س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 00:51

سراب هولی پاوه در کُما/فروزان رسولی

سراب هولی پاوه در کُما/فروزان رسولی

بی شک خبر «پیگیری تامین آب شرب برای شهر و بازگرداندن آب سراب هولی به باغ‌های شهر» یکی از خرسندترین خبرهایی بود که در اولین و آخرین کنفرانس خبری شورای اسلامی شهر پاوه دور سوم شاهد بودیم. سراب هولی این زادبوم یادها و خاطره ها اکنون دیگر سال هاست خاموش مانده. چنار کهنسالش حصارکشی شده، […]

بی شک خبر «پیگیری تامین آب شرب برای شهر و بازگرداندن آب سراب هولی به باغ‌های شهر» یکی از خرسندترین خبرهایی سراب هولی در کمابود که در اولین و آخرین کنفرانس خبری شورای اسلامی شهر پاوه دور سوم شاهد بودیم.
سراب هولی این زادبوم یادها و خاطره ها اکنون دیگر سال هاست خاموش مانده. چنار کهنسالش حصارکشی شده، دره ای دارد که واژه زباله دانی برایش برازنده تر است. وقتی دوستانی از دیار کرمانشاه جهت تهیه گزارش از سراب هولی به پاوه آمدند و پرسش: «پس این سراب آب ندارد؟!» را مطرح کردند به نکات بسیار ریزی اشاره داشتند که در پرسش و لبخند و کنایه و نیشخندشان بسیار مشخص بود. سراب هولیِ امروز در بی برنامه گی های دیروز دست و پا می زند.
سراب هولی با آب و هوای مطبوع خود، با قهوه خانه معروفش، سالیان سال خاطره ساز مردم پاوه بوده است. خاطره سازی که در میان نسل امروز هیچ جایگاهی ندارد. بدتر از آن اینکه شاید اگر سهم آب باغ های شهر در سراب هولی نبود، امروز باغ هایمان، شاید، حال و روزی بهتر از امروز داشتند. اگرچه حصار کشی سراب هولی جهت حفظ پاکیزگی و سلامت آب شرب شهر ناگزیر می نمود، اما با زمزمه انتقال آب هانی کوان به پاوه، بسیاری خرسند شدند که زمان احیا و بازسازی سراب هولی فرارسیده است.
با انتشار خبر تخریب ساختمان شبکه بهداشت و واگذاری آن به پیمانکار، در یادداشتی در هفته نامه کرمانشاه ویژه منطقه اورامانات، مهرماه 1388، شماره 307، با عنوان «پارک اندیشه، طرحی برای پاسداشت بزرگان اورامانات در پاوه» پیشنهاد ساخت پارک سنگی با نام «اندیشه» را ارائه دادم که با قرار دادن مجسمه هایی از بزرگان اورامانات، با تابلوی زیبا و جاودانه کوه شاهو، قطعاً یک کار عمرانی و جاودانه در شهر بود. بهترین فرصت برای توجه بیشتر به سراب هولی.
حکایت امروز سراب هولی حصاری است آبی رنگ با انبوهی از زباله در پیرامونش، با گرد و غباری حزن انگیز بدون هیچ یادمانی از طراوت دیروزش. تنها در ضلع شرقی سراب هولی شاهد بازسازی پیاده رو و قراردادن وسایل ورزشی توسط شهرداری شهر هستیم که باید از آن تقدیر کرد، هر چند خالی از معایب نیست.
تابستان امسال با قطعی آب، شهر پاوه به این باور رسید که دیگر سراب هولی نمی تواند تامین کننده آب شرب این شهر 30 هزار نفری باشد. امروز بیشتر از همیشه منتظر اتمام پروژه انتقال آب هانی کوان به پاوه هستیم تا شاید فضایی برای احیای طراوات سراب هولی فراهم شود؛ آیا آب هانی کوان می تواند تاثیری در حل این مشکلات داشته و پایانی بر رنجنامه سراب هولی باشد؟!

یک پاسخ برای “سراب هولی پاوه در کُما/فروزان رسولی

  • سلام به شما در تاریخ آذر 2, 1392 گفت:

    به ریژاب و سراب صحنه سری بزنید چطور اباد شده توسط میراث فرهنگی و اداره اب و جهادکشاورزی و همت شورای شهر و مردمش.

    تورو خدا به فکر ابادی سراب هولی و دره اسبابان و باغ های خوب پاوه باشید.