام.

 

 

وی ادامه داد و گفت: سعی وافر نمودم تا بتوانم همه­ی نثرهای قدیمی را گردآوری کنم. اما هر چه گشتم، کمتر یافتم زیرا  بر خلاف شعر هورامی که تاریخی درخشان و بیش از هزار ساله دارد، نثر هورامی جدید است. و اگر چند نثر پراکنده را نادیده بگیریم، تاریخ آن از پانزده سال تجاوز نمی­کند. از همان ابتدا به سراغ کسانی که گمان می­رفت دارای نثری در سالهای گذشته هستند، رفتم. برخی داشتند و برخی هم مدعی بودند که قبلاً نوشته­ اند و کاغذ پاره­ ای نشان می­ دادند. اما برای اثبات این مدعا لازم بود مدارکی ارائه گردد. مهمترین مدرک، چاپ نوشته در کتاب یا در نشریه­ ای و یا قرائت آن در محافل ادبی و یا وجود آن در نسخ خطی معتبر بود.

 

ابراهیم شمس در ادامه تصریح نمود: تقریبا از سال ۱۳۹۶ این کتاب آماده چاپ است. اما به دلیل اینکه شاید کسی یا کسانی از قلم افتاده باشند یا بتوانم به نثرهای گذشته دست یابم، تا به امروز از چاپ آن خودداری نموده ام. بسیاری از دوستان اصرار داشتند کتاب را چاپ کنم و اگر کم و کسری در آن هست، در چاپهای بعدی آن را اصلاح کنم و یا کسانی دیگر بعداً  آن را اصلاح و تکمیل نمایند.  بالاخره تصمیم به چاپ آن گرفتم. چون دلیلی محکم و منطقی داشتم و آن این بود که این کتاب اولین کتابی است که سیرتاریخی یک موضوع مهم را بیان می­کند. قطعاً در نگارش تاریخ دهها و بلکه صدها نفر دخیل هستند بنابر این تاریخ بدست یک نفر نوشته نمی­شود اما باید در جایی یک نفر شروع کننده باشد و دیگران برای تکمیل آن وارد عرصه شوند.

 

تاریخ نثر هورامی شامل پیشگفتار، مقدمه، گفتاری تحت عنوان زبان هورامی و چهار بخش از جمله نثرهای آغازین، رنسانس زبان هورامی، نهضت نوشتاری نثر هورامی، نویسندگان نثر هورامی و آثار چاپ شده بوده و می تواند به عنوان منبع تاریخ نثر هورامی برای پژوهشگران و دانشجویانی این زمینه مفید و مورد استفاده قرار گیرد.

 

در بخش اول این کتاب و در هفت فصل به نسخه های خطی، روزنامه کردستان، نثر هورامی در کلام یارسان، نثر مکنزی، متون دینی به نثر هورامی، رادیو مریوان و متن های ادبی (په‌خشان) قبل از دهه هشتاد اشاره شده است. در بخش دوم کتاب نیز در پنج فصل اینترنت و نثر هورامی در دهه ی هشتاد، نشریات دهه ی هشتاد، داستانهای دهه ی هشتاد، مقالات دهه ی هشتاد و کتابهای چاپ شده در دهه ی هشتاد مرور شده است.

 

بخش سوم کتاب نیز به بیان آموزش زبان و نثر هورامی، نشستهایی برای زبان هورامی، همایش داستان کوتاه هورامی، نثر در ادبیات کودکان و آثار چاپ شده شعرای هورامان با مقدمه نثر هورامی پرداخته است و در بخش پایانی نیز آماری از کتابهای چاپ شده، نویسندگان صاحب اثر چاپ شده و نثر نویسان دیگر بیان شده است.