ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 10:10

مدرسه‌ای در پاوه «موزه» شد

مدرسه‌ای در پاوه «موزه» شد

یکی از دبیران مدارس پاوه گفت: در پاسداشت صدسال میراث فرهنگی هورامان با کوشش 100دانش‌آموز تلاشگر موزه‌ای جذاب و ارزشمند با دربرداشتن تقریبا 700 قطعه و شئی قدیمی باارزش و با حداقل قدمت 40 ساله تا حداکثر 370 ساله در مدرسه‌اس برپا شد.

به گزارش سلام پاوه : یکی از دبیران مدارس پاوه گفت: در پاسداشت صدسال میراث فرهنگی هورامان با کوشش 100دانش‌آموز تلاشگر موزه‌ای جذاب و ارزشمند با دربرداشتن تقریبا 700 قطعه و شئی قدیمی باارزش و با حداقل قدمت 40 ساله تا حداکثر 370 ساله در مدرسه‌اس برپا شد.

 

 

 

 

صفر ولدبیگی، دبیر مطالعات اجتماعی مدارس شهر پاوه امروز نهم اسفندماه در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه، اظهار کرد:در تداوم طرح «از سواد مدرسه‌ای تا سواد زندگی» در درس مطالعات اجتماعی، این بار دانش‌آموزان آموزشگاه شهدای 20 خرداد پاوه با همراهی اولیای خود گامی بلند و مشتاقانه در این مسیر عملگرایانه پیمودند.

 

 

 

وی ادامه داد: در این آموزشگاه خوشبختانه فرصتی فراهم شد تا با همت 100 دانش‌آموز کوشا و مشتاق و با حمایت اولیا، در آموزشگاه خود موزه‌ای جذاب و ارزشمند با دربرداشتن تقریبا 700 قطعه و شئی قدیمی باارزش و با حداقل قدمت 40 ساله تا حداکثر 370 ساله در زمینه‌های؛ پوشاک و البسه، ابزارآلات دامداری و کشاورزی، مسکوکات و اسکناس‌ها، ظروف خوراکی، دستگاه‌های روشنایی و گرمابخش، ابزارهای صوتی و تصویری، اسناد، مدارک، کتب و نسخ کهن و…. برپا شد. هر شئی تاریخی این موزه از یک شهر و روستای هورامان آورده شده بود.

 

 

 

ایجاد شور وشعف فراوان و تقویت حس کنجکاوی و کنکاش در مباحث تاریخ محلی در میان آن‌ها؛ رغبت، دغدغه و احساس مسوولیت بیشتر نسبت به تاریخ ملی و میراث فرهنگی خود؛ آشنایی با ده‌ها شغل و پیشه قدیمی رایج در منطقه هورامان که اکنون منسوخ شده‌اند؛ فراگیری صدها واژه اصیل کوردی در حوزه پیشه‌های دامداری، کشاورزی، باغداری، تجارت، کتابت و… که متأسفانه امروزه به‌علت عدم استفاده، نزد این نسل درحال منسوخ شدن است و یادگیری عمیق‌تر و بهتر مطالب کتاب که مربوط به کارکردهای موزه و پاسداشت میراث فرهنگی است، از جمله نکات ارزشمند در برپایی این موزه برای دانش‌آموزان بود که این دبیر شهر پاوه به آن‌ها اشاره کرد.وی اضافه کرد: در روز نخست برپایی این موزها(دوشنبه هفتم اسفندماه) علاوه بر حضور و بازدید دانش‌آموزان، حدود ٩٠ نفر از اولیای مشتاق و مدیر آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان آن مدیریت از موزه بازدید و چنین اقدامی ارزشمند را به دانش‌آموزان تبریک گفتند.

 

 

 

 

ولدبیگی تصریح کرد: این موزه غنی دانش‌آموزی تا اواخر هفته آینده دایر و علاقه‌مندان و گروههای دانش‌آموزی ضمن هماهنگی با مدیر آموزشگاه شهدای 20 خرداد و یا اینجانب می‌توانند از موزه بازدید داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک پاسخ برای “مدرسه‌ای در پاوه «موزه» شد

  • الهام دستاوش بو پی موزه کی کام مدرسه پاوه؟ در تاریخ اسفند 9, 1402 گفت:

    خسته نه بن کام مدرسه پاوه ن تابیمه بازدید