ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 17:07

بزرگترین نماد «دف» جهان در پاوه رونمایی شد/ عکس

بزرگترین نماد «دف» جهان در پاوه رونمایی شد/ عکس

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) با حضور ۲۰۰ دف نواز، از بزرگترین المان«دف» جهان در شهر پاوه رونمایی شد. رئیس شورای شهر پاوه در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم و هفته وحدت اظهار داشت: آیین های مولودی خوانی و دف نوازی […]

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) با حضور ۲۰۰ دف نواز، از بزرگترین المان«دف» جهان در شهر پاوه رونمایی شد.

رئیس شورای شهر پاوه در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم و هفته وحدت اظهار داشت: آیین های مولودی خوانی و دف نوازی از دیرباز در این دیار در ماه ربیع الاول ماه میلاد نبی مکرم اسلام (ص) در مساجد و خانقاه‌ها و تکایا مرسوم بوده و هنوز هم برگزار می شود و در این مراسمات معنوی همیشه از «دف» استفاده می شود.

جهانبخش لطف الهی افزود: با توجه به نگاهی که شورای شهر پاوه به آئین‌ها و مراسمات و سنن مردم دارد بنا به درخواست مدیرعامل خانه دف پاوه مبنی برنصب المانی بزرگی از دف در یکی از میادین شهر پاوه در راستای حفظ و توجه به این سازه آئینی مردم منطقه که در برنامه های دینی جایگاه ویژه‌ای دارد شورای شهر پاوه با مصوبه‌ای این امر را محقق کرد.

 

جهانبخش لطف الهی با بیان اینکه همیشه دف در بین مردمان اهل سنت هورامان جایگاه ویژه ای دارد، گفت: از دف در مراسمات مولودی خوانی و برای مدح و ثنای پیامبر عظیم شان اسلام استفاده می شود و به همین منظور شورا و شهرداری این المان را که در نوع خود بزرگترین المان دف جهان است را نصب و در آئینی زیبا همزمان با هفته وحدت با حضور مردم و مسئولان و دف نوازی بیش از ۲۰۰ نفر از هنرجویان خانه دف پاوه رونمایی کرد.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هورامان همیشه مهد دف بوده است،گفت: با توجه به جایگاه این ساز کوبه‌ای در آئین های مذهبی مردم اورامانات و علاقمندی جوانان در سطح استان کرمانشاه به این ساز در اصل آئینی و پس از فعالیت خانه دف هورامان تصمیم بر آن شد برای توجه هرچه بیشتر به آن و حفظ جایگاه آن در بین مردم با همت شورا و شهرداری بزرگترین المان دف جهان نصب شد.

 

هدایت محمودی گفت: این المان توسط هنرمند «حیدر محمدی» در سنندج طراحی و ساخته شده است که هزینه ای در حدود ۱۵ میلیون داشته که به پاس توجه به مردم اورامانات با ۵ میلیون تومان آن را ساخته است.

 

محمودی به فعالیت ارزشمند خانه دف هورامان اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰۰ هنرجوی جوان از نقاط مختلف استان شهرهای پاوه، جوانرود، روانسر و کرمانشاه درخانه دف پاوه که از سال ۱۳۹۶ مجوز فعالیت گرفت مشغول به یادگیری این سازه آئئنی هستند.

 

 

فرماندار پاوه نیز با تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) وهفته وحدت گفت: عموما امروزه ما دف را به عنوان ساز مذهبی و عرفانی می شناسیم.

 

پرویز ایده پور افزود: دف نماد عرفان در اورامانات و التزام بخش آواها و نواهای عرفانی مردم این دیار بوده و هست و از افتخارات مردم این منطقه است که بیشتر امور زندگی و آیین های خودشان را براساس این ساز تنظیم می کنند.

 

وی افزود: امروز هم به افتخار تأثیرات مثبتی که دف در آئین و رفتار این مردم داشته است در میدان دف المان بزرگترین دف جهان رونمایی شد.

 

مسئول خانه دف پاوه نیز با بیان اینکه پاوه تنها شهری در کشور است که خانه دف دارد، افزود: به عقیده بسیاری از مورخان کردستان و بخصوص پاوه و اورامانات مهد دف جهان است و ریشه آن در خانقاه ها و تکایا است.

 

شعیب بهرامی افزود: خانه دف پاوه با پیشنهاد ساخت و نصب المان بزرگترین دف در میدانی به همین نام به شهرداری و شورای اسلامی شهر پاوه با همراهی و موافقت این عزیزان روبرو شدیم.

 

وی گفت: پس از موافقت تلاش برای ساخت دف را در شهر سنندج آغاز کردیم و دف توسط فردی به نام استاد حیدر محمدی در ابعاد ۲٫۲ و وزن ۱۰۰ کیلوگرم از جنس آلومینیوم ساخته شد و در سالروز میلاد پیامبر نور و رحمت و هفته وحدت از آن رونمایی شد.

 

در این آئیین که باحضور فرماندار، دادستان و شورا و شهرداری پاوه برگزار شد، بیش از ۲۰۰ دف نواز با مولودی خوانی در وصف و مدح پیامبر اکرم فضایی معنوی را با حضور پرشور مردم به وجود آوردند.

گزارش تصویری ویژه ای متعاقبا در پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه منتشر می شود.