د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 00:41

گزارش تصویری و حاشیه ای بر چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی در پاوه

گزارش تصویری و حاشیه ای بر چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی در پاوه

به گزارش سلام پاوه : به همت موسسه فرهنگی ادبی نسیم فرهنگ هورامان و با حمایت مالی دکتر پیام یوسفی چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی روز گذشته در پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی روز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۶ در سالن سینما فرهنگ پاوه برگزار شد. […]

به گزارش سلام پاوه : به همت موسسه فرهنگی ادبی نسیم فرهنگ هورامان و با حمایت مالی دکتر پیام یوسفی چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی روز گذشته در پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی روز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۶ در سالن سینما فرهنگ پاوه برگزار شد.

همایش داستان کوتاه هورامی که به حقیقت یکی از اقدامات قابل تقدیر از موسسه نسیم فرهنگ هورامان می باشد در حالی چهارمین دوره خود را برگزار کرد که علی رغم تلاشهای بسیار مجموعه فرهنگی ادبی نسیم هورامان و در راس آن ابراهیم شمس دبیر این همایش کیفیت و نظم مناسبی نداشت .

همایشی که در آن ۷۷ اثر به دبیرخانه آن ارائه شد و ۱۲ اثر منتخب در این مراسم قرائت شد اما نفر برتر نداشت .

در این همایش و در اقدامی غیر معمول اثر برگزیده آن (در مجموع ۷۷ اثر) از سوی داوران که از چهره های صاحب نام ادبی هورامان می باشند معرفی نشد تا همایش چهارم بدون اثر برتر با انتخاب اثرات دوم تا یازده  به پایان برسد.

بدون شک در چهارمین دوره برگزاری این مراسم و با توجه به حمایتهای گسترده مالی از جمله دکتر پیام یوسفی ، انور بیکامیری ، پیمان رشیدی ، مربوط محمدی ، منصور وهابی ، فیروز احمدی و…انتظار بیش از پیش بود.

در این همایش که بیشتر حول محور تعریف و تمجید و تعارف برگزار شد رئیس اداره ارشاد اسلامی پاوه ۳ بار با اهدای لوح تقدیر و مورد تعریف و تمجید قرار گرفت . همچنین دبیر همایش که زحمات قابل تقدیری برای این مراسم را داشت نیز ۳ بار با اهدای لوح و تندیس همایش مورد قدردانی قرار گرفت . و تقریبا تمامی عوامل دخیل در این برنامه و بخصوص خود برگزار کنندگان در اقدامی تامل برانگیر لوح یادبود و مورد تقدیر قرار گرفتند که تعداد دفعات دریافت لوح سپاس مسئولان امر بیش از افراد منتخب بود که جای تامل را داشت.

بی نظمی در حین معرفی نفرات برتر و عدم ارائه دلیل اصلی معرفی نکردن نفر برتر از میان ۷۷ اثر ارسالی توسط داوران نیز قابل تامل بود و داوران بنظر بیشتر برای معرفی دانش خود از تریبون استفاده می کردند تا دلایل قابل قبول برای انتخاب آثار . بهرحال این همایش در چهارمین دوره خود می بایست بسیار شکیل تر و با برنامه تر برگزار می شد و حتی برای تندیس آن نیز حرمت قائل شد و تندیس آن فقط به نفرات شایسته دریافت تندیس  اهدا شود نه اینکه خود دبیر همایش و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که چندین بار مورد تعریف و تمجید قرار گرفتند برنده تندیس شوند.

این همایش برخلاف سنوات گذشته نیز مورد استقبال قرار نگرفت و تعداد قابل توجه ای از سالن کم ظرفیت ارشاد اسلامی خالی بود. و همچنین بارها تریبون آن به مباحث بی ربط و تعریف و تمجید و… مورد استفاده  قرار گرفت . و درحالی که آثار ارزشمندی ارائه شد و مخاطبان نیز از ارائه آن به شوق آمده بودند اما متاسفانه حواشی آن و سن شلوغ آن فضا را از حالت ادبی خارج می کرد .

شاید نقد اصلی را نباید در آثار ارسالی ،داوران و شرکت کنندگان دید و انتقاد کرد . بلکه باید نقد را از نحوه اجرا و برگزار کنندگان کرد که اوج بی نظمی آن در مراسم اهدای جوایز بود که تقریبا همه از داور تا مجری ، از مدیر ارشاد تا عوامل پذیرایی ، از اسپانسر تا خوانندگان و تقریبا همه شامل لوح تقدیر و تندیس حتی برای چندبار شدند.

لازم است ضمن تقدیر به پاس برگزاری این چنین همایش هایی برای حفظ زبان هورامی و تقدیر از تمامی برگزار کنندگان ،داوران و صاحبان اثر و نفرات برتر نگاهی نیز به ارائه بهتر و آسیب شناسی و تحلیل و بررسی چنین همایشی که جایگاه خاصی را پیدا کرده است صورت بگیرد تا در آینده شاهد مراسمی به مراتب شکیل تر و بهتر و تاثیر گذارتر از همیشه باشیم.

شاید نقطه قوت این برنامه حضور چهره های شاخص و دلسوز هورامان و ارائه آثار بسیار خوب و زیبا به زبان هورامی بود. اما ما نباید نکات منفی و انتقادی برنامه را نیز نادیده بگیریم . بهرحال امید میرود در دور پنجم نیز این همایش به شیوه ای بهتر برگزار شود.

گفتنی است در این همایش که نفر اول نداشت به‌ترتیب آثار برگزیده عبارتند از:۱- – – – برنده معرفی نگردید. ۲- ێیرشاد ێەزغ، ماماله گێجی( بڵبه‌ر) ۳- فێرۆز فه‌ره‌جی، ئاوی ڕؤشنایی نمارؤ( هه‌جیج) ۴- هۆرامان رۆسته‌می، کۆشته‌ی ئه‌مین به‌گی( نۆتشه) ۵- سۆبحان ێه‌مینی، ژیوا، مه‌رگێش به‌زنا( هانه گرمه‌ڵه) ۶- فه‌همی مۆرادی، پانسه‌ذ تێمه‌نیه( نۆسووذ) دو نفر مشترکاً رتبه هفتم ۷- نگین شه‌ریفی، په‌نچه‌مۆر( هۆرامان ته‌خت)/ گۆنا ڕاه‌په‌یما، هه‌ر پایێز وه‌شه‌ن( پاوه) دو نفربه‌طور مشترک درجایگاه هشتم قرار گرفتند ۸- ێامینێ ره‌حیمی، چرکه‌شۆماری ئیفلیج( هۆرامان تخت)/ وه‌لی فه‌تاحی، زه‌ماونذه( نۆسوود) ۹- ێیران مۆرادی، زێنه‌وه( چه‌شمیه‌ر) ۱۰- عه‌دنان مۆرادی، په‌ری( پاوه) ۱۱- سه‌نه‌م غه‌فووری، قاوه‌سینیه‌ بؤر( پاوه)