د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 04:17

یادداشتی پیرامون اینستالیشن آرت ماپریس /عطاالله قادری

یادداشتی پیرامون اینستالیشن آرت ماپریس /عطاالله قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انجمن سبز ماپریس جوانرود با همکاری آقای حمزه زارعی که کارگردانی موفق و دارای چند اثر جهانی است،در یک حرکت متفاوت در صدد است جامعه را متوجه فجایع محیط اطراف زندگی و خصوصا معضل زباله زدگی نماید. جدای از تاثیر گذاری این قبیل کارها،آشنا نمودن مردم با هنری نوین […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انجمن سبز ماپریس جوانرود با همکاری آقای حمزه زارعی که کارگردانی موفق و دارای چند اثر جهانی است،در یک حرکت متفاوت در صدد است جامعه را متوجه فجایع محیط اطراف زندگی و خصوصا معضل زباله زدگی نماید. جدای از تاثیر گذاری این قبیل کارها،آشنا نمودن مردم با هنری نوین از طریق عملی می تواند خلاقیت جامعه را بالا برده و بجای اقدامات کلیشه ای و نمادین،ذهن ها را به سمت و سوی خلق آثار هنری توسط هر آنچه که به عنوان مشکل به آن نگاه می شود ببرد. کم نیستند آثار هنری که در جوانرود به واسطه وجود همین معضلات خلق شده و به رقابتهای جهانی راه یافته است. مثلا انجمن عکاسان جوانرود با موفقیتهایی که در عرصه ملی و بین المللی کسب نموده توانسته که جوانان بیشتری را جذب و شیفته عکاسی کند.

و اما در باب اهداف نمایشگاه:

◾️هنر چیدمان یا هنر اینستالیشن هنر نصب یا راه اندازی آثار سه بعدی است که در آفرینش آن از عناصر و مواد مختلف در فضایی مشخص و محدود استفاده می‌شود. این آثار اغلب سایت خاص و طراحی شده برای تبدیل و درک یک فضاهستند.

◾️از آنجاییکه بیشتر مردم هنوز اهمیت حفظ محیط زیست را درک نکرده و یا در زمره دغدغه های اصلی آنها نیست،زیاد به محیط اطراف خود اهمیت نمی دهند و فکر می کنند که اگر خانه و ماشین تمیز و مرتبی داشته باشند آدم باکلاسی هستند و برای تمیز ماندن خانه و خودرو خود می توانند آشغالهای موجود در آنها را در محیط پیرامون بریزند. فضایی که فکر می کنند متعلق به کسی نیست در حالیکه متعلق به همه و حتی متعلق به کسانیست که به این شهر سفر می کنند. مگر غیر از اینست که وقتی مسافری وارد شهر می شود اگر جایی از شهر کثیف و بهم ریخته باشد همه ما خجالت زده می شویم. بنابراین باکلاس بودن فقط داشتن خانه تمیز و مرتب نیست بلکه داشتن شهری پاک و سالم می باشد در آن صورت است که همه ما بعنوان شهروندان این شهر می توانیم ادعا کنیم که باکلاس هستیم و قدر شهر و طبیعت اطراف آن را می دانیم. در این صورت مهمانان ما هم جسارت تخریب محیط زیست ما را به خود نمی دهند.

◾️بیشتر مردم کثیف بودن شهر را به شهرداری ربط می دهند و آنرا نشان ناکارآمدی شهرداری می بینند. درسته که رفت و روب معابر وظیفه واحد خدمات شهری می باشد،ولی آیا وظیفه ما نیست که زباله های خود را هر جایی رها نکنیم؟بارها شاهد این بودم که افرادی زباله های خود را از داخل خودرو به داخل خیابان و یا در جاده های بین شهری به داخل طبیعت پرتاب نموده اند. بنده حتی الامکان و با لحنی دوستانه به آنها تذکر داده ام ولی متاسفانه اکثر آنها با موضعی حق به جانب از پذیرش تذکر اباء نموده اند.

◾️اکثر بازدید کنندگان این نمایشگاه را افرادی تشکیل می دهند که یا دوستدار محیط زیست هستند و یا کمترین نقش را در تخریب آن دارند،بنابراین اگر ادامه کار نمایشگاه به این روال باشد متاسفانه باید عرض کنم که نباید انتظار تغییر رفتار سایر همشهریان در این حوضه باشیم. باید سازوکاری فراهم کرد که اقشاری از جامعه به بازدید نمایشگاه بروند که آگاهی زیادی در این حوضه ندارند و یا عامدانه قصد تخریب محیط زیست دارند. به این افراد باید فهماند که همه ما سرنشینان یک کشتی هستیم و در صورت غرق شدن کشتی همه غرق می شوند.

در پایان از همه عوامل زحمت کش اینستالیشن آرت ماپریس تشکر می کنم و امیدوارم با انگیزه و توانی که در این افراد هست بدنبال خلق آثاری از این قبیل باشند.

 

عطاالله قادری
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جوانرود
۲۳شهریور ۹۷