س 29 اسفند 1402 ساعت 08:18

فروشگاهای زنجیره ای و مشکلات پیش رو…/ نظر یکی از کارشناسان اقتصادی در این باره

فروشگاهای زنجیره ای و مشکلات پیش رو…/ نظر یکی از کارشناسان اقتصادی در این باره

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: شاهو غفاری در مطلبی به موضوع کثرت فروشگاه های زنجیره ای اشاره داشته است و متعاقب آن مهندس برهان لهونی از کارشناسان امور اقتصادی دیدگاه کوتاهی را ارائه می دهد . شاهو غفاری که در زمینه فروشگاه های زنجیره ای فعالیت داشته است در مطلب خود می گوید: ✅هردم از […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: شاهو غفاری در مطلبی به موضوع کثرت فروشگاه های زنجیره ای اشاره داشته است و متعاقب آن مهندس برهان لهونی از کارشناسان امور اقتصادی دیدگاه کوتاهی را ارائه می دهد .

شاهو غفاری که در زمینه فروشگاه های زنجیره ای فعالیت داشته است در مطلب خود می گوید:

✅هردم از این باغ بری می رسد…..

✅مسائل اقتصادی( ارز آوری تولید،اشتغال و رکود بازار مسکن) تقریبا تمام دغدغه های یک شهر وحتی یک کشور است.رونق اقتصادی هر کشوری با رونق اقتصادی شهرها و روستاهای کوچک گره خورده است.

✅بایک حساب سرانگشتی وبا یک نگاه عاقلانه گردش پول درچرخه اقتصادی هر شهری تنها راه برون رفت از بحرانهای اقتصادی است که خود باعث سرمایه گذاری و تولید میشود.

✅مردم شهرستان پاوه مدت مدیدی است از نحوه پیشرفت اقتصادی شهرستان در مقایسه با شهرستانها ی همجوار گله مندند که رمز موفقیت نسبی این شهرستانها همان ارز آوری و گردش پول است پاوه تاکنون از آن کم نصیب است وچه به حق جناب ماموستا قادری امام جمعه محترم شهر انگشت روی بزرگترین مشکل گذاشته واز عدم سرمایه گذاری سرمایه داران شهر در منطقه گله کردند که نتیجه این عدم سرمایه گذاری اختلاس میلیاردها تومان پول توسط مردی شیاد که هم پول وهم آبروی منطقه رابرد بی شک این ضربه ای مهلک به اقتصاد شهر است.

✅اما گویا در این گیروداروجود فروشگاههای زنجیره ای وبا تخفیفات به اصطلاح باور نکردنی!!؟؟ تمام مشکلات اقتصادی را حل می کنند.

✅به گفته مسئول امور صنفی شهرستان، صنف خواروبار فروشان از ارزان فروشترین اصناف منطقه میباشند. پس وجود چنین فروشگاههایی که به قول یکی از دوستان حتی کارت خوانهای آنها نیز تمام پول شهروندان را به تهران انتقال میدهند و ریالی از آن به بانکهای پاوه وارد نمی شود ، هیچ توجیه اقتصادی ندارند.

✅جهت یاد آوری به شهروندان وجود فروشگاههای زنجیره ای درصورت صداقت ((که به شدت مورد شک و تردید است))باعث
۱سالانه میلیارد ها تومان از چرخه اقتصادی شهرستان خارج ومستقیم جذب مرکز خواهد شد (جریان وارونه رونق اقتصادی) یا همان فاجعه اقتصادی.

۲باعث رکودبازار حداقل ۲۵۰ فروشگاه وسوپرمارکت در سطح شهر و منطقه خواهد شد ونهایتا به صورت زنجیر وار تمام بازاریان شهرستان با کسادی بازار روبه رو خواهند شد.

۳بیکاری و رکود اجاره بهای مراکز خرید وفروش ونهایتا رکودبازار مسکن .

نهایتا پتک محکمی بر پیکر بی رمق رونق اقتصادی شهرستان است  . راه چاره بسیار آسان است….

 

مهندس برهان لهونی از کارشناسان اقتصادی نیز در این باره می گوید:مطلبی تحت عنوان فروشگاه های زنجیره ای و مشکلات پیش رو از جناب آقای شاهوغفاری توجهم را جلب کرد.

وی معتقد است : افتتاح و توسعه فزاینده ی شعب این فروشگاهها مشکلات مورد اشاره را نه تنها در پاوه بلکه در اکثر شهرها و حتی شهرهای بزرگ نیز ایجاد نموده است.

مهندس لهونی می گوید : اگرچه بعلت سرشکن شدن هزینه های ثابت روی حجم زیادی از کالا و فروش بیشتر قیمت تمام شده کاهش یافته کسب سود و فروش فزاینده و ارزان فروشی نیز ممکن خواهد شد.

اگر چه : توزیع کالای با کیفیت و ارزان از یک طرف به نفع مشتری و مصرف کننده است. اما از طرف دیگر باعث رکود بازار وکاهش درآمد وحتی ورشکستگی بیشتر مغازه داران شهر و کاهش قدرت خرید تعداد زیادی ازخانواده ها ی آنها ومرتبط با آن ها خواهد شد.

به نظر بنده راه چاره معقول و منصفانه ای که هر سه طرف را (فروشگاههای زنجیره ای ،مغازه داران و مشتریان ) را منتفع نماید تبدیل فروشگاه های زنجیره ای به فروشگاهای صرفا عمده فروش و تامین و توزیع کننده کالاهای ارزان و با کیفیت بین مغازه داران شهر باشد تا امکان تدارک و خرده فروشی ارزان و با کیفیت به نفع مشتریان نیز برای تک تک مغازه داران شریف شهر و روستا و رقابت سالم فراهم گردد .

11 پاسخ برای “فروشگاهای زنجیره ای و مشکلات پیش رو…/ نظر یکی از کارشناسان اقتصادی در این باره

  • فریاد در تاریخ تیر 30, 1396 گفت:

    من کاری به این فروشگاه زنجیره ای که اخیرا افتتاح شده ندارم اما در کرمانشاه مغازه های بزرگی باز شده که تا پنجاه درصد تخفیف میدهند . لابد اینها دست نشانده کشور چین هستند و بخودشان ضرر می دهند.ولی کمی منصفانه باشیم میشود قانع به سود کمتر و فروش بیشتر شد .من خودم هفته قبل کرمانشاه بودم از مغازه ای با تابلو تخفیف تا پنجاه در صد برای اثبات حرفشان خرید کردم میانگین تخفیف سی تا چهل درصد و برخی اجناس تا پنجاه درصد تخفیف داشت .همه اش که نباید از گرانفروش به دلیل همشهری بودن دفاع کنیم؟
    بگذارید کمی انصاف در برخی کسبه ایجاد شود.

  • شهروند در تاریخ تیر 30, 1396 گفت:

    اقای امین باورکنید ادم های فقیر خریدشان راازفروشگاهای زنجیره ای نمیکنند چون خرید چندانی ندارند اکثرمردم هم خریدشان را به صورت نسیه ازسوپری محل انجام میدن وهرچندماه یکبارپرداخت میکنند پس میماند تعدادی افرادپول دار که اقتصادی فکرمیکنند ایاشما که برای چند شای تخفیف کمتربه بانه وجوانرود روانسر میرویدایافکر خطر راه وتصادف وخارج ازاین هزینه واستهلاک ماشین خودراکرده ای ایا فکراین راکرده ای شما دربین همین مغازه دارها زندگی میکنی درغم وشادی هایت شریکند همه چیز رانبایددرچندریال کم وزیاد دید پس اگاهانه باید نظر داد

  • ناشناس در تاریخ تیر 29, 1396 گفت:

    هرکه ارزان می فروشد برای رضای خدا
    ارزان نمی فروشد!
    اگرچین سیب و پرتقالش را باضرر وارد کشورتان می کند وارزانتر از باغدار شما میفروشد برای این است که می خواهد باغدار باغش را نابود کند و ویلا بسازد. اگر چین پیراهن مردانه را در تهران می فروشد ۵۰۰۰ هزارتومان وشما برای دوختن همان پیراهن باید ۱۰۰۰۰ هزار تومان مزد بدهی،
    فقط به دلیل ارزانی نیروی کار چینی نیست! بلکه
    دارد دامپینگ می کند

  • شاهو در تاریخ تیر 28, 1396 گفت:

    باسلام وعرض ادب خدمت همه دوستان عزیزکه دغدغه شهر، مردم واقتصادپاوه را دارید همه نظرات عزیزان قابل توجه واحترام است مشکل خروج پول از شهرستان وضربه به رونق اقتصادی شهرستان است وبرای آن لازم است که چاره ای اندیشیده شود نظر آقای لهونی بزرگوار بسیار راه گشاست البته برای تمام صنف ها نه فقط خواروبارفروشان …اما چطور اجرایی میشود؟؟؟

  • پاوه ای اصل در تاریخ تیر 28, 1396 گفت:

    سلام و درود بر شما که واقعیت را پذیرفتید.
    بطور مثال و نمونه: اگر به اختیار مردم پاوه باشد گردو را هزاری،یک میلیون تومن به فروش می رسانند و به تنها چیزی که فکر نمی کنند همشهری و هم ولایتی و هم ….. است.
    گوجه را از در باغ بیرون می آورند و کیلویی سه هزار تومان می فروشند. در حالی که گوجه از بندر عباس و دزفول به استان می رسد و کیلویی هزار تومان بفروش می رسد.
    مردم منظقه کمی بی …. هستند.

  • برهان لهونی در تاریخ تیر 28, 1396 گفت:

    عرض سلام واحترام
    محترمین پاوه ای اصل ، هورامی وهورامان
    آنچه را که با توجه به مطلب خوب و به جای جناب معازی درپاسخ به:
    پرسش جناب کاک فرهاد صالحی درپی ویشان نوشتم ودر سلام پاوه منتشر فرمودند!؛
    فی البداهه وابتدا به ساکن نیست ؛ مدتها است ؛ که :
    متوجه جنبه های مثبت وغیر مثبت موضوع …دربسیاری از شهرهای کشور واز جمله اورامانات شده ام.
    دوستان عزیز :
    اینجانب نیز قبل از همه حق را به مصرف کننده گان می دهم ؛که: حق دارند بتوانند؛ با
    صرف حداقل زمان ،در نزدیکترین مکان به محل زندگی
    خود انواع اجناس وکالاهای مورد نیازشان رابه هرچه ارزانتر،باکیفیت تر وتازه تر …تهیه نمایند !؛
    بعد حق را به‌ مغازه داران وسوپری های سطح شهر ومحله ها وروستا می دهم!؛ که : کسبه
    جز محسوب شده !؛؟ مالیات ،بیمه ،عوارض ،کرایه دکان و… را پردخت کرده !؛؟ تعداد زیادی از همان مصرف کنندگان عائله ی تحت تکفلشان می باشند !؛ که قدرت خرید‌اینها نیز به میزان درآمد نان آورانشان (همان فروشندگان جز) بستگی دارد!؛؟؟؟
    در آخر :
    حق را به فروشگاهای بزرگ وزنجیره ای نیز می دهم !؛که : با فروش بیشتر وقیمت تمام شده ی کمتر ی می توانند؛
    اجناس ارزانتر وبا کیفیت به مشتریان عرضه نموده !؛
    سود بیشتر خودرا از فروش بیشتر کسب نمایند!؛؟
    داد وستد مشروع … حق قانونی ، شرعی وعرفی آنها نیز هست!؛؟ اینجانب :با توجه به ارتباط شغلی ومستقیم چندین دهه ایم، با هر سه قشر و با توجه به جمیع جهات
    ورعایت وحفظ منافع “هرسه ”
    و اندیشیدن روی موضوع در نهایت روش عادلانه ی یاد شده را پیشنهاد و توصیه نمودم !؛ زیرا :
    اولا یقین دارم که : فروشگاهای بزرگ و زنجیره ای پس ازتبدیل به عمده فروشی با ایجادسیستم ووسایل نقلیه لازم ،تدارک از مبدا وتوزبع فوری سفارشات (بصورت عمده )درب مغازه ها وسوپری ها …هم‌ افراد وامکانات بیشتری رابرای تدارک وتوزیع به موقع به کار می گیرند !؛؟ و هم با فروش بیشتر سود به مراتب بیشتری عایدشان خواهد شد!؛؟
    همچنین :مغازه ها،سوپری ها وسایر فروشندگان جز با فراهم شدن امکان تدارک فوری اجناس تازه ،ارزان وبا کیفیت وتحویل گرفتن درب مغازه ،حذف سفرهای هر روزه برای تدارک وهزینه های حمل وحمالی … ضمن صرفه جویی هم قیمت تمام شده ی کمتری خواهند داشت وهم امکان انگیزه بخشی ورقابت سالم درجذب هرچه بیشتر مشتری برایشان فراهم شده بافروش بیشتر وافزایش درآمد !، قدرت خرید خانواده هایشان نیز افزایش خواهد یافت !؛؟
    و درنهایت :
    جامعه ی مصرف کننده است ؛که: باتوجه به آنچه گفته شد؛ امکان خرید ارزان ،باکیفیت وتازه تر در کمترین زمان ونزویکترین محل برایش فراهم شده واز رقابت سالم ومعقول نیز سود میبرد.

  • ئه مین در تاریخ تیر 28, 1396 گفت:

    آقای محترم و بزرگوار ، چرا نمی خواهید به اصل مساله اشاره کنید ؟
    چرا اکثریت ( نصف + یک ) نمی خواهند به خود بقبولانند که مغازه داران پاوه هنوز فرهنگ بازار و اقتصاد را نمی دانند .
    مثال :
    ساعت نه و ده به مغازه تشریف می اورند و ساعت ۱۲ میروند خانه به صرف نهار و امورات خانوادگی
    از آن طرف ساعت ۴ و ۵ به مغازه مشرف می شوند و ساعت ۶ و ۷ به منزل خود برمی گردند

    در این اثنا باید سود حاصله از فروش اجناس شان انقد زیاد باشد که بتواند کفاف اجاره مغازه ( احتمالی ) ، خرج خانواده ، هزینه تحصیل مقاطع مختلف فرزندانشان ، هزینه مسافرت روزهای پنج شنبه و جمعه خود و خانواده هایشان و ضرر احتمالی حاصل از تعطیلی مغازه در کل سود ماه ، هزینه حمل و نقل و … هزینه … را تامین و برآورد کنند .

    در این بین تنها مردم مظلوم و قشر فقیر هستند که کمر خم می کنند و هر روز بیشتر از دیروز سرخورده تر و منزوی تر می شوند .

    با احترام به نظر آقای مهندس و … ، نظر هر کسی برای خود محترم است .
    به نظر بنده اما قرار نیست که دیگران را تنها از چشم خود ببینیم .( یک سوزن به خودت و یک جوالدوز به همسایه و دیگران ) و طبق این اصول ، من گفته نهائی شما را اصلا قبول ندارم ( و به خودم و وجدان بیدار و آگاهم مربوط است) .

    بزرگواران ، چرا نمی گذارید که مردم فقیر از بهترین اصل اقتصادی یعنی (( سود کمتر برای جنس فروشی قرار بده اما هزاران برابر بیشتر بفروش و نهایتا سود کن )) در این تنگنای اقتصادی و شرایط سخت زندگی استفاده ببرند ؟ مگر خدا از این کار خوشش نمی آید ؟
    آیا می دانید که در قران و کلام خداوند تنها در دو جا بحث کلمه ( ویل شده ) و آنها کدام ها هستند ؟
    اگر نمی دانید من یکی را می گویم ( وای بر محتکران و کم فروشان – گران فروشان )

    لطفا منصف باشید . با این روند مدیریتی مغازه داران احتمالا و بعضا ( محتکر و گران فروش و حریص و … حتی اخمو و بد رفتار و ترش رو و … ) بازار تاریک پاوه راه به جائی نخواهد برد .

    اگر این گونه مکان ها در پاوه جمع گردند … امثال من و ما باز هم به مسافرت به شهر های دور و نزدیک اعم از روانسر و جوانرود و بانه و… می رویم و هم آنجا جنس ارزان و نصف قیمت اینجا را می خریم و هم از محیط یکطرفانه و خفقان بازار و اجتماع سخت پذیر بازار پاوه دور می شویم و حالی هم عوض می کنیم

    عاقلان را اشارتی بس است
    سپاس مجدد

  • شهروند در تاریخ تیر 28, 1396 گفت:

    مگر راه نودشه از پاوه نمی گذرد یک جفت کفش که در نودشه ۳۵ هزار تومن است در پاوه همان کفش و همان سایز ۵۰ هزار تومان است برای نمونه عرض کردم بازاریان پاوه از دم گشت میخواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند ما اقتصاد کار نداریم هر جا ارزان باشد آنجا خرید میکنیم

  • پاوه ای اصل در تاریخ تیر 28, 1396 گفت:

    با سلام و احترام به تمام کاربران و جناب آقای لهونی
    در فرمایشات حضرتعالی همیشه یک سوگیری آگاهانه و هوشیارانه وجود دارد که قابل تامل است(شاید بخاطر مصلحت روزگار، این بماند ..)
    و اما بعد،شما سرور بنده هستید و از من بهتر (شرایط قبلی) مردم پاوه از نظر مالی را می دانید و نیز (شرایط فعلی) مرده پاوه را می دانید.
    مردم پاوه خیلی پولدار و خیلی حریص شده اند.
    و پولدارها روز به روز بیشتر و پولدارتر می شوند.
    حالا یک فروشگاه که امکان خرید را برای آدمهای متوسط و “ضعیف “از نظر مالی فراهم می کند .آیا اینکار بد است ؟یا اینکه کمی از سرمایه ،سرمایه داران گرن کلفت کم می شود.
    این آدم هر کسی باشد و به هردلیلی اینکار را انجام داده باشد،کاری خدا پسندانه انجام داده و می دهد. خداوند متعال روز به روز بر توفیقاتش بیفزاید.
    شما هم که انسان وارسته و دنیا دیده ای هستی ،انتظار می رود از این قبیل افرد حمایت فرمایید.

  • هورامان در تاریخ تیر 27, 1396 گفت:

    با احترام به نظر نگارنده مطلب فوق
    از خصوصیات یک بازار سالم رقابتی بودن آن است که متاسفانه در بازار شهرمان پاوه شاهد بازاری بیمار هستیم. اکنون با افتتاح یک فروشگاه زنجیره ای که در تمام دنیا وجود فروشگاههای زنجیره ای با تخفیف های چشم گیر عرف است. چطور یک فروشگاه بخاطر فروش چند چیپس و پفک در شهرمان جایزه چند ده میلیون میگذارد کسی نمی گوید مگر میشود ؟ مگر سود این اجناس چقدر است ؟ چرا اون جایزه های افسانه ای را بعنوان تخفیف در اجناس در نظر نمیگیرد.؟ شما از بازاریابان که به فروشگاهای شهرمان مراجعه میکنند بعنوان دوست سر صحبت باز کنید و اعتمادشان را جلب کنید ببینید سود اجناس سوپری چقدر است گاهی تا هفتاد درصد . پس گاهی لازم است بخود بیاییم که انصاف کاسب بهترین سرمایه و اعتبار اوست.پس افتتاح یک فروشگاه زنجیره ای در شهر تلنگری است برایمان که می شود بدون توجه به قیمتهای کاذب روی اجناس سود دهی داشت . گاهی فارغ از تعصب همشهری بودن به جیب مشتری هایمان هم توجه داشته باشیم که شاید پدری هزینه خرید یک کالای مورد نظر فرزندش که در تلویزیون تبلیغ میشود نداشته باشد . چرا گاهی از ما هروقت به کرمانشاه میرویم خریدهای مان را کرمانشاه یا روانسر انجام میدهیم ؟ مگر بخاطر قیمت پایینتر اجناس در روانسر و کرمانشاه نیست؟
    پس مغازه داران عزیز شهرمان با ایجاد فضای رقابتی سالم و با فروش کالای باکیفیت و قیمت مناسب سعی در جذب مشتری داشته باشیم تا امثال بنده هنگام عبور از کرمانشاه یا روانسر میوه و اجناسمان را خرید نکنیم و درآمد حاصل از خریدمان به جیب همشهری هایمان برود.

  • هورامی در تاریخ تیر 27, 1396 گفت:

    باسلام به خدمت جناب اقای برهان لهون برا ی راه چاره پیش رو .من با نظر اقای لهونی موافقم چون اینگونه کلیه فروشگها ها هم مردم از این روش منفعت لازم را میبرند .نه اینکه یک فروشگاه خرده فروش وارزان فروش که کلیه پول وسرمایه را از پاوه خارج وبه بیرون از استان هم حتی انتقال میدهد