س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 20:00

جنگلهای باینگان در آستانه نابودی قرار دارند/ غفور رستم زاده

جنگلهای باینگان در آستانه نابودی قرار دارند/ غفور رستم زاده

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : جنگل ،درخت ، حیات وحش، منابع طبیعی اینها واژه هایی هستند که روزانه با آن مواجه هستیم و در این راستا صحبتها، نقدها و واژگانی را میخوانیم. برخی از سر دلسوزی تعدادی هیجان زده و تعدادی هم برای بهتر دیده شدن اما دریغ از حرکتی قابل توجه از سوی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : جنگل ،درخت ، حیات وحش، منابع طبیعی اینها واژه هایی هستند که روزانه با آن مواجه هستیم و در این راستا صحبتها، نقدها و واژگانی را میخوانیم. برخی از سر دلسوزی تعدادی هیجان زده و تعدادی هم برای بهتر دیده شدن اما دریغ از حرکتی قابل توجه از سوی مسئولان مربوطه .در این سالها به صورت قابل توجه سازمانهای مردم نهاد رشد کرده اند.

سازمانهای مردم نهاد که به عنوان بازوان توانمند دولت معرفی شده اند اما خود مورد کم لطفی قرار گرفته اند حال یا عدم شناخت مردم از نحوه فعالیت آنان است یا عامه مردم از خطراتی که از عدم توجه به محیط, آنان را تهدید میکند بی خبرند .

دولت هم با پاسخی تقریبا قانع کننده در مورد این سازمانها خیال خود را راحت کرده و آن اینکه سازمانهای مردم نهاد قرار است به دولت کمک کنند نه اینکه دولت آنان را یاری دهد . و اینگونه است که جنگلها , محیط زیست و حیات وحش روز به روز یتیم تر و کم کم به فراموشی سپرده میشوند .

و اما نقش دولت در حفاظت از این منابعی که ادعای ملی بودن آن را بارها بر زبان می آورند از همه کم رنگ تراست و بعضا با انتخاب چند نفر محیط بان یا کارمند منابع طبیعی خود را از زیر بار مسئولیت خلاص میکنند .

نا گفته نماند که تنها در هنگام آتش سوزیها فعالیت ها تا اندازه ای چشمگیر است البته آن هم به لطف همکاری خوب مردم که جای تقدیر دارد .

 

اما زاگرس نشینان با قهر طبیعت و تغییر جوی و کم شدن نزولات آسمانی هم روبرو بوده اند که آن هم بر دیگر مشکلات افزوده است تا تمامی عوامل در نابودی جنگل ها دست به دست هم دهند .

جنگلها در تصفیه هوا و رساندن اکسیژن پاک به بشر نقش بسزایی در ادامه حیات بر روی کره خاکی دارند . و در استان کرمانشاه جنگلها در برخی نقاط مورد هجوم افراد سودجو قرار میگیرند اما در برخی نقاط از جمله اورامانات تا حدودی به علت فرهنگ سازیها مردم خود حامی آنها هستند .

در سالیان اخیر بنا به دلایل جوی و کمبود بارش و احتمالا بیماری درختان بلوط, این طلاهای سبز و ناجیان حیات انسان را تهدید جدی کرده و به معرض نابودی کشانده است.

به راستی چه باید کرد ؟چگونه میتوان این ثروتهای ارزشمند را از خطر نابودی نجات داد . نقش دولت و مسئولان چیست ؟

آیا چگونه است اگر شخصی در یک جایی که سالیان دراز آبا و اجدادش روی زمینی کار کرده و زحمت کشیده اند و تنها به دلیل اینکه در این روزگار که نان درآوردن از هر زمان سخت تر شده است میخواهد لقمه نانی حلال را نصیب شود با سرعت نور مسئولان امر حاظر شده و او را با تهدید به جریمه و حبس و هزاران حرف و حدیث از این کار منصرف کرده اما آن طرف تر و کمی دور تر که توان پیاده روی و بازدید های عادی را ندارند جنگلها در حال نابودی هستند و به فکر نیستند . مگر آنجا منابع ملی نیست پس چرا به فکر احیا یا حفاظت مناسب از آنها نیستید .

یا باغدارانی که جهت دسترسی آسان به باغات و توسعه آن برای بهبود محصول و تولید بیشتر قصد ایجاد راه دسترسی دارند در کمترین زمان جلوی آنان را میگیرند.

یا بهره برداری از درخت ون که البته الان آن را از زمره شغلهای اعیانی باید دید با این هزینه گزافی که برای بهره بردار بر آن نهاده اند .توقع میرود برای احیای جنگل هم که از وظایف اصلی منابع طبیعی است با همان سرعت که در موارد قبلی دیده شد عمل نمایند . و همیشه به فکر تنبیه نباشند و یک بار هم همگام با مردم با ایجاد برنامه هایی همگانی و تخصیص بودجه به فکر احیای جنگلها باشند .

امیدوارم سازمانهای مردم نهاد هم با پیگیری این موضوع چه از طریق رایزنی با مسئولان ارشد استان و چه با همفکری مردم برای نجات این جنگلها چاره ای بیاندیشند .
“تصاویر ارسالی خودبیانگر این واقعیت است . “

 

یک پاسخ برای “جنگلهای باینگان در آستانه نابودی قرار دارند/ غفور رستم زاده

  • بهروزبابایی در تاریخ دی 14, 1397 گفت:

    با سلام بر جناب رستم زاده زحمتکش دلسوز و حامی جوانان محروم باینگان و توابع قابل توجه ملت شریف و عزیزان سایت سلام پاوه ایشان یکی از دلسوزان واقعی جوانان در باینگان هستند وبرای ایجاد فرصت های شغلی از وقت و هزینه شخصی خود استفاده می نمایند که این رفتار حسنه جای بسی تشکر وقدر دانی را بهمراه دارد.جناب رستم زاده مرکز تحقیقاتی مینی سالن با حمایت اشخاصی چون شما در منطقه جا گیر خواهد شدواطلاع کافی داریم که برای اشتغال جوانان منطقه ازهیچ کوششی دریغ نمی ورزید.