ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:58

گفتگوی سلام پاوه با عوامل نمایشنامه کمدی تهران،کما،پاوه

گفتگوی سلام پاوه با عوامل نمایشنامه کمدی تهران،کما،پاوه

به گزارش سلام پاوه :نمایشنامه کمدی تهران ، کما ، پاوه کاری از انجمن نمایش شهرستان پاوه زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از روزهای ۱۳ الی ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷ به کارگردانی و نویسندگی مازیار رحمان نژاد به روی صحنه خواهد رفت . در این باره خبرنگار سلام پاوه به محل […]

به گزارش سلام پاوه :نمایشنامه کمدی تهران ، کما ، پاوه کاری از انجمن نمایش شهرستان پاوه زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از روزهای ۱۳ الی ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷ به کارگردانی و نویسندگی مازیار رحمان نژاد به روی صحنه خواهد رفت . در این باره خبرنگار سلام پاوه به محل تمرین این گروه هنری رفت و گفتگوی کوتاهی را با عوامل و مسئولین این تئاتر داشته است.مازیار رحمان نژاد

 

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مازیار رحمان نژاد نویسنده و کارگردان نمایشنامه کمدی تهران ، کما ، پاوه می باشد وی تحصیلکرده رشته تئاتر در دانشگاه هنرهای زیبا تهران می باشد . رحمان نژاد که بعد از نمایشنامه جدی کد ۹۹ در پاوه دومین کارش را بصورت طنز شروع کرده است در خصوص این کار که در روزهای ۱۳ الی ۱۷ بهمن ماه سال جاری به روی صحنه می رود در گفتگوی کوتاه با خبرنگار سلام پاوه گفت : نمایشنامه تهران،کما،پاوه یک تئاتر طنز اجتماعی است که تقریبا همچنان که از نامش پیداست اول تهران،بعد کما و مرحله آخر پاوه اشاره دارد که داستان یک سفر است که چند نفر از شهروندان پاوه در حال حرکت از تهران به سوی پاوه می باشند که هر کاری انجام میدهند اما به مقصد نمی رسند.

 

 

وی افزود : این کاربه موضوعاتی از جمله وضعیت معیشتی مردم،وضعیت مناطق زلزله زده ، وضعیت کولبران در مناطق مرزینشین اشاره دارد که به صورت ادبیات شفاهی در قالب طنز اجتماعی بیان خواهد شد.

 

وی افزود:در این نمایشنامه سعی نموده ایم از طنز مرسوم فاصله بگیریم و یک کار متفاوت را ارائه دهیم.

 

رحمان نژاد ادامه داد و گفت : در این نمایشنامه آقایان آوات ازنب.راشد احمدی،شاهین زبانگهر و خانم ترانه امینی پور که تجربه خوبی در عرصه نمایش دارند به ایفای نقش می پردازند.

 

وی به تمرین و آماده سازی این اثر اشاره کرد و گفت : در حال اتمام کار هستیم که قسمت نور و تصویربرداری را مسرور مهدیانی در حال انجام دادن آن هستند گریم را خانم شنه احودی  انجام خواهند داد و قسمت اسررا یوسفی پشت صحنه و اروین شیانی  پشت صحنه به ما کمک می کند.

 

 

کارگردان تهران،کما و پاوه به علت انتخاب نام این نمایشنامه را به دلیل مسیر و هر آنچه در مورد سفر می باشد دانست و به تشریح هدف آن پرداخت و گفت:هدف از تئاتر درگیر کردن ذهن مردم و یا سرگرمی است که میتواند قبل از پیامش ، لذت بردن  یکی از هدفهای آن است.

 

مازیار رحمان نژاد ادامه داد و گفت :اساسا نفس تئاتر جهان بینی است که نویسنده و کارگردان از آن نمایشنامه می بینند و این کار هم فرصتی است برای تماشاگر که دنیای دیگری را تجربه کند که خواه ناخواه در کنار مشکلاتی که در جامعه داریم می توانیم از طریق تئاتر به آن موضوعات نیز توجه ای شود.

 

وی افزود : پیام این نمایشنامه شاید تلنگری است که به مردم یا مخاطب عادی و یا مسئولی باشد که این نمایشنامه را می بیند.

 

رحمان نژاد با انتقاد از نبود حمایت مالی گفت : حامی مالی ما متاسفانه همچنان نداریم و به این روند عادت کرده ایم اما دیگر راه چهاره ای نیست .

 

وی در مورد وضعیت تئاتر در کل کشور اظهار نظر کرد و افزود:متاسفانه تئاتر در کل کشور رها شده است و به تبع این روند هم پاوه را بیشتر در برمیگیرد که نیاز است برای رونق آن اعتبار بیشتری در نظر گرفته شود.که این هم مستلزم حمایت مالی و حمایت مسئولین فرهنگی کشور برمی گردد.

 

رحمان نژاد ضمن دعوت از علاقمندان برای دیدن این نمایشنامه کمدی گفت : این کار مناسبت سنین زیر ده سال نیست و حتی مخاطب ما مهم است که درک خوبی از تئاتر داشته باشد که بنابراین مناسبت کودکان زیر ده سال نیست و از شهروندان ضمن تشکر از حضور در سالن درخواست می شود کودکان سنین زیر ۱۰ سال را به سالن نیاورند.

 

نویسنده و کارگردان تهران ، کما ، پاوه در ادامه به ظرفیتهای بالای هنری و تئاتر در پاوه اشاره کرد و گفت : باید اذعان کنیم که استعدادهای خوب و قابل توجه ای در زمینه تئاتر وجود دارد که به منابع ، وقت و حمایت های مسئولین نیاز مبرم است که لازم است عملا  و نه در قالب حرف به این هنر کمک شود و اگر مشاهده کنید وضعیت نامناسب سالن و نبود امکانات گرمایشی خود گویای همه چیز است .

 

رحمان نژاد با انتقاد از نبود حمایت مالی گفت : وضعیت تمرین گروه‌های تئاتری خودمان را کسی ببیند در نگاه اول متوجه می‌شود. درد همه‌ی هنرمندان است.

 

وی در مورد وضعیت تئاتر در کل کشور اظهار نظر کرد و افزود:متاسفانه تئاتر در کل کشور رها شده است و به تبع این روند هم پاوه را بیشتر در برمیگیرد که نیاز است برای رونق آن اعتبار بیشتری در نظر گرفته شود.که این هم مستلزم حمایت مالی و حمایت مسئولین فرهنگی کشور است.

 

رحمان نژاد ضمن دعوت از علاقمندان برای دیدن این نمایشنامه کمدی گفت : این کار مناسبت سنین زیر ده سال نیست. برای مهم است چه مفهومی را به کدام رده‌ی سنی مخاطبی انتقال می‌دهیم. بنابراین ضمن تشکر از حضور همشهریانم در سالن درخواست می‌کنم از همراه داشتن کودکان زیر ده سال خودداری فرمایند.

 

نویسنده و کارگردان تهران ، کما ، پاوه در ادامه به ظرفیتهای بالای هنری و تئاتر در پاوه اشاره کرد و گفت : باید اذعان کنیم که استعدادهای خوب و قابل توجه ای در زمینه تئاتر وجود دارد که به منابع ، وقت و حمایت های مسئولین نیاز مبرم دارند. ما حمایت را در عمل می‌خواهیم و نه فقط در حرف یا به عبارتی حمایت معنوی. و اگر مشاهده کنید وضعیت نامناسب نور سالن و کمبود امکانات گرمایشی خود گویای همه چیز است.

 

آوات ازنب یکی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر پاوه  و از بازیگران این نمایشنامه می باشد وی که سوابق درخشانی در عرصه نمایشنامه های طنز دارد و بسیار مورد توجه مخاطبان است از سال ۱۳۷۰ رسما وارد عرصه تئاتر شد . ازنب در خصوص این کار جدید به خبرنگار سلام پاوه گفت : در این نمایشنامه که چند روز آینده روی صحنه خواهد رفت بنده نقش یک دیوانه ای را دارم که عاشق خودروی  پژو ۴۰۵ می شودو احساس میکند که خودش پژو ۴۰۵ است.

 

وی اهداف این تئاتر طنز اجتماعی را تشریح کرد و گفت : این نمایشنامه در وهله اول هدفش شاد کردن مردم است اما این تئاتر که تصورات و رسم و رسوماتی که در داخل عرف جامعه است به تصویر می کشد که در کنار آن انتقاداتی برگرفته از دل جامعه نیز مطرح میشود.

 

آوات ازنب با انتقاد از نبود یک سالن مناسب آمفی تئاتر در پاوه گفت : بزرگترین مشکل این شهر واقعا نبود مکان مناسب برای تمرین و اجرای کنسرت ها و نمایشنامه هااست. و این موضوع را تمام رسانه ها و جامعه هنری پاوه بارها و بارها بیان کرده اند اما متاسفانه هیچ سرانجامی تا به امروز نداشته است.

 

این هنرمند عرصه تئائر افزود: عدم حمایت از هنر در حال حاضر بزرگترین مشکل این قشر بزرگ می باشد.متاسفانه کارهای هنری به صورت سلیقه ای اداره می شود و هر کس در باند و گروه خودش حضور داشت در راس قرارمیگیرد که انتظار داریم مسئولین فرهنگی شهرستان با یک دید و یک نگاه و عاری از تبعض به همه هنرمندان نگاه کنند.

 

شاهین زبانگهر که در سال ۱۳۸۲ وارد فعالیتهای هنری از طریق تئاتر مدارس شده است. وی در سال ۹۰ دوره یکسال انجمن سینماگران جوان را تجربه کرد که در طول این سالها بنا به مصلحت و درخواست انجمن نمایش در صحنه تائر حضور دوباره پیدا کرد.

 

زبانگهر در خصوص نقش خود در نمایشنامه کمدی تهران، کما، پاوه گفت :نقش من در این نمایشنامه در دو پارت تعریف شده است که در وهله اول در نقش راننده و در پارت دوم نقش نویسنده را بازی میکنم که همه اتفاقات صورت گرفته از  زاویه تخیل نویسنده است که در واقع به صورت بصری میتوانیم آن را اجراء کنیم.

 

وی در توصیف این کار و دعوت از تماشاگران برای دیدن آن گفت : این نمایشنامه یک کار متفاوت است و در نوع خود با تمامی قالبهای کاری انجام شده فرق دارد.

 

ترانه امینی پور که از سال ۱۳۸۹ در عرصه تئائر فعالیت دارد در مدت ۸ تا ۹ سال در چندین تئاتر و نمایشنامه و دو فیلم کوتاه به فعالیت پرداخته است .

 

وی به تشریح نقش خود در این نمایشنامه پرداخت و گفت:نقش بنده در این تئاتر به عنوان خانمی هستم به عنوان فعال مدنی که در حال پیگیری حقوق زنان و حقوق آحاد جامعه  از جمله کولبران هستم که در حین نمایش برخی واقعیات جامعه برای مردم روشن خواهد شد.

 

امینی پور با توصیه به بانوان شهرستان پاوه گفت : پیام من به خانم ها و زندگی آنان این است که فقط در نقش یک زن خانه دار و روال سنتی در جامعه مرد سالار ظهور پیدا نکنند چرا که زنان هم می توانند در بعد هنری  استعداد و تواناییهای خودشان را محک بزنند و حتی می توانند پیشرفت بهتری را با فعالیتهای خود در زندگی رقم بزنند.

راشد احمدی که فعالیت هنری خود را در دوران تحصیل در سال ۱۳۷۹ شروع کرد پس از وقفه ای در فعالیتهایش نزدیک به ۴ سال است این امر را تداوم بخشیده است و بعد از سال ۱۳۹۴ با تئاتر طنز قهوه خانه شاعران اثر معتصم شافعی دوباره به صحنه تئاتر پاوه بازگشت .

 

وی در خصوص نقشش در این نمایشنامه گفت : در این تئاتر بنده کارمند دولت هستم و همسری دارم که ادعای روشن فکری دارد و به دنبال حقوق زنان و حقوق محیط زیست و … است اما همه حقوقها را رعایت می کند ولی  تنها  حق و حقوق همسرش را رعایت نمی کند.

 

احمدی یکی از هدفهای اصلی این نمایشنامه را شاد کردن دل مردم در این وضعیت اقتصادی و زلزله و … دانست و گفت : در کنار شاد کردن مردم  در این تئاتر به مسائل دیگر اجتماعی  از جمله اتفاقات تلخی که برای کولبران افتاده است توجه می شود.

 

وی افزود:مردم هم واقعا در همه حال پشتیبان بوده اند امید است که از هنر هم حمایت لازم صورت بگیرد چرا که برای موفقیت هر کاری باید علت و معلول آن دست به دست همدیگر دهند تا ان پروژه به نحو احسنت انجام بگیرد.

مسئول انجمن نمایش شهرستان پاوه ضمن تقدیر از حضور خبرنگاران سلام پاوه که همیشه یاور هنر و بخصوص تئاتر بوده اند و همچنین حمایتهای همیشگی اداره ارشاد اسلامی گفت : علاوه بر تئاتر کمدی تهران ، کما و پاوه کارهای دیگری در انجمن نمایش پاوه در حال شکل گیری است .

 

شهریار انصاری افزود: نمایشنامه و کارهای خوبی که یکی دیگر از آنها به نویسندگی آقای مازیار رحمان نزاد و با کارگردانی خودم می باشد برای حضور در حشنواره فجر و یا سقز با تلفیقی از بهترین های تئاتر پاوه در حال آماده سازی است .

 

وی افزود:اقدامات و کارهای مثبتی در چند سال اخیر در انجمن نمایش پاوه انجام شده است اما باید عرض شود که هنوز به مرحله ایده آل نرسیده اید اما با پشتکار و تلاش همه بازیگران نوجوان و جوان در کنار تجربیات پیشکسوتان آینده ای روشن را برای انجمن نمایش در نظر داریم.

 

انصاری ادامه داد و افزود: نزدیک به ۷ گروه در انجمن نمایش در حال فعالیت می باشند که در صدصد هستیم در اسفند ماه کاری را برای انجمن ژیانه وه در خصوص اعتیاد با کارگردانی آقای رحمان نژاد آماده کنیم .

 

مسئول انجمن نمایش پاوه افزود:یکی دیگر از کارهای که در اینده انجام خواهد شد در مورد مسائل کودک می باشد که در آینده معرفی خواهم نمود.

 

یک پاسخ برای “گفتگوی سلام پاوه با عوامل نمایشنامه کمدی تهران،کما،پاوه

  • کامران شفیعی در تاریخ بهمن 10, 1397 گفت:

    با سلام آرزوی موفقیت میکنم به مازیار رحمان نژاد این دومین نمایش است که نوشته انشالله مازیار رحمان نژاد در نوشتن نمایش آینده روشنی داره و همچنین آرزوی موفقیت میکنم از طرف من به کاک آوات ازنب و راشد احمدی و شاهین زبانگهر و ترانه امینی پور انشالله در نمایش تهران، کما ، پاوه موفق باشند ( هنرمند قدیم تئاتر کامران شفیعی )