س 29 اسفند 1402 ساعت 15:20

آئین افتتاح و بازسازی آسیاب آبی”حوزه لاره”در شهر نوسود با شکوه برگزار شد/گزارش تصویری

آئین افتتاح و بازسازی آسیاب آبی”حوزه لاره”در شهر نوسود با شکوه برگزار شد/گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه:صبح امروز به همت شورا و شهرداری شهر نوسود آئین افتتاح و بازسازی آسیاب آبی کهن و قدیمی در منطقه حوزه لاره با حضور برخی از مسئولین،فعالین فرهنگی و ادبی و مردم در این شهر برگزار گردید. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: صدای پای آب در گوش آسیاب تاریخی و قدیمی شهر […]

به گزارش سلام پاوه:صبح امروز به همت شورا و شهرداری شهر نوسود آئین افتتاح و بازسازی آسیاب آبی کهن و قدیمی در منطقه حوزه لاره با حضور برخی از مسئولین،فعالین فرهنگی و ادبی و مردم در این شهر برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: صدای پای آب در گوش آسیاب تاریخی و قدیمی شهر کهن نوسود از توابع شهرستان پاوه صبح امروز با حضور مردم،مسئولان و ادیبان هورامان در فضایی زیبا و در کنار ریزش برگهای پاییزی با شعر و سخن و موسیقی پس از سالها دوباره جاری شد.

آسیابی کهن و زیبا که یادگاری از تمدن،فرهنگ و اصالت مردمانی است از دیار اهورایی نوسود که با همت مجموعه شهرداری و شورای این شهر چه در دوره قبل شورا و شهرداری و سکانداری دانا آذری بر مسند شهرداری و چه در دور حاضر که هدایت شهرداری این شهر برعهده سلام خسروی است امروز افتتاح شد.بدون هیچ شک و گمانی روحیه فرهنگی و  نو آورانه و متحول خسروی در ایجاد همگرایی و تقویت مشارکت عمومی نقش بسزایی دارد . و شاید این آئین آغازی بر تحول باشد.

 

در آغاز این آئین زیبا که با اجرای شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه حکمت محمدی بود قرائت قرآن آغاز شد.

 

شهردار نوسود با تبریک میلاد نبی مکرم اسلام و گرامیداشت ماه مولود و همچنین تسلیت به مناسبت درگذشت جمعی از هموطنان در زلزله اخیر و تقدیر از مردم ایران اسلامی به خاطر تبلور حس برادری و نوع دوستی به وجه کمال در این حادثه اظهار داشت: در دنیای امروز اصالت تاریخی یکی از برجسته ترین وجوه تمدنی و مایه عزت و سربلندی برای هویت های ملی و منطقه ای است و تجمع امروز ما در حوزه لاره برای پاسداشت این اصالت در جغرافیای سرزمینی به نام نوسود می باشد.

سلام خسروی افزود:افتتاح و راه اندازی مجدد آسیاب آبی حوزه لاره نوسود یادآور تاریخ سرشار از خلاقیت هنرمندی و توانایی مردمان ساکن در این منطقه است که توانسته اند با بهرمندی از ظرفیتهای موجود به بهترین شکل بر محدودیتها فایق آمده و نه تنها در شهر و دیار خود بلکه همسایگان دور و نزدیک را نیز از این توانمندیها بهره مند سازند.

وی گفت:آسیاب قدیمی خوزه لاره در شهر نوسود امروز با همکاری و دلسوزی تنی چند از عزیزان از جمله آقای رحمت قادرپور بازسازی شده است که ضمن قدردانی از ایشان لازم است از تلاشهای مهندس دانا آذری شهردار سابق و اعضای شورای اسلامی شهر نوسود تقدیر و تشکر نمود.

 

خسروی با اشاره به فعالیت مجدد این آسیاب که تاریخ ساخت آن به بیش از ۵۰۰سال پیش برمی گردد خاطر نشان ساخت که وظیفه ما در مقابل تلاشها و خلاقیتهای گذشتگان این است که با توکل به خدا در راستای احیای گذشته پرافتخار این دیار،باری دگر نوسود را به آن درجه از عمران و آبادانی برسانیم که زمینه جذب گردشگر نه تنها از داخل کشور بلکه از ظرفیت توریسم بین المللی هم استفاده ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش مردم شهر نوسود را مردمی با اصالت و داری فرهنگ غنی دانست و گفت:شهر نوسود همواره در اورامانات جایگاه خاصی دارد و در ایام گذشته محل تعیین سرنوشت و نقش تعیین کننده ای در منطقه داشته است.

خسروی با اشاره به قرار گرفتن نوسود بر روی گسل زلزله خیز زاگرس لزوم هوشیاری مردم در ساخت و سازها و نیز پیش بینی موارد ضروری برای مقابله با بحرانهای احتمالی را خواستار شد.

شهردار نوسود در پایان سخنان خود با تشکر از همه مردم نوسود از همه علاقمندان به نبی مکرم اسلام دعوت نمود تا در جشن بزرگ میلاد که در روز شنبه ۱۵ اذر در مسجد جامع نوسود برگزار می گردد حضور بهم رسانند.دکتر برهان ولدبیگی

دکتر برهان ولدبیگی از فعالین محیط زیست در سخنانی ضمن تقدیر باسازی آسیاب قدیمی حوزه لاره در نوسود این شهر را به لحاط تاریخی برجسته دانست و گفت:نوسود به لحاظ مسائل گردشگری و جذب توریست می تواند یکی از قطب های مهم گردشگری در منطقه باشد و این عملی نخواهد بود الا با کمک و همراهی مردم و مسئولین این شهر زیبا.

وی افزود:مناطق بکر و دیدنی در منطقه از جمله آسیاب کهن حوزه لاره می تواند در بعد سلامت روحی و روانی و همچنین بعد اجتماعی توجه جدی به آن شود و نیاز است که این مکان توسط میراث فرهنگی و گردشگری ثبت شود.

دکتر صدیق زاهدی در این مراسم در سخنان کوتاهی به اهمیت زبان و فرهنگ بومی و اصیل منطقه اشاره کرد و گفت:اصولا آسیاب با توجه به قدمت آن در منطقه هورامان و شهر تاریخی نوسود در زبان شناسی بالغ بر پانصد واژه در مورد آسیاب بحث و اشاره می کند.

دکتر صدیق زاهدی

وی افزود:نیاز است که امروزه ما جهت حفظ اصالت فرهنگ و زبان خود با بچه های خود بیشتر در خصوص اماکن تاریخی و اماکن مهم در منطقه برای بحث داشته باشیم و عدم توجه به این مسئله مهم می تواند زنگ خطری باری نسلهای بعدی ما باشد.

اجرا و شعر خوانی توسط خانم ماریا عزیزی شاعر و فعال ادبی،اجرای زیبا و دیدنی قطعه موسیقی توسط استاد ایرج کریمیان از چهره های سرشناس موسیقی شهرستان پاوه،اجری سیاچمانه توسط هنرمندان توفیق زاوری و لایق خانقاهی و سعدی نوسودی لحضات ناب وزیبایی را به وجود آورد.

اشعار باباطاهر عریان و برگردان آن توسط  آقای فتاحیان،مقاله تاریخی در خصوص شهر نوسود و منطقه هورامان توسط فهمی مرادی،دکلمه و شعر خوانی رحمت قادرپور یکی از تلاش گران این برنامه،معرفی کتابهایی از ابراهیم شمس(راز ماماله)و نوسود از فهمی مرادی از جمله برنامه های متنوع و شاد امروز بود.

 

همچینین در حین برگزاری مراسم  آسیاب کهن و قدیمی حوزه لاره  نوسود که با همکاری پیران دنیا دیده و قدیمی این دیار لالو فتاح در قسمت آهنگری و آلیاژبندی و لالو جمیل در قسمت قطعه بندی و جمعی از همراهان این آسیاب با حضور شهردار و رئیس میراث فرهنگی پاوه  افتتاح شد.

 

دکتر برهان ولدبیگی دکتر صدیق زاهدی آسیاب حوزه لاره

7 پاسخ برای “آئین افتتاح و بازسازی آسیاب آبی”حوزه لاره”در شهر نوسود با شکوه برگزار شد/گزارش تصویری

  • ولی فتاحی در تاریخ آذر 17, 1396 گفت:

    دست مریزاد.بدون شک افتتاح این اثر و توجه به موارد دیگری در این دیار می تواند در راستای جذب توریست مفید واقع گردد. سرزمین کهن نوسود و مردمان فرهیخته و صبورش همواره میزبانان مهربانی برای مهمانان ارجمند بوده اند.

  • شهرونده در تاریخ آذر 17, 1396 گفت:

    کاکه صالحی دست مزیزاد انتقاد داشتنم از دکتر ولدبیگی تمام هموطنم در را بطه زلزله زده به خدمت اماده از واکسی گرفت تا رهبر فرزانه و حال در این شرایط شما چرا دکتر به کار حاشیه اقدام ؟ شما پزشک هستی انتظار از شما بیشر است گله مند نشوی حق است وسا نسور هم جایز ه نیست سپاس

    • ناشناس در تاریخ آذر 19, 1396 گفت:

      احتمالا ایشان از چند بار سرکشی و طبابت جناب دکتر بی خبرند….
      در کانالهای مجازی نام وی را جستجو کنید ….

  • نگین م در تاریخ آذر 16, 1396 گفت:

    کاکه صالحی تمنا دارم به خاطر ماه مبارک مولاد سا نسور نشود مسولین که در نوسود درمراسم ا فتتاح بودید …سپاس درجه اول با این هم بیکاری کارخانه ذوب آهن افتتاح نشده دوم اینکه موزه پاوه دربسته در آمدی ندارد سوم گردشگری وجود ندارد چهارم بازارچه باچه اب وتاب افتتاح وحال قضاوت با کاسب بازارچه وشهروندان نوسود ومسیر جاده ترا به خدا به فکر اشتقال زایی برای جوانان بیکار باشید که خواسته رهبر است گیانم فدای شهری شهید پرور نوسود

  • هۆرامان در تاریخ آذر 16, 1396 گفت:

    یاگەیاوای هۆرامی(مکان یابی)/ئاساو(اسیاب)/تەوەنەو(سنگ) بنەڕەتو شکڵ گیری شارستانیەتو خەڵکۆ هۆرامانی.پەیوەندی نژادی و….
    بابەتێ شیکاری سەرو دەگاسازی وتەمەدونو هۆرامی و…..

    ئەسڵو ئی مەتڵەبیە جە قاڵبوpdfنویسیان، وچەنی ئی نویستەیە(جە بارو ئەدەبی و…) جیاوازا ،بەڵام بە چکیارەباسێ چێنە گنۆ وەروچەمو وانەرا.

    ئێرانیێ، بیەو دوێ چێوا پەیشا مۆهێم بیەن۱_ئایر۲_ئاوی.
    تەقەدوسو ئایری باسێ درێژ وازۆ،فرە کتێبێ سەرو تەقەدوسو ئایری لاو ئێرانیاوغەیرو ئێرانیا نویسیاینێ.ئەما تەقەدوسو ئاوێ بە پاو ئایری کەمتەر باس کریان .شایەد سیاسەتو باستانگرایی زەردەشت وکورۆشی! لاو تاتە وفەرزەنی پاڵەوی هۆکارو ئێنەیە بیەن.بەڵام ئنە سەرو ئایرو نۆرۆزی و.. باس کریۆ سەرو هانەچەماو وئاو ئاودٚانی باس مەکریۆ.و…………
    هۆرامی وهۆرامی زوان جە درێژی تاریخیو ویردەیش هەمیشە شۆنو ئا یاگا بیەن تاوۆ ژیوای وەش بەرۆ سەر.
    ئازەمان نە ماشین بیەن نە تلویزیۆن نە یەخچاڵ بیەن نە کولێر!نە جادە بیەن نە ماهوارە.و…ئەما ئیسە سەرزەمینو هۆرامانی هەم تلویزیونێش هەن هەم ماشین هەم یەخچاڵ! وهەم فرە چێوا تەری.!
    جە هۆرامانو ئازەمان باخ وباخداری بیەن
    تفو وەزو هەنارو وهەنجیر.جە پاڵیچشەنە
    ماڵ داری(گلەداری) وحەیوانداری.
    ئێنسانی هۆرامی هەم زەمان یاوان بە گردیەرە،یانی بەشێ جە یانەومان(خانوادە) هۆرامی بە ئاوداراو باخ و وەش کەردەی سەرباوەرەکا خەریکێ بیەنی،بەشێ لواینێ هەوارگە حەیوانشا بەردٚەن،بەشێ لواینێ کاروان پەی داو ئەسەی
    (دادوستد)،
    بەشێچ دلێو یانەی خەریکو یانەدٚاری وڕێکوستەو هەرماناکا پەی ئەو بەشای تەری بیەنێ .(ئەڵبەت فرەتەر جە فەسڵو کاروهەرمانی)گردٚو دەگای هۆرامانی پاڵو ئاوێ وەشێ بیەنێ.دەگای هۆرامی شکە مەبەرمێ نەبۆ پاڵو ئاوێنە.
    یۆ جە شاکارو ئێرانیا بە واتەو لادٚیەکا
    سازناو “ئاساو”(اسیاب)بیەن.چ ئاساوێ کە بە ئاوی کارێش کەردەن چ ئاردکەری وایی(آردکُن بادی_آسبادی_ئاس وایی)پسەو ئاردکەر وایی جە وەرهۆرزو(شرق)ئێرانی.
    سا یۆ جە وەش بیەو شارستانی جە هەر یاگێوەنە بیەو ئاوو چەنی ئاساوێ(اسیاب)بیەن.
    هەرچن خەلەو وخەرمان جە هۆرامانە کەمتەر بیەن وناچارێ بیەنێ پەی نیازەکاشا بلا کاروان پەی یاگا تەری، ئەما کەم پێش ئامان گەنمە ویەوی(گندم وجو) بارا.بیەو پێشەسازی گەورە جە هۆرامانە ناستەنێش خەڵکو هۆرامانی موحتاجو نیازمەندو یاگا تەری بۆ.
    جە دەگایاو هانەگەرمەڵە وبیارێ نزیک ۱۵ئاساوا خەریکو هەرمانێ بیەنێ پەی خەڵکی.بەڵام بە زەن وفکر، بیەو پانزە ئاساوا فرە نەبیەن پەی ئی دوە دەگایە؟
    ئازەمان خەڵکو مەحاڵو شارەزوری،چون نە پاڵو ئاوێنە بیەنی نە ئاساوێشا بیەنێ. بە ناچار خەلەو گەنمەکاشا ئاردەن پەی دەگاکاو لهۆنی وچا بە یاگێ زەڕوپولی گەنمەو خەلەشا دان بە هۆرامیەکا.
    ئەر چەمێ وزمێ سەرو هامسا کۆرد زوانە کاو هۆرامانی،هیچکامشا نە ئاساوشا بیەن نە جە پێشەو سەنعەتو گەورەو موهێمو ئاساو سازی چێوێشا زانان.ئایا پەیما پرس(پرسش)نیا چی تەمامو دەگاکاو هۆرامانی پاڵو هانەچەما بنەڕەت نریاینێ؟

    چی هیچکەس مواچۆ سەنعەت وپێشەو ئاساو وەش کەردەی ئازەمان موهێم بیەن.(کارکەردەی چەنی ئی ئاساوانە وتەمیس کاریش باسێ تەراوبنەش قوڵەنە!!)چی هیچکەس باسو ئانەیە مەکەرۆ جە وەش بیەو هەر ئاساوێ هۆرامی، نزیکو۱۰وەسیلەی بەکار ملۆ؟.(پسەو ئەڵماسی کە یۆ جە گرانتەرین سەنگاو دنیایا وفرەتەرو کانگاکاش نا ئافریقانە!!) چی هیچکەس مەواچۆ پێشەو ئاساو وەش کەردٚەی،سەنعەتێ بیەن پەی یوەم جاری جە تەمەدونە گەورەکاو جەهانی ومەحسولو دەستکەردو مەردمە ژیرا بیەن؟ئایا ئی پرسیارە وەش مەبۆ هۆرامی میلەتێ با فەرهەنگ وشارەزا بیەن؟ ئایا هۆرامان چەنی تەمەدونەکای تەری پەیوەندیش نەبیەن؟چی ماچا تەمامو هۆرامانی کەشوکۆ بیەن ودور جە ئاودٚانی!!!!!!!!؟چەنی کریۆ ئاساوی هۆرامی چەنی ئا ئاساویە نا جە شارو هەمەدٚان یا تارانی قەدٚیمیەنە یەک جۆرەنێ؟ هامساکێو سەرزمینو هۆرامانی یا بە هارە گەنمەشا هاڕدێنە یا ئاماینێ پەی یاگای پسەو هۆرامانی؟!چی بێجگە هۆرامیەکا نەبۆ هیچکەس باسو سەنعەتو گەورەو ئاساو سازی هۆرامانی مەکەڕۆ؟چون سەلمیۆ هۆرامان میلەتێ تەمام جیاوازا، وخواوەنو(صاحب) شارستانیەتی کۆنی بیەن.وێم دوێ ساڵێ چیوەڵ سەرو پەیوەندی ئاساوێو جە دەگایو هۆرامانی چەنی ئاساوێو تەری جە شارو قەزوینی وردکاری وپژوهشم کەرد ،دماتەر چەنی یۆ جە ڕەفێقام لوایمێ پەی ئاساوێ جە شارو قەزوینی ، پەی من سەلمیا ئی دوە ئاساوە بە گردی تەشکو شێوازی یەکسانشا بێ.حەتا شێوازو ئاساوەکاو شوشتەری(بەشێ جە میزوپۆتامیاو ئێرانی) جە بارو کارکەرد وکەڵک گرتەی جە تەوانو ئاوێ چەنی ئاساوەکاو هۆرامانی یۆی مشا.ئایا ئینە سابت مەکەرۆ هۆرامان چینەیە کە هەن گەورەتەر بیەن؟(جە بارو جوغرافیا وشارستانیەت)ئایا بیەو فرەو ئاساوا جە سەرزەمینو هۆرامانی پەیوەندیش نیا چەنی قدمەت تاریخی وجیاوازی زوانی ونەتەوەیی؟
    چی ماچا سەرزەمینو هۆرامانی مەحدود وبەرتەسک!!!!!!!بیەن. بەڵام سەنعەتێ پسەو ئاساوێش بیەن کە هەڵای هامساکێش ناتوانێنێ جە وەش کەردٚەیش ؟؟ئایا ئاساوی هۆرامی مەبۆ چینەیە کە هەن وردکاری فرەتەر وئەندێشەش سەر کریۆ؟ و….؟؟؟
    ………………… …………………..
    جە کۆتایەنە پەنەوازا واچیۆ مەنزور جە ئاساو ،ئاساوێوا کە بە تەوانو هازەو ئاوێ کار کەرۆ نە ئاساوێ کە جە سی ساڵ چیوەڵی وبە دەمو دەزگای برقی و…وەشێ بیەنێ.وفرە یاگانە هەنی.

    پانزەو کەڵەهەرزو(اذر)ساڵەو۱۳۹۶ی ڕۆجیاری /هۆرامان

  • نقشین ک در تاریخ آذر 16, 1396 گفت:

    با سپاس از افتتاح این موزه اقای خسروی شهردار اشاره ای نمود به زلزله واز ایشان تمنا داریم در آمده از بازدیده موزه به حساب زلزله زدگان واریز شود وبلیط ای باشدچون اکثر مردم هورامان اطلاعات کافی داریم ونسل جوانان هم ار طریق معلم ومشکل جذب گردشگر ودر آمد زایی موزه وبن بست شهرمان است چون بازاچه مرزی را مدنظر قرار داد به چه روزی افتاد وتمامی دکان بازارچه تعطیل وحال شاید این هم فرجی باشد از لحاظ ا شتقال زایی ودر آمد

  • حەوزەلارە در تاریخ آذر 15, 1396 گفت:

    ئایینوو ئەوەکەردەو و نۆژەن کەردەو ئاساوە پانسەو(۵۰۰)و ساڵەکەو شارو نەوسودٚێ پیرۆز بۆ جە گردٚوو مەردمو هۆرامانی ،تایبەت هام شاریەکاو نەوسۆدٚێ.

    ۱۵و کەڵەهەرزو(اذر)ساڵەو۱۳۹۶ی ڕۆجیاری.