س 29 اسفند 1402 ساعت 11:24

خشکیدگی 150 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس

خشکیدگی 150 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس

به گزارش سلام پاوه : 150 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان به درجات مختلفی از خشکیدگی دچار شده‌اند. به گزارش سلام پاوه و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: به دنبال این هستیم تا با تدوین یک برنامه مدون به مقابله با […]

به گزارش سلام پاوه : 150 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان به درجات مختلفی از خشکیدگی دچار شده‌اند.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: به دنبال این هستیم تا با تدوین یک برنامه مدون به مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط پرداخته و از تشدید مشکل خشکیدگی جنگل‌های بلوط جلوگیری کنیم.بلوط

حمیدرضا الفت‌میری  با بیان اینکه از سال 1390 گزارشاتی از خشک شدن عجیب درختان مناطق جنگلی استان گزارش شد، گفت: قبل از استان کرمانشاه در استان ایلام نیز گزارشات مشابهی داده شده بود که پس از بررسی‌های به‌عمل آمده این گزارشات مشابه بودند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: پس از محرز شدن پدیده خشکیدگی در جنگل‌های بلوط، سازمان ملل، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها وبه بررسی مشکلات پیش آمده پرداختند و به این نتیجه رسیدند که ظاهرا دو عامل ثانویه سوسک چوبخوار و قارچ ذغالی بلوط اصلی ترین عوامل ثانویه بروز خشکیدگی در جنگل‌ها هستند.

وی از تغییرات ناگهانی آب و هوا مثل افزایش متوسط درجه حرارت هوا و کاهش میزان بارندگی‌ها، کمبود رطوبت، بروز آفات و بیماری‌ها، چرای دام و… به عنوان عوامل تشدیدکننده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس یاد کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه عوامل متعددی ضعیف شدن تدریجی جنگل‌های زاگرس را به‌وجود آورده‌اند، گفت: درختان جنگل‌های زاگرس ضعیف شده‌اند و همین ضعیف شدن سبب شده تا در برابر بیماری‌ها و آفات و مشکلات ثانویه ضعیف بوده و آمادگی دریافت بیماری‌ها را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه با انجام یکسری کارها نظیر مدیریت چرای دام و نفوذ دادن آب به جنگل‌ها مشکل خشکیدگی جنگل‌های بلوط کمرنگ شده، گفت: به دنبال این هستیم تا با تدوین یک برنامه مدون به مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط پرداخته و از تشدید مشکل خشکیدگی جنگل‌های بلوط جلوگیری کنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: اگر روش‌های مدیریتی برای مقابله با خشکیدگی‌ جنگلهای زاگرس اعمال نشود، ممکن است در درازمدت شاهد از بین رفتن همه جنگل‌ها باشیم.

وی با اشاره به اجرایی شدن یکسری برنامه‌های بهداشتی برای مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط گفت: در سال‌های 93 و 94 اعتبارات خوبی برای مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط تخصیص پیدا کرد و کار برش بهداشتی در سطح 20 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط که دچار خشکیدگی شده بودند انجام گرفت که ادامه این برنامه به دلیل عدم تخصیص اعتبار در سال جاری ادامه پیدا نکرد.

الفت‌میری با بیان اینکه مناطق آلوده به خشکیدگی بلوط که نیاز به کار دارند شناسایی شده‌اند، گفت: در صورت تخصیص اعتبار کار امحای درختان خشکیده و دیگر اقدامات لازم در مورد آنها برای جلوگیری از تشدید خشکیدگی انجام خواهد شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: در صورت تخصیص اعتبار این توان را داریم تا کار برش بهداشتی را سالانه در سطح 50 هزار هکتار از جنگلهای بلوط خشکیده به انجام برسانیم که در این صورت ظرف سه تا چهار سال کار مقابله با جنگل‌های بلوط آلوده به اتمام خواهد رسید

وی در ادامه سطح جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه را 527 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بر اساس آخرین آمارها تاکنون 150 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه به درجات مختلفی از خشکیدگی دچار شده‌اند.