چ 19 اردیبهشت 1403 ساعت 00:30

شورای چهارم وساخت پارکینگ های عمومی در سطح شهر / حیدر اسلامی نیا

شورای چهارم وساخت پارکینگ های عمومی در سطح شهر / حیدر اسلامی نیا

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس :،هر شهر به تناسب موقعیت وظرفیت های موجود با چالش هایی دست به گریبان است، شاید یکی از مهم ترین وجدی ترین مشکلاتی که امروزه شهر ما را با خود درگیر نموده است ، مساله ی کمبود پارکینگ های شخصی وعمومی درنقاط مختلف شهروبه ویژه […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس :،هر شهر به تناسب موقعیت وظرفیت های موجود با چالش هایی دست به گریبان است، شاید یکی از مهم ترین وجدی ترین مشکلاتی که امروزه شهر ما را با خود درگیر نموده است ، مساله ی کمبود پارکینگ های شخصی وعمومی درنقاط مختلف شهروبه ویژه مکان های پررفت وآمد می باشد۰

 افزایش بی رویه ی خودرو در این شهر و فرهنگ استفاده از خودروهای شخصی به جای وسایل نقلیه ی عمومی توسط شهروندان از یک طرف و محدودیت فضای مناسب در جهت حیدر-اسلامی-نیاکاربست وسایل نقلیه ی عمومی برای جابجایی مسافر از دگر سو ، نیاز مبرم به تامین پارکینگ (از طریق شهرداری ، شهروندان و… ) را دراین شهر ، نسبت به سایر شهرهای همجوار بیشتر نموده است ۰

مساله ای که در سال های گذشته از سوی مالکان چندان توجهی بدان نشده است و از طرفی شهرداری نیز به این مساله تنها به دید منبعی درآمد زا برای خویش نگریسته است .

به طوری که شهرداری از محل درآمدی که از حذف پارکینگ به دست می آورد( اخذ حداقل ممکن جریمه) به جای ملزم نمودن صاحبان منازل مسکونی به ساخت پارکینگ شخصی  ویا تجمیع مبالغ مورد نظر و احداث  پارکینگ عمومی درنقاط مختلف شهر برای استفاده ی شهروندان وکاهش بارترافیک بربدنه ی شهر معمولا این درآمدها را صرف هزینه های جاری شهرداری نموده است.

 آنچه که شهروندان برابر قانون وآیین نامه های موجود، باید بدانند، این است که حذف پارکینگ و یا تامین نشدن آن ( کسری پارکینگ) دو مقوله‌ جداگانه وکاملا مجزا می باشند۰

 حذف پارکینگ در زمان صدور پروانه ساختمانی نیازمند داشتن شرایطی است که در صورت پرداخت عوارض حذف، مالک می‌تواند نسبت به آن اقدام کند. این شرایط به شرح زیر است:

 ۱- ساختمان در بر خیابان‌های سریع‌السیر به عرض ۴۵ متر و بیشتر قرار داشته باشد و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد.

 2 -ساختمان در فاصله ۱۰۰ متری تقاطع، خیابان‌های با عرض۲۰ متر و بیشتر واقع شده و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد.

 ۳- ساختمان در محلی قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درخت‌های کهن باشد که شهرداری اجازه قطع آن‌ها را نداده است.

4-ساختمان در برکوچه‌هایی قرار گرفته باشد که به علت عرض‌کم کوچه، امکان عبور خودرو نباشد.

5 -ساختمان در بر معبر قرار گرفته باشد که به علت شیب زیاد، احداث پارکینگ در آن از نظر فنی مقدور نباشد.

6-در صورتی‌که وضع و فرم زمین زیرساختمان به صورتی باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات احداث پارکینگ کرد.

اگر امکان تامین پارکینگ در ساختمان‌ها (اعم از مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی) وجود نداشته باشد، به هر مترمربع فضای حذف شده برای پارکینگ، مطابق طرح‌های تفضیلی و هادی و البته در شهرهایی که بدون طرح باشند، هر واحد پارکینگ برای واحدهای مسکونی و تجاری ۲۵ متر مربع محاسبه خواهد شد. در این صورت مالک باید برای حذف پارکینگ با شرایط فوق، عوارضی برای تامین پارکینگ حذف شده پرداخت کند.

 موضوع عوارض مذکور برای نخستین بار و در اجرای بند[ (الف ماده ۴۳ قانون ( وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین] به عنوان تعرفه عوارض حذف پارکینگ که در کمیسیون تأمین درآمد و کسری بودجه شهرداری‌ها مطرح شد و به تأیید رسید. تعرفه مذکور عوارضی معادل ۳ برابر ارزش معاملاتی ساختمان موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌هاست، مشروط بر آنکه از ارزش روز ساختمان برای هر مترمربع تجاوز نکند.

 درهر صورت شهردار‌ی‌ها باید ۱۰۰ درصد وجوهی که از این محل دریافت می‌کنند، صرف تامین پارکینگ عمومی کنند. مساله ای که درسنوات گذشته درشهرداری پاوه اتفاق نیفتاده وبه آن توجهی نشده است۰

 باتوجه به جمیع شرایط فوق الذکر ، نظارت جدی شهرداری بر ساخت وسازها و عدم حذف پارکینگ توسط مالکان در هنگام ساخت وساز ونیز لزوم ساخت پارکینگ های عمومی درنقاط مختلف شهر در دستورکار شورای چهارم قرار گرفت ودر این راستا به شهرداری توصیه و تأکید نمود تا ضمن افتتاح حساب اختصاصی ،مبالغ حاصله را جمع آوری تا درفرصت مناسب بانظارت شورا صرف مکان یابی و ساخت پارکینگ جهت رفاه حال شهروندان محترم نمایند.