د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 22:06

سومین جشنواره شعر کودک هورامان در پاوه برگزار شد/ گزارش تصویری

سومین جشنواره شعر کودک هورامان در پاوه برگزار شد/ گزارش تصویری

 به گزارش سلام پاوه : به همت موسسه نسیم فرهنگ هورامان سومین جشنواره شعر کودک هورامان در پاوه برگزار شد.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان در این جشنواره گفت : این موسسه به عنوان تشکیلاتی فرهنگی که وظیفه اصلی اش خدمت به فرهنگ این مرز و بوم […]

 به گزارش سلام پاوه : به همت موسسه نسیم فرهنگ هورامان سومین جشنواره شعر کودک هورامان در پاوه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان در این جشنواره گفت : این موسسه به عنوان تشکیلاتی فرهنگی که وظیفه اصلی اش خدمت به فرهنگ این مرز و بوم و اختصاصا پاسداری و حفظ و صیانت زبان هورامی و گسترش آن است، خود را به جامعه فرهنگی هورامان شناسانده است.

ابراهیم شمس ادامه داد و گفت : این موسسه در چهار سال فعالیت مستمر خود برای پیشبرد اهدافش بیش از ۱۵ همایش و جشنواره را برگزار کرده است. یکی از این مراسمات، جشنواره شعر کودک هورامان است، که امسال سومین دوره آن در پاوه با حضور و مشارکت بیش از ۲۰۰ کودک شعر خوان برگزار گردید. شکر خدا آنچه هدف ما بود، به آن رسیدیم اما برای رسیدن به هدف نهایی راه طول و درازی در پیش داریم.

 

وی افزود : عزیزان ما آمده ایم تا در کالبد فرهنگمان روح تازه ای بدمیم. آمده ایم تا طرحی نو در اندازیم. و این روح نو و طرح نو باید از ریشه شروع شود. ما باید فعالیتهایمان را معطوف به کودکانمان کنیم تا بتوانیم اهدافمان و طرحهایمان را برای آینده ای روشن به اجرا در بیاوریم. کودکان دارای ضمیر و باطنی پاک هستند و تاثیر آموزش در کودکان بسیار بیشتر است. پس ما فعالیتمان را از کودکان شروع می کنیم.ما امیدواریم خانواده ها و مدیران محترم مهدکودکها تمام اهتمام خود را برای تربیت صحیح و آموزش فرهنگ پاک و آیینی برای بچه ها به کار ببرند و در این زمینه با شناختی که از ما دارند، بهتر باما همکاری بکنند.

 

شمس با اشاره به دو جشنواره گذشته شعر کودک در پاوه افزود : این جشنواره سومین دوره آن است در اولین دوره که سال ۱۳۹۴ برگزار شد، نزدیک به ۶۰ نفر از کودکان بدون محدودیت با خواندن اشعار مختلف به زبانهای فارسی و سورانی و هورامی شرکت نمودند. اما سال گذشته در دومین دوره آن اشعار شاعران همرامی زبان به انتخاب موسسه در این جشنواره گنجانده شد و نزدیک به ۱۶۰ نفر در همایش شرکت نمودند و امسال نیز با اشعار بیشتر و با کیفیت تر قریب به ۲۰۰ نفر شرکت کننده داریم. در این زمینه مهد کودکهای شهرستان سنگ تمام گذاشتند و در آموزش کودکان به یادگیری و حفظ اشعار با ما همکاری کردند.

 

وی در پایان گفت : ما کاری بس بزرگ را شروع کرده ایم که قطعاً و یقیناً ثمره آن را در آینده ای نزدیک خواهیم چشید. متاسفانه از سوی نهادهای فرهنگی حمایتی از ما صورت نمی گیرد. اگر چه اداره محترم فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس محترم آن تمام قد از ما حمایت معنوی می کند، اما این برنامه ها و این مراسمات نیازمند حمایتهای همه جانبه مادی و معنوی است.

 

رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرستان پاوه در حاشیه این جشنواره در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه با بیان اینکه این جشنواره به همت موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه و با مشارکت انجمن نمایش و مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌های باران، پرنیان، کوثر، گل‌های زندگی، آرون، باخچه‌ێ گوڵان و شنیان برگزار می‌شود، افزود: این برنامه ویژه کودکان شهرستان پاوه است که از کودکان مهدهای کودک تا سنین ۷ سالگی می‌توانند در آن شرکت کنند.

 

هدایت محمودی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی کودکان این خطه با زبان مادری خودشان، هورامی، اعلام کرد و ادامه داد: برگزاری این جشنواره به نوعی پاسداشت این زبان و تلاش برای حفظ آن به عنوان جزئی از زبان ملی این سرزمین است.

 

وی گفت: در این جشنواره کودکان شعرهایی را که در مهدهای کودک از بر کرده‌اند، ارائه دادند و در پایان هم با اعطای جوایز فرهنگی بخاطر ایجاد انگیزه بیشتر تقدیر شدند.

محمودی به اهمیت زبان هورامی پرداخت و گفت : زبان هورامی، زبانی اصیل و خاص مردم این منطقه است  و از لحاظ دستور زبانی کامل است  و قدمتی چند هزار ساله دارد و برخی اعتقاد دارند که کتاب زرتشت به این زبان نوشته شده است و از سوی دیگر کتب سلطان اسحاق به زبان هورامی به نگارش درآمده است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه با بیان اینکه بیش از ۳۰ عنوان کتاب کودک به زبان هورامی در دو سال اخیر در این در شهرستان تالیف شده و به چاپ رسیده است گفت: آقای ابراهیم شمس به عنوان موسس موسسه فرهنگی نسیم هورامان که میزبان این جشنواره نیز هست، خود از مولفان و فعالان حوزه ادبیات هورامی ویژه کودکان و نوجوانان است.

 

محمودی با تاکید بر توجه بیشتر به زبان مادری گفت : در مهدهای کودک می‌بینیم که کودکان زبان انگلیسی را آموخته‌اند ولی از زبان مادری خود بازمانده‌اند و این زبان در حال کمرنگ شدن است. با این وجود برخی از معلمان در پاوه در منزل شخصی خود به تدریس زبان هورامی می‌پردازند و این جشنواره با هدف توسعه و ترمیم زبان اصیل هورامی برگزار می‌شود.

 

در این جشنواره اجرای شعر خوانی و دکلمه به زبان هورامی توسط کودکان از مهدهای کودک ، اجرای نمادین لالایی و سرود ، اجرای میان پرده … از جمله برنامه های آن بود.

عکس : طیفور حاتمی