ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 10:32

لزوم رعایت اصول علمی در فعالیتهای بدنی برای نیل به آمادگی جسمانی/سیوان خالدی مدنی

لزوم رعایت اصول علمی در فعالیتهای بدنی برای نیل به آمادگی جسمانی/سیوان خالدی مدنی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:نقش تربیت بدنی و ورزش در تکامل و تعالی سطح سلامت جسمانی، روانی،اجتماعی و اخلاقی نقش مهم و انکار ناپذیر است.بنابراین با توجه به اهمیت ویژه ورزش و اثرات سازنده آن در جامعه ضرورت توجه بیش از پیش به آن امری اجتناب ناپذیر است،چرا که جامعه ای می تواند پیشرفت و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:نقش تربیت بدنی و ورزش در تکامل و تعالی سطح سلامت جسمانی، روانی،اجتماعی و اخلاقی نقش مهم و انکار ناپذیر است.بنابراین با توجه به اهمیت ویژه ورزش و اثرات سازنده آن در جامعه ضرورت توجه بیش از پیش به آن امری اجتناب ناپذیر است،چرا که جامعه ای می تواند پیشرفت و توسعه همه جانبه را کسب کند که دارای نیروهای سالم و با نشاط باشد( روح سالم در بدن سالم )است.و این میسر نمی گردد مگر در پرتو ورزش و تربیت بدنی به مفهوم واقعی پس می توان ادعا کرد که توسعه و ورزش لازم و ملزوم یکدیگرند.

برای نائل شدن به هر هدفی به ویژه در حوزه تربیت بدنی و ورزش باید علم و عمل را کنار هم تجربه نمود لذا برای نیل به سلامت جسمی و روحی باشگاهی تحت عنوان آمادگی جسمانی دایر گردید.آمادگی جسمانی یک کلید واژه کلی تر از ورزشهای هوازی یا ایروبیک می باشد.آمادگی جسمانی با تمرینات علمی و رعایت اصول فنی در کنار تغذیه سالم و آگاهی از وضعیت استاندارد آناتومیکی بدن مهیا می گردد.در این راستا فعالیت های شدید و فشار غیر متعارف بر عضلات بدن به ویژه قلب جایی ندارد.

تغذیه سالم مستلزم رعایت وعده های غذایی و در صورت نیاز رژیم های خاص می باشد. بدون شک آمادگی جسمانی و فعالیت بدنی به مثابه تغذیه سالم نیاز به رعایت نظم و تدوین برنامه ای مناسب مانند وعده های غذایی خواهد داشت. رسیدن به آمادگی جسمانی مطلوب در فرجه زمانی خاص به ویژه به صورت کوتاه مدت از باورهای نادرست در حوزه سلامت و فعالیت بدنی است.لذا آمادگی جسمانی باید به اصول به ویژه پارامترهای مرتبط با سلامت مانند استقامت قلبی و عروقی،استقامت عضلانی،قدرت، انعطاف پذیری و ترکیب بدنی متکی باشد.دستیابی به وضعیت ایده آل جسمانی با رعایت تمام جوانب آمادگی جسمانی میسر خواهد شد.

فعالیت های غیره اصولی جسمانی مانند پیاده روی های فصلی،کار در باغات و زمینهای کشاورزی و…… هیچگاه نمی توانند تضمین کننده آمادگی جسمانی و دستیابی به وضعیت مطلوب بدنی باشد. ناهنجاریهای آناتومیکی، بیماریهای اسکلتی و به ویژه دردهای مفصلی بیشتر از فعالیت های بدنی غیر اصولی و عادت های غلط(نشستن روی صندلی،خوابیدن،پوشیدن کفش غیره استاندارد….)و وضعیت توپوگرافی منطقه منشاء میگیرند.لذا پیشگیری از بیماریهای اسکلتی مستلزم تمرینات منظم با تکیه بر اصول علمی جهت رسیدن به آمادگی جسمانی و وضعیت آناتومیکی مطلوب می باشد.

سیوان خالدی مدنی کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش مربیگری

8 پاسخ برای “لزوم رعایت اصول علمی در فعالیتهای بدنی برای نیل به آمادگی جسمانی/سیوان خالدی مدنی

  • خسرو شريفي در تاریخ بهمن 5, 1395 گفت:

    باسلام
    مطلب علمی و بسیار خوبی بود.امیدوارم شهروندان محترم شهر در همه سنین با شرکت در سالن های ورزشی و انجام تمرین های ورزشی اصولی و علمی زیرنظر مربیان خوبی مانند شما به سلامت جسمی و روحی بالایی دست پیدا کنند.

  • ل.م در تاریخ بهمن 5, 1395 گفت:

    عالی بود کاک سیوان

  • مسلم شیلانان در تاریخ بهمن 5, 1395 گفت:

    بسیار عالی و آموزنده، امید که در این راستا، مسیر تعالی و پویایی و شادابی و سرزندگی جوانان بیش از پیش توسط اهل فن توسعه و ترویج یابد، البته با امکاناتی درخور حال برای تحقق این مهم ، که بازخورد آن در آینده جامعه بسیار مفیدفایده واقع خواهد شد….

  • محمد در تاریخ بهمن 5, 1395 گفت:

    با تشکر از آقای خالدی مدنی انشالله روز به روز شاهد رشد ورزش در میان جوانان عزیز باشیم و دوباره روحیه ورزشکاری که مدتیست از این دیار رخت بربسته با وجود کارشناسان دلسوزی همچون شما زنده شود

  • محمدزاده در تاریخ بهمن 5, 1395 گفت:

    عالی بود مرسی

  • آرمان فتحی در تاریخ بهمن 5, 1395 گفت:

    از اینکه جوانان ورز شکاری چون جنابعالی درخدمت مردم وشهر هستند جای سپاس وقدر دانی است .مطلبتان مفید و قابل استفاده می باشد.

  • ناشناس در تاریخ بهمن 5, 1395 گفت:

    باتشکر از مطالب مفیدتان.انشاالله شاهد مقاله های دیگری ازشما جوان ورزشکار باشیم.

  • ناشناس در تاریخ بهمن 5, 1395 گفت:

    با سلام خدمت مدیریت محترم وپرسنل خدوم سلام پاوه خواستم زحمتی بکشید درمورد عدم اصلاح نوبت دهی کلینیک تخصصی پاوه پیگیری دوباره انجام بدید چون واقعا مردم نوسود باینگان نودشه وروستاهای حومه این شهرها خیلی گرفتارند خواهشمنداست لطف می کنید الان جوانرود تلفنی نوبت میدن یه نفر رو گذاشتن فقط برای جواب تلفن کلینیک ، ولی الان پاوه کلینیک جواب تلفن رو نمیدهند که مردم اصلا بدانند دکتر هست یا نیست