ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 17:01

اجرای طرح كارت پارك الكترونیك در شهر پاوه رسما آغاز شد

اجرای طرح كارت پارك الكترونیك در شهر پاوه رسما آغاز شد

به گزارش سلام پاوه : در مراسمی با حضور خسروی شهردار پاوه ، سروان خشنودی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان و پارکبانان، طرح کارت پارک الکترونیک در سطح شهر پاوه رسما به مرحله اجرا در آمد . به گزارش سلام پاوه و به نقل  از روابط عمومی شهرداری پاوه ، شهردار پاوه در این […]

به گزارش سلام پاوه : در مراسمی با حضور خسروی شهردار پاوه ، سروان خشنودی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان و پارکبانان، طرح کارت پارک الکترونیک در سطح شهر پاوه رسما به مرحله اجرا در آمد .

به گزارش سلام پاوه و به نقل  از روابط عمومی شهرداری پاوه ، شهردار پاوه در این جلسه گفت : طرح کارت پارک الکترونیک در راستای اجرای طرح پارکبانتقسیم عادلانه فضای پارک بین عموم شهروندان و کاهش بار ترافیکی معبر می باشد و این طرح از مصوبات شورای محترم ترافیک بوده و شهرداری پاوه متولی اجرای آن شده است .

سلام خسروی ضمن تشکر از همراهی بخش خصوصی و آقای خشنودی به عنوان مدیریت راهنمایی و رانندگی به خاطر علاقه و همکاری در اجرای این طرح گفت : فواید این طرح بسیار است و در صورت موفق بودن آن، در دراز مدت همه شهروندان می توانند از فضای پارک عمومی که حق همه آنهاست استفاده نمایند .

وی ادامه داد : این طرح از امروز اول دی ماه به صورت آزمایشی در محدوده خیابان های امام خمینی، شهدای ۲۶ مرداد و امام محمد غزالی به اجرا در خواهد آمد و همچنین ممکن است در طی اجرای طرح بعضی از نقاطی که منزل مسکونی شهروندان محترم در کنار خیابان و فاقد پارکینگ باشند حذف و مناطق جدید به آن اضافه شود .

شهردار پاوه همچنین از مجری طرح و پارکبانان ، اخلاق خوب ، مهربانی ، امانت داری ، صداقت ، شفافیت و مدیریت صحیح را خواستار شد و از آنان درخواست کرد که سفیر خوبی برای اجرای موفق طرح باشند و این طرح نوپا را با مراقبت زیاد شروع و ادامه دهند

خسروی با مهم دانستن بیش از 8 نفر اشتغالزایی در این طرح گفت: از پارکبانان می خواهم در کار خود انتظام امور مربوطه را در دست داشته تا اینکه بتوانند پارکبانان همیشگی این طرح باشند .

سلام خسروی به شهروندان اطمینان خاطر داد که این طرح در راستای تقسیم عادلانه فضای پارک بین عموم شهروندان اجرایی می شود و صددرصد درآمد آن نیز در حساب جداگانه ای برای ساخت پارکینگ در پاوه جمع آوری و هزینه خواهد شد لذا از شهروندان درخواست می نمائیم همکاری لازم را با متصدیان این طرح به عمل آورند

شهردار پاوه ضمن اعلام عذر خواهی از همه شهروندان عزیز تداوم اجرای این طرح را در آینده منوط به رضایت ، همراهی و همکاری شهروندان عزیز می داند و اطمینان داد که هیچ طرحی در شهرداری مادامی که موجبات نارضایتی شهروندان عزیز را فراهم آورد اجرا نخواهد شد

وی در پایان گفت : در پایان سال 93 شورای اسلامی شهر و شهرداری پاوه از شهروندان عزیز نظرخواهی و چنانچه طرح منجر به کاهش ترافیک و باز شدن فضای پارک نشود یا شهروندان محترم از اجرای آن ناراضی باشند و یا برخورد مامورین اجرای طرح شایسته نباشد نسبت به توقف طرح اقدام خواهد شد

ایشان همچنین از پشتیبانی و همراهی شورای محترم شهر ، فرمانداری محترم و نیروی محترم انتظامی و راهنمایی و رانندگی تقدیر و تشکر کرد

رئیس پلیس راهنمایی و راننگی شهرستان پاوه نیز در سخنان کوتاهی ضمن ابراز خشنودی از اجرای این طرح گفت : این طرح در کمک به مشکلات ترافیکی شهر می تواند سهم قابل توجهی داشته باشد و تا این امر ممکن باشد ما پشتیبان و همراه آن خواهیم بود .

سروان خشنودی گفت : باید مردم همراه این طرح باشند و اگر می خواهیم که این طرح موفق باشد باید کاری کنیم که خود مردم و شهروندان پشتیبان آن باشند .

وی در پایان از پارکبانان درخواست کرد ضمن رعایت موارد قانونی این طرح ، اخلاق خوب را سرلوحه هر اقدامی کنند.

31 پاسخ برای “اجرای طرح كارت پارك الكترونیك در شهر پاوه رسما آغاز شد

  • همشهری در تاریخ دی 5, 1393 گفت:

    با سلام معلوم نیست کسانی که همچین طرحهایی رو میدن ایا تخصص دارند یاخیر ؟ 99% تخصصی نیست بلکه تخصص این عزیزان در درآمد زایی و اشتغال زایی کاذب و موقت است . به نظر من بایددنبال یک سری راه حل های دایمی گردید و ریشه یابی کرد نه درمان موقت . برای مثال گشودن خیابانهای جدید مثل مسیر میدان مولوی به سراب هولی —- زوج و فرد کردن تردد ویا دعوت از کارشناسان ومتخصصان مجرب امور شهری از سایر استانهای کشور وغیره . به هر حال کار را باید به کاردان سپرد والسلام .
    درست است که متخصص داریم ولی :
    بوریا باف اگر چه بافنده است نبرندش به کارگاه حریر
    یا
    دانه فلفل سیاه و خال محبوبان سیاه هردو جان سوزند لیکن این کجاو آن کجا

  • شهروند در تاریخ دی 5, 1393 گفت:

    باسلام
    این طرح خیلی خوبیه که متاسفانه تو شهرما جا نیفتاده
    مردم از نبود پارکینگ تو شهر حرف میزنن ولی برید اطراف پارکینگ دره اساو ها ببینید چقدماشین پارک شده که جای تاسف دارد
    حالا چه انتظاری ازین مردم هست که پول پارکبان بدن
    این طرح تو کل کشور اجرا شده هسو معترضی هم ندارد

  • راننده 2 در تاریخ دی 5, 1393 گفت:

    سلام….. قبلا میگفتیم گشتم نبود نکرد نیست حالا جی بگیم*******************

  • شهروند در تاریخ دی 4, 1393 گفت:

    جمع کنید مال مردم رو از شیرمادر حلالتره!!!!
    نوش جان بفرمایید این هم شیوه ای دیگر از …

  • عبالرحمن در تاریخ دی 4, 1393 گفت:

    با سلام وخسته نباشید همه طرح ها را آزمایش کردید که هیچکدام نتیجه نداد.
    خواهشا 10 روز به صورت آزمایشی از میدان مولوی تا میدان شهدا طرح زوج و فرد را هم اجرا نمایید.
    شاید….

    • راننده 2 در تاریخ دی 5, 1393 گفت:

      اخ فدات دوکابینه زوج و فرد داره پلاکش………..

      • پاوه در تاریخ دی 9, 1393 گفت:

        خب چندتا دوکابینه روزی تو پاوه میبینی ؟اونام پیشکش

  • ناشناس 2 در تاریخ دی 4, 1393 گفت:

    شهرداری و شورا فقط یه ….. هستن که به فکر…. هستن و مطمنآ نیمی از پول این پارک ماشین ها که به ناحق گرفته میشه در ……

  • شهروند در تاریخ دی 4, 1393 گفت:

    آدم واقعا نمی دونه که چه جوری از بدبختی های این شهر شروع به گفتن کنه ! آخه کسی نیست که بگه خدمات شهرداری برای این شهر چیه ؟ اصلا بود و نبودش در رفاه حال زندگی شهروندان این شهر تاثیری داره ؟ فقط به فکر چپاول و جیب خود بودن . با وجود داشتن سایت شهرداری چرا یکبار نمیان که دخل و خرج سالانه شهرداری رو اعلام کنن . این از طرح هاشون بدون برنامه ریزیه و یک طرح رو چند بار اجرا می کنن و پول مردم رو به هدر می دن . این از تاکسیرانی . این هم از جمع آوری آشغالاشون که به این بهانه هم نصف این شهر را سرکیسه و اصلا طرف یک سری از آدم های خاص که نمیرن .
    از فردا حتما پول تردد شخص و نفس کشیدن و نمک های روی برف ها رو هم می گیرن .

  • عباسی در تاریخ دی 4, 1393 گفت:

    نمی دانم این همه سرو صدا برای چیست
    باور کنید این دو روز که در مسیرهای تعیین شده دور می زدم به وضوح میدیدم که ان طرفها خیلی خلوت شده و رانندگان به جای اینکه برن کات بخرند می رفتند طرف دیگه خیابان ماشینشونو پارک می کردند این در حالیه که طرف دیگه توقف ممنوعه .
    اگر راهنمایی و رانندگی برخورد کنه قطعا جوابگو خواهد شد و طرح موفقی می تونه باشه . یا اینکه طرف دیگه خیابان هم رو به این طرح به صورت آزمایشی اظافه کنند .
    هر کسی که میگه موفق نیست بره به اون مسیرها و نگاه کنه که تاثیر گذار بوده .

  • همشهری در تاریخ دی 4, 1393 گفت:

    جناب آقای شهردار و شورای شهرًپاوه به نظر من طرح خوبی اما نه برای تمامی خیابانها شما اگر سری به شهرهای دیگربزنید می بینید که فقط بعضی از خیابانها کهرشلوغ می باشد ودباعث ترافیکدشده را وارد این طرح نمو دهاند ، و باید در شهر پاوه فقط از میداندشهدا تا میدان مولوی و از میدان مولوی تا بیمه ایرام این طرح اجرا گردد در غیر اینصورت این طرح با شکست سنگین مواجه خواهد شد

  • سعدی در تاریخ دی 4, 1393 گفت:

    بعنوان یک تحصیل کرده رشته مرتبط با تاسیسات شهری که الان هم در رسته مهندس مشاور مشغول به خدمت هستم عرض می کنم که ترافیک پاوه راه حل دارد اما قبل از ان باید با برنامه ریزی با این معضل روبرو شد.
    طرحهای نرم افزاری همانند ممنوعیت تک سرنشین, زوج و فرد, یکطرفه نمودن, کارت پارک و … بعنوان طرحهای اورژانسی مطرح هستند و طول عمر انها هم محدود بوده و تا زمانی است که طرح اصلی به نتیجه برسد. به عبارتی دیگر بایستی براساس واقعیات و برپایه علوم مهندسی نسبت به طراحی و اجرای طرحهای فنی و اصولی یا همان سخت افزاری اقدام نمود و چون معمولا اجرای این طرحهای اصلی نیازمند چندین سال زمان است تا زمان به بهره برداری رسیدن این طرحها که در فازهای کوتاه مدت و طولانی مدت تعریف می شوند می توان از طرحهای نرم افزاری بعنوان مسکن و موقت (تا زمان به نتیجه رسیدن طرح یا طرحهای اصلی) استفاده نمود.
    اما در شهرم پاوه تقریبا عکس این عمل اتفاق می افتد
    اولا طرح ها براساس سعی و خطا انجام می شوند نه براساس علم و نظر متخصصین
    ثانیا از طرح های اصلی و زیربنایی خبربی نیست و فقط به تجویز مسکن پرداخته می شود

  • پیادرو در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    ما تنها شهر بدون چراغ راهنما هستیم لطفآ کارت بانک رو هم بگذارید کنار اون وقت تو کتاب گینس ثبت میشویم

  • هم محله قدیمی در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    با سلام خدمت مسئولین محترم.
    هم ما و هم شما میدانیم مشکل ترافیک پاوه با این راهکارها حل نمی شود . چون درست است ، این طرح فی نفسه خوب است اما نه برای شهری با این بافت ویژه . فرض کنید اگر خیابان امام خمینی دارای کوچه های فرعی بود ، حداقل خودروهای ساکنین محل یا در پارکینک یا در کوچه ها پارک می شد؛ آنوقت تنها خودروهایی بر سر خیابان پارک می شد که جهت خرید یا هر کار دیگری تنها چند ساعتی گذرشان به این خیابان می افتاد ، اما در این شهر استثنایی تنها پارکینگ خودرو ها همین خیابان ها هستند. قطعاً این طرح هم مانند طرح های قبلی ( یک طرفه کردن خیابان فاروق اعظم و تردد در خیابان تکیه و اخیراً جریمه کردن های سر سام آور ) با شکست مواجه خواهد شد. پس عزیزان مسئول بیایید به جای اجرای این طرح ها ی کوتاه مدت و ناموفق ، وقت و انرژی خود را بر سر طرح های دیگری چون خیابان کمربندی واقعی نه این کمربندی موجود و همچنین احداث خیابان از میدان مولوی به سراب هولی و….. صرف نمایید. رفع معضل ترافیک پاوه با صرف هزینه امکان پذیر می شود نه با اجرای طرح های درآمد زا برای شهرداری و راهنمایی و رانندگی از یک سو و در مگنه قراردادن مردم از سوی دیگر. لطفاً تجدید نظر بفرمایید.

  • شهروند در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    سلام
    این طرح جا داشت ابتدا توی یکی از خیابونای شهر بصورت آزمایشی اجرا میشد بعدش تصمیم گیری می کردن منه نوعی کارمندم با حقوق مشخص،خانه ام در مسیر خیابان امام خمینیه و مجبورم ماشینمو (چون نمیتونه از صدتا پله بره پایین و بیاد بالا) توی خیابون پارک کنم محل کارم هم توی طرحه حالا این سوالو از اعضای محترم شورا و شهردار محترم دارم ساعت 8 تا 9 شب ماشینو کجا پارک کنم ؟؟؟؟که ماهی 90 هزار بعلاوه عوارض سالیانه شهرداری پرداخت نکنم…خواهشا تجدیدنظر کنن توی این طرح خیلی از همشریان عزیز اعلام نارضایتی کردن منکر این نیستم که ترافیک شهر سنگینه ولی باید فرهنگ سازی شه اگه خودروهای تک سرنشین نداشته باشیم واقعا خیلی از مشکلات حل میشد با تشکر

    • پاوه در تاریخ دی 9, 1393 گفت:

      نمیدونم شما کارمندا چرا همیشه ناله میکنید بسته دیگه جم کنید بیسوادا

  • راننده در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    سلام
    به نظر من طرح خوبیه و تاکنون طرحی به این خوبی و با نظمی در شهرداری ندیدم
    پارکبانان با لباس مناسب و اخلاق خوب و حتی با کارت شناسایی و دادن شیرینی به استقبال راننده می رند
    من که امروز ماشینمو پارک نکردم و به احترام آنها یک کارت خریدم و برای روزهای نیاز به ماشینم نصب کردم
    بنده بارها کار بیرون داشتم یکی دو ساعت طول کشیده اما جای پارکی ندیدم . امروز که رفتم بیرون جاهای تعیین شده جای پارک زیادی داشت که ماشینمو پارک کنم . به نظر من ارزششو داره که مبلغ ناچیزی بدم و با خیال راحت برم دنبال کارم . نه اینکه در جاهای توقف ممنوع پارک کنم ترس داشته باشم که از طرف راهنمایی و رانندگی جریمه نشم
    ضمنا خیلی از مغازه داران هم هستن که شبانه روز با پسر یا برادرشون با دو ماشین سر کار میان . با اینکه درآمد زیادی هم دارند حاضر نیستن روزی هزار تومان بابت پارک ماشینشون بپردازند . و همین ثروتمندان هستند که از طرح ناراضی می باشند .
    امیدوارم طرح ادامه داشته باشه و راهنمایی و رانندگی نیز با متخلفان برخورد کنه .
    از شهرداری و شورای شهر و شورای ترافیک تشکر می کنم

    • ناشناس در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

      شما به احتمال خیلی زیاد راننده تاکسی هستی.

  • برهان در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    جناب اقای شهردار جاده کمربنی هم فاقد عوارضی است لطفا در وروددی وخروجی ان احداث کنید.
    واقعا نیازداریم.

  • دلسوز در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    سلام آقای شهردار : در بیشتر خیابانهای این شهر پلیس راهنما ی ورانندگی تابلوی توقف ممنوع و بیشتر رانندگان از جریمه داد و فریاد می زنند اگر خیابانی باقی مانده شما هم پول میگیرید به فکر قیامت باشید فشار به مردم کار درستی نیست .از دعای مردم بترسید و……..

  • سراج در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    از آب گل آلود ماهی گرفتن همینه واقعا!!

  • مهران در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    با عرض تشکر. به نظر من این طرح میتونه مفید باشه ولی اجراش زمان زیادی خواهد برد و دلیلش اینه که مردم ما به کار غلط پارک ماشین در خیابان عادت کردند و چون اون رو سال ها انجام داده اند فکر میکنند که حقشون هست این کار رو انجام بدند. از یک طرف دیگه هم کار غلطی هست چون در هر صورت خیابان محل عبور ماشین هست و نه پارک آن (خصوصا خیابان های کم عرض پاوه). درسته هدف بانیان طرح اینه که پارک کردن در خیابان رو محدود کنند ولی به نظر من مردم جریمه رو پرداخت خواهند کرد و طرح به هدف اصلیش نخواهد رسید. این که دوستان ناله میکنند که پول هم نداریم هم درست نیست. دوست عزیز شما که نه جای پارک داری و نه پول پرداخت حق پارک، برای چی ماشین خریدی؟ هیچ جای دنیای با برنامه این کار قابل توجیه نیست (بماند که اغلب سفرهای درون شهری پاوه اصلا به ماشین نیاز نداره و با 15-20 پیاده روی قابل دسترسه. . و در آخر یک نکته که لازم میدونم به شهردار عزیز یادآوری کنم. دوست عزیز به این نمیگن شغل که شما ازش به عنوان اشتغال زایی یاد میکنید. این در حقیقت یک شغل کاذب هست که نه آینده داره نه…

  • اهل محل در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    ضمن تشکر ازعزیزان لطفا این مورد راجواب بدین که شما میفرمایین که این طرح باعث کم شدن ترافیک میشه خوب من خودم به شخصه تاحالا برای داخل شهر ماشین نبردم ولی باورکنین حالا دیگه مجبورم چون واقعا نمیتونم هم پول تاکسی بدم هم پول شهرداری ومن تا بیست نفرازاهالی مسیر خودمون (خیابان امام خمینی) رو میشناسم که روزی حتی دو دقیقه هم ماشین نمیبرن بیرون ولی امروز که حرف زدیم همه میگفتن که ازفردا مجبوریم باکمک شهرداری وشورا ترافیک شهررو زیاد کنیم خواهشا تصمیم عاقلانه تری بگیرین حداقل برای ماشین دارای اهل محل .
    عوارض آب وبرق وتلفن وگاز وموبایل و آشغال وپارکینگ وبیمه و…… کم بود حالا نوبت این طرحه. باشه اگه منظور درآمدزایی نیست چرا استثنا برای کسی که واقعا نمی خواد ماشین ببره بیرون وازبارترافیک کم میکنه قائل نمیشین این طرح میگه باید به زور ماشینت رو ببری دور بزنی تا پول الکی ندی اهالی شهرداری وشورا لطفا جواب بدین ولی عادلانه. لطفا به جیب خود نگاه نکنید نگید روزی هزار دوهزار چیه با همین هزار تومن میتونیم ماهی دو قسط از بدبختیامونو پرداخت کنیم.

  • شهرک ویمیر در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

    در شهرهای دیگر پول عوارض و جریمه و ماده 100 و …را از مرد میگیرند و با این پولها بزرگراه, کمربندی, فضای سبز و … را ایجاد می کنند
    اما در شهر ما طرح های بزرگ که پیشکش اصلا طرحی زیربنایی به چشم نمی خورد
    فقط کارها و پروژه های کوچکی (اگر هم بتوان انرا پروژه نامید) مانند تعمیر یا بهسازی پله و لکه گیری و … ) ان هم با همیاری و توسط مردم انجام می شود

  • نکته در تاریخ دی 2, 1393 گفت:

    کسانی که خانه شان سر جاده است وماشین هم دارن چکار کنند!!!

  • سارا در تاریخ دی 2, 1393 گفت:

    به نظر من نيز اين طرح كارساز نيست و مشكل ترافيك پاوه را حل نخواهد كرد مشكل ترافيك در اين مسير محل پارك نيست كه بخوان با پولي كردن پارك اين مشكل را حل كنند. ترافيك پاوه ناشي از فاكتورهاي زيادي مي باشد حتي دلايل فرهنگي و اجتماعي….
    فقط با بستن و خط ويژه كردن مسير فلكه فرمانداري-ميدان مولوي به صورت دو طرفه در ساعات پر ترافيك اين مشكل حل مي شود

  • روابط عمومی شهرداری در تاریخ دی 2, 1393 گفت:

    همشهری محترم ظاهرا برداشت وتفسیر نادرستی توسط مجریان طرح در رابطه با ساعت اجرا وهزینه محاسبه صورت گرفته است اولا تا نیم ساعت رایگان است دوما ساعت اول 500 تومان وبیش از یک ساعت به ازای هر ساعت 100 تومان باید پرداخت شود که اصلاحیه آن به تاریخ 10/3 /93 اعلام خواهد شد

    • همشهری در تاریخ دی 3, 1393 گفت:

      مصوبه شورای شهر اینجوریه : ساعت اول 800 و ساعت های بعدی هر ساعت 100 تومان
      یعنی هر نفری که سه ساعت پارک میکنه میشه 1000 تومان و خیلی منطقیه

  • نماینده در تاریخ دی 2, 1393 گفت:

    شهر ما با تمام نقاط دنیا فرق میکند خیابان نداریم هیچ ساعتها در ترافیک می مانیم هیچ پول اشغال عوارض آب برق تلفن وحالا هم فروش خیابان خدا رحم کن به این مردم بیچاره حتمآ در آینده خود مردم هم اجاره داده میشوند اخر بگو جناب شهردار شما چه خیابانی احداث کرده اید اینقدر خود را وارث شهر وخیابانها میدانید پله بندی با پول مردم اسفالت با همیاری مردم جمع آوری اشغال با پول مردم کارمندی که با ماشین میره محل کار وماشینش رو تا اخر وقت اداری پارک میکند هشت ساعت میشه و ساعتی 500 تومان میشه روزی 4000هزار تومان یعنی کل دستمزده یک کارگر و کارمند خوب به سراحت به مردم بگوید بروید کار کنید دستمزدتان را برای شهرداری بیاورید آن وقت حق دارید شهروند ماشوید

  • همشهری در تاریخ دی 2, 1393 گفت:

    باسلام متاسفا نه شهرداری فقط یک طرف قضیه رو نگاه میکنه واونم درآمد حاصله ازاین طرحه اینجانب درمسیر خیابان امام خمینی هستم ماشین هم دارم خانه من درداخل کوچه بابیش از 100 پله میباشد ماشین رو نیست وبنده مجبورم ماشین رو سر خیابان پارک کنم آیا وجدانا خودتان قضاوت کنید که درسته من هرساعت یکبار 500 تومن بدم من خودم تاحالا برای داخل شهر ماشین نبردم ولی حالا دیگه مجبورم کرایه تاکسی هم بدم وپول شهرداری روهم بدم آیا این طرح ازترافیک کم میکنه نه بخدا باعث شده که ترافیک بیشترهم بشه مطمئن باشیدکه این طرح باعث جنگ وآشوب هم میشه دیگه نمی دانم کی جوابگو هست ؟ لطفا اطلاع رسانی کنید متشکرم (عوارض آب وبرق وتلفن وموبایل و گازوآشغال وپارکینگ کم بود اینم آمد واقعا متاسفم برای کارشناسسسسسان)

    • شهر وند در تاریخ دی 9, 1393 گفت:

      شما ساعت اول 500 میدید ودر ساعت های بعدی100 تومن
      بعدشم گناه ماچیه که ماشین نداریم وبخاطر شما ها که ماشین دارد باید ترافیک رو تحمل کنیم ؟؟؟؟