د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10:59

اولیا علی بیگی :بررسی تخلف کارفرما در حادثه کشته شدن ۷ کارگر سد داریان

اولیا علی بیگی :بررسی تخلف کارفرما در حادثه کشته شدن ۷ کارگر سد داریان

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری کار در ایران (ایلنا ):ریس شوراهای کارفرما در حادثه کشته شدن 7 کارگر سد داریان به بررسی تخلف کارفرما در حادثه کشته شدن 7 کارگر سد داریان پرداخت چکیده: «چنانچه در حادثه شب گذشته سد داریان کارگران مصدوم و کشته شده در قسمت حمل بار خودروی […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری کار در ایران (ایلنا ):ریس شوراهای کارفرما در حادثه کشته شدن 7 کارگر سد داریان به بررسی تخلف کارفرما در حادثه کشته شدن 7 کارگر سد داریان پرداخت
چکیده: «چنانچه در حادثه شب گذشته سد داریان کارگران مصدوم و کشته شده در قسمت حمل بار خودروی وانت نشسته بوده باشند کارفرمای این پروژه عمرانی مرتکب تخلف شده است./طبق قانون اولیاکار در کارگاه‌هایی که در خارج از محیط‌های شهری واقع هستند، کارفرمایان موظف به تامین سرویس ایاب و ذهاب ایمن برای کارگران خود هستند.»

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از بررسی حادثه شب گذشته در کرمانشاه (که طی آن ۷ کارگر سد داریان در هنگام بازگشت از کار کشته و ۲ کارگر مصدوم شده‌اند) توسط نهادهای صنفی استانی خبر داد و گفت: چنانچه در حادثه شب گذشته سد داریان کارگران مصدوم و کشته شده در قسمت حمل بار خودروی وانت نشسته بوده باشند، کارفرمای این پروژه عمرانی مرتکب تخلف شده است.

«اولیا علی بیگی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: طبق قانون کار در کارگاه‌هایی که در خارج از محیط‌های شهری واقع هستند، کارفرمایان موظف به تامین سرویس ایاب و ذهاب ایمن برای کارگران خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه «در پروژه‌هایی عمرانی همچون ساخت سد داریان شرکت پیمانکار ساختمانی موظف به تدارک سرویس رفت و آمد ایمن برای کارگران خود بوده است»، گفت: در این منطقه به دلیل شرایط کوهستانی برای جایجایی روزانه کارگران سد دارایان از خودروهایی همچون تویتا لنکروز به جای اتوبوس و مینی بوس استفاده شده است.

وی به نقل منابع رسمی استان گفت: روز گذشته ۹ نفر از کارگران سد داریان در مسیر برگشت سوار یک دستگاه خودوری تویوتا لنکروز بودن که به دلیل بارندگی و لغزندگی جاده از ارتفاع ۱۰۰ متری به درون جاده سقوط می‌کنند.

این مقام کارگری بابیان اینکه در این حادثه هفت نفر از کارگران در جا فوت و دو نفر دیگر برای درمان به بیمارستان‌هایی در کرمانشاه و پاوه منتقل شده اند، گفت: حال یکی از مصدومان وخیم گزارش شده‌ است.

علی بیگی افزود: چنانچه کارگران مصدوم و کشته شده سد داریان در زمان وقوع حاثه به جای سوار شدن در کابین سرنشینان خودروی تویوتا لنکروز در قسمت وانت بار این وسیله نقلیه نشسته باشند، تخلف کارفرما محرض است، زیرا وانت بار به هیچ وجه وسیله امنی برای حمل و نقل انسان‌ها محسوب نمی‌شود.

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کرمانشاه با یادآوری اینکه طبق قانون چنانچه برای کارگری که سوار بر سرویس رفت و آمد در مسیر کارخانه دچار حادثه شود، بازرسان کار و تامین اجتماعی این حادثه را درچارچوب حوادث حین کار بررسی خواهند کرد، گفت: از آنجا که حادثه شب گذشته سد داریان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای اتفاق افتاده باشد کار‌شناسان راهنمایی و رانندگی مسئولیت بررسی فنی این حادثه را برعهده خواهند گرفت.

وی افزود: حتی اگر در این حادثه کارگران مصدوم و کشته شده در قسمت حمل مسافر حضور داشته باشند بازهم چون طبق قانون سانحه شب گذشته از نظر موقعیت زمانی و مکانی در چارچوب حوادث حین کار گنجانده می‌شود، مسئولیت پیمانکار عمرانی سد برطرف نشده و نمی‌توان بدون بررسی کار‌شناسانه رای به بی‌تقصیری کارفرما داد.

به گفته علی بیگی حتی اگر کارگران سد داریان به هر دلیلی در هیچ نهاد صنفی عضویت نداشته باشند، نهادهای کارگری استان از جمله کانون عالی شوراهای اسلامی کار وظیفه دارد تا این حادثه را مورد بررسی قرار دهد.

گفتنی است، شامگاه گذشته (یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه) یک خودرو وانت حامل کارگران سد «داریان» در مسیر روستای «هجیج» شهرستان پاوه استان کرمانشاه به روستای «ناو» از توابع سروآباد استان کردستان به داخل دره سقوط کرد و ۷ نفر از کارگران که در انتهای وانت دو کابین (در قسمت بار) نشسته بودند جان باختند و ۲ نفر از مصدومان این حادثه نیز برای درمان به بیمارستان پاوه اعزام شدند.