د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10:39

نقدی بر جاده های مرگ در اورامانات

نقدی بر جاده های مرگ در اورامانات

به گزارش سلام پاوه : دکتر محمد آشنا عباس منش در سلسله یادداشت هایی برای یک مطالبه ی عمومی و همیشگی در نظر دارد با گردآوری و نشر این یادداشتها پیگیر یک مطالبه به حق مردمی شود که در این زمینه در یادداشتی در بخش اول موضوع جاده های مرگ اورامانات بررسی شده است. نقدی […]

به گزارش سلام پاوه : دکتر محمد آشنا عباس منش در سلسله یادداشت هایی برای یک مطالبه ی عمومی و همیشگی در نظر دارد با گردآوری و نشر این یادداشتها پیگیر یک مطالبه به حق مردمی شود که در این زمینه در یادداشتی در بخش اول موضوع جاده های مرگ اورامانات بررسی شده است.

نقدی بر جاده های مرگ در اورامانات

دکتر عباس منش : یکی از عوامل توسعه پایدار ، وجود راههای ارتباطی بین شهری است که متاسفانه منطقه اورامانات از این نعمت بی بهره است و سالیان سال است که این خواسته ی برحق مردم منطقه در بایگانی ادارات راه و شهرسازی و راهداری و شرکت های زیرمجموعه وزارت راه خاک می خورد. به راستی چرا به خواسته ی اصلی و واقعی و طبیعی و انسانی مردم منطقه اورامانات وقعی نمی نهند؟ اشکال کار کجاست؟محمد آشنا عباس منش

آیا باید مردم از راه های غیرقانونی که برای دولت و خود مردم نیز هزینه دارد ، استفاده کنند تا به حق قانونی خود که برخورداری از جاده های استاندارد است، برسند یا نه گوش شنوایی برای این مطالبه ی اساسی و بنیادین و زیرساختی وجود دارد؟ استاندار که نماینده دولت در منطقه است برای این امر مهم و خواسته ی عمومی چه تدبیری اندیشیده است؟ آیا وقت آن نرسیده است که مناطق کمتربرخوردار مرزی به رشد و توسعه کمی و کیفی نزدیک به مناطق مرکزی برسند؟  مسولین امر باید بدانند و حتما هم خوب می دانند که امنیت پایدارکشور با توسعه متوازن و پایدار مناطق مرزی همه ی کشور امکان پذیر خواهد بود. توسعه مناطق مرزی هم با امکان سازی و فراهم نمودن راه های ارتباطی استاندارد زمینی و هوایی و دریایی فرادست خواهد بود. اگر راه های ارتباطی خوبی در منطقه اورامانات داشته باشیم می توانیم چشم انداز گردشگری خوبی را برای استان رقم بزنیم وگرنه با این کوره راه ها نمی توان راه به جایی برد و دم زدن از توسعه منطقه اورامانات و تصویب مناطق ویژه و آزاد اقتصادی نمی تواند به مسیر واقعی خود ادامه دهد مگراینکه زیرساخت توسعه منطقه که راه ها اصلی ترین شاهرگ و شالوده ی آن است را اصلاح و ساماندهی کنند.

امروز باید خواسته ی تمام مسولین و موکلین و علما و دانشگاهیان و بازرایان منطقه اورامانات در وهله ی اول فقط و فقط جاده های استاندارد و راه های هموار باشد تا زیربنایی ترین خواسته ی ما فراهم نشود نمی توان از دیگر عناصر توسعه دم زد و انتظار بیهوده ای است اگر راه ها و جاده های ارتباطی ما اصلاح نگردند ، از توسعه منطقه سخن به میان آورد.

یکی از مهمترین عوامل پیشرفت در هر شهر و دیاری وجود راههای ارتباطی مناسب و دسترسی آسان به نقاط مختلف است به طوری که حتی در علم جغرافیا شکل گرفتن و تشکیل برخی از شهرها را معلول وجود راههای ارتباطی در بعضی از نقاط می دانند.

محورهای ارتباطی از کلیدی ترین زیرساخت هایی است که علاوه بر فراهم آوردن انواع امکانات و دسترسی ها موجب رفاه بیشتر مردم و به تبع آن توسعه و پیشرفت در جوامع اجتماعی مختلف می شود.

جاده های منطقه اورامانات حادثه ساز است

جاده های منطقه اورامانات (شهرستان های روانسر، پاوه، ثلاث باباجانی و جوانرود) به دلیل کوهستانی بودن و شرایط خاص توپوگرافی حادثه ساز است و بیشترین حادثه نیز واژگونی و خروج از جاده می باشد.

 

جاده های محرومیت پاوه و اورامانات

 

کم عرض و استاندارد نبودن جاده های ارتباطی پاوه و اورامانات از جمله عواملی است که این جاده ها را به قتلگاهی برای از بین رفتن مسافران و مردم این مناطق تبدیل کرده است. با سفر به مناطق اورامانات، محرومیت و محدودیت شهرستان های اورامانات بخوبی برای هر بیننده ای با وجود جاده هایی کم عرض و عدم آزاد راه مشخص خواهد شد. توسعه نیافتن اورامانات پس از سال ها محرومیت همچنان ادامه دارد و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره به محرومیت این مناطق دامن خواهد زد. روزانه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خبر مرگ شهروندان و هموطنان را در جاده های ارتباطی اورامانات به مرکز استان مشاهده می کنیم که عامل  اصلی آن را انحراف به چپ خودروها و قرار گرفتن در مسیر مخالف خود اعلام می دارند. نبود یک آزاد راه و جاده های کم عرض در مناطق اورامانات هموره انتظار و ترس از کشته شدن افراد برای شهروندان وجود داشته و دارد به طوری که اکثر نقاط این مسیرها به قتلگاهی خاموش برای مرد تبدیل شده است و در غفلت مسئولان سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد. این جاده های اورامانات که علاوه بر کم عرض بودن با استانداردهای معمول فاصله دارد باعث کشته و زخمی شدن دهها تن و داغدار کردن ده ها خانواده شده است.آشنا عباس منش

به طوری که کم عرض بودن جاده ونبود آزاد راهی مناسب در این مسیر شرایط را برای حادثه فراهم کرده است. جاده شهرستان پاوه به روانسر با وجود پر پیچ و خم بودن آن شاید دلیلی بر عدم احداث این آزاد راه باشد ولی زمین مسطح مسیر قزانچی به روانسر همواره برای مسافران سوال برانگیز بوده است. متاسفانه توجهی به زیرساخت‌ها و ایجاد راه‌ها و بزرگراه در اورامانات نشده و لذا جاده‌هایی با عرض کم در این منطقه تصادفات مرگباری برجای می گذارند که نمونه های آن در محور های این شهرستان فراوان است. با این حال باید گفت که می توان با احداث آزاد راه که امروز به بهانه های واهی گیر در دام بی مهری مسئولان است ، از آمار کشته شدگان در سوانح رانندگی این مناطق کاست. شهر پاوه برای برون رفت از عمق این محرومیت نیازمند حمایت بیشتر مسوولان اجرایی و متولیان امر در سطح استان و کشور است.

راه نجات پاوه و اورامانات فقط ” راه ” است…

تنها مانع توسعه دومین مرز رسمی کشور در شهرستان پاوه راه های نامناسب آن بوده است. در واقع راه نجات پاوه تنها “راه” است. در صورت دسترسی و اصلاح این راهها است که بازارچه این شهرستان رونق خواهد گرفت. ارتقای وضعیت راه های این منطقه علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، آمار تصادفات را نیز کاهش خواهد داد. ارتقای راه دسترسی به اورامانات جهت کاهش تصادفات باید از مهمترین برنامه های شهرستان باشد. حتما باید حوادث ناگواری رخ دهد تا عاملان ومتولیان راه ها از خواب غفلت بیدارشوند؟؟؟

وضعیت نامطلوب جاده های اورامانات

جاده های اورامانات از لحاظ ایمنی و استاندارد در سطح بسیار پایینی قرار دارند و باید با اقدام هایی اساسی آنها را ایمن سازی کنیم.گردشگر پذیربودن منطقه اورامانات و ترددهای بی شمار روزانه مردم از محورهای مواصلاتی این منطقه سبب شده که هر چند وقت یکبار شاهد حوادث و سوانح ناگواری در منطقه باشیم .

مشکل راه های استان کرمانشاه بویژه منطقه اورامانات در دسترسی مشکل به روستاها، راه های مواصلاتی، شطرنجی شدن آسفالت جاده ها، کم عرض بودن جاده ها و … است. یکی از مشکلات اصلی راه های ارتباطی بخش نوسود نبود شانه خاکی،کم عرض بودن جاده ها،مسیرهای صعب العبور و کوهستانی و دارای مسیرهایی با ‌پیچ‌های تند و پی در پی می باشد که درصد قابل توجهی از تصادفات و حوادث جاده ای منطقه را شامل می‌شود.

بی تدبیری جاده های پاوه و اورامانات را فلج کرد

نامناسب بودن جاده های منطقه پاوه و اورامانات یکی از معضلات این منطقه از استان کرمانشاه محسوب می شود که حل آن نیازمند توجه جدی دولت است.

محورهای ارتباطی شهرستان پاوه را اگر در نظر بگیریم، جاده ارتباطی روانسر- پاوه و پاوه – مریوان به عنوان مسیر اصلی بین شهری خواهد بود که از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و علاوه برآن نیز راه ارتباطی پاوه- حلبچه نیز که در صورت رسمی شدن تردد مسافر از مرز شوشمی می تواند محور ارتباطی دیگری در این شهرستان باشد نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

 

تصادفات پی در پی که موجب جان باختن و یا مصدومیت برخی از هموطنان در این جاده ها می شود، در کنار خسارات مالی به وجود آمده از این تصادفات، موجب شده است که علاوه بر جلوگیری از پیشرفت های لازم در حوزه های شاخص، در بحث گردشگری نیز مانع ایجاد کند.

 

هر چند که برخی از مسئولین بر لزوم بهسازی این جاده ها تاکید کرده اند اما تاکنون اقدامی عملی در این حوزه دیده نمی شود. استاندار کرمانشاه در سفر یک روزه خود به شهرستان پاوه در خصوص راههای ارتباطی شهرستان گفته بود: تنها مانع توسعه این مرز در شهرستان پاوه راه های نامناسب آن بوده است.

 پاوه دارای راههای ارتباطی خوبی نیست و جاده های ما با توجه به بارش های زیاد در سال گذشته آسیب پذیر و از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و در حد درجه دو قرار دارند.

 

آن چه که از گفته های مسئولین مشخص است نبود اعتبارات لازم علت اصلی عدم بهسازی جاده های منطقه پاوه و اورامانات محسوب می شود که این مسئله نیازمند توجه جدی دولت است.

 

امید است که محور ارتباطی کرمانشاه به پاوه که از وضعیت مناسبی برای تردد مردم و وسایل نقلیه برخوردار نبوده و متاسفانه همه ساله شاهد حوادث ناگواری در تصادف وسایل نقلیه بوده ایم، هر چه زودتر بهسازی و تسطیح شود.

گردآورنده : محمد آشنا عباس منش 

8 پاسخ برای “نقدی بر جاده های مرگ در اورامانات

  • همکلاسی محمد در تاریخ شهریور 26, 1397 گفت:

    راهکار نداره عزیزم جاده ها را درست کنند. پیچ های جاده ها را اصلاح هندسی کنند. بزرگراه کرمانشاه به مرز شوشمی را بزنند به قول آقای نادری نماینده مجلس که قول دادند و فراموش کردند.
    راهکار چیه دیگه که مهندسین اداره راه و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه بابتش ماهی ۷تا ۱۰میلیون حقوق و پاداش می گیرند

  • شهریار در تاریخ شهریور 26, 1397 گفت:

    دوست عزیز محمدنام مستعار شما از اینکه هر روز در جاده های اورامانات کشته و زخمی می دهیم ناراحتی یا از نوشته های آقای عباس منش؟؟؟؟؟؟؟
    لطفا سری به بیمارستان طالقانی کرمانشاه بزنید و وضعیتوخیم و اسفبار بیمارستان و پرسنل زحمت کش و خستگی ناپذیر آن و زخمی های تصادفات جاده ای اورامانات را ببینید تا به عمق فاجعه پی ببرید.
    جاده محور توسعه است همچنان که دکتر گفتنداما این محور در منطقه ما می لنگد و به خوبی نمی چرخد. بخشی از لنگیدن این چرخ و جاده های ناهموار منطقه به بی تفاوتی ما بر می گردد و اینکه بر سر دعواهای کوچک مانده ایم و حسودانه خودی ها را به نقد می کشیم شاید چون ما نمی توانیم بنویسیم و دیگری می تواند.
    دعوای اصلی را با مسولین کلان استانی و کشوری بکنید که هیچ اهمیتی به خواسته شما نمی دهند چون ما و شما اصلا خواسته ای نداریم و مطالبه گر نبوده ایم هیچ وقت و همیشه دلسرد و منفی باز و خودرای کناری نشسته ایم .
    افسوس باید خورد به حال این شهر و دیار که نمی تواند یادداشت های جوانانش را هم ببیند.

  • محمد در تاریخ شهریور 25, 1397 گفت:

    یکی از مشکلات اساسی شهر ما این است که برخی از افراد صرفا برای خودنمایی از هر دری سخنی می گویند. شما که اسم دانشجو را یدک می کشید قطعا می دانید که هر کسی باید در زمینه تخصصی خودش اظهار نظر کند
    دوست گرامی دیگری هم گفته اند ارایه راه کار علملی وظیفه ی سایرین است باید این را در نظر داشته باشند که چه کسی و با چه هدفی این مطلب را نوشته است. ایشان (آقای عباس منش) که قبلا از اعلام حضور به عنوان کاندیدا در انتخابات یازدهم مجلس خبر داده بودند ، اهداف بزرگی را در نظر دارند و ما هم مشتاقانه منتظر شنیدن و خواندن راه کارهای عملیاتیشان هستیم. اگر شما فکر می کنید که کسی که چنان اهدافی را در سر دارد ، صرفا به گزارش مشکلات اکتفا کند و از ایشان انتظار ارایه ی راه کار نداشته باشیم سخت در اشتباهید و در آینده ی سیر قهقرایی خود را ادامه خواهیم داد.

  • همشهري در تاریخ شهریور 25, 1397 گفت:

    وظیفه ی نویسنده بیان مشکلات و مسائل هست و زوم کردن رو مسائل ک به چشم مسولین بیاد و راهکار عملیاتی برای حل مشکل وظیفه ی مسولین و مهندسین در اون حوزه هست

  • مسافر كش پاوه به كرمانشاه در تاریخ شهریور 23, 1397 گفت:

    آسفالت کردن جاده ، از دوراهی جوانرود تا گردنه، همچنین آسفالت محدوده گردوی کاروانسرا تا تازه آباد فعلا اولویت أصلی باشد اما فکر کنم مسولین و نماینده این مسیر رو هوایی سفر میکنن و فقط به فکر منافع مهم مردم نیستم

  • عین الدین رحیمی در تاریخ شهریور 23, 1397 گفت:

    سلام وادب به کرات نکات زیبنده آقای دکترعباس منش را به فضای مجازی ومسئولان گوشزد کردم اما کو گوش شنوا؟؟؟!!!!!

  • دانشجو در تاریخ شهریور 22, 1397 گفت:

    بعضی ها فقط منتظر هستند کسی مطلبی بنویسه و چیزی بگه اینا بیان بگن اینو که همه می دونن.
    دوست عزیز (محمد شهریور ۲۲, ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۳ ق.ظ) نویسنده مطلب نگفته که کسی نمی دونه فقط مشکل را در یک رسانه دارای مخاطب و تا حد امکان با دلیل و برهان بیان کرده اند بهتر است از ایشان تشکر کنیم

  • محمد در تاریخ شهریور 22, 1397 گفت:

    دوست عزیز همه به مشکلات جاده های هورامان واقف هستند و در این نوشته مورد جدیدی به چشم نخورد (البته اگر به ادبیات این نوشته نگاه بندازیم متوجه می شویم که درصد بالایی از این نوشته تکراری است و به نظر می رسد باید در بیان مسایل و مشکلات قدری با دقت بیشتری دست به قلم شویم)
    سوالی که مهم است به آن پاسخ داده شود این است که راه کار عملیاتی شما برای حل این مشکل چیست؟ اگر به دنبال جلب نظر ملت هستید باید با یک دید واقع بینانه و در نظر نظر گرفتن توانایی های خود و مشکلات موجود، راه حل های درستی را برای حل هر مشکلی ارائه دهید.