س 29 اسفند 1402 ساعت 15:14

توانمندسازی،جامعه هدف سازمان بهزیستی در زمینه اشتغال و مسکن است

توانمندسازی،جامعه هدف سازمان بهزیستی در زمینه اشتغال و مسکن است

به گزارش سلام پاوه:رفع معضل بیکاری و بسترسازی برای اشتغال همواره از برنامه ها و دغدغه های اساسی دولتمردان کشور در سطح کلان می باشد چرا که نداشتن شغل و منبع درآمد و بیکاری ریشه و منشاء بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی است. نامگذاری سال جاری به نام سال اقتصادمقاومتی”تولید و اشتغال”از طرف […]

به گزارش سلام پاوه:رفع معضل بیکاری و بسترسازی برای اشتغال همواره از برنامه ها و دغدغه های اساسی دولتمردان کشور در سطح کلان می باشد چرا که نداشتن شغل و منبع درآمد و بیکاری ریشه و منشاء بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی است. نامگذاری سال جاری به نام سال اقتصادمقاومتی”تولید و اشتغال”از طرف مقام معظم رهبری اهمیت این موضوع را بیشتر نمایان می کند لذا می طلبد کلیه امکانات و ظرفیت ها و توانمندی های موجود کشور در راستای تحقق این امر مهم به کار گرفته شود.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:سازمان بهزیستی کشور با توجه به رسالت و مسئولیت های ذاتی که عهده دار می باشد تحقق بخشی از این مسولیت خطیر را که مرتبط با جامعه هدف تحت پوشش این سازمان می باشد عهده دار است.در این رابطه ناصح رحمتی کارشناس حوزه اشتغال و مسکن اداره بهزیستی شهرستان پاوه به مناسبت هفته بهزیستی گزارشی از اقدامات و کارهایی که مددجویان تحت پوشش در اینده می توانند اقدام و انجام دهند را در ذیل آورده است:

۱پرداخت تسهیلات اشتغالزایی کسب و کارخرد (خوداشتغالی)در حال حاضر این تسهیلات به صورت قرض الحسنه تا سقف دویست میلیون ریال برای هر طرح پیشنهادی با کارمزد چهار درصد می باشد.

۲پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی: تسهیلات این بخش تا سقف پنجاه میلیون ریال به صورت قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد می باشد.

۳پرداخت حق بیمه سهم خویش فرمایی: افراد تحت پوشش که دارای شغل و حرفه آزاد می باشند و بیمه خود را به صورت آزاد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می نمایند با ارائه مستندات مربوطه تا ۵ سال حق بیمه آنان توسط سازمان بهزیستی بازپرداخت می شود.

۴پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی:کارفرمایان و افرادی که هر یک از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی را استخدام نمایند حق بیمه سهم کارفرما و سه درصد بیمه بیکاری را که برای بیمه این افراد پرداخت می نمایند با ارائه مستندات مربوطه توسط سازمان بهزیستی به آنان پاز پرداخت می شود.

۵پرداخت تسهیلات کارفرمایی: به کارفرمایان و صاحبان مشاغلی که هریک از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی را استخدام نمایند علاوه بر موارد ذکرشده در ردیف شماره چهار (پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی) به ازای استخدام هر نفر دویست میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال با کارمزد چهار درصد تا سقف هزار میلیون ریال(استخدام پنج نفر) پرداخت می شود.

۶حمایت وپشتیبانی مالی از راه اندازی و فعالیت گروه های همیار مددجویان و زنان سرپرست خانوار: افراد تحت پوششی که بخواهند به صورت گروهی و جمعی اقدام به فعالیت نمایند مانند افرادی که هم اکنون تحت عنوان گروه های همیار در زمینه پخت و تهیه نان و کلوچه محلی و سایر مواد غذایی و … فعالیت می نمایند در صورت داشتن هر نوع طرح و ایده ای که دارای توجیه و قابلیت اجرایی باشد از طرف سازمان بهزیستی حمایت وپشتیبانی مالی جهت کمک به راه اندازی و فعالیت آنان صورت خواهد گرفت.

۷آموزش های فنی وحرفه ای: با توجه به اینکه درحال حاضر یکی از موانع عمده ایجاد اشتغال پایدار و بیکاری موجود درجامعه نداشتن مهارت حرفه ای از سوی بخش زیادی از افراد بیکار می باشد به عبارت دیگر ما درحال حاضر در سطح کشور با جمعیت بیکار فاقد مهارت که متقاضی ورود به بازار کار می باشند روبرو می باشیم لازمه و مقدمه ورود به بازار کار،دوام و استمرار اشتغال و فعالیت،یک سری آماده سازی شغلی اولیه است که یکی از مهمترین فاکتورها در این بخش ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به افراد متقاضی اشتغال فاقدمهارت می باشدکه در این زمینه بسترهای لازم فراهم شده است و تفاهم نامه هایی با سازمان میراث فرهنگی وگردشگری  و سازمان فنی و حرفه ای منعقد گردیده و افراد متقاضی می توانند از آموزش های لازم برخوردار شوند و پس از پایان دوره گواهینامه و مدرک آموزشی دریافت نمایند.

از دیگر فعالیت های سازمان بهزیستی کمک به مددجویان تحت پوشش برای برخوردار شدن از مسکن مناسب است؛ داشتن سرپناه حق مسلم هر خانواده ای است و از نیازهای اولیه جوامع انسانی، مسکن مناسب و در خور شان و منزلت خویش می باشد. سازمان بهزیستی کشور بسترسازی و ایجاد شرایط لازم و حمایت از برنامه هایی که در راستای حل مشکل مسکن آن بخش از جامعه هدف که در این زمینه آسیب پذیر می باشند را در کنار استفاده از ظرفیت های سایر دستگاه ها و ارگان های دولتی و بخش غیردولتی از وظایف و مسولیت های ذاتی و رسالت خطیر خویش می داند. لذا در این رابطه ظرفیت های قانونی پیش بینی گردیده و در قالب یک سری از برنامه ها و حمایت های مادی و معنوی که صورت می پذیرد سعی می گردد گامی موثر در راستای حل مشکل مسکن خانوارهای واجد شرایط فاقد مسکن برداشته شود. مشمولین دریافت کمک و مساعدت ساخت مسکن به شرح ذیل می باشند:

الف) معلولین سرپرست خانوار

ب) زنان سرپرست خانوار

ج) خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول تحت تکفل

د) معلولین مجرد خودسرپرست

ه) زنان و دختران خودسرپرست بالای۳۵سال

و) فرزندان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی بهزیستی

ز) بهبودیافتگان

موضوع مهمی که در اینجا باید به آن اشاره نمود و شاید مانع و مشکل اساسی در ابتدای و شروع مسیر خانه دار شدن خانوارهای فاقد مسکن واجد شرایط می باشد و در بیشتر شهرستان ها و شاید هم در شهرستان پاوه به دلیل موقعیت جغرافیایی وکوهستانی بودن نمود بیشتری دارد مشکل زمین است بیشتر خانوارهای واجد شرایط فاقد زمین مسکونی شخصی می باشند و از طرف دیگر به دلیل قیمت بالای زمین در سطح شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی وکوهستانی بودن که قبلا هم به آن اشاره گردید امکان خرید میسر نمی باشد.

لذا در این بخش مساعدت و مشارکت بیشتر بخش دولتی و غیردولتی از جمله بنیاد مسکن، شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری ها و دهیاری ها (ضمن تقدیر وتشکر ویژه بابت مساعدت وهمکاری که تاکنون با این اداره ومددجویان تحت پوشش آن داشته اند)و مردم خیر و نوع دوست و نیک اندیش شهرستان پاوه که همیشه و در همه برهه ها در امر خیر و بخشش و سخاوت زبانزد بوده اند می طلبد.

کمک های های مالی پیش بینی شده برای مشمولین دریافت کمک و مساعدت ساخت مسکن به شرح ذیل می باشند:

درحال حاضر به خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول تحت تکفل فاقد مسکن ساکن در شهر با توجه به تفاهم نامه پنج جانبه مابین (بنیادمستضعفان،بنیادمسکن ،سازمان ملی زمین ومسکن،سازمان بهزیستی،انجمن خیرین مسکن ساز) در صورت اقدام به ساخت مسکن درچارچوب ظوابط و مقررات قانونی جمعا تا سقف مبلغ سیصد وبیست میلیون ریال درطی مراحل ساخت به صورت بلاعوض پرداخت می گردد.

همچنین به خانوارهای دارای حداقل دوعضو معلول تحت تکفل فاقد مسکن ساکن در روستا با توجه به تفاهم نامه سه جانبه مابین(بنیادمستضعفان،سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن) درصورت اقدام به ساخت مسکن درچارچوب ظوابط و مقررات قانونی جمعا تاسقف مبلغ صد و هشتاد میلیون ریال در طی مراحل ساخت به صورت بلاعوض پرداخت می گردد علاوه برموارد ذکر شده به این دسته از متقاضیان مبلغ دویست میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن پرداخت می گردد.ضمنا این متقاضیان از معافیت های قانونی پیش بینی شده برای جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی درخصوص پرداخت هزینه های انشعابات آب، برق، گاز، دفع فاضلاب وهمچنین عوارض صدورپروانه ساختمانی برخوردار می گردند.

سایرگروه های واجد شرایط فاقد مسکن مشمول کمک ومساعدت ساخت مسکن که در بالا به آنان اشاره گردید درصورت اقدام به ساخت مسکن درچارچوب ظوابط ومقررات قانونی در حال حاضر تا سقف۸۰۰۰۰۰۰۰ ریال به صورت بلاعوض توسط سازمان بهزیستی به آنان پرداخت می گردد علاوه بر پرداخت مبلغ بلاعوض فوق  به این دسته از متقاضیان مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال تسهیلات قرض الحسنه طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی توسط بنیادمسکن پرداخت می گردد وهمچنین از معافیت های قانونی پیش بینی شده برای جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی درخصوص پرداخت هزینه های انشعابات آب، برق، گازدفع فاضلاب وهمچنین عوارض صدورپروانه ساختمانی برخوردار می گردند.

علاوه بر برنامه های که درحال حاضر در راستای خانه دار شدن جامعه هدف این سازمان اجرا می گردد از سنوات قبل و در قالب یک سری طرح دیگرمانند نهضت تامین مسکن، مسکن مهر،ساخت مجتمع مسکونی نه واحدی بهزیستی با مشارکت موسسه خیریه هورامان حضرت علی(ع) و… از محل کمک ومساعدت سازمان بهزیستی و مشارکت های مردمی  و بخش غیردولتی و همچنین مشارکت خود مددجویان تعدادی از این عزیزان صاحب خانه شده اند.

در پایان بازهم یادآور می گردد حل مشکل مسکن مددجویان سازمان بهزیستی بدون مشارکت و مساعدت بخش غیردولتی و مردم خیر و نیک اندیش (این کمک ومساعدت می تواند با اهداء زمین،مشارکت نقدی،اهدای مصالح ساختمانی و… صورت گیرد)میسر نمی باشد لذا در این راه یار و یاورمان باشید به امید آن روز که کسی بدون خانه وسرپناه نماند.

 ناصح رحمتی کارشناس حوزه اشتغال ومسکن بهزیستی پاوه