س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 09:45

درد دلی با شورای شهر پاوه / گروه تلگرامی صدای پاوه

درد دلی با شورای شهر پاوه / گروه تلگرامی صدای پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اصل شورا‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با نام آیت‌الله سیدمحمود طالقانی گره خورده است. شورا از دیدگاه طالقانی نهادی برای تامین خواست همه اقشار، اقوام، گروه‌ها و مشارکت آن‌ها در اداره و تصمیم‌گیری‌های کشور است. به عقیده وی با حضور مردم در شورا‌ها (از روستا تا استان) […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اصل شورا‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با نام آیت‌الله سیدمحمود طالقانی گره خورده است. شورا از دیدگاه طالقانی نهادی برای تامین خواست همه اقشار، اقوام، گروه‌ها و مشارکت آن‌ها در اداره و تصمیم‌گیری‌های کشور است. به عقیده وی با حضور مردم در شورا‌ها (از روستا تا استان) و اداره آن‌ها به وسیله مردم اهداف حکومت تضمین می‌شود. شورا‌ها تحقق‌بخش و تضمین کننده آزادی هستند و حضور مردم را به مثابه صاحبان حکومت نهادینه می‌کنند.

آیت‌الله طالقانی گفته بود: “صد‌ها بار گفتم که مساله شورا از اساسی‏‌ترین مسائل اسلامی است. خداوند حتی به پیغمبرش با آن عظمت می‌‏گوید با این مردم مشورت کن.”

در این مطلب قصد آن را نداریم که گزارش جلسه امروز پنج شنبه مورخه سوم آبان‌ با شورای اسلامی پاوه را بیان کنیم‌بلکه هدف بیشتر دغدغه ای است که پس از آن در وجود ما رخنه کرده است.

همچنانکه از نام شورا مشخص است افرادی که برای این جایگاه انتخاب شده اند باید از منیت ها گذشته و اساس را رشد و تعالی شهر و رضایت منطقی شهروندان بدانند.آنچه امروز ما بیشتر مشاهده کردیم این است که بعد از گذشت یک سال شورا هنوز روش گفتگو سازنده با همدیگر را پیدا نکرده اند اگر در چه در ظاهر گفته می شود که تابع رای گیری های نهایی هستند اما هر کدام به نوعی فقط خود‌ را محق می دانند و این یک آسیب جدی است .

 

و تا زمانی برای این مسئله فکری نشود بعید می دانیم مسائل دیگر به آسانی حل شود. اینکه شورا متشکل از جمعی انسان تحصیلکرده و کارشناس باشد اگر چه اهمیت دارد اما عدم‌ هماهنگی باعث می شود حتی یک جمع کارشناس در نهایت خروجی کاری در خوری نداشته باشد . چه بسا که در میان بحثها متوجه این نکته نیز شدیم که هماهنگی در حد رفتن به یک جلسه استانی هنوز میان همه اعضا وجود ندارد و براستی چرا چنین است؟ نگرانی بر ما مستولی شده است چرا که حس می کنیم این عدم هماهنگی باعث شده است اراده ای محکم برای حل مشکلات وجود نداشته باشد و دغدغه های اصلی فراموش شده است.

 

براستی چرا دغدغه اصلی فقط شده است انتخاب شهردار و یا استیضاح او ؟ مسئله ای که می تواند ظرف مدت زمان کم اگر که منیت ها کنار گذاشته شود حل شود .

 

این فردی که در حال حاضر شهردار است اولا انتخاب خود شوراست آن هم انتخابی بعد از مشاهده سوابق کاری ایشان به عنوان سرپرست شهرداری . چرا که ایشان فردی ناشناخته با صندلی شهرداری نبودند. دوما این فرد یا توانایی انجام کار را دارد و در مسئولیت خود موفق ظاهر شده است یا اینکه در آن حد که انتظار می رفت موفق عمل نکرده اند که برای هر کدام راه کار منطقی وجود دارد.

 

اگر بحث تعالی شهر است حل این مشکل نباید سخت باشد و با بهره گرفتن از راههای منطقی می توان آن را حل کرد. از کسانی که با پشتوانه رای مردمی به این جایگاه رسیده اند این انتظار می رود که به خاطر همین مردم و پیشرفت شهر هر کدام از مواضع خود به طور منطقی کوتاه آمده و در نهایت تصمیم‌ درست گرفته شود حتی اگر آن تصمیم‌ درست در نهایت رای من نوعی نباشد.

 

به طور مثال حال که در جریان سوال سه نفر مخالف و دو نفر موافق وجود دارد تا کی بر سر این جریان کشمکش وجود داشته باشد و نباید منکر شد که این کشمکش ها حتی به فضای مجازی و افراد جامعه نیز رسوخ کرده است‌ . پس مناسبتر این است که حداقل تصمیم حداکثر را بپذیرید با این پیش شرط که انتخاب بعدی انتخابی بهتر ،شایسته تر و مورد تایید نظر اکثریت باشد چرا که اگر شهردار فعلی بهترین گزینه هم‌ باشد با این شرایطی که دیده می شود بعید به نظر می رسد که بتواند عملکردی قوی برای‌ برون رفت از مشکلات را داشته باشد.

 

حتی با ایمان به اینکه ایشان فردی شایسته هستند حال که باعث اختلاف در شورا شده است و این‌ اختلاف مانع انجام وظایف برابر تعهدات می شود پس انتخاب شایسته تری برابر نظر جمع انجام شود چرا که‌ براستی در این شهر قحط الرجال نیست که فقط یک نفر بتواند از عهده این وظیفه بر آید و یا بالعکس.

 

فراموش نکنیم انتخاب شهردار فقط یکی از وظایف شورا ست و این نباید باعث شود که‌ یک سال، تمام وظایف دیگر تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد همچنان که برداشت ما این است که قرار گرفته است منکر زحمات اعضای شورا نیستیم اما اعلام می داریم که شورا کارنامه موفقی در سال گذشته ارائه نداده است.

پس این بار ما دعوت می کنیم از اعضای شورا که با سعه صدر و گفتگوی سازنده و در خور با یکدیگر صحبت نموده ،منیت ها را کنار گذاشته ، تصمیم منطقی در این رابطه گرفته و در جلسه ای با حضور اصحاب رسانه بیان نمایند. و امیدواریم که در آن روز شاهد باشیم که از مرحله پرتاب کردن کلمات به سمت همدیگر عبور کرده باشیم.

 

و اما چند نکته ای در رابطه با گروه صدای پاوه:

این گروه به منظور ایجاد فضایی برای بیان دیدگاه های شهروندان در رابطه با مسایل شهرستان و کشور شکل گرفت هدف در این گروه این است صداهایی که تاکنون بنا به هر دلیلی شنیده نشده است گوش شنوای خود را پیدا کند .

هدف بیان مشکلات و ارائه راه حل هاست هدف این است اگر مسئولانی نظرات را می بینند به جای جبهه گیری و دشمنی دانستن نظرات مخالف، آنها را بشنوند و با دلایلی منطقی دیگران را اقناع نمایند والا تذکر را هر کسی می تواند انجام دهد.ما اگر در گروه صدای پاوه برابر قانون اجازه می دهیم که افراد در بحثها نظرات خود را بیان کنند و نظرات را پاک نمی کنیم هدفمان تخریب هیچ فردی نیست هدف این است افراد جدای از نظرات موافق که در طی سالیان گذشته شنیده اند جدای از تمجید ها نظرات مخالف را نیز بشنوند هر چند باور داریم که مطالب باید با ادبیاتی مناسب بیان شود اما از آنجا که در حال تمرین گفتمان هستیم طبیعتا افرادی رنجیده خواهند شد که امیدواریم از آن برداشت دشمنی نشود.

همچنین از تمام دوستانی که به نوعی وظیفه خود میدانند که منتقد باشند این خواسته را داریم که هدف از نقد تعالی شهر باشد مخالفت ها بر اساس منافع شهر باشد نه بر اساس جبهه گیری شخصی و صبور باشیم و نظرات هم را بشنویم باشد که بتوانیم گامی برای حل مشکلات برداشته باشیم و در این بین از بزرگان می خواهیم که بزرگی کنند و هیچ گاه به دنبال شنیدن نظراتی مخالف حتی با ادبیات تند مقابله به مثل نکنند چرا که کار بزرگان بزرگی کردن است. در پایان از تمامی شهروندان برای حضور در گروه صدای پاوه دعوت می نماییم باشد که با ایجاد توازن در بحث ها فضای گفتگو متعادلتر ، سالمتر و سازنده تر شود.

مدیر گروه:
@pezhmans1359
ادمین ها:
@kosar3678
@pav57

گروه تلگرامی صدای پاوه