ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 05:38

نزاع «هەڕەگاڵ» و آفت زدگی فرهنگ ما/ جلیل بهرامی نیا

نزاع «هەڕەگاڵ» و آفت زدگی فرهنگ ما/ جلیل بهرامی نیا

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : جمعه گذشته،9خرداد1393،طی نزاعی قبیلگی بر سر مرتع هَرَگال که میان باینگانی ها و بیوند سفلی در گرفت،متاسفانه 1 نفر کشته و بیش از 70 نفر زخمی شدند؛این نزاع تأسّف انگیز که موجب آزردگی خاطر همگان شد،قوّت و سخت جانی فرهنگ قبیلگی در منطقه و پیامدهای تأسّف بار آن را […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : جمعه گذشته،9خرداد1393،طی نزاعی قبیلگی بر سر مرتع هَرَگال که میان باینگانی ها و بیوند سفلی در گرفت،متاسفانه 1 نفر کشته و بیش از 70 نفر زخمی شدند؛این نزاع تأسّف انگیز که موجب آزردگی خاطر همگان شد،قوّت و سخت جانی فرهنگ قبیلگی در منطقه و پیامدهای تأسّف بار آن را بار دیگر نمایان و در معرض داوری قرار داد.


1)در فرهنگ قبیلگی،حرمت و کرامت انسان،نه بر مبنای انسانیت او بلکه از روی نوع تعلق قبیلگی اش تعیین می شود؛برخی پست و مستحقّ تحقیر و حمله اند،صرفاً جلیل بهرامی نیابدین علت که از طایفه ای دیگر و «بیگانه» هستند و برخی نیز محترم و شایستهٔ تکریم و حمایت مطلق اند، صرفاً به دلیل برخورداری از صفت غیراکتسابی همخونی با ما! در هر حال،رذیلت و بطلان این تکریم یا تحقیر این است که مبنایش غیراکتسابی و غیرانتخابی و لذا ناعادلانه و طردکردنی است.


2) در فرهنگ قبیلگی، ستاندن حق زمانی ارزشمند است که از طریق زور و خشونت باشد؛مراجعه به مقامات قضایی و شکایت،کار ناگزیر ناتوانان و نوعی ننگ به حساب می آید؛چنان که بارها شنیده ایم که «حقی که توسّط دولت گرفته شود،ارزشی ندارد!».


3)در فرهنگ قبیلگی،داشتن خون و نیای مشترک،مبنایی کافی برای استحقاق حمایت است و ذیحق بودن،نه از روی موازین عادلانه قضایی بلکه از روی هم قبیلگی بودن تعریف می شود؛نماد بارز این رویکرد،ضرب المثل مشهور«انصر اخاک ظالما او مظلوما» است؛این معیار حتی در انتخابات ها نیز تاکنون برترین معیار بوده است و خویشاوندگرایی برجسته ترین معیار انتخاب گزینه اصلح در اورامانات بوده است.


در دنیای قدیم و در غیاب نگرش قرآنی و مدنی،قوّت نگرش قبیلگی طبیعی بود؛امّا امروزه با افزایش سطح و میزان تحصیلات در منطقه و گسترش رسانه ها و نفوذ اندیشه های مدنی،نگرش قبیلگی حقیقتاً مشکل ساز و دست اندازی بزرگ بر مسیر توسعه است و انسجام و اجماع فرهنگی را با مشکل جدّی روبرو می سازد؛ملاحظهٔ تنوّع مدل های این نوع نگرش غیرمدنی و نقش مخرّب آن در مدنی سازی و اسلامی سازی فرهنگ منطقه،مستلزم عزم اصلاحگری همگانی و مخصوصاً تلاش عالمان و روشنفکران برای مهار این خوی ضدّ توسعه و جایگزین کردن آن با ارزش های انسانی عام و متناسب با موازین اسلامی و مدنی است.
در غیاب نوعدوستی و آشتی،نمی توان انتظار ترقی معنوی و توسعهٔ مادّی داشت و جامعه ای که هنوز،ارزش انسان ها و مبنای احترام در تعاملات را از روی همخونی و هم قبیلگی تعیین می کند،بزرگترین مانع تکامل روحی و فرهنگی است.

3 پاسخ برای “نزاع «هەڕەگاڵ» و آفت زدگی فرهنگ ما/ جلیل بهرامی نیا

  • جلیل بهرامی نیا در تاریخ مرداد 14, 1394 گفت:

    با سلام و احترام خدمت ناقد محترم
    اولا دعوت به لایک کردن صفحه یک شخصیت،به معنای تقدیس ایشان و تأیید دربست خلقیات و مواضع ایشان نیست و همگان جز پیامبر )ص( نقدکردنی هستند !
    نفی ارتباط مسئله به بنده نیز ریشه در نگاه قبیلگی دارد و مؤید درستی نوشتار فوق الذكر است؛بنده عضو این جامعه و پرورده امکانات آن هستم و بر مبنای مسئولیت انسانی و دینی،حق و وظیفه خدمت به آن را دارم !

  • یه نفر در تاریخ آذر 13, 1393 گفت:

    جناب آقای بهرامی آفت منطقه همین آقایانی هستند که شخص شخیص شما در جامعه مجازی فیس بوک برای آنها تبلیغ میکنید و از مردم دعوت میکنید که صفحه ایشان را بپسندند هرزمان هم که از کم و کیف ماجرا آگاه شدید لب باز کنید و تحلیل کنید مشکل جامعه ما کسانی هستند که به اصطلاح خود را روشنفکر می خوانند و حرفهایشان بوی کدخدا بازی میدهد شما چه میدانید جریان واقعه چه بوده سر چه بوده سر طرز فکر اشتباه بوده یا چیزی دیگر.از طرفی شما اصلا ربطی به این حادثه نداشتید پس حق اظهار نظر هم ندارید

  • سید عبید فخرالدینی در تاریخ خرداد 16, 1393 گفت:

    سلام و سپاس از کاک جلیل بهرام نیا
    براستی که زیبا و واقع بینانه نوشتید
    امیدواریم با افزایش آگاهی و روشنگری دیگر شاهد این نوع اتفاقات تلخ نباشیم و در هر زمینه شاهد تصمیم گیری های منطقی و عاقلانه باشیم