د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 13:53

 فلسفه وحدت و هفته های وحدت/سید علاالدین حیدری

 فلسفه وحدت و هفته های وحدت/سید علاالدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سالهاست از وحدت می گوییم و گفتنیها گفتیم،اما آنچه جای تامل دارد اینست که چرا پس از این همه سال و این همه هفته وحدت ها بازهم به هفته وحدت نیاز داریم؟چرا جای خالی وحدت را حس می کنیم؟چرا علی رغم آنکه می دانیم و بر مزایای وحدت و برادری واقفیم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سالهاست از وحدت می گوییم و گفتنیها گفتیم،اما آنچه جای تامل دارد اینست که چرا پس از این همه سال و این همه هفته وحدت ها بازهم به هفته وحدت نیاز داریم؟چرا جای خالی وحدت را حس می کنیم؟چرا علی رغم آنکه می دانیم و بر مزایای وحدت و برادری واقفیم بازهم وحدت را نیافتیم؟ این چرا ؟ و چراهای دیگر ؟ ذهنم را بدجوری به خود مشغول داشته اند.آنقدر از خوبیها و بایدهای وحدت گفتیم که شاید گفتنش دیگر محلی از اعراب نداشته باشد .

 

براستی مگر فلسفه وحدت چیست؟چرا باز هم حس وحدت کم رنگ است؟از نظر مفهومی وحدت بمعنای باهم و در کنار هم بودن است.اما چرا وحدت؟؟مسلما الزامات جهان اسلام تفرق و چند دستگی مسلمان،رواج خشونت های داخلی،شیوع تفکرات انکار دیگری و خودحق پنداری،افول همگرایی و رشد تضادهای مذهبی در جهان اسلام را می توان از عوامل چرایی ضرورت وحدت اسلامی دانست.

 

اما چرا وحدت در ایران اهمیت بسزا و خیلی بیشتری هم دارد؟ایران سرزمینی متشکل از ایرانیانی با اقوام و مذاهب مختلفی است که بسان قطعات یک پازل زیبا، سازنده ایرانیت ایرانند.اگر وحدت در ایران نهادینه گردد ، قطعا بر یکرنگی ها ، همدلی و تقویت ایران موثر است و هم بر منازعات و تنشهای جهان اسلام تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.ازآنجائیکه وحدت مذاهب شیعه و سنی محور این همگرایی بوده و ایران نیز تنها قدرت مسلط شیعه در جهان است تحقق وحدت در داخل ایران بدون شک بر مناسبات برادران شیعه و سنی در سایر کشورها تاثیر خواهد داشت .

 

اگر سنی در ایران به تمام معنا احساس وحدت کند قطعا منادی آن در جهان خواهد بود.اگر نخبه سنی در ایران احساس کند که نگرانی بابت ارتقای علمی و اداری اش ندارد قطعا برادری را با تمام وجودش فریاد می زند.اگر نگرانی علمای دینی اهل سنت رفع گردد مطمئنا منبرهای ما جز بانگ مهر و همدلی نخواهند نواخت.اهل سنت ایران همه این برادری ها را اثبات و همیشه راویان یکدلی و منادیان وحدت بوده و هستند.

 

بنظر میرسد مفهوم وحدت زمانی تعبیر خواهد شد که قدمهای نزدیکی بیشتری از طرف گروه مسلط بسوی گروه اقلیت برداشته و دست برادری دراز گردد .ما در ایران هم ایرانی و هم مسلمان هستیم.حافظان سرزمین و مدافعان آرمان های انقلاب هستیم . یاران نظام و رهبری و همدلان ملتیم.برادران دینی و منادیان وحدت هستیم . در واقع تمام بسترهای یک وحدت کامل را داریم و بساط برادری را سالهاست گسترده ایم . سهم خود را در این وحدت ادا نموده ایم.منطقی آنست که وحدت در عمل هم محقق شود نگرانی ها پرچیده و حس تبعیض ها رفع گردد .

 

زمان آنست که دهان تفرقه افکنان را گل گرفت و بذر برادری ها کاشت. زمان آنست که مسئولین ما نگاه مذهبی به انتصابات نداشته باشند.مگر در همه این سالها مقام معظم رهبری بر لزوم وحدت و ضرورت برادری ها تاکید نکرده اند؟پس چرا هنوز برخی ها با خط کش مذهبی راه را می پیمایند؟چرا علی رغم اینهمه بسترهای فکری و قانونی برخی ها هنوز به نیروهای اهل سنت به دیده تردید می نگرند.چرا به مطالبات اهل سنت علی رغم تمام الزامات امنیتی و نگاه مثبت مقامات کشوری و امنیتی به این مقوله، کم توجهی می گردد؟

 

 

قطعا کم کاری ناشی از سلیقه و بی مسئولیتی مسئولینی است که هنوز اهمیت مفهوم وحدت در نظام اسلامی را درک نکرده اند.اینها هنوز نگاه سلیقه ای ، باندی و جناحی را بر منافع عمومی مصلحتهای نظام و امنیت پایدار کشور ترجیح می دهند.بنظر می رسد بیش و پیش از آنکه به برگزاری هفته های وحدت بپردازیم باید به آموزش و الزام مدیران و متولیان امر بپردازیم که وحدت را از مرحله مفهوم و نماد به مرحله اقدام و عمل برسانند.نگران وحدت شیعه و سنی نیستم چراکه معتقدم شیعه و سنی واقعی هر دو یکی هستند این حس تبعیض است که باید رفع گردد ، چرا که همین حس منفذ نفوذ دشمنان و چاره کار هم همانی است که گفتم.

یک پاسخ برای “ فلسفه وحدت و هفته های وحدت/سید علاالدین حیدری

  • ناشناس در تاریخ آبان 30, 1397 گفت:

    سلام جناب حیدری
    هیچ کس در شیعه بودن حوثی ها در یمن شک ندارد. اما آنها شیعه اسماعیلی هستند و نظرشان در مورد ولادت پیامبر و خلفای راشدین با سیر شیعیان متفاوت است. نمونه بارز آن برگزاری مراسم میلاد حضرت محمد (ص) در روز دوازدهم ربیع یعنی روز سه شنبه این هفته
    اما صدا و سیما در یک اقدام عمدی این تجمع زیبا و وحدت آفرین را تحریف و متاسفانه علیرغم اینکه همه سایتهای خبری دلیل آن را ذکر کردند ولی خبر شبکه یک هیچ اشاره ای به علت مراسم نکرد. در حالیکه محتوای تصاویر و پلاکارد ها و بلبورد ها حکایت از چیز دیگر داشت.
    با این صدا و سیما که بقول جناب علی مطهری ید طولانی در پخش مراسم عزاداری دارد نمی توان به وحد همه اقشار جامعه ایران چشم دوخت. این انحصار طلبی ناعادلانه که نمودش در صدا و سیاست راه درستی نیست. دفاع من و شما واقعیت را انکار نمی کند.