د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 21:30

پارک ملی «هانه برالو» پاوه، متولی دلسوز می‌خواهد / دکتر محمد آشنا عباس منش

پارک ملی «هانه برالو» پاوه، متولی دلسوز می‌خواهد / دکتر محمد آشنا عباس منش

دکتر محمد آشنا عباس منش از چهره های مطرح فرهنگی و ادبی منطقه اورامانات و کرمانشاه در تازه ترین یادداشت خود به وضعیت نابسامان پارک ملی هانه برالو پاوه و ضرورت ساماندهی بهتر آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

به گزارش سلام پاوه : دکتر محمد آشنا عباس منش  از چهره های مطرح فرهنگی و ادبی منطقه اورامانات و کرمانشاه در تازه ترین یادداشت خود به وضعیت نابسامان پارک ملی هانه برالو پاوه و ضرورت ساماندهی بهتر آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

 

 

 

پارک طبیعی «هانه برالو» که در نزدیکی شهر پاوه قرار دارد، امکان و ظرفیتی طبیعی و خدادادی است که در کمترین زمان ممکن، شهروندان و میهمانان شهر پاوه می توانند به آن دسترسی پیدا کنند و ساعاتی در آن بیاسایند و استراحتی بکنند. اما این پارک از عدم رسیدگی و نبود متولی مشخص، رنج می برد.

 

 

 

 

 

 

 

 

بعد از چند سال چشمه طبیعی این پارک بعد از بارش های فراوان اخیر جوشیده و منطقه را آباد کرده است به طوری که روزانه پذیرای شهروندان و میهمانان نوروزی و .. است. اما این پارک که سال های گذشته به همت اعضای انجمن های مدنی و مردمی تاحدودی ساماندهی شده بود، به دلیل عدم پیگیری از سوی نهادی متولی، منبعی برای نخاله های ساختمانی و … است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جاده های دسترسی برای درست کردن آب بندها و جلوگیری از فرسایش خاک، مسدود نشده و همین امر باعث شده شهروندان با خودروی خود تا پای درختان بی زبان بروند و مسیر دشت و کوه و تپه ها را از سبزه و علفزار خالی نمایند و بعضا با آتش افروختن ها به طبیعت، ضربه بزنند.

 

 

 

در همین راستا توصیه می شود شهرداری به عنوان نهادی مدنی و خدماتی مسئولیت این پارک را به عهده گرفته و در صدد اقدامات فوری زیر برآید که شامل:

 

 

 

 

 

 

 

1- نسبت به نصب سطل زباله و تخلیه روزانه آن اقدام نماید.

 

 

2- جاده های دسترسی فرعی را مسدود نماید.

 

 

3- نسبت به راه اندازی دو چشمه سرویس بهداشتی در فضای مناسب و ایمن اقدام نماید.

 

 

4- نسبت به راه اندازی یک یا دو کافه رستوران اقدام و آنها را به بخش خصوصی واگذار نماید.

 

 

5- برای گرفتن بودجه و اعتبار جهت آسفالت مسیر از قبرستان ملامقصود تا چشمه هانه برالو برنامه ریزی کرده و با مسئولین استانی و کشوری مکاتبه و شفاهی و حضوری در جلسات مشترک، پیگیری کند.