س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 02:04

وقتی که آستانه تحمل و انتقاد پذیری مسئولان تقلیل می یابد/صهیب زربان

وقتی که آستانه تحمل و انتقاد پذیری مسئولان تقلیل می یابد/صهیب زربان

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:امروزه درجامعه ما(بخصوص شهرستان پاوه و اورامانات)که در آن زندگی میکنیم با حوادث و اتفاقات و رخدادهای گوناگون(سیاسی،فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و …) رو به رو میشویم و آنرا لمس میکنیم. همه ما به عنوان شهروندی در جامعه نسبت به مسائل و رخدادهایی که روی می دهند،نگاهها و تقاوتهای خاصی را از دیدگاه خود […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:امروزه درجامعه ما(بخصوص شهرستان پاوه و اورامانات)که در آن زندگی میکنیم با حوادث و اتفاقات و رخدادهای گوناگون(سیاسی،فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و …) رو به رو میشویم و آنرا لمس میکنیم.

همه ما به عنوان شهروندی در جامعه نسبت به مسائل و رخدادهایی که روی می دهند،نگاهها و تقاوتهای خاصی را از دیدگاه خود میبینیم و آنرا تحلیل میکنیم،عده ای بی تفاوت از کنار آنها میگذرند و برای آنها مهم نیست که قرار است که چه اتفاقی در شهر بیفتد و عمدتا بی تفاوت اند،در جهت خلاف آن برای برخی دیگر سرنوشت شهرستان نه تنها مهم است بلکه شاید بیشتر از برخی مسئولین ادارات و ارگانها از خود واکنش نشان می دهند که به تبع هر شهری که شهروندان آن مسائل و رویدادهای خودشان را رصد کنند و نسبت به آن واکنش نشان دهند و پیگیر مسائل آن باشند قطعا جامعه ای پویایی خواهند داشت.

اما به عنوان عضو کوچکی از خانواده رسانه و فضای مجازی در چند سال اخیر با فراز و نشیب های آن دست و پنجه نرم کرده ایم.و همواره رسالت خود را بر مبنای عدالت و شفاف سازی و اعتماد قرار داده ایم که مشکلات و کمبودها و نقایص و در کل خوب و بد شهر را به نحوی بازگو کنیم که تا حد زیادی این رسالت را انجام داده ایم،هر چند قضاوت آن با مردم است،….

با این مقدمه به اصل موضوع می پردازم که همه چیز را همگان دانند،رسالت کار خبری و خبرنگاری روشنگری و انعکاس واقعیتهایی است که به وقوع میپیوندد،خبرنگار میتواند مسیر و یا دید یک اجتماع را عوض کند و این امر مسئولیت بزرگی بر شانه های خبرنگار میگذارد که افکار عمومی را روشن کند و در کنار آن به نقد سازنده از مسئولینی که بهر صورت توان،تخصص لازم را ندارند و یا گاها سهل انگاری میکنند تلنگری به آنها زده شود که چرا برخی مدیران ضعیف عمل میکنند.

هدف نگارنده روسای برخی ادارات و ارگانهایی است که در چند سال اخیر بسیار ضعیف عمل کرده اند و سعی کرده اند با دوری کردن از رسانه و شاید اعتقاد نداشتن به آن و این احساس  که کسی نظاره گر کار آنها نیست و یا مردم از عملکرد آنها اطلاعی ندارند خود را به بی توجهی بزنند و اقدامات لازم را انجام ندهد.

با توجه به آن که در چند سال اخیر در مورد برخی روسای ادارات و یا سازمانها مطلب انتقادی به صرف کار خبری و لا غیر نگاشته ایم،از فردای آن روز آن شخص مدیر اداره و یا سازمان فوراً در مورد نقاد موضع گرفته و در اصطلاح با وی لج میکند و شاید هم تا آخر عمرش وی را نبخشد که چرا در مورد اداره و دوران تصدی من نقد کرده است و مطلب نوشته است،حال سوال اینجاست آیا مسئولین ما از هرگونه خطا و لغزشی مصون اند؟آیا می توان مسئولین را نقد کرد؟آیا مسئولین طاقت و توان نقد را دارند یا خودشان را از هر خطا و عیبی در کار مصون میدانند؟؟؟و…

قانون اساسی در این زمینه چه جوابی برای این سوال دارد؟اگر نگاهی گذرا به اصل سوم قانون اساسی داشته باشیم همه افراد و شخصیت هایی که در دستگاهها و سازمانهای مختلف که به نوعی در ارتباط با مردم هستند و عهده دار مسئولیت هستند بر اساس این اصل همه موظف هستند که امکانات را در زمینه های مختلف برای مردم فراهم کنند و در این راستا به مردم خدمت رسانی کنند حال اگر مسئولینی در سمت یا پست خود ادای وظیفه نکرد چه پیش خواهد امد؟نقش رسانه ها به عنوان بازوان قدرتمند و روشن در جامعه چیست؟نقش دستگاههای نظارتی در این وسط چه خواهد بود؟

نقدها و تحلیل هایی که از شخص یا نهاد و سازمانی صورت می گیرد اگر آن نقد سازنده در خدمت جامعه و برای روشن کردن افکار عمومی به صورت بی طرفانه باشد نه تنها ضرری ندارد بلکه برای آن جامعه بسیار سودمند و مثمر ثمرتر خواهد بود، اما اگر افرادی بخواهند در ضمن تحلیل و نقد ها، به دنبال عقده شخصی و گروهی خود باشند و آن را برآورده کنند در برابر پروردگار مسئول خواهند بود.

اصولا نقد سازنده را باید داشت و انجام داد اما شخصی که نقد می کند باید نه از روی غرض باشد بلکه در جهت تنویر افکار عمومی و روشن شدن برای مردم گام بردارد که با گفتن این نقد سازنده بتواند راه حلی برای خود پیدا کند و این کار مهم و سنگین بر دوش اصحاب رسانه و منتقدین به مسئولین کم کار است که باید آنها هم آستانه تحمل خود را بالاببرند و زود از کوره در نروند و سریع در مقابل نقاد موضع گیری نکنند شاید در صورت وقوع چنین رخدادی به ضرر خود آنها باشد در این زمینه باید تفاوت بین تحلیل و نقد و جبهه گیری و غیبت از مسئولین را جدا کرد و موضوعات را باید مرز بندی کرد که این موارد تا حد زیادی وابسته به انگیزه افراد نقاد است که چندان دشوار نخواهد بود.

در مورد انتقاد ناپذیری مسئولین استان و یا شهرستان خود که بیشتر شناخت داریم،انتقاد از برخی مدیران است که خود را از هر عیبی مبرا می دانند و احساس میکنند کسی نمیتواند بر علیه آنها و یا دستگاه آنها نقد بنویسد و همیشه خود را مبری از سایر مسئولین دیگر میداند.در حالی که برخورد با این قبیل از مسئولین در چند سال گذشته به وضوح برای خود ما قابل مشاهده بوده و پشت سر ما حرفها و یا تهدیداتی کرده اند که شاید وظیفه و رسالت ما را چندین برابر کرده است.

برخورد(ظاهری و یا باطنی) به دلیل یک انتقاد کوچک و ساده از یک مسئول،اوج نقد ناپذیری مسئولین ما را نشان می‌دهد و سریع در مقابل منتقد جبهه گیری خواهد شد و در محافل و مجالس عنوان می شود که فلان شخص یا فلان سایت خبری در خط ما نیست غاقل از اینکه تعریف و تمجید های زیادی در وقت خود داشته است اما برای یک نقد سازنده حتی کار به تهدید و جاهای باریک کشیده می شود.

متاسفانه شرایط و اوضاع و احوال در برخی مواقع در محدوده شهرستان آن طور که بر طبق ضوابط باید نقد کرد،مهیا نیست و اگر هم در حد جرقه ای بوده است دستگاه نفد شونده موضع گرفته و پیامهایی از طرف افراد و شخصیت های مختلف برای نقاد صادر می شود که طرف غرض ورزانه و از روی عدم اگاهی این کار را کرده است و روز به روز دایره این عدم پذیرش انتقاد زیاد و زیادتر می شود.

در جامعه ما(شهرستان پاوه)،برخی مدیران و روسای ادارات فکر میکنند اگر نقدی از آنها صورت بگیرد نابود شده اند و یا اینکه تخریب شخصیتی شده اند و یا اینکه نقاد از روی غرض ورزی و تعصب این کار را کرده است در صورتی که رسانه ها(سایت سلام پاوه)در شهرستان اگر نقدی را از مدیری میکنند به صورت شخصی نبوده و نخواهد بود بلکه نقد ما به نحوه شیوه مدیریتی و عدم کارایی وی در آن دستگاه مربوطه خواهد بود و لا غیر.

برخی مسئولین سیاسی و صاحبان قدرت فکر می‌کنند برای اینکه مسئولیت و جایگاه رفیعی دارند و جایگاه قدرت آن‌ها دارای اعتبار است باید به عنوان شخصیتی استثنایی و غیر قابل تکرار شناخته شوند و خود را دست نیافتنی قلمداد میکنند،در حالی که اگر به احادیث و روایات رجوع کنیم حتی پیامبران ما هم در مواقعی دچار لغزش و خطایی ولو کوچک شده اند و این یک چیز غیر قابل انکاری است،به همین سبب این امر آن‌ها را نسبت به انتقاد حساس می‌کند.

در کنار این مقوله نباید(توطئه) را هم در عدم تحمل انتقاد از سوی مسئولین نادیده گرفت.فقدان اعتماد به نفس و این واقعیت که اغلب مسئولین و سیاستمداران می‌دانند که شایستگی جایگاهی که در آن قرار دارند،را ندارند باعث می‌شود هر حرکتی را نوعی تلاش برای ساقط کردن خویش تلقی کنند.حال چه کسی یا کسانی ملاکی برای تشخیص انتقاد های سازنده و منصفانه از غیر منصفانه دارند؟

بهترین مرجع حل اختلاف و تشخیص دهنده انتقاد های منصفانه از غیر منصفانه و غلط، افکار عمومی و مردم هستند.البته باید شرایطی در محل مورد نظر(شهرستان) فراهم شود که در مورد موضوع مورد انتقاد ، طرفین بتوانند آزادانه موارد خود را مطرح کنند و مردم خود قضاوت کنند هز چند برای رسیدن به این راه حل زمان زیادی را باید طی کرد تا به شرایط مورد نظر دست یافت.

افکار عمومی همیشه و در هر زمان از همه لحاظ  ارجح بوده است بدین ترتیب مطالب،کامنت یا نظرات که در قسمت خبرهای انتقادی و یا غیره از طرف مردم و با نام اصلی در سایت های خبری می آیند اهمیت خاصی دارد و جهت و خط فکری مردم را در مورد رد و یا قبول آن پدیده نشان می‌دهد.

به امید روزی که آستانه تحمل مسئولین ما بالا رود و انتقاد را به مثابه تخریب شخصیت و جایگاه اداری خود ندانند و با همراهی و خدمت بیشتر به مردم و برطرف نمودن مشکلات حداقلی آنها جامعه ای مفید و پویا داشته باشیم.

 

23 پاسخ برای “وقتی که آستانه تحمل و انتقاد پذیری مسئولان تقلیل می یابد/صهیب زربان

  • جلال محمودی در تاریخ بهمن 10, 1395 گفت:

    بسیار عالی و جای خود داشت، اگر نقد سازنده نباشد هیچگاه توسعه پایدار در ابعاد مختلف آن حاصل نخواهد شد. نقد پذیری نشان از توان و قدرت و اعتماد به نفس هر مسولی را نشان می دهد، چرا که باید عملکرد اجتماعی و مسولیت هر کس را افکار عمومی و ناقدان منصف بیان کنند تا ضعف ها و کاستی ها بر طرف شوند
    در هر حال باید به جناب کاک صهیب در انتخاب و بیان چنین مطلبی خسته نباشید و دست مریزاد گفت

  • جوان در تاریخ بهمن 9, 1395 گفت:

    درود بر آقای زربان
    مطلبی بسیار بجا و شایسته نوشتید .جوانان پاوه شما را دوست دارند و بنظر بنده جهت برونرفت از وضعیت موجود نیاز به حضور افراد لایق و شایسته ای چون شما و امثالهم است حال چه به عنئان یک عضو شورای شهر و یا حتی فعال فرهنگی و رسانه ای
    الحق و انصاف مردم نیز به این حقیقت رسیده اند و خوب را از بد تشخیص میدهند .
    همچنان که در این نظرات معلوم شد خود شما این رویه را حفظ کردید و انتقاد منتقدین را نیز منعکس کردیده اید . البته نظر هایی تحت عنوان ((بازاری و ناشناس )) کاملا مغرضانه و با هدف تخریب بوده که مطمئنا نتیجه عکس خواهد داشت .
    در پایان برایتان آرزوی سلامتی و سربلندی دارم و امیدوارم همواره در این راه که بسی سخت و پرمشقت است همواره موفق و پیروز باشید.
    منتظر نوشته های زیبای آینده اتان هستم و در صورت اعلام نامزدی در انتخابات شورای شهر بنده به عنوان شخصی که حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر دوست و همکار صمیمی دارم از شما حمایت خواهم کرد .
    به امید پاوه ای آباد و سربلند

  • لالو در تاریخ بهمن 9, 1395 گفت:

    خسته نباشید واقعا مطلب مفید و به جا یی بود .ولی افسوس …. که اینگونه مطالب را اگر هم هزار بار تکرار نمایید متاسفانه تا زمانی که شایسته سالاری در ادارات حاکم نشود تاثیر بسزایی ندارد . در طول سالیان سال که به قیمت گذشت عمر من وشما تمام شد . هر فردی که به فلانی یا فلان جناح نزدیکتر بود رییس شد ودیگر هیچ …
    لذا اینگونه افراد چون پستشان را از راههای غیرعقلانی و نامشروع به دست آورده اند هیچگا نقدهای عقلانی ومنطقی را پذیرا نیستند .
    به قول معروف خانه از پایبست ویران است .

  • ناشناس در تاریخ بهمن 7, 1395 گفت:

    جناب بازاری،جنابعالی اگه اصلیت داشتی اینجوری حرف نمیزدی بازهم اگه اصلیت داشتی روبروبه آقای زربان میگفتی وشهامت داشتی.درضمن بروشجرنامه هارونگاه کن ببین آقای زربان اصلیتش کجاییه،بدون مدرک هم حرف نزن،ایشون ازشورابالاترهم لیاقت دارن

  • شهروند در تاریخ بهمن 7, 1395 گفت:

    این آقای بازاری خودش یکی از کاندیداهای شوراست یقینا
    وآقای زربانو رقیب خودش میبینه

  • میلاد در تاریخ بهمن 7, 1395 گفت:

    بازاری واقعا بازاری ادب مرد به ز دولت اوست لطف کنید یه بار دیگر با تفکر ودرایت متن جناب زربان رابخوان بعدا…

  • شهرام کنعانیان در تاریخ بهمن 7, 1395 گفت:

    جناب بازاری ادب داشتن واقعا خوبه اقای زربان پاوه ای هستن از خانواده ای بنامم هستن اینکه جنابعای میفرمایی کجای هستن فقط قصدتون تفرقس هرجای این شهر و شهرستانم که باشن فرقی نمیکنه.جناب صالحی مقصر اصلی شمایید که این همه توهین میشه به شخص و منطقه نظر کسی رو بدون نام واقعی تایید نکنید شایدم به خاطر سایتتون همه چیز رو قبول میکنید

  • بازاری در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    سلام علیکم . خدمت آقای صالحی محترم . این حرفهای الکی چیه این آقا میزنه همه چیز را همه گان دانند بابا این حرفها همه بلدن و میدانن تو. این شهر اصلا جای این حرفها نیست ول کنید سرخودتون رو شیره بمالید حالا با این حرفها اومدی برای شورا بابا شما قبلا کجا بودی چکار کردی اصلا اصلیت شما کجایی هستی ول کن آقا ……. خداحافظ

  • ناشناس در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    سلام . این بچه بازیها چیه بابا این حرفها رو همه میدوند اما کجا و کو عمل این حرفهارو بزار طاقچه آبش بده عزیز خداحافظ

  • شهروند در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    با تشکر کاش نقد برای تمامی مسولان سیاسی ،امنیتی ،قضایی و…..می بود نه فقط مال بومی‌ها متاسفانه بدترین مسوول غیر بومی در این شهرستان خراب شده مورد تقدیر قرار می گیرد ،چندین دوره شهردار بومی داشته ایم که بارها مورد نقد وحتی اتهام قرار گرفته بخاطر بدیهی و….تا حالا کسی گفته میزان بدیهی های شهرداری در زمان این شهردار چقدر شده ،کم شده با زیاد

  • ناشناس در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    خسته نباشی امیدوارم همچنان که از شخصیت و وجهه ت مشخص است همچنان رک و راست و بر مبنای رسالتی که داری واقعیت ها را بری مردم بازگو کنید که رسالتی بس بزرگ و دست نیافتنی است.واقعاخسته نباشد کاک صهیب وکاک فرهادعزیز

  • حسینی در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    واقعیتا رو بیان کردی وقتی مسئولی لیاقت پستی رو که ندارد وگرفته پس یقینا از نقد ناراحت میشه وجبهه گیری میکند .
    همیشه افراد نالایق عامل عقب افتادگی جامعه میشوند اینو به وضوح در پاوه مشاهده کرد

  • شاره کم پاوه در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    سلام ودرودبرسایت مردمی سلام پاوه.احسنت برکاک فرهادوکاک صهیب عزیز، شماهم نقدپذیرهستیدوهم نقدکننده.مسئولین هم بایدبدانند که صندلی ومیزهمیشه نچسپیده بهشون یه روزی ازشون جدامیشه درهرپست ومقامی که باشن،مسئولین بخاطرکارمردم پشت اون میزمی نشینند وهمیشه بایدمردم درمورد عملکردآنهانظربدن نه مسئول ها.

  • َاکو در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    با تشکر از نگارنده محترم.گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله تو.انچه به جایی نرسد فریاد است.

  • Mohammadi در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    با سلام
    نگارنده به مطالب خوبی اشاره کرده اند .
    روحیه ی پذیرش نقد در هر جامعه ای نشان از بلوغ فکری و رفتاری آن جامعه دارد و مستلزم آرامش درونی و سعه ی صدر هر فردی است .وقبول و استفاده ی این شیوه رفتاری در ببن مسئولان و مردم جامعه جای بسی خوشحالیست که منجر به شناسایی نقاط ضعف و قوت میگردد.
    در این میان کار رسانه ها که با دیدی وسیع و همه جانبه پیرامون مسائل کندوکاو میکنند بسیار مفید خواهد بود و گام مهمی است در روند شناخت و فهم مشکلات و کاستی ها که منجر به سرعت بخشیدن در حل آنها میشود .
    به امید پیشرفت روز افزون

  • کیوان در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    واقعیت رو گفتید.امید است در آینده بیشتر مسئولین محلی را کنکاش کنید و هر کس که هدفش خدمت یه مردم است را تمجید و هر کسی که در خط مردم نیست را بیشتر نقد کنید.موفق باشید.

  • فهیمی در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    احسنت به شجاعت و درایت شما اقای زربان واقعا شما شایسته کاندیدایی در انتخابات شورا و ان شاالله ریس شورا را هم دارید

  • سلیمانی در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    نظر…با سلام و خسته نباشید خدمت تلاشگر خستگی ناپذیر رسانه جناب صهیب زربان واقعا جای تقدیر دارد تلاشهای بی ریا و بی چشم داشت شما برای رساندن و درک حق و حقیقت به مردم فهیم اورامانات واقعا که چنین این این صندلی قدرت واقعا مرد خود را می طلبد چون گاه این صندلی برای شخصی عزت می اورد و برای بعضی نگ و لک سیاهی در تاریخ

  • معین در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    صهیب جان سلام وخسته نباشید، خودتو اصلا ناراحت نکن مگه نمیدانی شورای مشورتی قوی داریم!!!! کافیه فقط لب تر کنی به اونا بگی پاوه آباد آباد میشه مدیر باید سربزیر وانتقاد پذیر باشه درغیر این صورت با شورای مشورتی طرفه اونم دو حالت داره اگه آقا مدیره به شورای مشورتی یاوه وانتقاد نکنه وانضباطش بیست باشه روی صندلی خواهد ماند اگه ازشورای مشورتی وشیفته قدرت نباشه بهتره هرچه سریعترخودش صندلی مدیریت را به لقایش ببخشد درغیر اینصورت برکنارش خواهند کرد. تشکروسپاس از آقایان زربان وصالحی خدمتگزاران سلام پاوه محبوب مردم وجوانان منطقه

  • کریم زاده در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    کاش در کنار این کلی گویی واضح میگفتی منظورت چیست ؟ استانه تحمل و نقدپذیری همه پایینه حتی خود رسانه ها پس باید گفت منظورت کیست و باکدام هدف باتشکر

  • مطلع در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    درود بر شما کاک صهیب
    قطعادر آینده مدیری موفق خواهی شد
    هم تحیصیلات عالیه دارید و هم مردم مدارید
    پاینده باشید

  • مطلع در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    با سلام و ممنون به خاطر مطلب به جا و جالبتان امید است مسئولین انرا مشاهده کنند بدان عمل کنند.

  • دوست در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    دوست عزیزم خیلی خوب نوشتی برخی مسوولا خود رابه آب وآتش میزنند چاپلوسی واسطه بازی تملق تابمانند ودرمیان جمع/ خود راحر ریاحی قلم داد میکنند کاش یک پوست اندازی در ادارات صورت گیرد