ج 28 اردیبهشت 1403 ساعت 13:32

سود چند برابری عامل گرایش جوانان بیکار به قاچاق بنزین در مرزهای شهرستان پاوه

سود چند برابری عامل گرایش جوانان بیکار به قاچاق بنزین در مرزهای شهرستان پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قاچاق سوخت از نقاط مرزی غرب استان کرمانشاه مدتی است که داغ شده است. قاچاق بنزین در روستاهای مرزی بخش «نوسود» شهرستان پاوه مشکلات عدیده ای برای شهروندان و مرزنشینان در پی داشته است.   به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری فارس : بی شک در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قاچاق سوخت از نقاط مرزی غرب استان کرمانشاه مدتی است که داغ شده است. قاچاق بنزین در روستاهای مرزی بخش «نوسود» شهرستان پاوه مشکلات عدیده ای برای شهروندان و مرزنشینان در پی داشته است.

 

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری فارس : بی شک در یک تجارت اولین موضوعی که تاجر مد نظر می‌گیرد سود بیشتر در یک معامله است و این روزها حکایت سود بالای قاچاق بنزین در روستاهای مرزی بخش «نوسود » شهرستان پاوه مشکلات عدیده ای برای شهروندان و مرزنشینان در پی داشته است.

 

بیکاری جوانان در نقاط مرزی شهرستان پاوه و نداشتن درآمد مناسب نگاه و توجه این قشر را به سوی سودهای یک شبه و یک ساعته ناشی از قاچاق در مرزهای بخش نوسود کشانده است.

 

قیمت چند برابری بنزین در شهرهای «طویله» و «بیاره» عراق در مرز با روستاهای مرزی «هانه گرمله» و «دزآور» بخش نوسود باعث شده است که صفهای طولانی تهیه بنزین در جایگاه های بنزین سطح شهرستان پاوه موجی از نارضایتی شهروندان برای تهیه بنزین را در پی داشته باشد.

 

یک شهروند پاوه ای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه شاهد هستیم برای تهیه بنزین باید مدت طولانی در صف جایگاه بنزین باشیم.

 

وی افزود: خودروهای تویوتا و وانت بار و … بسیاری اقدام به تهیه بنزین و فروش آنها به قاچاقچیان سوخت می کنند.

 

این شهروند که نخواست نامش فاش شود ادامه داد و گفت:  این خودروها در طول روز با مراجعه به جایگاه های سوخت اقدام به خرید بنزین نموده سپس سریعا آن را خالی می کنند و بعد از چند مدت دوباره به صف تهیه بنزین می آیند و بنزین را در داخل شهر پاوه به قیمت دو برابری و در روستاهای مرزی هانه گرمله و دزآور در بخش نوسود به قیمت ۵ و حتی ۶ برابری می فروشند، این کار باعث ایجاد صفهای طولانی خودروها برای تهیه بنزین در چند مقطع در پاوه شده است و متاسفانه نظارتی هم بر این کار نمیشود.

عکس| صف طولانی بنزین در نقاط مرزی. بومی‌ها می گویند بسیاری از خارج از شهرستان به نقاط مرزی آمده و بنزین قاچاق می کنند

 

قیمت بنزین در حال حاضر هزار تومان است و با افزایش و نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر فاصله قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه از جمله عراق (اقلیم کردستان )افزایش یافته است.

 

آنچه قاچاقچیان به دنبال آن هستند سودی است که به دلیل افزایش نرخ ارز با وجود مخاطرات احتمالی رقم خورده و برای تهیه بنزین بهترین راه برای شهرهای مرزی و همجوار عراق خرید آن از قاچاقچیان سوخت در روستاهای مرزی بخش نوسود شهرستان پاوه است.

 

«علی ادیانی راد»  از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به روزنامه ایران گفته است: «علت این حجم از استقبال از قاچاق فقط مشکلات مالی مرزنشینان نیست. تفاوت قیمت داخلی و خارجی حامل‌های سوخت یک تجارت پرسود و کم هزینه را برای مرزنشینان ایجاد کرده و به همین خاطر گرایش به این سمت در حال افزایش است.»

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قاچاق بنزین به کشور‌های همسایه ۱۰ برابر قیمت فروش برای قاچاقچیان سود دارد و کارت سوخت ابزاری برای مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت است.

 

«مسعود پزشکیان» در این باره گفته: «مدیریت مصرف سوخت دستور رهبری بوده و استفاده از کارت سوخت تکلیف قانونی است، چرا که در شرایط کنونی قاچاق بنزین در شهر‌های مرزی به صرفه است و ۱۰ برابر برای هر فرد سود دارد.»

 

غیر بومی‌ها در قاچاق سوخت نقش دارند!

 

از سوی دیگر مردم مرزنشین روستاهای دهستان «شرام» (دزاور، هانی گرمله ،بیدرواز و کیمنه ) در بخش نوسود نیز روزانه شاهد حضور حجم گسترده ای از خودروهای هستند که حتی در موارد بسیاری از خارج از شهرستان برای قاچاق بنزین به آنجا می آیند.

 

یکی از اهالی روستای هانه گرمله گفت به فارس گفت: متاسفانه قاچاق بنزین باعث شده تردد به دهستان شرام  برای اهالی را سخت کند و مشکلات فروانی را بوجود آورد.

 

وی افزود: مشاهده می‌شود خودروهایی از شهرستانهای اطراف پاوه به صورت روزانه در مسیر سه راهی شهدا به طرف دهستان شرام سرازیر می‌شوند که این کار باعث شده آرامش و تردد اهالی ساکن‌ در این روستاها سلب شود.

 

این مرزنشین ادامه داد: صفهای طولانی خودروهای غیر اهالی دهستان در مسیر منتهی به این روستاهای مرزنشین عملا زندگی مردم را سلب کرده است و اهالی روستاهای مذکور نمی توانند حتی با کارت تردد به عبور و مرور بپردازند و ساعتها باید منتظر دستور نیروهای مستقر در محل ایست و بازرسی برای اجازه عبور باشند.

 

او ضمن نکوهش قاچاق بنزین از مسئولان نظامی سیاسی امنیتی شهرستان خواست برای کمک به اهالی روستا و حل این مشکل اقداماتی اساسی انجام دهند.

 

بخشدار نوسود نیز در خصوص قاچاق بنزین در این بخش به فارس گفت: تعریفی که می تواند از قاچاق داشت اختلاف قیمت بین دو نقطه جغرافیایی است که این امر در وضعیت پیشامد اخیر مؤثر است اختلاف قیمت و افزایش تقاضا در شرایط اخیر موجبات این امر را فراهم نموده است و این به نحوی ایست که در روستاهای مرزی  بخش نوسود قیمت هر لیتر بنزین ۳۵۰۰ و هر لیتر نفت گاز ۲۰۰۰ تومان و در کردستان عراق هر لیتر بنزین تا ۵۰۰۰ تومان و هر لیتر نفت گاز تا ۳۰۰۰ تومان  معامله می گردد.سعدی مصطفی زاده

 

سعدی مصطفی زاده برای رفع این مشکلات به ارائه دو پیشنهاد پرداخت و گفت : اجرای طرح عرضه سوخت با نرخ تعادلی و ایجاد جایگاههای موقت عرضه سوخت در بازارچه ها و مناطق مرزی برای مرز نشینان با نرخ کمتر از قیمت فروش در استانهای مرزی کشور مقابل و همچنین تقویت و اتخاذ تدابیر کنترلی لازم توسط دستگاههای ذیربط می تواند تا حدود بسیاری مانعی برای قاچاق بنزین باشد.

 

گفتنی است بخش نوسود در ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان پاوه و ۱۵۵ کیلومتری غرب استان کرمانشاه واقع شده است .روستاهای «هانی گرمله» ، «دزآور» ، «کیمنه و بیدرواز» که به روستاهای «شرام» معروف می باشند در فاصله ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ متری نوار مرزی قرار دارند که حداقل ۱۲ کیلومتر و حد اکثر ۳۲ کیلو متر با شهر «نودشه» و حد اقل ۱۷ کیلومتر و حد اکثر ۳۷ کیلومتر با مرکز بخش «نوسود» و همچنین حد اقل ۵۱ و حد اکثر ۷۱ کیلومتر با مرکز شهرستان «پاوه» فاصله دارند.

 

به نظر می‌رسد اگر تدابیری در این باره اندیشیده نشود شاهد ترانزیت و کوچ قاچاق سوخت از شرق به غرب کشور باشیم و این مسئله می تواند تبعات بغرنجی در پی داشته باشد.

 

گزارش: فرهاد صالحی

منبع خبر:  http://kermanshah.farsnews.com/news/13970822000285

4 پاسخ برای “سود چند برابری عامل گرایش جوانان بیکار به قاچاق بنزین در مرزهای شهرستان پاوه

  • ناشناس در تاریخ آبان 23, 1397 گفت:

    تنگ نظری هم حدی داره این همه قاچاق خوب بزار کسایی دیگه هم کار کنن فقط میخاین خودتون کاسبی کنید

  • لاره کاو در تاریخ آبان 23, 1397 گفت:

    این سود چند برابری نیست که باعث گرایش جوانان شده این نبود هیچ سود دیگری تو هیچ کار دیگه ایه که باعث روی اوردن جوانان به قاچاق شده

  • بهروزبابایی در تاریخ آبان 23, 1397 گفت:

    باسلام .خیلی عجیب وبحث برانگیز اگربگویم حق دارن .اگرباتمامی مشکلاتی که برای منطقه دارن بازهم حق دارن خلاف قانون رفتارکنن البته این حق جایزوقانونی نیست وتنها احساسات وجواب چندین سال دوندگی بیجاست. بنده شخصا چندماه قبل بابخشداری نوسود وتمامی بخشداران و فرماندارن اورامانات درزمینه اشتغالزایی پایدار روستایی مکاتباتی داشته واوایل کارمندان ومسئولان اورامانات را سد راه میدیدیم وتعجب میکردیم با این همه فرصت کاری ازسوی استان بیکاری یعنی چی؟اینا دنبال کارهارو نگرفتن؟و….غافل ازاینکه نه تنها استان بلکه ازطرفیت مرکز پروژه اشتغال یک مقوله پوشالی ویک درهزاربوده که ازهرهزارفرصت شغلی یک فرصت به صورت بسته تا ورشکستگی متقاضی ادامه پیدامیکند.بارها به این بخشداری عزیز نوسودمیگفتم چرا دام وباغها یکبار برای همیشه اصلاح نمیشه وخلاص چراتمامی باغداران جهت دریافت تسهیلات به ما معرفی نمیگردند(ماهم باپیش زمینه جلسات استانی) حالامیفهم این بنده خداهم از ما باسوادتر وهم باتجربه تربوده واین راه رو ازقبل مارفته وپوشالی بودن فضای اشتغال در استان رولمس ودیده.کرمانشاه باآماراولین بیکار درایران جلسات اشتغال استانداریش هرهفته از۷هشت متقاضی به شش۵وچهار متقاضی رسیده وبا وجود بودن اعتبارات دهنی ازسوی دولت اعتبارات وجودی معلوم نیست کجاست؟

  • شهروند در تاریخ آبان 23, 1397 گفت:

    با سلام و تشکر از سایت سلام پاوه که مشکلات مردم را به روشنی بازگو می کنند- همانطور که در تصویر می بینید مردم روستای هانی گرمله و کسانی که نه برای قاچاق بنزین بلکه برای زیارت اقوام و حتی خانه رفتن خود همراه با خانواده باید ساعتها در صف معطل بمانند و تر و خشک با هم می سوزند- لطفا مسولین پیگیری نمایید.