د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 23:14

نسمه سومین روستای سالم استان کرمانشاه معرفی شد/ گزارش تصویری

نسمه سومین روستای سالم استان کرمانشاه معرفی شد/ گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : روستای گردشگری نسمه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه به عنوان اولین روستای سالم شهرستان پاوه و سومین روستای سالم استان کرمانشاه معرفی شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : شاخص‌های توسعه یافتگی پایدار یک روستا تنها در عمرانات خلاصه نمی‌گردد. بلکه مشارکت‌های مردمی و تلاش مردم و مسئولین در […]

به گزارش سلام پاوه : روستای گردشگری نسمه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه به عنوان اولین روستای سالم شهرستان پاوه و سومین روستای سالم استان کرمانشاه معرفی شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : شاخص‌های توسعه یافتگی پایدار یک روستا تنها در عمرانات خلاصه نمی‌گردد. بلکه مشارکت‌های مردمی و تلاش مردم و مسئولین در جهت پیشرفت و توسعه مهم‌ترین رکن توسعه محسوب می‌گردد. روستای سالم نسمه از جمله روستاهایی است که الفبای توسعه را آموخته و هجی می‌کند و بگفته دهیار تلاشگرش، مردم، مسئولین و متفکرین هم راستای با یکدیگر در ابتدای راه ورود به توسعه یافتگی هستند.

سابق حسینی دهیار تلاشگر و توانمند روستای نسمه، بمثابه یک برند و فردی کاریزما توانسته است رابط بسیار موفقی بین مردم و دولت و نظام باشد. صبح روز یکشنبه چهارم شهریور از روزهایی بود که گام‌های اول این روستا در نیل به توسعه پایدار بمعرض دید عموم قرار گرفت.

به همت شبکه بهداشت و درمان پاوه و با مشارکت و همکاری دهیار و شورا و مردم روستای نسمه و با حضور رئیس، معاونین و شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری ،فرمانداران پاوه و روانسر بخشداران شهرستان و دهیاران  و جمعی از شورای اداری و مردم مراسم معرفی رسمی روستای سالم نُسمه برگزار شد.

دهیار روستای نسمه پیرامون چگونگی معرفی روستا به عنوان روستای سالم گفت زیرساخت های لازم را در روستا ایجاد کردیم وبه دنبال آن رایزنی های لازم را انجام دادیم سپس دانشگاه علوم پزشکی به موضوع ورود کرد.

سابق حسینی افزود با ورود دانشگاه واحدهای مختلف آن به روستا گسیل شدند وبا جلسات درون وبرون بخشی موارد ،نیازمندیها وشاخص های لازم را اعلام کردند.

وی افزود مشارکت مردمی یکی از آیتم های مهم دانشگاه علوم پزشکی بود که خوشبختانه مشارکت مردمی در این ورستا کم نظیر است .

دهیار روستای نسمه گفت مشارکت عالی مردم روستا درکنار احداث پارک جنگلی ،زمین چمن فوتبال،کوچه ومعابر ونام گزاری معابر وکوچه ها همه دست به دست هم دادند تا امروز روستای نسمه به عنوان روستای سالم معرفی شود .

حسینی افزود هدف ما فقط روستای سالم نیست بلکه افق ما برای روستا تبدیل روستای نسمه به عنوان یک دهکده گردشگری سلامت در سال ۱۴۰۰ معرفی کنیم.

وی افزود این مهم نیازمند حمایت بیشتر مسئولین ،ورود بیشتر دانشگاه علوم پزشکی درداخل روستا وارائه برنامه می باشد که مردم روستا با تمام وجود در این مسیر در کنار مسئولان ودانشگاه خواهند بود.

در ابتدای این مراسم که در مسجد امام محمد غزالی آغاز شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ایراد سخنانی پرداخت .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح شاخصه های انتخاب روستای نسمه  و وجود این شاخصه ها در این روستا پرداخت و از همت مردم و دهیار و همراهی مسئولان در معرفی این روستا قدردانی کرد.

دکتر مرادی بابیان اینکه این استان به لحاظ معرفی روستای سالم در کشور پیشتاز است گفت اولن روستای سالم در کشور در کرمانشاه معرفی شد.

دکتر مرادی افزود: هم اکنون ۴۲ روستا برای معرفی به عنوان روستای سالم در دست اقدام،سه روستا به عنوان روستای سالم معرفی شده وتا پایان سال ۵ روستای دیگر معرفی خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به هنگام افتتاح روستای نسمه به عنوان سومین روستای سالم استان گفت خوشبختانه این روستا شاخص های لازم را برای انتخاب به عنوان یک روستای سالم کسب کرده است .

دکترمرادی افزود در این روستا محوریت ،محوریت سلامت است یعنی سعی شده است با محوریت دانشگاه علوم پزشکی وباکمک مردم وادارات ذیربط که با سلامت ارتباط دارند اقداماتی انجام شود که محوریتش سلامت را در روستا ایجاد می کند .

وی شاخص های روستای سلامت را برشمرد وگفت دفع بهداشتی فاضلاب، آب شرب سالم وبهداشتی،هوای سالم ، جدول گزاری ونام گزاری کوچه ها، عدم استعمال دخانیات و وجود اماکن ورزشی را از جمله این شاخص ها عنوان کرد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود خوشبختانه تمامی این شاخص ها در روستای نسمه وجود دارد وعلاوه بر این زیر ساخت هایی هم برای توسعه گردشگری در روستا ایجاد شده است که به لحاظ اقتصادی هم وضعیت مناسبی برای مردم ایجاد کرده است .

وی افزود از لحاظ شاخص های بهداشتی از جمله دسترسی به سطح واکسیناسیون، مرگ و میر مادران،مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال ، زیر یک سال وزیر یک ماه شاخص هایی که از این روستا گزارش کرده اند نسبت به حواشی شهر ها به مراتب بهتر است واین جای تبریک به مردم نسمه دارد .

 

دکترمرادی تصریح کرد ایجاد وضعیت مناسب اقتصادی در روستاها موجب ماندگاری مردم در روستاها وعدم روی آوردن به حاشیه نشینی در شهرها وبروز مشکلات بهداشتی که ما در حواشی شهرها خواهیم داشت دیگر نخواهیم داشت و شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستا ها خواهیم بود .

وی افزود توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه روستا هاست وباید توسعه از روستا شروع شود.

فرماندار پاوه در این مراسم معرفی روستای پاک نسمه این روستا را یک الگوی خوب توسعه معرفی کرد و اظهار داشت: سابق حسینی بعنوان دهیار روستای نسمه زحمات زیادی برای این روستا کشیده است.

وی افزود : بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، نظام زحمات زیادی را برای توسعه یافتگی در روستاها متقبل شد و از ۵ آیتم توسعه همه را در روستاها اجرا کرد. با این وجود مردم باز هم ناراضی بودند، اما در روستایی مثل نسمه سخت است کسی را پیدا کرد که از خدمات انقلاب و دولت ناراضی باشد. از دلایل این رضایت وجود شخص توانمندی مانند سابق حسینی است.

ایده‌پور در ادامه به چگونگی توسعه یافتگی این روستا اشاره کرد و اظهار داشت: روستای نسمه سمفونی توسعه را در دل خود و دیگر روستاها بوجود آورده است، اما در برخی رسانه‌ها به این ظرفیت کمتر پرداخته شده است.

فرماندار پاوه آموزش خودیاری را اولین گام توسعه دانست و گفت:چرایی جواب توسعه در همیاری مردم با نظام و دولتیان است و ابتدایی‌ترین قدم‌های توسعه آموزش خودیاری است.

وی دولت ملت را واژه نام آشنایی دانست که در نسمه به تمام معنا تفسیر شده است.

ایده‌پور روستای سالم بعدی را یک روستای مرزی معرفی کرد و گفت: روستای “هانی‌گرمله” بعنوان روستایی که پیش از انقلاب نیز یک روستای مرجع محسوب می‌شد،در حال حاضر از روستاهای در حال توسعه شهرستان در نقطه صفر مرزی محسوب می‌گردد و امیدواریم از نظر سلامت و گردشگری بتواند همگام با نسمه پیشرفت داشته باشد. همچنین ۱۵ روستای دیگری که با سیر صعودی در حال طی کردن این مسیر مطلوب هستند.

فرماندار شهرستان پاوه در پایان از زحمات بی دریغ علوم پزشکی استان در مبحث زلزله تشکر کرد و عنوان کرد: این مراسم، مراسم قدردانی و تشکر از زحمات همه دوستان است، دهیار و شورای روستا و مردم نسمه،اما ضروری می‌دانم از همین تریبون تشکرات ویژه خود را از دانشگاه علوم پزشکی استان و زحمات شایسته این عزیزان داشته باشم که انقلابی تلاش کردند، وی حضور بانوان را در کنار مردان روستا به فال نیک گرفت و از زحمات آنان نیز تشکر کرد.

گفتنی است افتتاح دو طرح اقامتگاه بوم گردی دهیاری و آسفالت ۶۵۰۰ متر معابر و کوچه های روستا از پروژه های افتتاح شده این آئین به مناسبت هفته دولت بود.

اجرای زیبای گروه سرود سفیر سلامت مهد کودک ئاروون و گروه سرود خانه دف پاوه ،رونمایی از کتاب روستای سالم و توسعه پایدار نسمه ، دوچرخه سواری و اسکیت سواری (صبا میرزاییان ، وینا سبحانی، دیانا شریفی و آیدا شکراللهی  زیر نظر خانم اسرین نئب به عنوان مربی ) تجلیل از تمامی کسانی که در برگزاری این مراسم و همچنین توسعه و معرفی روستای نسمه و اجرای شاخصه های لازم برای انتخاب این روستا، پذیرایی با محصولات محلی و… از جمله برنامه های این مراسم زیبا بود.

همچنین از دو الگوی علمی و ورزشی این روستا خانم فاطمه بهشتی زاده با رتبه ۲۲ کنکور تجربی و خانم ژینو رستمی عضو تیم ملی فوتسال ایران تجلیل به عمل آمد.

در ادامه حاضرین در یک بازدید میدانی از نقاط مختلف روستا از جمله معابر و کوچه ها، پارک جنگلی،زمین چمن فوتبال و سفره خانه های سنتی بازدید کردند.

 

یک پاسخ برای “نسمه سومین روستای سالم استان کرمانشاه معرفی شد/ گزارش تصویری

  • صوفي شريفي در تاریخ شهریور 6, 1397 گفت:

    درود برکاک سابق حسینی ومردم خوب وشریف نسمه