چ 26 اردیبهشت 1403 ساعت 18:01

امام جمعه پاوه: پوشش نشانه شناسنامه، ملیت و دین ماست

امام جمعه پاوه: پوشش نشانه شناسنامه، ملیت و دین ماست

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازخبرگزاری پاوه پرس، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه محترم پاوه در همایش گفتمان دینی با موضوع حجاب که با اهتمام مدیریت آموزش وپرورش شهرستان پاوه وبا حضور خواهران فرهنگی و دانش آموزان دختر دبیرستان ام المومنین حضرت عایشه(س) و مدرسه راهنمایی حضرت خدیجه(س) در سالن اجتماعات امام خمینی […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازخبرگزاری پاوه پرس، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه محترم پاوه در همایش گفتمان دینی با موضوع حجاب که با اهتمام مدیریت آموزش وپرورش شهرستان پاوه وبا حضور خواهران فرهنگی و دانش آموزان دختر دبیرستان ام المومنین حضرت عایشه(س) و مدرسه راهنمایی حضرت خدیجه(س) در سالن اجتماعات امام خمینی پاوه برگزار گردید با طرح سوالاتی ذهن حاضرین را به موضوع برنامه متمرکز نمود.

به گزارش  سلام پاوه و به نقل ازخبرگزاری پاوه پرس، امام جمعه پاوه با تصریح اینکه رعایت پوشش در محدوده خاص برای زن ومرد درحکم قرائت نماز واجب بوده وهیچ تفاوتی بین این دو عمل، وجود ندارد و هر دو را همایش حجابامر قرآنی توصیف نمود .

ماموستا ملا قادر قادری در ادامه تصریح نمود: حجاب ضمن اینکه امری تعبدی محسوب می شود فلسفه های دیگری بر آن وارد است ، وی با تشریح فلسفه ی وجودی حجاب  آن را مایه تحکیم  بنیان خانواده ، آرامش جامعه و نیز تکریم به انسان و انسانیت برشمرد.

حاج آقا قادری از زوایای دیگر به حجاب نگریست و افزود : در گذشته کاربرد لباس را برای حفاظت از گرما و سرما می دانستند اما در وقع به طور خاص این همه ی موضوع نیست؟ لباس برای هریک از ما ، معیار و شناسنامه ماست، اگر در هر گوشه ی از جهان شخصی چنین پوششی داشته باشد همه متوجه می شوند که وی کُرد است.

وی به ویژگی دیگر حجاب اشاره نمود وافزود : لباس نشانه ی ملیت را می رساند، اقوام مختلف: لر، کرد، بلوچ ، عرب و… پوشش متحدالشکلی نداشته وبه سبب تفاوت البسه ی و با مشاهده هریک از آنها می توان به ملیت آنان پی برد.

امام جمعه پاوه پوشش را نشانه ی دین دانست و افزود: از طریق پوشش بطور عام می توان دریافت که آن شخص مسلمان است و یا پایبند به دین نیست، وی متذکر گردید: ادیان مختلف نیز پوشش خاصی را توصیه نموده اند راهبه ها با پوشش خاص مشخص می شوند، در واقع پوشش در اسلام، یهود، مسیحیت، ، بودایی و… نشانه و یکی از مشخصات دین محسوب می شود.

وی خاطر نشان ساخت : با این تفاسیر حجاب نشانه مذهب ودین است و در واقع ریشه ی جهان بینی ماست و بدان شناخته می شویم و در طول تاریخ به فرهنگ تبدیل شده است.

حاج ماموستا ملاقادر قادری در ادامه تصریح نمود:  زمانی که لیبرالیست هاو.. تمایل دارند بی حجابی را به عنوان فرهنگ غالب قالب نمایند، ما مسلمانان نیز باید غیرت داشته باشیم ودر مقابل هجمه های آنان قد علم نماییم.

وی به اسناد تاریخی اشاره نمود وگفت : حضرت آدم ، در هنگام خلقت بنا به فطرت خویش وقتی عورت خویش را پوشاند مورد ایراد شیطان واقع شد، و از همانجا نیز ترویج بی بند وباری وبی حیایی شروع گردید وشیطان صفتان تاکنون بدان دامن زده اند و آنان عصر حاضر را به عصر لختی، بی حجابی وعصر آزادی جنسی در سایت ها ورسانه ها دانسته و تبلیغ می نمایند.

امام جمعه پاوه با تفسیر آیاتی از سوره های احزاب و نور به فلسفه ی وجودی حجاب وتاکیدات قرآن در آیین اسلام پرداختند وتوصیه به حفظ شعائر اسلامی نمود. وی به تشریح تفاوت حجاب،عفاف، ابتذال و.. پرداخت و حجاب را چتر و حافظ عفاف برشمرد.

رئیس ستاد امربه معروف ونهی از منکر شهرستان  با تاکید بر این موضوع که حجاب امری است اختیاری و اجباری در آن روا نیست ، به پوشش زنان این دیار در گذشته  اشاره نمود و به سبب رعایت شرایط مورد نظر آن را مناسب این دوران دانست.  وی در این راستا تصریح نمود لباس محلی زنان هورامان نشانه ادب، اخلاق، نژاد و..آنان بوده وتغییرات ایجاده شده در پوشش بانوانرا به صلاح دین و دنیای آنان ندانست.

ماموستا ملاقادر قادری نتیجه بی بند وباری دنیای امروز را با مقایسه ی آمارهای موجود در دو دوره ی زمانی قیاس نمود و توجه حاضرین را به عمق قضیه معطوف نمود .

امام جمعه پاوه افزود در آسال ۷۰ برابر آمارهای ثبت شده  ۱۲۰ واقعه ازدواج و ۹ مورد طلاق ثبت گردیده این در حالی است با کمال تأسف در آبان ماه سال جاری ۴۵ مورد ازدواج و۲۲ مورد طلاق را شاهد هستیم همانطوریکه عرض شد ، برنامه ریزان با صرف هزینه های کلان و راه اندازی شبکه های متعدد  برونداد تهاجم فرهنگی را با تنزل تحکیم خانواده  مورد آماج خود قرار داده دنبال می نمایند، و برماست که به هوش باشیم درجهت آنان حرکت ننماییم.

ایشان در ادامه افزود : نام پاوه در همه ی ایران به خیر و خوبی مطرح بوده بطوریکه رهبر معظم انقلاب نیز با تکریم مردم این دیار به دو صفت روشنگری و دینداری آنان اشاره فرمودند، در این راستا لازم است  همه با هم سعی کنیم این دو خصیصه ارزشمند را کماکان حفظ نماییم

امام جمعه پاوه در میان استقبال گرم حاضرین به سوالات دانش آموزان در خصوص زوایای حجاب و… پاسخ های لازم را ارائه نمودند.

در ادامه مدیر آموزش وپرورش شهرستان ضمن تقدیر از حضور ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه محترم شهر پاوه و تکریم از اجابت دعوت فرهنگیان وحضور در جمع آینده سازان ، فرمایشات ایشان را رهگشا عموم دانست .

سعدی فتاحی در ادامه افزود: ما همواره از حمایت های بی بدیل امام جمعه پاوه و نیز حضور ارزشمندشان در برنامه ها و مراسمات معمول آموزش وپرورش تشکر می نماییم . وی حساسیت و دغدغه ی وافر حاج آقا قادری را به عنوان ریاست ستاد امربه معروف ونهی از منکر شهرستان مورد تمجید قرار داد.

فتاحی در ادامه از اهتمام فرهنگیان معزز ودانش آموزان ارجمند که درنهایت ادب مستمع فرمایشات امام جمعه محترم بودند تقدیر وتشکر نمود و در ادامه به سبب علاقمندی حاضرین وعده ی برگزاری نشست های مشابه را در آینده نزدیک داد.