س 29 اسفند 1402 ساعت 10:27

مدارس دولتی و درخواست وجه از دانش آموزان،عملی قانونی یا غیر قانونی؟/فرزاد سلیمی

مدارس دولتی و درخواست وجه از دانش آموزان،عملی قانونی یا غیر قانونی؟/فرزاد سلیمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:هدایت مردم و رهایی افراد بشر از جهل و ظلمت از جمله اهداف پیامبران الهی است.قرآن مجید در آیات متعدد تعلیم و تربیت را اساس بعثت پیامبر قرار داده تا بوسیله آن زمینه ایجاد جوامع متفکر و توانمند فراهم گردد.آموزش و پرورش به عنوان عنصر مهم انسان ساز که شرایط ایجاد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:هدایت مردم و رهایی افراد بشر از جهل و ظلمت از جمله اهداف پیامبران الهی است.قرآن مجید در آیات متعدد تعلیم و تربیت را اساس بعثت پیامبر قرار داده تا بوسیله آن زمینه ایجاد جوامع متفکر و توانمند فراهم گردد.آموزش و پرورش به عنوان عنصر مهم انسان ساز که شرایط ایجاد جامعه متعالی را ایجاد مینماید در قانون اساسی ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

بند دوم اصل سوم مقرر می دارد : دولت موظف است همه امکانات خود را در آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعلیم آموزش عالی بکار گیرد. همچنین اصل سی ام قانون اساسی ایران می گوید : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور بصورت رایگان گسترش دهد.

هرچند در قانون اساسی به آموزش و پرورش رایگان توصیه گردیده اما گاها میتوان با گریزی به قانون تبصره هایی را ایجاد نمود. با آغاز سال تحصیلی و بهار علم و دانش و تشکیل اولین جلسه با حضور والدین دانش آموزان در مدارس با عنوان جلسه اولیا و مربیان شاهد بیان آمارهایی از جانب مدیران مدارس در کل کشور هستیم که برگزاری این جلسات خود جای بحث دارد و بسیاری از والدین در این جلسات شرکت نمیکنند.

با حضور در در اولین جلسه اولیا و مربیان در یکی از مدارس ابتدایی پاوه با ارایه آمارهایی از جانب مدیر مدرسه روبرو شدم که بسیار جای تاسف دارد. بطور مثال آمار اعلام شده ی میزان سرانه تعیین شده دانش اموزان در سال. یک مدرسه ۲۷۰ نفره مبلغی کمتر از ۴۰۰ هزار تومان برای یک سال تحصیلی.آیا با این مبلغ میتوان یک مدرسه را برای یک سال اداره نمود و هزینه های جاری مدرسه را تامین نمود ?

بیشتر والدین هر روزه شاهد درخواست مبلغی از طرف مدرسه هستیم که با عناوین مختلف از دانش اموزان اخذ میگردد. با این وجود این سوال پیش می آید : آیا با وجود تاکید قانون اساسی بر آموزش و پرورش رایگان آیا اخذ این مبالغ وجه قانونی دارد ? در شهرهای بزرگ وجود مدارس غیر انتفاعی و اخذ مبالغ آنچنانی فشارهایی را بر خانواده ها تحمیل مینماید اما در شهری همچون پاوه به دلیل نبود این مدارس تمامی مدارس بصورت دولتی اداره میگردند و طبق قانون اخذ هر مبلغی با هر عنوانی در مدارس دولتی ممنوع است و مدارس از دریافت هر مبلغی منع شده اند.

اما در طرف دیگر سرانه بسیار کم و مخارج جاری زیاد مدارس هزینه هایی را برای اداره این اماکن آموزشی بر مدیران تحمیل مینماید که با این مبلغ سرانه ناچیز واقعا اداره نمودن مدارس کاری سخت و طاقت فرسا است. البته در قوانین آموزش و پرورش دریافت کمکهای مردمی تحت عنوان مشارکت مردمی و هدیه به مدرسه آمده است اما این قوانین در برخی مدارس بصورت سلیقه ای و بیش ازحد قابل قبول اخذ میگردد. به هرحال با توجه به سخت شدن شرایط اقتصادی و افت قابل توجه قدرت خرید مردم بویژه در شهر ما به سادگی نمی توان از موضوع تخلفات آشکار در مدارس دولتی گذشت موضوعی که هرساله با شروع سال تحصیلی سبب ایجاد دلهره و اضطراب در بسیاری از والدین دانش اموزان میشود و شاید یکی از دلایل حضور کم رنگ والدین در جلسات مدارس باشد.

پیشنهاد مینمایم در صورت تایید مسئولین آموزش و پرورش و والدین دانش اموزان و بخاطر اینکه در طول روز.ماه و سال دیگر شاهد درخواست مدارس از دانش اموزان بخاطر پرداخت وجوهی نباشیم مبالغی هر چند کم بصورت ماهیانه از والدینی که تمایل دارند اخذ گردد تا با کمک والدین(که در قانون آموزش و پرورش هم به عنوان مشارکت مردمی از آن یاد شده)بسیاری از مشکلات مدارس حل گردد و در طول سال تحصیلی دیگر شاهد درخواست مدارس برای اخذ هر وجهی از والدین نباشیم و بیشتر هزینه ها از این مبالغ اهدایی تامین گردد و دیگر شاهد رنگ باختن والدینی برای تامین درخواست مدارس و خجالت هیچ دانش آموزی در میان دوستانش بخاطر ناتوانی مالی نباشیم.به امید آن روز.

4 پاسخ برای “مدارس دولتی و درخواست وجه از دانش آموزان،عملی قانونی یا غیر قانونی؟/فرزاد سلیمی

  • فرزاد سلیمی در تاریخ مهر 21, 1396 گفت:

    با تشکر از جناب مرادی. و عزیزی که با نام والدین نظر داده است. سخن شما کاملا صحیح است اما متاسفانه این روش اخذ وجه در مدارس باب شده و پیشنهاد من صرفا به جهت آن است که مدارس در طول روز و هفته درخواست وجه نکنند حداقل ماهی یک بار این درخواست را داشته باشند شاید در آن روز والدین آن مبلغ درخواستی را نداشته باشند. بله در قانون درخواست هر گونه وجهی ممنوع است و بنده هم به آن اشاره نموده‌ام اما متاسفانه با درخواست مدارس به هر نحوی عادت نموده ایم. کدام یک از والدین تا بحال امتناع نموده ایم. بنده پیشنهاد نموده ام ماهی یکبار در صورت تایید آموزش و پرورش و در صورت تمایل والدین

  • احمدی در تاریخ مهر 21, 1396 گفت:

    نمونه بارز این مدارس مدرسه حضرت سمیه است هنوز یک ماه نگذشته درخواست پول کردن

  • مرادی در تاریخ مهر 21, 1396 گفت:

    گرفتن هر گونه وجه از اولیای دانش آموزان به غیر از هزینه کتاب بیمه استعلام ثبت احوال و طرح سنجش نوآوران ممنوع می باشد.
    اطلاعیە شمارە۳ ستاد نظارتبر ثبت نام دانش آموزان
    پدران و مادران گرامی از پرداخت هرگونه وجه دیگر به مدارس خوداری کنید و در صورت پرداخت نسبت به نحوە هزینه کردن آن پیگیری باشید.
    سال گذشتە تحصیلی یکی از مدارس پاوە موفق به اخذ ۳۲ میلیون وجه نقد از اولیا گردد این مدرسە ۶ کلاس دارد با احتساب هزینه نصب و راه اندازی سیستم ها هر سیستم کامپیوتری و ویدئوپرجکشن ۲۵٠٠٠٠٠هزار تومان هزیمه بردار است یعنی با ۱۵ میلیون سە کلاس هوشمند!!!!!!!!!!!! می شوند این در حالی است ۳ کلاس آن هوشمند هستند.
    جناب آقای سلیمی انتظار داشتم کمک کردن به مدارس را غیر قانونی عنوان می کردید نه راهی برای نحوە پرداخت شاید عدەای خردە بگیرند پس فرزندانمان چه؟
    این وظیفە مدیر لایق، خدوم، سفارشی، استاد دانشگاە و مدبر آ.پ است که از استان این پول ها را مطالبه نماید نه من و شما

  • والدین در تاریخ مهر 21, 1396 گفت:

    با تشکردوست عزیز از مطالبی که اشاره فرمودند….
    اما دولت به این کمکهای مردمی عادت کرده وهر ساله روی این کمکها حساب باز میکنه باید این کار تحریم بشه که دولت خودش به فکر مشکلاتش باشه..چون این کار توسط ما والدین مصداق کامل گدا پروری استش