د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 05:52

صحبتهای مهندس آدم غلامی در نشست مشورتی با اعضای شورای شهر پاوه

صحبتهای مهندس آدم غلامی در نشست مشورتی با اعضای شورای شهر پاوه

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس: جناب آقای مهندس آدم غلامی در جلسه نشست مشورتی با اعضای شورای اسلامی شهر پاوه  مطالبی را ارائه نموده است که به شرح ذیل است وی توجه جامع به مقوله مدیریت شهری را مهم برشمرد و برای توجیه دیدگاه خویش موارد ذیل را یادآوری نمود. […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس: جناب آقای مهندس آدم غلامی در جلسه نشست مشورتی با اعضای شورای اسلامی شهر پاوه  مطالبی را ارائه نموده است که به شرح ذیل است وی توجه جامع به مقوله مدیریت شهری را مهم برشمرد و برای توجیه دیدگاه خویش موارد ذیل را یادآوری نمود.

مهندس آدم غلامی در خصوص پارامترهای شهر بر اساس نیازمندی های آن افزود: ساختن شهر از دیر باز در حیات بشر متداول و مرسوم است. در ساختارهای امروز، نظر به آدم غلامی نیازهای عصر خویش پارامترهای شهری را مورد توجه قرار می دهیم. در ساخت یک شهر جدید با توجه به نیازهای شهری (در حوزه اقتصاد و سیاست و فرهنگ و اجتماع) بصورت زیر بنایی اقدام به طراحی و آماده سازی شهر می نماییم و مطابق برنامه موجود و طرح خویش ساخت شهر را پیش می بریم اما در شهرهای موجود، نظر به توسعه سنتی باید برون رفتی را جستجو کنیم. برون رفت در سیستم شهروندی معادل تمرکز زدایی و اصلاح ساختارمی باشد. در تمرکز زدایی از یک شهر یا باید به تعریف شهر جدید بپردازیم و در یک دوره زمانی با توجه به نیازها و استانداردها، شهر جدید را طراحی کنیم و یا اینکه در وضعیت موجود تمرکز زدایی نموده و زیر ساختها را اصلاح نماییم.

عضو نظام مهندسی پاوه در خصوص رابطه شهروندان وحق وحقوق وارده بر آن تصریح نمود: شهرسازی و ضوابط آن در رابطه با شهروند و حقوق مرتبط به او معنی پیدا می کند لذا توجه به شهروندان شرط لازم در بنیان حیات مدنی و پارامترهای شهری و شهرسازی است.
“شهروند فردی است از اجتماع بشر که در یک محدوده مشخص اسکان گزیده است و در رابطه با او حقوق و وظایفی  شکل می گیرد“.

ویاساسی ترین وظیفه یک شهروند را قانونمند بودن و تبعیت از قوانین شهری برشمرد. در رابطه با چنین موضوعی ضرورت دارد تا خشونت روانی انسانها در رابطه با یکدیگر و در رابطه با خویش به حداقل برسد تحقق چنین امری نه با اراده و تصمیم بلکه در پالایش درون محقق خواهد شد.

ایشان در ادامه افزود: در جهت تحقق وظایفِ شهروند، ضرورت دارد تا یک سیستم شهری خدماتی به شهروند ارائه دهد تا هر چه بهتر بتواند در راستای وظایف خویش گام بردارد از جمله آن خدمات می توان به پارامتر رفاه، آمد و شد آسان و سریع، داشتن محیطی زیبا، مساحت سرانه کافی در بخش های مختلف شهری، آسایش و امنیت، داشتن امکانات و تأسیسات زیر بنایی شهری، بهداشت و سلامت مناسب و کافی و …اشاره نمود. در واقع طراحی شهری بر اساس همین داده ها و در جهت آسایش شهروندان صورت می گیرد.

مهندس غلامی به مدیریت کلان شهری پرداخت: و آن را در راستای بسترسازی و اصلاح ساختار دانست، چرا که بدون توجه به بسترهای مناسب، حقوق شهروندان استیفا نشده و در برابر آن وظایف شهروندی نیز مختل می گردد کما اینکه شکم گرسنه قادر به تبعیت از قانون نخواهد بود و ذهنی درگیر معیشت و امکانات اولیه زیست، ذهنی ناآرام و پریشان بوده و منجر به آسیبهای اجتماعی خواهد شد لذا در توجه به طراحی شهری(چه در شهرهای جدید و چه در برون رفت از تمرکز زدایی) باید در برنامه ای درازمدت بسترهای مناسب را فراهم نماییم.

مهندس آدم غلامی در ادامه گفت: در برنامه مدیریت شهری گاه تصور بر این است که نیاز به بودجه های سرسام آور و هنگفت داریم حال آنکه در یک مدیریت صحیح،  بخشی عظیم از تأمین پارامترهای شهری به مرور زمان و با اندک هزینه تحقق خواهد یافت. بنابراین ما بطور کلی دو زمینه فعالیت را مورد توجه قرار می دهیم.

اول:بخش قدیم شهر که بایستی مدیریت ما در جهت تمرکز زدایی و اصلاح ساختار و پارامترهای شهری باشد.

دوم: بخش های الحاقی و جدید که بایستی به مرور زمان )برنامه زمانی درازمدت) آماده سازی و به شهر قدیم ملحق شوند.

عضو نظام مهندسی: در برون رفت از وضعیت موجود بایستی نه فقط در حوزه ساختار بلکه در معیشت شهروندان بطور جدی هم اندیشی نماییم.

وی گفت: درخصوص رفاه زمینه های سرازیر شدن پول به منطقه را مورد توجه قرار دهیم و عوامل خروج سرمایه را دقیقا مورد مطالعه قرار دهیم و… در خصوص آمد و شد و حمل و نقل بایستی از اقدامهای موقت و اورژانسی از قبیل زوج و فرد و پارکینگهای موقت و عبور یکطرفه و … به سمت پارامترهای اصلی حمل و نقل قدم برداریم که از آن جمله توجه به تمرکز زدایی به جای تمرکز زایی و توجه به سرعت و کیفیت در این امر است به عبارت دیگر یک سیستم شهری بایستی در بخش آمد و شد بتواند با سرعت بالاتر و کیفیت بهتر تعداد مسافر بیشتر را از یک نقطه به نقطه دیگر حمل کند علاوه بر نقل و انتقال شهروندان نقل و انتقال بار و نقل و انتقال محموله های سنگین (نظر به مرزی بودن) نیز مورد توجه قرار گیرد لذا بازنگری در ناوگان حمل و نقل از ضروریات است.

مهندس غلامی در خصوص فاکتور سرانه آموزش ، آسایش و… افزود: در شرایط موجود یک شهروند مساحت سرانه کافی برای آسایش و آموزش و تفریح و ورزش و درمان و بهداشت و ….ندارد لذا در برون رفت از وضعیت موجود بایستی استانداردهای لازم را مورد توجه قرار داده و در جهت آنها برنامه ریزی و جذب اعتبار نماییم. متأسفانه امروزه خود در جهت کم و کمتر نمودن مساحت سرانه مورد نیاز برای شهروندان هستیم، بلند مرتبه سازی و تراکم بیش از اندازه از جمله ی این موارد است.

غلامی به پارامترهای زیبا سازی شهری پرداخت وافزود:  توجه به امر زیبا سازی شهری نیز از جمله پارامترهای مرتبط با حقوق شهروندی و تحقق آرامش در تک تک شهروندان است. لذا بایستی موضوع زیبا سازی شهری مجددا مورد بازنگری قرار گیرد.

وی بهداشت و سلامت شهروندان را مهم برشمرد و در ادامه افزود: شهروندان بایستی از بهداشت و سلامت کافی برخوردار باشند اگر مصرف آب سرانه را از جمله شاخصهای بهداشت اجتماع مد نظر قرار دهیم شاید امروزه متوسط مصرف سرانه آب در شهرما زیر ۱۰۰لیتر در روز باشد حال آنکه در کشورهای پیشرفته این شاخص تا ۶۰۰ لیتر در روز هم می رسد و به تناسب بهداشت،  ما نیازمند تأسیسات زیربنایی مناسب در حوزه شبکه های جمع آوری آب و فاضلاب هستیم که متأسفانه باز بستری مناسب نداریم بگذریم از اینکه هنوز در بعضی جاها در حاشیه شهر شبکه جمع آوری فاضلاب نداریم.

مهندس آدم غلامی بازبینی مرتب سیستم های طراحی و استانداردهای خویش را ضروری دانست: چرا که اولین قدم در طراحی شهری توجه به استاندردهای جامع و به تبع آن پیش بینی درازمدت پارامترهای شهری است.

وی در بخش درمان گفت: بایستی شاخصه های طراحی شهری مورد بازنگری قرار گیرند کما اینکه به فرض اتمام ساختمان بیمارستان در حال احداث، تجهیز بیمارستان قدم بعدی است که هم باید برای آن برنامه های مدون داشته باشیم و هم میزان فضای درمانی موجود را به نسبت شهروندان مورد توجه و در صورت نیاز بازبینی قرار دهیم.

ایشان مقوله هنر را در مدیریت شهری مهم دانست و افزود: در بخش هنر نیز بایستی در حقوق شهروندان بازنگری کرد چراکه بدون توجه ویژه در این راستا نیز شهر و شهروندی محقق نخواهد شد و اگر محقق شود نه به معنای احقاق حق است بلکه در جهت نقصان حقوق شهروندان بوده است.

مهندس آدم غلامی در پایان به اهمیت به روز نمودن دانش وتخصص خویش و پرهیز از روزمرگی پرداخت وتصریح نمود: در قسمت علم و تکنولوژی با وجود دارا بودن تخصص در حوزه های مختلف در گذر زمان علم ما به روز نشده وصنعت و تکنولوژی در جامعه ما صرفا امری مصرفی و در حد ابزار است و آنچه که ما هنوز بعد از مدتها در اجرای تأسیسات زیربنایی یا ساختمان سازی یا طبابت به دنبال آن هستیم چه بسا در شهرها و جوامع مدرن از رده خارج بوده و جواب گوی سیستم شهری و شهروندی نخواهد بود…..
بنابراین ضرورت دارد تا بسترها را از بنیان مورد توجه و بازنگری قرار دهیم و دوراندیشانه از وضعیت موجود برون رفتی حاصل کنیم.

یک پاسخ برای “صحبتهای مهندس آدم غلامی در نشست مشورتی با اعضای شورای شهر پاوه

  • سید عبید فخرالدینی در تاریخ اسفند 3, 1392 گفت:

    جامع و زیبا بیان شده
    امید است به این موضوعات علی الخصوص ورود سرمایه ها به شهر توجه خاصی شود