ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 13:20

گرفتاری ما در ندیدن خود است / محمود رستمی تبار

گرفتاری ما در ندیدن خود است / محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : گاهی کلمات در هر زبانی معانی خاصی را در اذهان متبادر می سازند. از این دست کلمات کلمه Livestock  است. معانی ساده آن دام و به  احشام و چارپایان اهلی اطلاق می گردد.  از دو کلمه  live «زندگی کردن» و  stock  «سرمایه» ,  «ذخیره»  تشکیل شده است و بصورت […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : گاهی کلمات در هر زبانی معانی خاصی را در اذهان متبادر می سازند. از این دست کلمات کلمه Livestock  است.

معانی ساده آن دام و به  احشام و چارپایان اهلی اطلاق می گردد.  از دو کلمه  live «زندگی کردن» و  stock  «سرمایه» ,  «ذخیره»  تشکیل شده است و بصورت تحت لفظی یعنی « سرمایه زندگی» در برخی مناطق استان به دام  «دولت» به معنی ثروت و مکنت و نعمت می گفتند. این دو اصطلاح در دو زبان مختلف از بار معنایی بالایی در تامین معاش انسان برخوردار هستند.

خداوند در سوره های مختلف قرآن کریم  چند چیز را پشتیبان حیات و انسان بر شمرده است :محمود رستمی تبار

خود ذات باریتعالی
دانش
اموال
فرزندان
آب
دام
باغ
و در چند مورد هم کوهها را مددکار زمین خوانده است.

بعنوان مثال در سوره شعرا می فرماید:

و بترسید از آن خدایی که شما را به آنچه می‌دانید مدد و قوت بخشید. (۱۳۲)

مدد بخشید شما را به خلق چهار پایان و فرزندان. (۱۳۳)

و نیز مدد بخشید شما را به ایجاد باغها و چشمه‌های آب. (۱۳۴)

 

با مطالعه سرزمینی استان کرمانشاه در می یابیم هر آنچه که خداوند آنها را پشتیبان حیات خوانده است برای ما فراهم است. تاریخ باستانشناسی این استان با صدها اثر فاخر ی که خدواند حداقل سیزده بار انسان را به عبرت آموزی و سیر و سفر برای تفکر در آنها دعوت نموده است, بیانگر این واقعیت است.

 باور به ذات مقدس الله, بارندگی های مناسب , رودهای مختلف, سراب های متنوع,  تنوع پستی و بلندی های جغرافیایی از کوه تا دشت , تنوع اقلیمی و  چهار فصل بودن آن, نیروی کار, و دانش بهانه ای برای کم کاری و بیکاری باقی نگذاشته است.

 

بنظر می رسد ما در استان فرش گرنبهای زیر پای خود را نمی بینیم و به تابلوی آویزان شده دیگران با چشم حیرت نگاه می کنیم. بعنوان مثال شهرهای پاوه و سنقر در ارتفاع ۱۷۰۰ متری و شهر قصر شیرین در ارتفاع ۳۰۰ متری قرار دارند.  ما حداقل بیست کوه مرتفع از جمله  شاهو با ۳۳۷۰ متر ارتفاع که بلندترین آنهاست با تایید قرآن کریم  مدد یافته ایم. و اگر نبودند این رشته کوهها خدا می داند سرنوشت ما در هزاران زلزله یکسال اخیر چه می شد.

 

عیب کار چیست ؟

عیب کار ما نگاه به بیرون است. نگاهی که آنقدر محو دیگران هستیم که این همه ابزار مناسب کار را نمی شناسیم. نگاه به خارج از استان مدیران و بودجه های سالیانه دولتمردان ما را تنبل ساخته است. نگاه به صنایعی که شیر فلکه آنها در استان نیست, از جمله خودرو سازی و … عیب دیگر کار است. نگاه حسرت گونه  فرزندان و «بنین» به مدارک قاپ گرفته و در بالای طاقچه قرار گرفته فاقد کاربرد مشکل جدی دیگر کار ماست. انبوه دانشگاههای تولید کننده مدرک بدون کارایی و بدون لحاظ نمودن ظرفیتهای سرزمینی استان مشکل دیگر ماست. مدارکی که بهترین ایام کار آفرینی و کسب تجربه و مهارت فرزندان ما را به عبث می گیرند. تا آنجا که در پاوه دوستانی بودند بجای تلاش در راه اندازی دانشکده دامپروری و منابع طبیعی و باغبانی  بدنبال راه اندازی دانشکده پیراپزشکی بودند. هرچند عیب واقعی در سراسری بودن نظام آموزشی و محتوی تدریس است.

 

رشد شهرنشینی بی برنامه و قارچ گونه بهترین زمینهای قابل کشت را در شهر کرمانشاه از دسترس بشر خارج نمود و در سایر شهر ها و روستاها نیز به نوعی انسان با انهدام سرمایه های حیاتش به خودخوری روی آورده است. تا آنجا که باید مرغ و گوشت وارداتی بخوریم .

 

روزمرگی, محتاط بودن, نداشتن اختیار و قدرت تصمیم گیری مدیران استان و خلاق نبودن آنان سبب شده است هرسال هزاران تن علوفه ناب مراتع اورامانات و دشتهای زیر کشت رفته استان, طعمه آتش گردند و یا از بین بروند. مراتع رها شده در چند سال آینده گونه های مغذی گیاهی آنها,  تحت تاثیر بی توجهی ما و در سایه تغییرات اقلیمی منقرض می گردند.

 

زمینهای استان یا به دیگران اجاره داده می شوند تا با همه نوع حلیه و فریب از آنها نهایت سود را کسب و سرانجام یک زمین سوخته فاقد باروری طبیعی را تحویل مالک دهند و یا اینکه به زیر کشت صیفی جاتی روند که هرگز پشتیبان حیات و روز مبادا نیستند.

 

تنوع زیستی گیاهی و جانوری ما بعنوان عوامل مدد کار حیات, رها شده و چپاول این سرمایه های همه نسلهای قبل و بعد این دیار آنها را به سمت خطرانقراض جدی پیش برده است.

 

خانوادههای کمیته امداد و بهزیستی حتی در روستاها هر روز بزرگتر می شود و به آن می نازند. با این حال تعداد کسانی که هر روز سر در مخازن جمع آوری پسماند فرو می برند رو به افزون است. گدایان دارای نیروی کار هر روز افزایش می یابند. تعداد کسانیکه ثمره تلاش دیگران را در کنار خیابانهای ما می فروشند, از کنترل خارج اند و دیگر آن میوه فروش مجوز داری که مالیات می پردازد نای بلند شدن ندارد . مرکز استان اگر سالها هم شهردار نداشته باشد برای شهروندان مهم نیست و کاسبان «رای» در ایام انتخابات هم چون مطالبه گر ندارند, اهمیت زیادی نمی دهند.

 

رنجنامه کولبری و هدر رفتن نیروی کار و به چالش کشیدن کرامت انسان در عصر ارتباطات و حمل و نقل برای متزلزل ساختن ریشه های اقتصاد کشور و پرشدن کیسه مرفهان بی درد بماند….

 

تا کی باید سارقان چیره دست در برنامه حالا خورشید با لهجه … مهارت خود را به رخ رقبا بکشند!؟

 

داستان تلخ خود ندیدن زیاد است. برای آغاز هیچ وقت دیر نیست و ابزار فراهم است. و بلند پروازی نیست که آرزو کنیم, کاش گوشت خاورمیانه را تامین و با افتخار از مبادی قانونی صادر کنیم.

استان کرمانشاه می تواند با مدیریت دلسوز, صحیح و علمی و بکار گرفتن  همه ظرفیت طبیعی, و با نگاه متعصبانه به درون, بخشی از دغدغه ریاست محترم جمهوری را که فرمود« گرفتاری ما در علوفه و کنجاله و ذرت است.» رفع کند. هرچند باید تاکید کرد که: گرفتاری واقعی ما در ندیدن خود و نگاه به بیرون است.

این استان با وجود زیرساخت های مددکار طبیعی در سه حوزه دامداری, کشاورزی, گردشگری ( طبیعی و باستانی)  البته با در اختیار داشتن, نقشه جامع آمایش سرزمین می تواند جایگاه خود را به بهترین جایگاه نمودارهای مختلف برساند. و چه خوب گفت سهراب که : چشمها را باید شست, جور دیگر باید دید!

 ان شاءالله

محمود رستمی تبار بهمن ماه ۹۷

2 پاسخ برای “گرفتاری ما در ندیدن خود است / محمود رستمی تبار

  • شهروند در تاریخ بهمن 9, 1397 گفت:

    چه دانشی
    چه اموالی
    چه فرزندانی
    چه آبی
    چه دامی برادر بدهکار هستیم بدهکار
    باغ

  • فرهنگی در تاریخ بهمن 9, 1397 گفت:

    بیکار هستیم با مدرک کارشناسی ارشد پول نداریم به فکر شما راه علاج آن چیست در روستا زندگی می کنیم وام به ما نمی دهند هرکسی که سخن می گوید مشکل ندارد ….و….