د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 23:00

بیایید اندکی از فضای مجازی فاصله بگیریم و به فضای حقیقی زندگی خود باز گردیم

بیایید اندکی از فضای مجازی فاصله بگیریم و به فضای حقیقی زندگی خود باز گردیم

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رشد سریع تکنولوژی و بویژه پیشرفت روز افزون در حوزه های ارتباطی ،ماهواره و اینترنت باعث تحولات پر شتاب در جوامع بشری گردیده و آثار مثبت و منفی فراوانی در پی داشته است . در این میان آثار اینترنت و فضای مجازی در روابط اجتماعی بیش از سایر حوزه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رشد سریع تکنولوژی و بویژه پیشرفت روز افزون در حوزه های ارتباطی ،ماهواره و اینترنت باعث تحولات پر شتاب در جوامع بشری گردیده و آثار مثبت و منفی فراوانی در پی داشته است .

در این میان آثار اینترنت و فضای مجازی در روابط اجتماعی بیش از سایر حوزه ها بوده و تغییرات و دگرگونی های زیادی را بوجود آورده است . امروزه دسترسی آسان به اینترنت موجب شکل گیری شیوه جدیدی از تعاملات اجتماعی نسبت به گذشته شده و تغییرات مهمی را در سبک زندگی و مراودات اجتماعی به وجود آورده است و تا جایی پیشرفت کرده است که بیشترین نقش را در اطلاع رسانی و تبلیغات برای عموم مردم دارد و بعنوان اصلی ترین کانال ارتباطی محسوب میشود .

در سالهای اخیر با ورود گوشی های هوشمند به بازار و دسترسی آسان به اینترنت از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به دلایل مختلف همچون نامحدود بودن ، آزادی بسیار و گاها ناشناس ماندن کاربران با اقبال عمومی مواجه شده و هر کدام از شبکه های اجتماعی با تناسب اهداف خود به فعالیت هایشان ادامه میدهند .

در گذشته افرادی که در یک محدوده خاص جغرافیایی زندگی می کردند دارای فرهنگ مخصوص همان منطقه بوده و از آن پیروی می‌کردند اما با گسترش فضای مجازی این مرزهای فرهنگی کمرنگ شده و گاها از بین رفته اند و در نتیجه فرهنگ کاربران فضای مجازی تا حدودی شبیه هم شده است .

استفاده از اینترنت شکاف میان نسل ها را بیشتر کرده و با ورود وسائل و تکنولوژی های جدید به عرصه ی خانواده ها ،شاهد هستیم که اعضای خانواده ساعت های متمادی در کنار همدیگر می‌نشینند بدون آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند . امروزه نشست های خانوادگی که در آن والدین و فرزندان درباره موضوعات مختلف خانوادگی و کاری با هم صحبت می‌کنند رو به کاهش است .

روابط موجود در میان والدین و فرزندان رو به سردی گرائیده و دو نسل به دلیل داشتن تفاوت های اجتماعی زندگی را از دیدگاه خود تفسیر میکنند . و این وجود تکنولوژی های جدید ارتباطی و بخصوص فضای مجازی ،در عین اینکه کاربردهای مثبتی داشته است و مخاطب را از رخدادها و وقایع مطلع می سازد محدودیت ها و امکاناتی را در خود دارد که کاربر را بخود وابسته کرده و امکان تحلیل را از وی سلب می کند و به این معنی که مخاطب این رسانه ها دانستن را مقدم بر تحلیل کردن می داند و این نخستین قدم برای از بین رفتن تفکر انتقادی و نقاد در جامعه است .

فرصت های ایجاد شده توسط فضای مجازی به نوعی انکار ناپذیر است و خدمات متنوعی را برای بشر پدید آورده است . رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است :فضای مجازی یک سری آثار متناقض را با خود به همراه آورده است به تعبیری یک نوع انزوای افراد در فضای حقیقی که با وجود حضور در جمع های مجازی به قوت خودش باقی است همچنین که ارتباط چهره به چهره و مستقیم با دیگران و اعضای خانواده مانند پدر ،مادر و خواهر کم شده در عین حال افراد عضو گروه های مجازی و مشغول گفتگوی محتوایی یا علمی با همدیگر هستند .

وی تصریح کرده :دور شدن از فضای خانواده و فراموشی عواطف و احساساتی که در گذشته بوده و یا فاصله گرفتن از ارتباطهای واقعی خانوادگی می تواند از خود بیگانگی هایی را پدید بیاورد که در دراز مدت آسیب هایی را برای کاربران شبکه های اجتماعی و مجازی به دنبال خواهد داشت و این به نوعی تهدید کانون خانواده محسوب میشود (خبرگزاری تسنیم ) .

پس بیاییم تصمیم بگیریم که به فضای واقعی زندگی خود باز گردیم و بیشتر وقت خود را همچون گذشته های نه چندان دور در کنار عزیزانمان صرف کنیم و کمتر در فضای مجازی بمانیم .

بیاییم همچون گذشته شب نشینی هایمان را بدون حضور گوشی های هوشمند برگزار کنیم و استفاده از فضای مجازی را در وقت مناسب خود دنبال کنیم .

نویسنده : فرزاد سلیمی