ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 08:59

گزارش تصویری از مراسم ذبح و قربانی در شهربانه وره/ ذبح بیش از ۱۶۰ راس از احشام

گزارش تصویری از مراسم ذبح و قربانی در شهربانه وره/ ذبح بیش از ۱۶۰ راس از احشام

به گزارش سلام پاوه : صبح امروز همزمان با دهم ذی الحجه و عید سعید قربان، مردم متدین شهر بانه وره از توابع شهرستان پاوه همانند چند سال گذشته و با مشارکت عمومی اقشار مختلف پس از اقامه نماز عید قربان و قربانی کردن هواهای نفسانی در مراسمی باشکوه و دیدنی به آیین ذبح و […]

به گزارش سلام پاوه : صبح امروز همزمان با دهم ذی الحجه و عید سعید قربان، مردم متدین شهر بانه وره از توابع شهرستان پاوه همانند چند سال گذشته و با مشارکت عمومی اقشار مختلف پس از اقامه نماز عید قربان و قربانی کردن هواهای نفسانی در مراسمی باشکوه و دیدنی به آیین ذبح و قربانی کردن گوسفند و گاو پرداختند.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : همت ، همدلی و مشارکت مردمی با فرهنگ و متدین در کنار شورا و شهرداری و امامان جمعه و جماعت در شهر بانه وره دست در دست هم دادند کی یکی از سنتهای حسنه ابراهیمی را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند.فرزانه هدایتی

 

در روزگاری که فراگیرشدن استفاده از فضای مجازی و ماهواره، اشخاص را به بومهای شخصی و خلوتکده و انزوا فرستاده است برپایی جشن ها و اعیاد همگانی باحضور توده مردم، به کیمیای سعادت و دُرّ کمیاب یمنی تبدیل شده است . در شهر بانه وره شاهد برپایی جشنی سرشار از شور و هیجان همراه با برپا داشتن یکی از عبادات مهم مذهبی هستیم.

 

قربانی کردن بیش از ۱۶۰ راس از احشام که گوشت ذبح شده حاصل از این سننت حسنه در بین یک هزار و صد خانوار بانه وره ای تقسیم می شود با مشارکت کم نظیر مردمان این شهر در قالب گروه های مختلف تجلی بخش همدلی ، سخاوت و ایثار مردمان این دیار بود .

 

فرزانه هدایتی عضو شورای شهر بانه وره در این باره به خبرنگار سلام پاوه گفت : خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته در سال گذشته و همکاری شورا و شهرداری و مسئولان میراث فرهنگی و بخصوص آقای عزیز مصطفایی و رایزنی با مسئولان استانی مراسم قربانی بانه وره ثبت ملی شد.

 

وی افزود : این مراسم به شماره ثبت ۱۴۷۸ در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.وفا فتح الهی

 

وفا فتح الهی سخنگوی شورای شهر بانه وره گفت : امسال نیز همچون چند ساله گذشته و با همکاری خیرین بزرگوار ما شاهد ذبح و قربانی بیش از ۱۶۰ راس احشام (۱۷ راس گاو و ۱۴۳ گوسفند و بز) بودیم .

 

وی با بیان اینکه از مراسم قربانی امروز بیش از سه تن و دویست چهل کیلو گوشت حاصل شده است گفت : این گوشتها در بسته های مساوی و تقریبا سه و نیم کیلویی در بین یک هزار صد خانوار شهر بانه وره بصورت مساوی توزیع می شود.

 

فتح الهی گفت در اجرای این سنت حسنه ابراهیمی بیش از ۲۳۰ نفر از شهروندان بانه وره ای در قالب گروه های انتظامات ، قصاب ، توزیع ، بسته بندی و … مشارکت داشتند.

 

این عضو شورای شهر از شهروندان و خیران نیکوکار به پاس مشارکت در این امر نیکو قدردانی کرد.

گفتنی است نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان پاوه و شبکه بهداشت و درمان پاوه بر ذبح بهداشتی و نگهداری از گوشت های قربانی ، حضور خبرنگاران از خبرگزاری ها و رسانه های مختلف و نظم و انضباط در برگزاری این مراسم از دیگر نکات این سنت حسنه ابراهیمی بود.

عکس : صهیب زربان ، طیفور حاتمی

 

گزارش اختصاصی تصویری پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه از این مراسم

وفا فتح الهی فرزانه هدایتی

3 پاسخ برای “گزارش تصویری از مراسم ذبح و قربانی در شهربانه وره/ ذبح بیش از ۱۶۰ راس از احشام

  • سالار در تاریخ مرداد 31, 1397 گفت:

    قربانی کردن کار پسندیده ای است اما به شرطی که بدون هیاهو باشد وحتی الامکان بدست فقرا برسد

  • شهروند در تاریخ مرداد 31, 1397 گفت:

    والا هم عجیبه هم جالبه ! خانواده ها خودشون گوشت قربانی رو تهیه کردن و خودشونم مصرف کننده بودن ؟؟؟ خب شما که انقد توان مالی داشتین این همه تدارک ببینین حداقل به محتاجایی کمک میکردین که سالی یکبار هم نمیتونن گوشت بخرن و روستاهای اطرافو پوشس میدادین …!

  • شهروند در تاریخ مرداد 31, 1397 گفت:

    اگه فقط گوشت رادربین خانواده های بانه وره ای تقسیم کرده باشن تاعیدقربان سال اینده هیچ خانواده ای که ساکن بانه وره باشد نیاز به خرید گوشت نخواهد داشت گوشت یکسال انها تامین شده است