د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 09:24

دلنوشته ای برای هولی این میراث ماندگار پاوه / فرهاد صالحی

دلنوشته ای برای هولی این میراث ماندگار پاوه / فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خسته از روز مره گی های همیشگی؛از دویدن ها و کم خوابی ها و کم خندیدن ها و کشتار بی رحمانه لحظات زیبای زندگی ناگهان چشمم به این عکس افتاد که حکایت از قهوه خانه قدیمی سراب هولی این میراث ماندگار مظلوم دیارمان داشت. چقدر گذر ایام و دور […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خسته از روز مره گی های همیشگی؛از دویدن ها و کم خوابی ها و کم خندیدن ها و کشتار بی رحمانه لحظات زیبای زندگی ناگهان چشمم به این عکس افتاد که حکایت از قهوه خانه قدیمی سراب هولی این میراث ماندگار مظلوم دیارمان داشت.

چقدر گذر ایام و دور شدن از آن فضای زیبا و آن مردم یک دل و یک رنگ برایم سخت و‌ گران است .برای دقایقی خیره به عکس شدم که براستی آن زیبایی درونی و بیرونی کجاست؟ چه برسرش آمده زادگاه یلان و گذرگاه مردان واقعی چرا اینگونه شده است؟

سراب هولی و قهوه خانه سنتی اش این میراث زیبای پاوه را چه کردند ؟ چرا کسی به فکر آن نیست ؟

سراب هولی این آنجایی است که به تکه ای از بهشت ملقب بود چگونه شد که اینگونه به قصه ها پیوسته است ؟و از دلها و دیده ها برون شده است؟ و شاید دیگر نسل امروز حتی نامش را فراموش کنند و دیگر حتی این میراث در یادها نیز نماند.

هرگز به این نقطه از کره خاکی فکر نکرده بودم چرا که فضای انسان های امروزی ما را از این ارزش ها و زیبایی ها دور کرده است . زود عصبانی می شویم؛تند رانندگی میکنیم ؛سریع قضاوت میکنیم؛ساعت ها خیره به صفحه جادویی گوشی هایمان، بهترین دقایق عمر خود را تلف می کنیم اما بر گذشته ی خویش چشم فرو می بندیم .

با دیدن این عکس چقدر بهم ریختم این همه غفلت و بی توجهی در حق شهر و سراب هولی رو به خاموشی و فراموشی شهرمان!!!!!!!!!

سرابی که شعر زندگیش سالهاست در بی توجهی های مسئولان و شاید من شهروند به خاموشی رفته است. و باید گفت ای انسان بی مقصد و بی توشه به کجا چنین شتابان؟

کاش می شد گاهی در نقطه زیبای و با شکوه زندگی ترمز زندگی را عمیق بکشیم تا زمان در آنجا متوقف بماند و ما اکنون شرمنده سراب پر از ناگفته های هولی نشویم چقدر برای آن نسل طلایی سفر کرده در تصویر سخت است امروز پاوه را بی سراب هولی ببیند. براستی بسیاری در نابودی این سراب شرمنده اند و باید شرمنده باشند. باشد که حداقل ما شرمنده آیندگان نشویم که چنین به زیبایی های شهرمان بی توجه و نا سپاسیم.

 

امیدواریم برای زنده کردن این میراث ماندگار همه دست در دست هم گامی اساسی برداریم …

 

 

 

چنار

   سراب هولی 1

 

 

3 پاسخ برای “دلنوشته ای برای هولی این میراث ماندگار پاوه / فرهاد صالحی

  • امیر حاتمی در تاریخ مهر 28, 1397 گفت:

    کمال تشکر وقدردانی ویژه دارم از مدیر مسول سایت سلام پاوه کاک فرهاد عزیز وبزرگوار در سال گذشته در خصوص سراب هولی آنچه نیاز ویاد آوری بود توسط پزشک حاذق شهرمان دکتر مرادی خطاب به مسولین وخصوصا شهرداری وشورای شهر بیان شد اما دریغ از یک قدم در این خصوص سراب هولی با آن نام نگینش وآن چنار تنومندش آرام آرام دارد از ذهن مردم پاک می شود امید است اغصای محترم شورای شهر در این رابطه قدمی بردارند واین سراب خشک وخالی را که به انبار ضایعات لوله واتصالات آبفای شهری تبدیل شده حداقل به حالت اولیه خود بر گردانده شود در این خصوص جا دارد از خانواده اقبالی وحبیبی که باغات آنها همگی تخریب شدند وهزینه کارشناسی را که برای آنها در نظر گرفتن حاضر به در یافت آن هنوز که هنوز است نشده اند

  • ناشناس در تاریخ مهر 28, 1397 گفت:

    سلام آقایان شورا وشهردار بجای سهم خواهی ودعوا بیاییند این دغدغه عمومی ومیراث شهررا نوسازی کنند آیندگان بخاطر خدمات ابنها عکسشان را قاب خواهند گرفت واقعا تاابد مورد نفرین قرار میگیرند بخاطر این حق نشناسی در حق مردم

  • بهروزبابایی در تاریخ مهر 27, 1397 گفت:

    باسلام. سه راو چوون هه ولی مه سکه ن وه ک پاوه@ماچی به هه شته ن جه روی دونیاوه@آن بهشت دیروزپدران ماکجاست؟به راستی چرااینگونه شده ؟ تواین همهمه مشکلات شهرداری شهرپاوه مشکلات فرهنگی ومیراثی امان را کجای دل بزاریم آیا شهردارپاوه اطلاع دارن هولی زمانی مکان گردشگری ایران بوده وبه تنهایی بارمعرفی اورامانات رابه دوش کشیده است