ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 06:32

همایش تجلیل از حافظان منابع طبیعی شهرستان پاوه برگزار شد/ عکس

همایش تجلیل از حافظان منابع طبیعی شهرستان پاوه برگزار شد/ عکس

به گزارش سلام پاوه : همایش تجلیل از حافظان منابع طبیعی شهرستان پاوه با حضور مهندس مراد شیخ ویسی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، حاج ماموستا  ملاقادر قادری امام جمعه، پرویز ایده پور فرماندار و سایر مسئولین اداری و نظامی، نمایندگان و فعالین بخش منابع طبیعی شهرستان پاوه و فعالان محیط زیست و منابع […]

به گزارش سلام پاوه : همایش تجلیل از حافظان منابع طبیعی شهرستان پاوه با حضور مهندس مراد شیخ ویسی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، حاج ماموستا  ملاقادر قادری امام جمعه، پرویز ایده پور فرماندار و سایر مسئولین اداری و نظامی، نمایندگان و فعالین بخش منابع طبیعی شهرستان پاوه و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی صبح روز شنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۵ در محل سالن اجتماعات اداره ارشاد شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در ابتدای این نشست جمال مرادی شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه ، به عنوان مجری این همایش در بخش هایی به نقش جنگل و منابع طبیعی پرداخت و از تلاش مضاعف انسان ها برای حفظ جنگل گفت.یادگار غالبی

سپس یادگار غالبی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاوه با اشاره به هزینه های انجام شده در بخش تجهیز نیروی انسانی اطفاء حریق گفت: در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیون تومان را در بخش تجهیز و ایمن کردن نیروی انسانی مرتبط با اطفاء حریق شهرستان  جذب کرده و در حدود ۱۱ میلیون تومان نیز تا به حال دریافت و هزینه کرده ایم.

وی در خصوص همراهی مردم و مشارکت آنان با این نهاد گفت: مشارکت بسیار خوب مردم در سال گذشته در جهت اطفاء حریق و جلوگیری از گسترش آتش در شهرستان پاوه حتی مسئولین را بر آن داشت که همکاری بیشتری با مردم داشته باشند.

غالبی نقش پر رنگ اصحاب رسانه شهرستان در جلوگیری از گسترش آتش سوزی در منطقه را بسیار مهم خواند و گفت: باید از رسانه های محلی و پایگاه هایی مانند سلام پاوه و سایر رسانه های تلگرامی تشکر کنیم؛ که در سال گذشته در جهت اطلاع رسانی بی توقع و معاشرت و همراهی با ما اقدام به انتشار اخبار لحظه به لحظه آتش سوزی های منطقه کرده اند.

وی گفت: در سال جاری ۷۵ مورد حریق در عرصه های منابع ملی شهرستان اعم از جنگل و مرتع و اراضی کشاورزی به وقوع پیوسته است که با تلاش نیروهای مردمی، انجمن های دوستدار منابع طبیعی و محیط زیست، دهیاران، نیروهای نظامی و انتظامی، امدادگران جمعیت هلال احمر و دیگر ادارات سطح شهرستان در کمترین زمان ممکن مهار شده است.ماموستا قادری

ماموستا ملا قادر قادری در این مراسم گفت: خداوند متعال به عنوان خالق جهان با نزول باران رحمت الهی منابع و زمین مرده را دوباره زنده و احیاء می کند و حامی و حافظ اصلی منابع طبیعی است.

امام جمعه پاوه در ادامه از شیوه و نحوه ثبت اراضی منابع طبیعی شهرستان پاوه به نام دولت انتقاد کرد و گفت: دولت برای خدمتگزاری به مردم است اما منابع طبیعی در شهرستان پاوه به نمایندگی دولت دست مردم را برای بهره برداری و حفاظت از این منابع بسته است.

وی با اشاره به آتش سوزی های متعدد مرتع و جنگل های شهرستان پاوه در سال های اخیر از معرفی نکردن مسببان آتش سوزی های مراتع و جنگل های شهرستان به مراجع قضایی انتقاد کرد و افزود: شاید همین معرفی نکردن و برخورد نکردن، موجب تداوم استمرار آتش سوزی های مراتع و جنگل های شهرستان شده است.

ماموستا قادری به راهکارهایی در زمینه حفاظت از منابع ملی اشاره کرد و گفت: به کارگیری دیده بان برای مراتع و جنگل ها، انجام کارهای فرهنگی و گسترش آن در مساجد، مدارس و اماکن عمومی و تجلیل از حافظان و دلسوزان منابع ملی در راستای حفاظت از این منابع از جمله این راهکارهاست.

امام جمعه پاوه، مردم پاوه و اورامانات را از مهمترین حافظان منابع ملی در طول تاریخ دانست و اظهار کرد: تنها ظرفیت و پتانسیل مردم این دیار برای زندگی و معیشتشان این طبیعت زیبا و خدادادی است که همواره برای حفظ و تقویت آن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده اند.

پرویز ایده پور در ادامه این همایش به انقلاب دانایی در زمینه حفظ منابع طبیعی در شهرستان اشاره کرد و گفت: مردم شهرستان پاوه در زمینه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی پیش قدم تر از دولت و قانون هستند.اگر در سایر نقاط کشور و یا دنیا مردم درحال سودجویی از منابع طبیعی و خدادادی هستند، در حالیکه در پاوه به حفظ آن همت کرده اند.

وی به سازمان های مردم نهادی که تشکیل شده اند اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ده ها NGO در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی در شهرستان پاوه شکل گرفته اند .

فرماندار شهرستان پاوه به سکوت قانون در برابر مناطقی با ویژگی های خاص شهرستان پاوه اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون و عدم وجود قانون برای طرح های اشتغال زایی که نیاز به زمین دارند، ما را زمین زده است!

وی تصریح کرد که باید از پتانسیل نمایندگان مجلس در این زمینه بهره برد و قوانین را منطبق با شرایط جغرافیای منطقه وضع و تدوین کرد.

ایده پور افزود: جمعیت شهری ما ۷۰ درصد نرخ رشد داشته و اگر با آزادسازی برخی از مناطق و واگذاری زمین های منابع طبیعی موافقت نشود، نرخ رشد شهرنشینی و معضل بیکاری بیش از این افزایش پیدا می کند.

پرویز ایده پور وضعیت دعاوی مرتبط با منابع طبیعی را بحرانی خواند و گفت: اکثر پرونده های دستگاه های قضایی مرتبط با دعاوی مربوط به منابع طبیعی است.

وی افزود: اگر نتوانیم مردم را به صورت قانونی مالک منابع ملی کنیم باید شاهد تصرف غیرقانونی ،افزایش دعاوی ملکی و افزایش پرونده های دادگستری باشیم.

در پایان مهندس شیخ ویسی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از همه فعالان منابع طبیعی تشکر کرد و گفت: خوشبختانه در شهرستان پاوه بیابان نداریم و با متوسط بارندگی ۷۰۰ میلی متر وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرستان ها داریم.

وی حفظ، اصلاح، احیاء و بهره برداری درست از منابع طبیعی شهرستان اشاره کرد و گفت: اساس کار منابع طبیعی مشارکت با مردم است . همچنین در زمینه دام و مرتع نیز باید تعادل برقرار شود و اختلاف بین دامداران حل گردد.

شیخ ویسی افزود: در راستای تعادل دام و مرتع نیز این اداره کل با در اختیار قرار دادن منابع ملی به مردم گونه های مختلف درختان وحشی از جمله بادام و بنه را نیز به صورت رایگان در اختیار آنان قرار خواهد داد.

در پایان این همایش از فعالان و سمن های فعال در بخش حفاظت منابع طبیعی شهرستان به رسم قدردانی تجلیل شد.

گزارش : کوثر فخری خبرنگار سلام پاوه