د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 13:34

یادداشتی کوتاه به بهانه ۵ ساله شدن سلام پاوه/ پذیرای انتقادات شما هستیم

یادداشتی کوتاه به بهانه ۵ ساله شدن سلام پاوه/ پذیرای انتقادات شما هستیم

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :بدون شک در عصر آی تی و گسترش شبکه های مجازی و اینترنت و دردسترس بودن فضای مجازی برای همه ، رعایت چهارچوب و قانون امری مهم و اثر گذار است . امروز شاهد هستیم کاربران فضای مجازی و رسانه ها به عنوان یک ناظر بر عملکرد مدیران نقش بسزایی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :بدون شک در عصر آی تی و گسترش شبکه های مجازی و اینترنت و دردسترس بودن فضای مجازی برای همه ، رعایت چهارچوب و قانون امری مهم و اثر گذار است . امروز شاهد هستیم کاربران فضای مجازی و رسانه ها به عنوان یک ناظر بر عملکرد مدیران نقش بسزایی در کمک به توسعه شهرستان و موفقیت و یا حتی عدم موفقیت مدیران دارد.

شهرستان پاوه نیز به تبع با گسترش فعالیت در شبکه اجتماعی و استفاده از اینترنت و فضای مجازی از دیگر نقاط کشور مستثنی نبوده و کاربرانش از این فن آوری بهره می برند.

سلام پاوه پنج ساله شد
گسترش کانالهای و گروه های مجازی در شبکه های اجتماعی بخصوص تلگرام و حجم بالای ایجاده داده و تبادل خبرو بحث و گفتگو موضوعی است که در مواقعی باعث ایجاد تنش و چالش و در جایی نقطه قوت شده است .

 

اساسا مخاطبان به صورت عام کمتر به تحلیل و بررسی یک داده ،یک خبر و یا یک مقاله می پردازند و سریعا نسبت به این پیام یا خبر منتشر شده سریعا واکنش سطحی نگرانه ای دارند. برای مثال اگر رسانه ای اخبار یک مسئول را پوشش دهد براحتی به وی وصله وابستگی می دهند اگر همان مسئول نقد شود عده ای آن را تخریب می دانند و تهمت منفعت طلبی به نقاد می زنند و اگر فعالیت مثبت همان مسئول رسانه ای شود وی را متهم به تغییر جهت دادن قلم محکوم می کنند و وی را قلم فروش می دانند. و بجای بررسی پیام و خبر منتشر شده درصدد ترور شخصیت نگارنده پیام بر می آیند . و غافل از اینکه این ذات رسانه و خبر است روزی خوب و روزی بد است.

 

امروزه نگرش به اخبار در رسانه های رسمی و داری مجوز شهرستان پاوه تحت تاثیر درج اخبار مسئول یا افراد متغییر است. برای مثال اگر سلام پاوه امروز به پاس عملکرد مثبت یک مدیر به درج فعالیت آن مدیر بپردازد و فردا به پاس ضعف عملکردی همان مدیر در موضوعی دیگر به نقد آن بپردازد عده ای از کاربران بستگی به موقعیت شغلی و برخورد خود با همان مدیر سریعا نسبت به این رسانه واکنش نشان داده و اگر از همان مدیر رنجیده خاطر باشند سریعا این رسانه را آماج اتهام و وابسته بودن  و…می کنند و اگر از مدیر مذکور رضایت داشته باشند به رسانه مذکور به عنوان یک رسانه منصف و خوب نگاه می کنند.

 

متاسفانه نگاه به رسانه ها در شهرستان پاوه سلیقه ای و تحلیل بر عملکرد آنها اکثرا بر اساس برداشتهای غلط و ناشی از حب و بغض است . هیچ شکی نیست رسانه های محلی بدلیل نداشتن پشتوانه های مالی و تیم های حرفه ای خبرنویسی و هیئت تحریریه کار آمد که برای هر متن و خبر خود می بایست هزینه هایی پرداخت شود عاری از مشکل و نقد نیستند .

 

برای مثال پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه که وارد ششمین سال فعالیت خود می شود بصورت ثابت با دو نفر به فعالیت می پردازد و قطعا نمیتواند به تمامی مسائل حوزه پوششی خود رسیدگی کند و به پوشش تمامی مسائل و اخبار بپردازد و در تمامی مراسمات و برنامه ها حضور داشته باشد. کما اینکه با وجود تنگناهای مادی و معنوی این رسانه تا حد معقولی در بیشتر جریانات و اخبار حضور فعال و مداومی داشته است . نداشتن خبرنگاران اختصاصی در حوزه های مختلف ، سیاسی ، اقتصادی ، حقوقی و… همیشه باعث ایجاد چالش برای این رسانه شده است. و گاهی بدلیل نداشتن تخصص در خبر یا مقاله ای از درج آن اجتناب شده است و به همین دلیل نویسنده مطلب ما را نکوهش کرده است . گاهی عده ای از این رسانه خواستار درج مطالبی شده اند که ناشی از خصومت شخصی و … بوده است و عدم انتشار آن باعث شده است این دوستان در محافل ما را متهم به سانسور و … نمایند.

 

محدودیت های قانونی ، نوع فرهنگ منطقه ، رودربایستی ، رعایت اخلاق رسانه ای ، کد خدا منشی و… نیز باعث شده است که در بسیاری از مواقع این رسانه ها با مشکلات روبرو شوند و حتی در انتقال یک مفهوم و یک خبر دچار مشکلات بسیاری بخصوص برای خبرنگاران این رسانه از جمله حمله فیزیکی به خبرنگار به دلیل درج یک خبر ، تماس اقوام و فامیل و فشار بر آنها بخاطر یک نقد و یا درج یک خبر و حذف آن و مشکلات قضایی… شده است و متاسفانه شاهد هستیم عده ای نیز به راحتی و از دور در مورد این رسانه ها و بدون آگاهی بر مشکلات آنها و حتی کمک به گوشه ای از رفع مشکلاتشان در گروه های تلگرامی به بحث های غیر منصفانه و قضاوتهای غلط می پردازند. و ای کاش این دوستان خود اقدام به راه اندازی یک رسانه می کردند تا اندکی با دردهای ما آشنا شوند و بعد به قضاوت می پرداختند.

 

قطعا رسانه ای بدون پشتیبان مادی و بدون حامی حقوقی با چالشهای بسیاری روبرو می شود . و دچار نوسانت و تهدیدات و اتهاماتی مبنی بر وابسته بودن به فلان شخص و گروه و فلان مسئول و … می شود . اما اساسا این رسانه که با احساس نیاز و دغدغه جوانانی شکل گرفته است با وجود آفتهای بسیاری که آن را تهدید می کند سعی کرده است دچار این آفتها نشود. هرچند عده ای همیشه بدلیل اهداف خاص خود در صدد این موضوع هستند که این رسانه را از مسیر اصلی خود که آگاهی بخشی است دور کنند . قطعا گردانندگان این رسانه و دیگر رسانه ها بدلیل جایگاه شغلی و شخصیت حقیقی و حقوقی نیز با محدودیتهایی روبرو هستند و این نیز از آفتهای کار رسانه ای بخصوص در رسانه های محلی است .

 

با نگاهی به رسانه های مجازی رسمی کشور از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) متوجه می شویم که این خبرگزاری روزی به درج اخبار دولت اصول گرا می پردازد و روزی نیز بر اساس تغییر دولتها به درج اخبار دولت اصلاح طلب می پردازد . و این به تبع تغییر سمت قلم نیست چون به اعتقاد نگارنده درج اخبار سمت و سوی خاصی را ندارد و بر اساس وقوع خبر از هرشخص و گروه و جناحی این خبر اساسا رسانه ای میشود حالا اگر مخاطبی خبری باب میلش بود این رسانه را خوب و اگر اینگونه نبود این رسانه را بد می داند و اساسا تحلیلها نسبت به رسانه ها بخصوص در شهرستان پاوه اینگونه است . روزی اگر نماینده یا فرماندار نقد شود عده ای این رسانه را به سیاه نمایی و جریان سازی و … متهم میکنند و اگر همین رسانه اخبار نماینده و فرماندار را کار کند باز هم عده ای آن را وابسته و … می دانند.

 

مشاهده می شود با رشد رسانه ها در شهرستان پاوه و ترویج فرهنگ مطالبه گری و… شاهد هستیم هر از چند گاهی عده ای از شهروندان به تشکیل گروه های تلگرامی می پردازند و عده ای نیز مطالبات خود را در این فضا مطرح می کنند. که این موضوع بسیار امید بخش است . و همیشه رسانه های محلی تا حد امکان و بر اساس مستندات به انتقال این مفاهیم و روشنگری پرداخته اند و به نوعی مکمل با این گروه ها بوده اند اما مواردی نیز بوده است که مباحث حقوقی بوده است و باید در این زمینه نیز افراد حاضر در این گروه ها براساس قانون به موضوع و رسانه ای شدن مطالبات تاکید کنند و تمامی جوانب امر را بسنجند و مانع بازتاب منفی برای شهرستان شوند.

 

بدون شک رشد این گروه ها و تشکیل کانالهای تلگرامی و بی تفاوت نبودن در خصوص توسعه و پیشرفت شهرستان پاوه در وهله اول یکی از ثمره های گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است و در وهله دوم در شهرستان پاوه از جمله محصولات تلاش رسانه ها و سایتهای پاوه است که بیش از یک دهه (از کومکال تا سلام پاوه ، پاوه پرس، اوای باینگان،پینوس وهزارماسوله و دنگی نوریاو و…) می باشد که شهروندان را به بی تفاوت نبودن نسبت به مسائل شهر و محل زندگی تشویق و ترویج کرده اند. یادمان نرود از اولین گروههای تلگرامی فعال در پاوه و حتی اورامانات می توان به گروههای تلگرامی سلام پاوه و پاوه پرس و … نام برد که بر اساس قانون و در زیر نظر مجوز رسمی وزارت ارشاد اسلامی به ایجاد فضایی سالم جهت تبادل مطالب شهروندان پرداختند. اما با گسترش آسیبهای این گروه ها و به وجود آمدن اکانتهای غیر واقعی و وقت گیر بودن مدیریت آنها این گروه ها با مشکلاتی روبرو شدند و فعالیت خود را به سایت و کانال رسمی داری مجوز منتقل کردند و در هنگام بوجود آمدن مشکلات برای مدیران این گروه ها همین دوستان امروز اعضای گروه دیروز ما بودند که سکوت کردند و کاری نکردند . و به نوعی می توان فعالیت این گروه ها را آغاز و تاریخچه ای برای تداوم آنها در پاوه دانست . و مشاهده گروه های جدید و نوپا به نوعی تداعی کننده گروههای مذکور است .

 

در ادامه بارها این رسانه ها برای رفع ضعف ها و مشکلات خود از صاحبان قلم و شهروندان خواستار کمک به این رسانه ها به عنوان خبرنگار، ویراستار، مدیر فنی و… شده است که هیچگاه با استقبال روبرو نشده است و این رسانه ها با نداشتن کادر و نیروی انسانی لازم همیشه با فشارهای گسترده روبرو بوده است و از طرفی اگر خبری یا موضوعی درج نمیشود سریعا از این سایتها بدلیل درج نشدن گلایمندی های بسیاری می شود غافل از این که این رسانه بصورت ثابت با دو نفر اداره میشود که از مسائل و زندگی شخصی خود بخاطر روشن ماندن شعله آگاهی بخشی و اطلاع رسانی گذشت کرده اند و همیشه در ردیف اول اتهام به وابسته بودن و تخریب گر ، تشویش گر و … بوده اند.

 

و مشاهده می شود اصحاب قلم این دیار و این رسانه ها بخاطر نشر مطالبات مردمی و انتشار نقدهای خود با چالشهای قضایی و حقوقی روبرو شده اند و هیچگاه هیچکسی از کاربران حتی حاضر به کمک و پیگیری مشکلات این قشر نبوده است .

 

انتظار این است شهروندان و بخصوص قلم بدستانی که مدعی هستند قلم آنها فقط قلم حق و عدالت و زیر بار هیچ فشاری نمی روند و بخاطر مطالبه گری و مردم است در وهله اول قانون مطبوعات را مطالعه کنند و مشکلات و محدودیتهای رسانهای محلی را درک کنند ، فرهنگ حاکم بر جامعه و خود سانسوری را لمس کنند و بجای اتهام به تغییر سمت و سوی قلم به کمک این رسانه ها بیاییند و گوشه ای از کار را بگیرند و یا خود اقدام به راه اندازی یک رسانه مستقل و قوی نمایند و به اداره آن بپردازند تا حداقل با مشکلات ما اندکی آشنا شوند.

 

بهرحال قطعا رسانه های محلی و خصوصا سلام پاوه به دلایل بسیاری که گوشه ای از آن اشاره شد عاری از خطا و اشتباه نیست و می طلبد در هنگام اشتباه و نیاز به کمک آن آمده و براحتی زحمات چند ساله بی مزد و منت اصحاب رسانه این شهر بخاطر یک جریان سیاسی و مخالفت با یک مدیر که روزی برای رفتن یک مدیر داخلی تومار و نامه هایی برای نماینده و فرماندار نوشته می شود و جلسات زیادی را در رکاب آنان برگزار کرده اید و امروز بدلیل باب میل نبودن مدیر دیگری همان فرماندار و نماینده را زیر سوال ببریم و دیگران را بدلیل در جهت خود نبودن با عناوینی همچون تغییر قلم و قلم فروش و وابسته قلمداد کنیم زیر سوال نبریم و انصاف را رعایت کنیم .

 

ما پذیرای تمامی نقدهای شما کاربران هستیم و خود را مصون و بی اشتباه نمی دانیم و انتظار داریم اگر به بی راهه می رویم ما را نقد کنید و به ما یاری دهید . 

 

لازم می دانم در آغاز ششمین سال فعالیت پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه از تمامی کسانی که ما را تا به امروز یاری کرده اند قدردانی کنیم و از همه خبرنگاران و قلم به دستان منصف و کسانی که توانایی کمک به ما را دارند درخواست کمک داریم .

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

11 پاسخ برای “یادداشتی کوتاه به بهانه ۵ ساله شدن سلام پاوه/ پذیرای انتقادات شما هستیم

  • بهروزبابایی در تاریخ شهریور 1, 1397 گفت:

    باسلام وآرزوی توفیق روزافزون برای سلام پاوه.قبل ازملت شریف اورامانات به حق میدانم به خودم تبریک بگویم برای آرزوهای کودکی که کم کم داشت به عقده تبدیل میشدکه خداروشکرسلام پاوه وسلام پاوه ها متولدشدندوما عقده ای نشدیم ازخداوندمیخواهم تازمانیکه این ایده وایمان دراین عزیزان هست هیچگاه آنها راتنها نگذاشته ودرروزهای سخت آزمون کفه ترازوشونو روبه طرف خودش سنگین کنه.اگرمسئولی کارمندی عزیزی ازاین بزرگواران دلخوری داره درکنارش بداندکه تنها وسیله نمایش اعمال شمادرپاوه برای عاشقان دورازپاوه همین عزیزانند.پنج سالگیت مبارک پنجاه ساله نه پنج هزارساله بشی.

  • مشاور در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

    کاش به رانت نماینده در گرفتن مجوزهای سد برای اقوامش میپرداختید وگزارشی ازش منتشر میکردید چرا تاکنون سکوت کرده اید و موضعتان را مشخص نمیکنید قطعا سکوت شما تفسیرهای مختلفی خواهد داشت و مردم این را فرانوش نمیکنن

    • فرهاد صالحي در تاریخ مرداد 31, 1397 گفت:

      دوست ناشناس و عزیز این رسانه به تمامی افرادی که مستندات قانونی دارند و حاضر به مصاحبه هستند اعلام کرد که در یک نشست مطبوعاتی حاضر به شفاف سازی در این زمینه است اما پس از یک هفته هیچکدام از این دوستان که با آنها بصورت تلفنی اعلام شد که اگر مستنداتی دال بر رانتخواری دارید و حاضر به رسانه ای کردن هستید این رسانه آماده مصاحبه و نشر آن است اما تا به این لحظه هیچ یک از دوستان حاضر به نشست و مصاحبه و ارائه این مستندانت نشده اند و حتی این رسانه در زمینه شفاف سازی با مدیر عامل شرکت سرمایه گذار تماس گرفته و حتی قرار شد که فرد سرمایه گذار به پاوه بیاید و پس از گفتگو به فرماندار شفاف سازی کند .
      بهتر است دوست ناشناس قصاص قبل از جنایت نکنید و حکم صادر نکنید و به راحتی و بدون سند حکم رانت خواری را به دیگران نزنید شما اگر سند محکمه پسندی برای رانتخواری دارید بیایید و با سند صحبت کنید تا ما هم نشر دهیم

  • محمد کریمی در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

    برادران بزرگوار صالحی و زربان پنج سالگی سایت مردمی سلام پاوه رو به شما ومجموعه همکاران شما تبریک عرض میکنم و آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی وادامه راه در سایت را از خداوند خواستارم

  • فرهنگی پاوه ای در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

    سلام و درود خدا بر شما باد
    حداقل کاری که بنده می تونم انجام دهم این است که بگویم:
    از زحمات شما (جهت اطلاع رسانی) سپاسگزارم و از خداوند منان سربلندی شما را آرزومندم.

  • هومن اژند در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

    پنج سال گذشت وزخمهای زیادی برپیکره شما وسایر دوستانتان در عرصه خبر وارد شد زخمها خوب شدن ولی جایشان هنوز در قلبتان مانده اما دست از نقد وانتقاد برنداشتند وباعث شدید دردهای جامعه را بگویید وبگویید تا جایی که محاکمه شدید ، محکوم شدید، و برچسپ خوردید، اما دست از تلاش نکشیدید . همچنان که در متن اشاره کردید با وجود این همه جفا امیدوارم سربلند و محکم و استوار تر از گذشته ادامه دهید

  • محمدفاروق یوسفی در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

    جناب آقایان صالحی وزربان خدا قوت، سعی تان مشکور، ایام دراین فرخنده ایام بهترین ها را برای تان مسالت می نمایم.
    بدون تردید تاثیرگذاری مثبت تان دراین دیار بر هر انسان منصفی پوشیده نیست ونخواهد بود
    مشکلات اصحاب رسانه را به درستی تبیین نمودید…. ، علی ایحال گذشته از آنچه که بدرستی سرشتید ، باید اذعان نمود علیرغم جوانی ودغدغه های خاص این دوران ،ایثارگرانه گام برداشتید و حق بزرگی بر مردم شهرستان پاوه دارید
    آگاهی بخشی تان از یکطرف وتوجه به مطالبات مردم وپیگیری خواسته های منطقی کاربران رسالت اصلی است که برای آن ها با تمام وجود هزینه ها نمودید
    ۵ سال فعالیت شبانه روزی شوخی نیست ونمی توان با یک جمله و… به ارزیابی آن پرداخت
    هر خبر یا ارائه هر گزارشی که ارائه نمودید هریک به تنهایی تبعات خاص خود را داشته است
    اگرچه دریک کامنت نمی توان واقعیت ها وسختی کار بزرگان را یادآور شد ، لکن حسب وظیفه شهروندی به این نکته بسنده می نمایم وبه وجود چنین جوانانی پویا ودلسوز افتخار نموده و یادآور می شوم مردم این دیار نیز قطعا به وجود سرمایه های بی بدیل خویش واقف اند
    امیدوارم کمافی السابق قلم نافذتان درخدمت مردم به حرکت درآید
    موفق وسرفراز باشید

  • مظفر اخگر در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

    با عرض سلام وتبریک به سلام پاوه ودوستداران سلام پاوه ان شاالله همیشه سلامت وتندرست وسرافراز باشید

  • شهروند در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

    تبریک خدمت شما دلسوزان واقعی پاوه خدا قوت خسته نباشید

  • شهر در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

    چه انتقادی ازکی انتقاد بکنیم به کی مشکلات بگیم شما که حتی جرات ندارین صدای مردم باشین وصدا ومشکلات مردم رو به گوش مسولین برسونید آمدین میگین منتظر انتقادات هستیم جم کنین حتی می‌ترسین مشکلات شهر رو بیان کنید

    • فرهاد صالحي در تاریخ مرداد 30, 1397 گفت:

      دوست گرامی بهتر بود با نام واقعی خود اظهار نظر می کردید و مشکلات شهر را برای ما می فرستادید تا منتشر کنیم کما اینکه مشکلات بسیاری از شهر را منعکس کردیم و اگر زحمت نیست شما هم با نام خود مسائل و مشکلات شهر را ارسال نمایید تا منتشر کنیم بهرحال تشکر از انتقاد شما