ش 29 اردیبهشت 1403 ساعت 08:00

ادامه آتش سوزی درجنگل ها و مراتع مناطق مرزی پاوه و جوانرود/درخواست فعالان محیط زیست از مسئولان برای اقدام فوری

ادامه آتش سوزی درجنگل ها و مراتع مناطق مرزی پاوه و جوانرود/درخواست فعالان محیط زیست از مسئولان برای اقدام فوری

به گزارش سلام پاوه: آتش سوزی در سطح ده ها هکتار از سطح جنگل ها و مراتع مناطق مرزی شهرستان پاوه که از روز شنبه هفتم مرداد آغاز شده همچنان ادامه دارد به طوریکه دامنه آتش وارد جنگل ها و مراتع شهرستان جوانرود شده است. رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه  در گفتگو با سلام پاوه […]

به گزارش سلام پاوه: آتش سوزی در سطح ده ها هکتار از سطح جنگل ها و مراتع مناطق مرزی شهرستان پاوه که از روز شنبه هفتم مرداد آغاز شده همچنان ادامه دارد به طوریکه دامنه آتش وارد جنگل ها و مراتع شهرستان جوانرود شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه  در گفتگو با سلام پاوه گفت : پس از مهار آتش در بامداد یکشنبه ۸ مراد ماه ۱۳۹۶ در محدوده جغرافیایی شهرستان پاوه در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل بخش باینگان متاسفانه این آتش سوزی دوباره شعله ور شده و وارد مرزهای شهرستان جوانرود شده است و همچنان ادامه دارد.آتش سوزی مره خیل

مهندس محمد اخگرزاده افزود : این آتش سوزی از روز ۷ مرداد ماه در محدوده شهرستان پاوه آغاز شدو در محدوده شهرستان در بامداد روز یکشنبه ۸ مرداد ماه مهار شد اما این آتش سوزی در محدود شهرستان جوانرود متاسفانه ادامه پیدا کرد. و همچنان علی رغم کمک های مردمی و حضور اکیپهای مختلف و گروه های فعال محیط زیستی از پاوه و دیگر شهرستان ها ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه میزان جنگل ها و مراتع آتش گرفته هنوز برآورد دقیق نشده است گفت : متاسفانه قطعا حجم بسیار بالایی از جنگلها و مراتع این منطقه در شهرستان های پاوه و جوانرود طعمه حریق شده است.

اخگرزاده  بابیان اینکه منطقه بسیار سخت و صعب العبور است افزود : وجود شیب شدید بین ۸۰ تا ۱۲۰ درصد و پوشش غنی گیاهی و وجود درختان کهنسال و متعدد  بلوط و ون که متاسفانه طعمه حریق شده اند مهار آتش را برای نیروهای مردمی و امدادی بسیار سخت کرده است.

رئیس اداره محیط زیست جوانرود نیز در این باره گفت : از روز ۸ مرداد ماه محدوده ای به مساحت حدود ۴۰ هکتار در حوزه شهرستان جوانرود و در محدوده روستاهای دروله علیا،ایمان و پسه خور طعمه حریق شد. آتش سوزی مره خیل

عطاالله قادری نیز با بیان اینکه متاسفانه این آتش سوزی همچنان در مراتع و جنگلهای شهرستان جوانرود ادامه دارد گفت: به شدت نیاز به نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات مهار آتش داریم.

وی افزود: اگر آتش مهار نشود حجم زیادی از جنگل ها و مراتع این شهرستان را در بر می گیرد و مهار آن غیرقابل ممکن می شود.

قادری از مسئولان ملی و استانی خواست امکاناتی از جمله ‘دمنده’ را در اختیار نیروهای مردمی و امدادی قرار دهند تا آتش مهار شود.

فعالان محیط زیست شهرستان های پاوه و جوانرود از مسئولان ملی و استانی درخواست کمک دارند و معتقدند فاجعه محیط زیستی در این ۲شهرستان در حال وقوع است.

عرفان رشیدی مسئول کمیته عملیاتی انجمن محیط زیستی ژیوای پاوه گفت : وسعت این آتش سوزی بسیار زیاد و غیرقابل تصور است و در چند روز گذشته حجم بسیار زیادی از منابع طبیعی دچار حریق شده است و همچنان ادامه دارد.

 

وی گفت : خوشبختانه گروه های محیط زیستی در سطح استان از جمله انجمن محیط زیستی ماپریس جوانرود ، انجمن حامیان ژینگه ثلاث باباجانی ، انجمن سبز گیلان غرب و انجمن ژیوای پاوه ، انجمن هایی از باینگان و بانه وره برای مهار آتش عازم منطقه شده است .

 

رشیدی با بیان اینکه وسعت آتش سوزی بسیار بالا است از مسئولان خواستار اقدامات فوری از جمله ارسال بالگرد برای مهار آتش نمود.

‘اسرافیل صالحی’ کارشناس ارشد محیط زیست و از فعالان زیست محیطی شهرستان پاوه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه حفاظت شده ‘بوزین و مرخیل’ با توجه به مرزی بودن و عدم اسکان مردم در فصل تابستان و پوشش گیاهی خوب و نبود دام، هر سال مستعد حریق است و تقریباً هر سال آتش سوزی دراین منطقه افتقا می افتد اما حجم آتش سوزی در هر سال متفاوت است.

وی حجم آتش سوزی این روزها در این منطقه را شدید دانست و افزود: این منطقه چون زیستگاه گونه بسیار زیبای ‘شوکا’ می باشد و تنهای نقطه ای از استان کرمانشاه است که چندین بار پلنگ در آن رویت شده، حفاظت و حراست زیادی را می طلبد.

به گفته او باتوجه به سخت گذر بودن منطقه و حجم زیاد آتش، مهار آن بسیار سخت و نیاز به امکانات و تجهیزات دارد و متاسفانه چند سال پیش سه نفر بر اثر آتش سوزی فوت کردند و چند نفر نیز مصدوم شدند.


‘عمار قادری’ یکی دیگر از فعالان محیط زیست در شهرستان پاوه نیز در این ارتباط گفت: با توجه به اینکه چند روزی از شروع آتش سوزی می گذرد و چندین بار نیروهای خود جوش با همکاری نیروی های محیط زیست اقدام به آتش بر و خاموش کردن آتش کردند اما با توجه به وسعت منطقه و پوشش غنی آن آتش بعد از چند ساعت دوباره از جای دیگری زبانه می کشد و مهار نشده است.

وی اظهار کرد که باتوجه به سخت گذر بودن منطقه و پوشش گیاهی زیاد آن تمام تلاش های نیروی های امدادی بی نتیجه می ماند و از این رو نیاز به همکاری مسوولان ملی و استانی برای مهار آتش در منطقه را داریم.

وی گفت: با توجه مرزی بودن منطقه و اینکه یکی از بکرترین مناطق ایران از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری است از این رو با اندک نیروی اعزامی نمی توان با همچنین حجم آتشی مقابله کرد و اگر فرد آگاه به منطقه و زبده نباشد اعزام هر گونه نیروی نوعی بی تدبیری است و احتمال آسیب جانی فراتر از فاجعه اتش سوزی است.

او پیشنهاد کرد تعدادی زیادی از مردم منطقه در حد ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفربکارگیری شود و با پرداخت حق الزحمه نسبت به آتش بر کردن منطقه و مهار آن از یک سمت و اقدام برای مهار کردن آن در دیگر سمت ها تلاش کنند و گرنه زیستگاه جانوری و گیاهی و طبیعی منطقه دچار بحرانی جبران ناپذیر شدید خواهد شد همچنان که الان هم عمق فاجعه کم نیست.

گفتنی است  منطقه بوزین و مرخیل حدود ۲۳هزار ۷۲۴هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان شهرستان پاوه واقع شده است. که آتش سوزی از این منطقه به محدوده جغرافیایی جوانرود سرایت کرده است . که براساس اخبار واصله وسعت بسیار زیادی از منطقه طعمه حریق شده است و هنوز آمار دقیقی از آن اعلام برآورد و اعلام نشده است امید میرود مسئولان سریعا با اقدامات فوری از وقوع یک فاجعه بزرگ جلوگیری کنند.

آتش سوزی مره خیل آتش سوزی مره خیل آتش سوزی مره خیل

2 پاسخ برای “ادامه آتش سوزی درجنگل ها و مراتع مناطق مرزی پاوه و جوانرود/درخواست فعالان محیط زیست از مسئولان برای اقدام فوری

  • محمد در تاریخ مرداد 11, 1396 گفت:

    متاسفانه در زمان تصویب اعتبارات حفاظت از منابع طبیعی تمام مسئولین چشم خود را از این واقعیت مهیب می بندند و در زمان وقوع حوادث انتظار معجزه دارند

  • سارا در تاریخ مرداد 10, 1396 گفت:

    آقای فرماندار خواهشا سریع اقدام کنید نگزارید میراث هزاران ساله یک شبه بر باد برود…