ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 23:43

نقدی بر عملکرد شهرداری ها و بخشداری های شهرستان پاوه

نقدی بر عملکرد شهرداری ها و بخشداری های شهرستان پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شهرداری ها و بخشداری های شهرستان پاوه از جمله ارگانهایی در سطح کشور هستند که در رابطه با اجرای قوانین و آئین نامه های مدیریت پسماند چشم بسته عمل نموده و با نا آگاهی از عناصر موظف سیستم مدیریت پسماند، در این مسیر متحمل مشکلات و هزینه های قابل […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شهرداری ها و بخشداری های شهرستان پاوه از جمله ارگانهایی در سطح کشور هستند که در رابطه با اجرای قوانین و آئین نامه های مدیریت پسماند چشم بسته عمل نموده و با نا آگاهی از عناصر موظف سیستم مدیریت پسماند، در این مسیر متحمل مشکلات و هزینه های قابل توجهی شده اند. در واقع این ارگانها با اشکال مختلف قانون و ضوابط مدیریت پسماندها را نادیده گرفته و با نگرشی سنتی و کاملاً غیر علمی از انجام اصول مهندسی و بهداشتی مدیریت پسماندها سرباز می زنند. ماحصل این بی توجهی و نا آگاهی تولید مازاد و عدم تفکیکپسماند در پاوه زباله در سطح شهرها و روستاهای شهرستان است که متاسفانه دفع غیر اصولی آن نیز آلودگی های زیست محیطی، بهداشتی و دیداری متعددی را بوجود آورده است.

در سایه ناکار آمدی مدیریت اجرایی، فرهنگی و نظارتی پسماندها، حاشیه راهها و اطراف نهرهای شهرستان به مکانی برای دفع انواع زباله و نخاله ساختمانی تبدیل شده و محیط زیست اجتماعی و حتی محیط زیست طبیعی اطراف با چالشی نو مواجه شده است. بدون شک یکی از مهمترین مواردی که می توان از آن به عنوان یکی از نقاط ضعف این ارگانها برشمرد نا آگاهی یا عدم توجه به اصول علمی و قوانین مدیریت پسماندهاست.

من جمله در ماده ۴ آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها آمده است:

مدیریت های اجرایی پسماندهای عادی باید طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند را به گونه ای تهیه کنند که در مراکز استانها و همچنین شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۰ و در سایر شهرها و روستاها تا پایان سال ۱۳۹۲ همه پسماندهای عادی را به صورت تفکیک شده جمع آوری نمایند.

با در نظر گرفتن این ماده قانونی و رجوع به عملکرد شهرداری ها و بخشداری های شهرستان می توان گفت که چشم پوشی از اجرای آئین نامه قانون مدیریت پسماند تا قبل از سال ۹۲ به عنوان نماد بارز عدم تمکین ارگانهای مذکور به قوانین مصوب بوده است. این ارگانها تا قبل از موعد مقرر، هیچ نوع تلاش اثر بخشی را جهت تهیه طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماندها و آموزش تفکیک زباله از مبدأ انجام نداده اند.. در واقع اگر مدیران این ارگانها طی سالیان گذشته آئین نامه مذکور را مد نظر قرار می دادند و با تامین اعتبارات از وزارت کشور و سازمانهای زیربط، تهیه طرح جامع مدیریت پسماند و آموزش و فرهنگ سازی مردم به تفکیک زباله از مبدأ را اجرایی می نمودند اکنون راه بر ایجاد ساختاری نو و سیستماتیک در بخش مدیریت پسماند ایجاد می شد و مشکلات و هزینه های مازاد کنونی بر دوش این ارگانها سنگینی نمی کرد.

حال با توجه به حساسیت و اهمیت نحوه اجرای سیستم مدیریت پسماندها و مشکلات و چالشهای پیش آمده در سطح شهرستان، نیاز است با نگاهی جامع، قانونمند و محیط زیستی این مسئله را در نظر گرفته و با ایجاد ساختاری هدفمند و علمی در سطوح مدیریتی، بر مشکلات و چالشهای موجود فائق آمد. لذا از تمامی بخشداران و شهرداران شهرستان می خواهیم با رجوع به قانون و آئین نامه های اجرایی مدیریت پسماند  و در نظر گرفتن شرایط نگران کننده شیوه ی دفع پسماندها ، از ادامه روند تولید، نگه داری و دفع غیر اصولی و بحران ساز پسماندها جلوگیری نموده و با تهیه طرح جامع مدیریت پسماند و همچنین با فرهنگ سازی و آموزش مداوم مردم به امر تفکیک زباله از مبدأ، راه را بر ایجاد سیستمی اصولی و مهندسی هموار سازند.

خبرنگار سلام پاوه : سید عبید فخرالدینی