د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 09:48

درختان کاج بر فراز شاهو / محمد امین فارسی

درختان کاج بر فراز شاهو / محمد امین فارسی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : پیرو انتقادات اخیر رئیس محیط زیست جوانرود آقای قادری و تعدادی از دوستداران محیط زیست به اقدام جمعی از کوهنوردان و دوستدارن محیط زیست در کاشتن درخت کاج در منطقه منحصر به فرد پیاز دول آقای محمد امین فارسی  در واکنش به این انتقادات ها مطلبی را به شرح […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : پیرو انتقادات اخیر رئیس محیط زیست جوانرود آقای قادری و تعدادی از دوستداران محیط زیست به اقدام جمعی از کوهنوردان و دوستدارن محیط زیست در کاشتن درخت کاج در منطقه منحصر به فرد پیاز دول آقای محمد امین فارسی  در واکنش به این انتقادات ها مطلبی را به شرح ذیل منتشر نموده اند:

به نام خدا

با تشکر از تمامی کسانی که در این خصوص اظهار نظر کردند.
دوستان عزیز بویژه آنهایی که با دغدغه و تردید و شاید وباید اظهار نظر کرده اید. توجه شمارا به نکات ذیل معطوف میدارم: محمد امین فارسی
1- اگر دقت میکردید در این اقدام حدود 11 نهال در سه نقطه خارج از محدوده پیازها بصورت آزمایشی کاشت شده اند.در متن هم توضیح دادیم.
2- درست است که زیر سایه درختان گیاهان رشد نمی کنند ولی این موضوع وقتی روی میدهد که یک منطقه یا محوطه درختکاری انبوه شده باشد نه چهار درخت.
3 – این منطقه صدها سال است بعنوان یک مرتع محل کوچ دامداران روستای نوریاب بوده و این پیازچه ها هم باقی مانده اند.ما بخواهیم و نخواهیم در فصل بهار و تابستان کوهنوردان و گردشگرانی هم به آنجا می روند ودر آینده بیشتر خواهد شد.
4- ما باید از تمام زیستگاه در جنبه های مختلف حفاظت کنیم بخاطر خود ما و وظیفه ی اخلاقی که داریم. طبیعت برای ما ونسل آینده ماست گاهی اوقات دخل وتصرف اصولی و آزمایشی لازم است ولی بهتر است دخل وتصرف های غیر اصولی وتخریب های جبران ناپذیر را هم ببندید و در برابر آنها قاطعانه موضع گیری فرمایید.

شایان ذکر است جزئیات  بیشتر و کامل این نقد و بررسی و اظهار نظرهای مختلف در سایت خبرگزاری نوریاو موجود است

11 پاسخ برای “درختان کاج بر فراز شاهو / محمد امین فارسی

  • کوره ی میانه در تاریخ خرداد 20, 1393 گفت:

    موافقتم دلواپس محیط زیست

  • دلواپس محیط زیست در تاریخ خرداد 19, 1393 گفت:

    ما ترس از آن داریم دوسال دیگر بفرمایید مالکیت این مرتع از آن من است چون درخت کاشته ام
    بنده خدایی در ییلاق دره لی باینگان بروی چشمه آن که اصولا به کسی تعلق ندارد درخت کاشته است. منابع طبیعی بعنوان امین دولت چرا در وظیفه خود کوتاهی می کند.
    دوست دیگری بر روی کانی سی کوه باینگان که از میزان آبدهی کم ولی مدامی برخور دار است درخت کاشته است . البته مرتع و جار خودشان است اما درخت کاشتن نادرست است.
    کسانی دیگر در شیوسر باینگان خانه و ویلا ساخته اند ولی دریغ از منابع طبیعی و اقدام مقتضی. دویال دیگر روستایی بنام شویسر و مه هر در باینگان خواهیم داشت. این نوع یک دست درازی به طبیعت است
    لطفا سری به گوگل ارث بزنید که چه تغییراتی در حال وقوع است.
    واقعا چشمه ای برای آب خوردن هیچ حیوان دیگری می توان یافت که از تجاوز ما در امان مانده باشد.
    وقت آن است مناطق حفاظتی خود را گسترش دهیم چنون تنوع زیستی مایه تداوم حیات بشر است

  • آروین در تاریخ خرداد 19, 1393 گفت:

    نظرات آقایان محمدی و فخر الدینی را می پسندم و با تشکر از آقای صالحی و سایت خوبشون

  • پاوه ایی در تاریخ خرداد 19, 1393 گفت:

    باسلام. دلسوزی واحساس مسئولیت آقای قادری وفارسی قابل تقدیر است اگرتوجه کنیم نقد وبررسی هردوعزیز برای این آب وخا ک مشهود است .من میخواهم خدمت آقای فارسی وقادری عرض کنم .حرکت جناب آقای فارسی گرچه منفعت شخصی ندارد وبرای منفعت وآسایش هموطنان عزیزاست اما اگرممکن است بیشتر دراین زمینه کارتحقیقاتی انجام گیرد بهتراست چون حفظ وبقای پیازها مهمترازدرختان کاج می باشد .اما خدمت آقای قادری عرض میکنم که جنا ب آقای قادری عزیز ازاینکه برای حفظ وبقای محیط زیست هورامان احساس مسئولیت می فرمایید سپاسگزارم اما اداره محیط زیست استان و هورامان برای حفظ وبقای این منابع خدادادی وبکر چه اقداماتی انجام داده است اگرمحیط زیست راهکاری بهترازاین دارد لطفا اقدامات وراهکارهای عملیاتی را دراسرع وقت برای حفظ طبیعت هورامان انجام دهد که متاسفانه تا به امروز ازپیروزی انقلاب تا به امروز ما هیچ حرکت مثبتی را ازاین اداره ندیده ونخواهیم دید.ای کاش اداره محیط زیست پاوه هم که این منطقه درحیطه اداره مذکورمی باشد اقدامات لازم را انجام میداد.

  • سید عبید فخرالدینی در تاریخ خرداد 18, 1393 گفت:

    با سلام و تشکر از جناب آقای فارسی
    هر وقت انسانها از سر نا آگاهی دست به تغییر اکوسیستم منطقه ای زده اند همه چیز وارونه شده و نتایج نگران کننده ای بدست آمده است…
    لازم می دانم مثالی را بیان نمایم؛ چندین سال پیش مسئولین صنایع چوب و کاغذ مازندران درخت انجیر چینی را بخاطر رشد سریع آن (جهت بهره وری در تولید چوب) از کشور چین وارد نموده و آنرا در بخشی از جنگلهایی مازندران کاشتند، این درخت پس از چند سال به گونه ای ازدیاد یافت که اجازه رشد هیچ نوع درختی را نمی داد و کار به جایی رسید که به عنوان عاملی مخرب و خطرناک در حذف زیست بوم منطقه معرفی شد. لذا با توجه به اینکه آینده جنگلهای مازندارن در خطر بود مدیران آن شرکت با هزینه ای بالا اقدام به ریشه کن کردن درخت نمودند.
    جناب آقای فارسی اینکه بخاطر کوهنوردان و گردشگران منابع طبیعی را دچار آسیب کنیم دلیل مستندی برای نقد آقای قادری نیست، در ضمن همین 4 درخت غیر بومی می تواند در افزایش اسیدیته و میزان فلزات سنگین خاک اطراف تاثیر گذاشته و حداقل آثار نامطلوبی را بر جای بگذارد. لذا نمی توان هر کاری را به بهانه ی حفاظت از محیط زیست درست تلقی نمود و با توسل به اهداف و نیات خود آن را توجیه کرد.
    خواهشمندیم در اقدامات خود تجدید نظر فرمائید و امر کارشناسانی چون آقای قادری را با دل و جان بپذیرید.

  • شهروند در تاریخ خرداد 18, 1393 گفت:

    من با نظر اقای قادری موافقم
    امیدوارم کار غیر معقولی انجام نگیرد

  • داره قه سوان در تاریخ خرداد 18, 1393 گفت:

    دار به رو بوت بگریم که ئه مر کاج له جیت سه ری ده ر هینا

  • محمدی در تاریخ خرداد 18, 1393 گفت:

    جناب آقای فارسی ، هر حرفی دلیل و مدرک قوی و قابل قبول می خواهد مخصوصا امروزه . آخر برادر من نوریاب کجا پیازدول کجا ، قضاوت را به عقل و اندیشه و اسناد می سپاریم که این مرتع و سیرانگاه در گذشته متعلق به کجا بوده و می باشد اما اگر پیازدول را هم مانند خیلی نقاط از پاوه بیگانه کنند ، به دوریسان و شمشیر بیشتر می رسد تا نوریاب . مگر سابقه روستای نوریاب چند سال است که شما می فرمائید صدها سال .آقای صالحی تایید کنید

    • نه رمین در تاریخ خرداد 19, 1393 گفت:

      محمدی نوریابو پاوه نداریم همه ی ما انسانیم
      صالحی تایید کنید

  • شهروند در تاریخ خرداد 18, 1393 گفت:

    گاهی اوقات دخل وتصرف اصولی و آزمایشی لازم است ولی بهتر است دخل وتصرف های غیر اصولی وتخریب های جبران ناپذیر را هم ببندید و در برابر آنها قاطعانه موضع گیری فرمایید.
    خب آقای فارسی بحث دوستان هم جلوگیری از تخریب های جبران نپذیر درختان کاج است .

  • عطاالله قادری در تاریخ خرداد 18, 1393 گفت:

    دوست عزیز جناب آقای فارسی بنده در ابتدای نوشتار خود اقدام طبیعت دوستان نوریابی را ستودم و آنرا نشانه عشق و علاقه این عزیزان به محیط زیست قلمداد نمودم. این همه تخریب که ما در منطقه داریم ما که نمی توانیم با این زبان از آنها انتقاد کنیم چرا که آنها اعتقادی به خفظ محیط زیست ندارند و زبان محاوره با آنها زبان دیگریست و با جریمه و زندان باید به آنها ارزش محیط زیست را فهماند. ولی اقدام شما که از روی دلسوزی بوده ولکن آن ایراداتی را که در نوشتار عرض کردم بر آن وارد است. حال خود دانید اگر فکر می کنید با وجود این مشکلاتی که دارد باز میشه کاج کاشت بسم الله بفرمایید. اگر قرار است درختی آنجا کاشته شود کاج بومی منطقه ما نیست درختان بومی سازگار با منطقه زیاد است مثل کیکم، ترو، بادام و البالوی وحشی و حتی بنه که می توان آنها را کاشت.