ش 29 اردیبهشت 1403 ساعت 07:23

وقتی شهردار هم روز بدون خودرو را فراموش می کند/ عکس

وقتی شهردار هم روز بدون خودرو را فراموش می کند/ عکس

به گزارش سلام پاوه : امروز ۳۱ شهریور ماه به همت سمن ها و فعالین محیط زیست در پاوه و همزمان با سراسر جهان روز بدون خودرو در پاوه بود.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه : همت بلند انجمن فعال و پرتلاش ژیوای پاوه و با درک درست موقعیت شهر و معضل ترافیک پیشنهادی […]

به گزارش سلام پاوه : امروز ۳۱ شهریور ماه به همت سمن ها و فعالین محیط زیست در پاوه و همزمان با سراسر جهان روز بدون خودرو در پاوه بود.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : همت بلند انجمن فعال و پرتلاش ژیوای پاوه و با درک درست موقعیت شهر و معضل ترافیک پیشنهادی مبنی بر اجرایی شدن امروز به عنوان روز بدون خودرو را مطرح کرد که خوشبختانه با استقبال سایر انجمنهای مردم نهاد روبرو شد و همزمان بسیاری از فعالان محیط زیست و شهروندان از این موضوع استقبال کردند و با فراخوانی گسترده بخصوص در سطح فضای مجازی امروز شنبه ۳۱ شهریور همزمان با روز بدون خودرو در جهان در پاوه نیز روز بدون خودرو اعلام شد.

 

موج فعالیت سمن های پاوه چنان گسترش یافت که محمد درویش کنشگر مطرح  محیط زیست، روزنامه‌نگار و مدیر بخش سیاست محیط زیست در شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی و مدیرعامل تشکل مردم‌نهاد موسوم به حامیان جامعه مدنی (حجم) و از مشوقان و همراهان جدی ترویج مکتب مدرسه طبیعت و نفی خودرو محوری در مبلمان شهری را به تمجید از فعالیت فرهنگی و محیط زیستی مردم شهرستان پاوه وادار کرد.

 

محمد درویش در کانال تلگرامی خود با منتشر کردن تراکت طراحی شده روز بدون خودرو در پاوه گفت : آفرین به مردم پاوه! “آنها به جمع ایرانیانی پیوستندکه مسئولیت‌های اجتماعی خود را در همراهی باحرکت جهانی نفی خودرو محوری در ۳۱شهریورفراموش نمی‌کنند.”

 

وی همچنین در استوری ایستاگرامش با درج تصویری از فعالان محیط زیست پاوه که امروز در حرکتی نمادین و بصورت پیاده روی گردهم آماده بودند دوباره به تمجید از مردم این دیار پرداخت و گفت چقدر شما مردم خوب و عزیزید.

 

بی شک اقدام فرهنگی و ارزشمند سمن های پاوه و در راس آن انجمن محیط زیستی ژیوای پاوه قابل تقدیر و ارزشمند است و حقیقتا برای نهادینه شدن چنین اقدامات فرهنگی مدتها زمان و انرژی و سرمایه باید صرف شود و حتی شاید سالها زمان لازم باشد تا یک اقدام فرهنگی درست نهادینه شود. و نباید برای تداوم چنین کارهایی دلسرد شد.

 

از دقایق اولیه صبح شاهد ارسال تصاویر بسیاری از کاربران به پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه بودیم که نشان از این بود که این طرح با استقبال عمومی روبرو نشده است. تصاویر ترافیکی از نقاط مختلف شهرپاوه علی رغم تلاشهای گسترده انجمن ها، رسانه ها و … حاکی از این بود که طرح آنچنان که باید و شاید باشد با استقبال روبرو نشده است و حجم گسترده ای از خودروها بیانگر این موضوع است.

 

بی شک پاوه مدتها است از موضوع ترافیک سنگین رنج می برد و شاید در حال حاضر مهمترین آیتم که بتواند کمک حال حل این مشکل باشد فرهنگ سازی و فرهنگ استفاده درست و بهینه از خودروی شخصی است. در حالی که شهرداری به عنوان یکی از متولیان امر ترافیک و یکی از سازمانهای تاثیر گذار در تصمیمات ترافیک می باشد اما شاهد هستیم علی الرغم مصوبه شورای ترافیک کمترین تلاش را برای حل این مشکل داشته است و حتی در بازگشایی معابر جدید و نصب دوربین های ویژه ناتوان بوده است .

 

 

درچند روز گذشته نامه ای کتبی از حمایت شهرداری و شورا از طرح روز بدون خودرو در فضای مجازی منتشر شد نامه ای که همانند بسیاری از نامه های دیگر فقط در حرف ماند و حتی تصاویر ارسالی و ثبت شده از کاربران حاکی از این است که خود آقای شهردار نیز از روز بدون خودرو عملا حمایت نکرد.  و ظاهرا فراموش کرده بود که امروز شنبه ۳۱ شهریور ماه با فراخوان گسترده و حتی نامه خود شهرداری به عنوان روز بدون خودرو اعلام شده است.

 

نامه اعلام حمایت شهرداری از طرح ترافیک

 

خودروی اداری شهردار که راننده وی در حال جابه جایی فرزندان آقای شهردار در روز بدون خودرو می باشد

 

اما در کنار نکات منفی این روز نکات برجسته و زیبای دیگری رقم خورد که می توان به آغاز کار تیم دوچرخه سورای انجمن ژیوای اشاره داشت .

برپایه گزارش خبرنگار سلام پاوه : ۳۱ شهریور مصادف با روز جهانی بدون خودرو در شهرستان پاوه، با اعلام قبلی انجمن ژیوای و حمایت سایر سازمان های مردم نهاد شهرستان و همچنین نخستین رکاب زنی تیم دوچرخه سوارای انجمن ژیوای همراه شد.

 

در این روز دوچرخه سواران ژیوای و داوطلبین پیاده روی نمادین طبق برنامه در محل تجمع حاضر شده و با نظمی خاص تا مقصد تعیین شده در فضایی دوستانه و صمیمی حرکت کردند. پس از آن با قرائت بیانیه‌ای انجمن ژیوای پاوه بار دیگر همراهی خود را با حرکت جهانی نفی خودرو محوری اعلام کرده و به‌ معرفی اهداف تیم دوچرخه‌سواری خود پرداخت.

 

سپس دکتر برهان ولدبیگی از فعالین زیست محیطی منطقه به مخاطرات ایجاد شده توسط هر دستگاه خودرو برای محیط زیست و سلامت جامعه پرداخت و بر عدم لزوم استفاده از خودروهای تک سرنشین تاکید کرد، داوود غفاری نیز از اعضای موسسه فرهنگی قلم معاصر کرد پس از قدردانی از اقدامات انجمن ژیوای بر همراهی جدی تر مجمع سمن های پاوه در برنامه های زیست محیطی تاکید کرد.

 

هر چند که به دلیل مصادف شدن این روز با آغاز هفته پس از چند روز تعطیلی و آغاز به کار مدارس با کاهش ترافیک شهرستان نمود پیدا نکرد اما تشکیل دوچرخه دوچرخه سواری انجمن ژیوای را باید به فال نیک گرفت.

 

در پایان اعضای حاضر در این همایش از مساعدت و‌‌ همراهی شورای ترافیک شهرستان، شواری اسلامی شهر پاوه، پلیس راهور شهرستان، اتاق اصناف، مجمع سمن‌ های شهرستان، نمایندگی بیمه‌ی “ما” در پاوه، مهد و پیش دبستانی شنیان، گروه ژینگه پاریزان ساتیاری، انجمن سبز چیای مریوان، مدیران وبسایت های خبری شهرستان، و همچنین، مهندس محمد درویش، خانم هانا کامکار و دکتر برهان ولدبیگی تشکر و قدردانی نماییم.

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

2 پاسخ برای “وقتی شهردار هم روز بدون خودرو را فراموش می کند/ عکس

  • واقع بین در تاریخ شهریور 31, 1397 گفت:

    آیا انجمن های پاوه با این کنش مردم به خودشون نیامدن ذکر چند نکته به حالت سوال متعجبانه
    اولا در شهری هستیم با بیشترین سمن فکر کنم در کشور!!که قریب۹۹درصد حامی روز بدون خودرو بودن!!! چرا؟!!
    دوما مسولین حامی که طبق معمول بیخیال حمایت شدن چرا؟!!!
    سوما کارشناسی شدن طرحهای سمنی و اصولی شناسی آنها و زمان شناسی آیا انجام شده؟!!
    جواب
    اولا سمن های پاوه اغلب در حد یک اسم اند و صرفا در دید گذاشتن برخی (البته حالا دوستان کلی عملکرد بیرون میارن!!) سمن های پاوه و اسامی حاضران در آنها را نگاه ی بیاندازیم قریب ۵۰اسم تکراری در آنهاست دوستان حتی به خود زحمت جذب نیرو از خارج از جمع خودشون رو ندادن (از جوانان زیرک و روستاهای اطراف و..)با افکار تکراری و اغلب بی هدف نمیتوان اداره امور کردسمنهای پاوه قدرت نفوذ در مردم رو به همین خاطر ندارن
    دوما مسولان ما متاسفانه همه جز سمن هان درحالی که این سمن ها باید جدای از مسولین باشه چون اگر مسولین توانایی بهترکردن امور رو داشتن که در سمت خودشون باید تلاش میکردن اتفاقا همین حضورشان باعث ساکت شدن سمن ها شده
    سوما همانطور که اشاره کردیم دوستان تکراری و غیر متخصص ورود به این سمن ها کردند که حتی زمان سنجی اعلام یک طرح رو هم بلد نیستن آخه روز آخر تابستان روز اول کلاس اولی ها؟!!!این زمانه؟!!مثال دیگه هم آتش مراتعه که مدال افتخار این سمن هاست که بنده هم موافقم اما آیا فکر کرده ایم که میتوان در فصول رشد گیاهان چمنی(که اغلب آتش سوزی ها را شامل میشوند)با هماهنگی منابع طبیعی این مراتع را به دامداران خارج شهرستان اجاره داد تا خوراک آتش سوزی رو از بین برد و درآمدی هم کسب کرد!!!

  • هومن اژند در تاریخ شهریور 31, 1397 گفت:

    اینجا پاوه هست شهری که مرگ برای مردمان عادیست وحق زندگی حق مدیران ومسولین ، اینجا پاوه هست و دردهایش، زخمهایش ، و جفاهایش برای مردم عادی و تمام امکاناتش حق مدیران محترم .و با تصویب طرح ترافیکی برگ ننگین دیگری در این شهر یتیم شده تایید شد . از شهرداری که هیچ گونه تعصبی به این شهر ندارد چه انتظاری دارید از شهرداری که عادتش داده اند به اربابی گری چه انتظاری دارید نه از شهردار ونه از تعداد زیادی از مسولین این شهر که خود آزادانه ، مغرورانه و مرفهانه از امکانات دولتی و ملتی استفاده میکند نباید انتظاری داشته باشیم و به اصطلاح ( سواره خبری از پیاده ندارد ) به امید روزی که این مدیران بالادستی شهرمان طعم با مردم بودن را بچشند.