قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
شما اینجا هستید
اخبار » طرح ترافیک پاوه ؛ طرحی که قرار بود آسایش شهروندان را تامین کند/ برهان عبدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : روزی که طرح ترافیک شهر پاوه تصویب و اعلام‌ شد به یکی از اعضا و حاضران در این جلسه جناب سروان عبدی مدیر محترم راهنمایی و رانندگیبرهان عبدی یادآور شدم که بعد از اجرا ، همه دست اندر کاران آن پشیمان خواهند شد و یا در صورت اصرار بر این اقدام اشتباه ، مردم هزینه آن را پرداخت خواهند کرد.

به گفته بانیان این طرح از کارشناسان و مشاوران متخصص در این زمینه استفاده شده است.به عنوان یک شهروند این شهر از شورای ترافیک و اعضای محترم آن درخواست می کنم که لیست کارشناسان متخصص و مورد استفاده در این زمینه را منتشر کنند.

 

هر چند در مملکت ما امروزه هر کس با خود واژه دکتر و مهندس را یدک می کشد اما از نظر نگارنده کارشناس به کسی اطلاق می شود که هم در یک زمینه مبنای علمی آن را در مسیر درست و در یک مرکز آموزش عالی واقعی خوانده باشد و هم در یک محدوده از نظر شناخت در مرتبه بالایی باشد.

 

واقعیت این است که یک طرح شهری حساسیت های ویژه ای با خود دارد. به عقیده بسیاری حتی اگر هم یک شخص در زمینه ای علم و تخصص کافی داشته باشد مادامی که در یک محله ، شهر و … زندگی نکرده باشد نمی تواند طرح یا برنامه ای درخور در آن زمینه برای حل مشکلات و چالش ها ارایه دهد.چون اصولا اولویت ها را نمی شناسد.

 

برنامه ریزان این طرح از نظر نگارنده با بسیاری اصول علمی ترافیک نا آشنا هستند و برای این ادعا نگارنده می خواهد به چند نکته آشکار و ضعف اساسی به زبان‌ساده اشاره نماید.

 

نخست اینکه در طراحی این طرح ، شهر به عنوان یک سیستم در نظر گرفته نشده و اولین چالش اساسی آن، که انتقال جریان ترافیکی است نادیده گرفته شده است. یعنی ما به جای کاهش یا حذف ترافیک عملا آن را به مکان یا نقاط دیگری منتقل کرده ایم.

 

زمانی که شهر به عنوان یک موجود زنده و یک سیستم در نظر گرفته شود هر دارویی که برای اصلاح بیماری و هر نسخه ای که برای درمان آن در نظر بگیریم بایستی به سیستم بودن آن دقت نماییم.

 

دومین نکته و ایراد اساسی این طرح عدم در نظر گرفتن بسیاری از ساکنان مناطق مختلف شهر و مشکلات پیش روی آن هاست. ساکنان محله جهاد ، کومه کال ، پایین دست بیمارستان ، رسالت ، تکیه و ..‌ به عنوان محلات تحت تاثیر این طرح با چالش های اساسی در اجرای آن مواجه شده اند.

 

سومین ایراد اساسی نادیده گرفتن بخش بزرگی از فعالان اقتصادی بازار شهر پاوه است. با اجرای این طرح گویی که بانیان آن سعی در تعطیل نمودن اصلی ترین شریان اقتصادی و راسته مهم و ستون فقرات شهر داشته اند. این جمعیت بزرگ قطعا صدای رساتری از دیگر بخش ها خواهند داشت و در آینده ای نزدیک اجرای طرح را با مشکل مواجه خواهند کرد. در اجرای تمامی طرح ها توجه به بازار و کسب رضایت بازاریان یکی از مهمترین اولویت هاست و هر طرحی این گروه را متضرر کند قطعا با مشکلات بزرگی در اجرا مواجه خواهد شد. بازار بی رمق شهر پاوه با اجرای این طرح عملا از دست خواهد رفت.

 

ایراد دیگر این طرح عدم دقت به بسیاری نکات ظریف و پیش پا افتاده است. از جمله انتقال ترافیک شدید به نقاط ورود و خروج مراکز بهداشتی ، عدم توجه به گروه های سنی و دانش آموزان و سایر ساکنان و طبقه های خاص است.

 

از نظر نگارنده که حداقل واحد درسی در زمینه ترافیک پاس نموده ام و دو سال هم در یک مرکز آموزشی آن را تدریس کرده ام ، زمانی یک مسیر ، به عنوان یک طرفه در نظر گرفته می شود که به زبان ساده دارای چند تقاطع و مسیر در رو باشد که بتوان جریان را از یک لاین به لاین دیگر انتقال داد. یک مسیر بسته و یک تک مسیر را نمی شود و نمی توان مخصوصا در یک شهر یک طرفه کرد. ما با یک گراف شهری و مجموعه ای از نقاط و خطوط مواجه نیستیم.

 

نیت و انگیزه شورای ترافیک قطعا برای حل مساله بوده است اما متاسفانه ،اجرا نکردن این طرح بسیار به صرفه تر و ماندن در ترافیک شهر بسیار بهتر از سردرگمی موجود است.حتی دراین طرح به ساعت پیک ترافیک هم‌ توجه خاصی نشده است .راه حل های کاهش بار ترافیکی چندان غیر قابل دسترس نیست اما ما متاسفانه عادت به پرداخت هزینه تهیه یک طرح نداریم و همواره همه چیز را در این منطقه رایگان می خواهیم و از نظر نگارنده متاع رایگان هیچگاه ارزش چندانی ندارد.

 

با نظر خواهی مجازی و سایتی نمی توان کاری کرد .تهیه یک طرح و اجرای آن مسیر مشخصی دارد که همه دنیا همان مسیر را طی نموده است. ترافیک یکی از چالش های اساسی عصر ماست. ۱۴ فروردین میدان مولوی تا فلکه فرمانداری تنها با چالش ترافیک مواجه بود اکنون همه شهر و تمام‌ساکنان آن درگیر ترافیک ، رکود شدیدتر بازار ، سردرگمی و ..‌ است.

 

لطفا اجرای این طرح را متوقف کرده و ثانیا با کارشناسان ترافیک در این زمینه مشورت نمایید و برای هر طرحی ، از مرحله تهیه تا اجرا هزینه کنید. این اولین و آخرین درخواست است.

  1. شاهو

    احسنت بر کارشناسان خبره شورای ترافیک ، واقعا دست مریزاد. لطفا اسامی و مسئولیت افراد شورای ترافیک و سواد و تخصص اینان را اعلام فرمایید تا مردم بدانند تصمیم گیرندگان این کار غلط چه کسانی هستند.
    بنده از بلوار تا محل سکونتم که خیابان جهاد می باشند این کارشناسان محترم بفرمایند بخاطر حدود ۱۰۰ متر باید چقدر وقت و چند لیتر بنزین و استهلاک خودرو مصرف نمایم تا به منزل برسم.این یعنی یک طرح کودکانه .

  2. شهروند

    یه سوال دارم از کسایی که این طرح رو تصویب کردن ، چه میشد که ورود به شهر رو یک طرفه میکردن و برگشت رو به جاده بالا مینداختن این که خیلی اسون تر و کابردی تر خواهد بود

  3. Rojiwan

    ب نظر من خیلی زود قضاوت کردین و یک روزه مسیر انتقادو در پیش گرفتین، الکی نیس ک بهمون میگن جهان سوم، طبیعیه ک در روز اول طرح مردم با سردرگمی رفت و آمد مواجهه بشن و مسیرهایی شلوغ بشن و مسیرهایی خلوت، باید ب مرور زمان خوب یا بد بودن این طرحو دید و مردمی ک میدان مولوی یا هرجای دیگه ای کار داشته باشن بالاخره میان و اگر بدونن ب صرفه تره براشون با وسیله عمومی برن صد درصد همین کارو میکنن و دیگه کمتر ماشین شخصیشونو دستشون میگیرن، پاوه کلان شهر نیس ک انقد مسافتا طولانی باشه نشه کاراتو با وسیله عمومی انجام بدی، ب مرور زمان خوب یا بد بودن طرح معلوم میشه، برا یک روز درامد نداشتنتون نباید فورا انتقاد کنین کسی ک کافی نت یا یانه پاوه کار داشته باشه یا هر قسمت دیگه ای از میدان خودشو میرسونه نگران این نباشین

  4. یوسف حرمتی

    با عرض سلام. بنده به عنوان یک شهروند اجرایی شدن طرح ترافیکی را مقدمه ای برای حل مشکلات شهر می بینم و امیدوارم شورا و شهردار محترم با کشیدن محورهای مواصلاتی میدان مولوی به سراب هولی و دره باسام زمینه های لازم برای بیشتر موفق بودن این طرح را فراهم اورند.

  5. شایان خالدی

    با عرض سلام و ادب و احترام

    واقعا متاسفم که هنوز نمیدونین که وقتی یه طرحی اجرا میشه نیت از اجرای ان چیه ،ترافیک وقتی به وجود میاد که فرهنگ صحیح استفاده از خودروی شخصی و بلد نیستن ،هدف اینه که از ماشین های شخصیمون کمتر استفاده کنیم نه اینکه بریم دور شهر و بزنیم بیایم بریم کومکال وقتی با ۱۰۰۰تومن کرایه تاکسی میشه این سمت شهر تا اون سمت شهر بریم چرا ماشین شخصی چرا تک سرنشین
    خداوکیلی قبل اجرای طرح ما دلمون خوش بود که شهر داریم
    بعدشم بدبختی ما اینه که انتظار داریم مشکلاتمون یه روزه بدون مشکل حل بشه
    و اخر اینکه یکی از بدی های فضای مجازی اینه که همه در حد یه کارشناس اظهار نظر می کنن

  6. ولدبیگی

    ما باید فرهنگ درست استفاده از هر وسیله بالاخص ماشین را باید یاد بگیریم مردم ما به صورت عام حاضر به پرداخت هیچ هزینه ای اعم از مادی و معنوی نیستند و بعد انتظار دارند یه شبه و خودبخود همه کارها درست بشود مردم بایستی یاد بگیرند پیاده روی کنند یاد بگیرند از ناوگان عمومی حتی اگر دارای حداقل های خدمات دهی باشد استفاده کنند تا این فرهنگ نهادینه بشود مطمنا بانیان طرح که اینجانب به آنها دستمریزاد میگویم در ادامه راه در جهت هرچه بهتر طرح مذبور به راحل های جامعتری هم میرسند و تا طرحی هم اجرا نشود مزایا ومعایب آن نهان نخواهد شد.

  7. محمود

    درود بر شما نویسنده گرامی مطلب رو به خوبی بیان نمودی کاش مسوولین مربوطه مطلب رو بخونند اینها فقط مسوول اجرای طرح هستن نه پاسخگو در مقابل مشکلات مردم بهرحال این طرح هم مشابه مابقی طرحها که از طریق ازمون و خطا اجرا می شوند قطعا با شکست مواجه خواهد شد تصور کنید شخصی در محله جهاد یا کوی مکال از طرح خارج میشود و بعد دوباره میخاد به خونه بر گردد باید کل پاوه رو یه دور بزنه تا به خونه برگرده کسی که یه نخود سواد و منطق داشته باشه میدونه که این طرح با این شرایط شکننده برای پاوه جواب نمیده

  8. Keyhan hatamyan

    دیروز از سه راه بیمارستان خواستم به مغازه ای در نزدیک کومکال برم گفتند باید دور بزنی بری سراب هولی بعد فلکه فرمانداری و از انجا به میدان مولوی بری و سپس به سمت مقصد که پارک کومکال هست بری دیدم واقعا این طرح ترافیک جدید واقعا مشکلات شهر رو حل کرده و از کارشناسان ماهر و زبده ای که این طرح جالب را تصویب و اجرایی کرده اند بایدتشکر ویژه ای داشته باشیم کارشناس محترم قرار نیست واسه اینکه مثلا صنف تاکسی داران اعتراض کردن نظم یک شهر رو به هم بزنید ترافیک یک امر عادی درهمه جا هستش وتازه در پاوه استانه تحمل مردم پایین است وگرنه ترافیک چندانی در شهر وجود ندارد شما پارک شیرین تا جوانشیر یا در سنندج از ادب تا میدان اقبال رو اگر تجربه ترافیکش رو کرده باشین میدانید واقعا در پاوه معضل ترافیک وجود دارد ولی حاد نیست

  9. شهروند

    آخه تو شهر کوچیکی مثل پاوه که اول و آخرش ۳۰ دقیقه پیاده روی داره چرا باید برای هرکاری خودروی شخصی استفاده کنن و این حجم ترافیک ایجاد بشه . تاکسی آژانس دوچرخه مشکلش چیه که کارشون انجام نمیشه باهاش ؟؟؟!!!!

  10. کومکال

    سلام بر مهندس جوان و کار بلد کاک برهان امیدوارم که مسئولین گوشی شنوا برای شنیدن نظرات داشته باشند

  11. شهروند مقیم مرکز

    شهر بدون چراغ قرمز_ این یک طرح غیر کارشناسی و غیر مطالعاتی است در اجرای هر طرحی باید بدوا امکان سنجی کرد و کلیه جوانب امر را بررسی نمود وپیامدها را در نظر گرفت هزینه فایده را تعین و در صورت سودمند بودن و پایین بودن هزینه نسبت به اجرا اقدام کرد با نصب چراغ قرمز در بعضی ازمناطق و ایجاد لاین ویژه تاکسی در کنار شخصی و اعمال محدودیت پارک در مسیر پر تردد و احداث پارکینگ و اصلاح هندسی معابر می توان ترافیک را روان کرد نه اینکه طرح یک طرفه کردن که معبر جایگزین نداشته باشد ترافیک را منتقل و نارضایتی عمومی ایجاد کرد

  12. یانه_میردوک

    اقای عبدی اگه مغازتون در زمین شهری یا ترمینال یا صداوسیما میبود باز هم این حرف رو میزدید!!؟؟
    درضمن این پیاده ها هستند که خرید میکنند نه سواره ها.
    سواره فقط ترافیک درست میکنه بعد جمعه باکش رو پر بنزین میکنه میره …. خرید میکنه.
    پس چه بهتر این طرح اجرا بشه.

  13. جان

    دست مریزاد مهندس عبدی.
    مشکل دیگر این طرح نادیده گرفتن روستاهای خانقاه و گرال است، عملا یک خانقاهی اگر برای یک کار اداری بخواهد به فرمانداری پاوه مراجعه نماید باید مسیر طولانی‌تری را طی نماید و این در تشدید ترافیک نقاط دیگر شهر موصل است. قبلا وقتیکه یک ساکن محله کومکال از کرمانشاه وارد شهر میشد بدون هیچ دردسری و در سریعترین زمان به خانه خود می‌رسید الان باید لقمه را دور سرش بچرخاند!
    مشکل دیگر نادیده گرفتن جهت جریان ترافیک شهر است، قبل از اجرای طرح کار کارشناسی صورت نگرفته و یقینا مجریان آماری از ترددهای شهر و شناختی از جریان ترافیک نداشته و ندارند. ادارات و اماکن عمومی، بانکها و موسسات، و مراجعات به آنها بیشتر از کدام جهت است؟
    یک طرفه کردن مسیری با این طول، بدون حتی یک تقاطع و راه در رو منتفی نیست.
    در ضمن شما در حقیقت مسیر را یک طرفه نکرده اید، چون هیچ لاین عبوری به خودروهای طرف مقابل اضافه نشده است. و لاین برگشت کماکان در اختیار تاکسیها و خودروهای امدادی و انتظامی ست.
    همچنین به علت وجود عدم پیاده رو و مشکلات سد معبر و نبود پیاده رو اکثرا در مسیر خیابان تردد می‌کنند که حالا با خلوت شدن مسیر مخالف، بی مبادلاتی برخی از خودروها انشالله منجر به آسیب رساندن به عابرین نگردد.

  14. شهروند

    باسلام تاچه وقت ما هی نظر دهنده هستیم ودرعمل هیچ چرا به جای طرحهای اجباری به این فرهنگ نرسیم که استفاده از ناوگان عمومی را جایگزین خودروشخصی نمودهوشهر خلوتی جهت استفاده برای گردشگران و خریداران خارج از شهر را فراهم نماییم.

  15. برهان لهونی

    سلام واحترام
    همشهر ی دلسوز وآگاه جناب مهندس عبدی عزیز
    عالمانه ،دور اندیشانه ،منطقی و…. تذکرات وپیشنهاد لازم را داده اند‌
    دستمریزاد به نظر بسیاری از شهروندان آگاه وبا توجه به جمیع شرایط تجدید نظر بایسته در طرح وبه تاخیر انداختن اجرا ی آن ضرورت دارد

  16. فریاد

    طرحی که فقط باعث ضرروزیان اتلاف وقت وافزلیش سوخت واصطکاک ماشینها میشه تنها مزیت آن افزایش برگه جریمه است، چند مثال من راننده مثلا ازباینگان میخوام برم تعمیرگاه ایران خودرو، اجازه نمیدن برم یا فلکه فرمانداری میرم بنزین بزنم نمیتوانم دور بزنم برگردم داد وهاوار ماموران بلند میشه کجا آمدی از کجا آمدی جریمه میشی تازه بمیری برای چند ثانیه نمیتوانی بری داروخانه یا پیش دکتر بری، فط شما ناکارشناسان اسم یک طرفه را شنیدن،

  17. ناشناس

    با سلام .به جای این طرح می بایست معبر میدان مولوی به سراب هولی ومعبر روبروی پارک شهید کاظمی رو به دره آساوان وباز هم معبر پیش آموزش وپرورش روبه دره باسام جنب خانه آقای بسطامی.وهمچنین معبر خیابان سنگ فرش به کفش ملی.ومعبر دره آساوان به خیا بان کمر بندی .جنب آسیاب.ومسیر خیابان سنگ فرش رو به میدان فلسطین که با خرید وتخریب دو منزل مسکونی امکانپذیر می باشد.وحتی در چندین نقطه میتوان مسیرهای سنگ فرش را به خیا بان تکیه متصل نمود.وبازهم مسیر پارکینگ. پیش مخابرات به سه راه خانقاه را درکنار جوب آب می توان باز کرد که کلیه مسیرها کم هزینه می باشند وفقط مقداری همت لازم دارد تا پاوه از این معظل ترافیک برا همیشه راحت باشد .به امید موفقیت برا کسانی که دلسوز باشند

  18. ناشناس

    افرین به آقای عبدی که اینگونه شفاف موضوع رو بیان کردند

  19. شهروند

    بدبختانه دیگه ما باید دکانمون تعطیل کنیم اصلا کسی تو خیابون نیست تا خرید کنه

  20. ساکن خ 26 مرداد

    سلام بنده ساکن خیابان ۲۶ مرداد نرسیده به کومکال هستم.از مسولین محترم خواستارم که این طرح را لغو کنند و طرح دیگری را جایگزین کنند چون واقعا زندگی ما مختل شده است.دوستی که میاد میگه دستتون درد نکنه طرحتون خوبه ایا اگر خودش ساکن خ ۲۶ مرداد بود تشکر میکرد؟ ایا اگر این طرح جلو در خونه خودش بود تشکر میکرد؟ مسولین طرح ترافیک مشکل رو برای یک دسته از مردم حل کرده و برای مابقی مردم چند برابر مشکل درست کرده اند.خوب به جای قفل کردن خیابان اون رو زوج و فرد میکردندن بهتر بود . بنده به عنوان مدعی العموم از این طرح شکایت خواهم کرد

  21. جباری

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    بنده به عنوان یک کسبه در محدوده طرح به عرض میرسانم که هنوز ۴۸ ساعت از طرح نگذشته بازار به شدت دچار رکود شده است . نه فقط صنف بنده بلکه سایر دوستان هم بسیار شاکی هستند و اگر اینطور ادامه پیدا کند قطعا بیشتر کسبه بخصوص ان دسته که اجاره پرداخت میکنند بشدت متضرر خواهند شد و این یعنی یک بحران.
    از مسولین خواهان تغییر و جایگزین کردن این طرح میباشیم
    با تشکر

  22. امجد

    سلام و درود بر کاک برهان عزیز احسنت. همان مسیر رو زوج و فرد کنند.

  23. mohamad

    حرفهای شما کاملا درست است زیرا در پاین دست طرح ترافیک ۵ مدرسه ودانشگاه وجود دارند تکلیف ورود وخروج انه چه خواهد شد

  24. شهروند متعجب!

    نگاهی به ساماندهی !!! ترافیک در شهر پاوه
    در دنیای امروز جذب توریست و شلوغ نمودن شهرهای تاریخی و دارای جاذبه های طبیعی یک هدف در راستای شناساندن شهرها و ایجاد درآمدزایی به حساب می آید بسیار جای تامل دارد که با اجرای برنامه ای اینچنین سطح شهر را تبدیل به شهر خاموشان نموده و به این کار افتخار نمود …
    باید دانست هنر مسئولین در ایجاد راهکارهایی است که در عین شلوغ بودن معابر شهری حرکت ترافیکی روان باشد و این کار نیازمند خلاقیت و نوآوری در زمینه های برنامه ریزی شهری می باشد که اگر مسئولین شهری از آن برخوردار نیستند باید از متخصصین در سایر شهرها بخصوص شهر های گردشگری طلب مشورت و رایزنی نمایند و گرنه خاک مرده بر سر شهر پاشیدن که هنری نمیخواهد …
    شاید گفته شود ایجاد راه های جدید نیازمند به بودجه و برنامه ریزی های کلان می باشد … بله درست است بنابراین شما مسئول گرامی در سطح شهر یا باید به این شرط مسئول شدن خود عمل نمایی و یا کنار بکشی تا دیگران که مدعی ساخت نظام شهری بهتری هستند وارد میدان عمل شوند …
    قلب تپنده هر شهری از نظر اقتصادی بازار آن شهر است بخصوص در این وضعیت اقتصادی که بسیاری از جوانان تحصیل کرده ما بالاجبار روبرو بسوی مغازه داری آورده اند با این طرح خلاق!!! و یکی دو طرح دیگر این گروه از افراد جامعه را به خاک سیاه می نشانید …

  25. محمد

    احسنت برشما این طرح منجر به شکست است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری ،تحلیلی سلام پاوه |