س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 02:43

نشست قرارگاه آب شرب شهرستان پاوه برگزار شد

نشست قرارگاه آب شرب شهرستان پاوه برگزار شد

در این نشست که فرماندار ، معاون عمرانی فرمانداری پاوه ، بخشداران تابعه شهرستان پاوه ، مدیرکل آبفای استان و مدیران استانی و شهرستانی حضور دارند مهمترین موضوعات حوزه آب شرب شهرستان بررسی شد.

به گزارش سلام پاوه: در این نشست که فرماندار ، معاون عمرانی فرمانداری پاوه ، بخشداران تابعه شهرستان پاوه ، مدیرکل آبفای استان و مدیران استانی و شهرستانی حضور دارند مهمترین موضوعات حوزه آب شرب شهرستان بررسی شد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در نشست قرارگاه آب شرب شهرستان پاوه اظهار داشت:با توجه به این‌که پیش‌بینی میشود سال آینده با کمبود آب شرب و منابع آبی مواجه باشیم نیاز هست از هم اکنون آمادگی لازم برای کمبود احتمالی آب و همچنین برنامه ریزی هایی را برای کاهش مصرف آب شرب داشته باشیم.

 

وی افزود: باید برای مصرف بهینه آب به‌ خصوص در بخش‌های کشاورزی و باغداری و خانگی از ظرفیت‌های فرهنگی و آموزشی همه دستگاه‌ها بهره‌برداری کرد و به طور جدی در این خصوص تلاش کنیم.

 

در ادامه علیرضا حیدری فرماندار پاوه ضمن برشمردن مشکلات حوزه آب و فاضلاب شهرستان در خصوص نواقصات پروژه آب شرب شهر پاوه از چشمه هانی کوان و تسریع درتکمیل پروژه تصریح کرد:برای تکمیل و تجهیز مخازن آب سراب هولی و رفع نواقصات ایستگاههای پمپاژ و خط انتقال پروژه آب هانی کوان اعتبارات لازم پیش بینی شده و لازم است قبل از هرگونه تنش احتمالی آب، در اجرا و تکمیل این پروژه و رفع نواقصات تسریع شود.

 

وی ضمن اشاره به هدر رفت و پرتی آب در طول مسیر خط انتقال از مبدا تا مقصد و ضرورت شناسایی علل و عوامل از جمله انشعابات غیر مجاز تاکید کرد:بنا به اعلام کارشناسان آب و فاضلاب و بررسیهای بعمل آمده میزان پرتی آب در مسیر به خاطر اینگونه انشعابات غیر قابل توجیه بوده و لازم است هر چه سریعتر اقدامات قانونی در رابطه با انشعابات غیرمجاز که از آب شرب برای آبیاری باغات در طول مسیر و سایر نواحی استفاده شده است بعمل بیاید.

 

فرماندار پاوه همچنین پروژه های انتقال آب چشمه بل به شهر نوسود و روستاهای تابعه و تامین آب شرب شهر بانه وره و روستاهای اطراف را از اقدامات بسیار خوب دولت دانست و بر تکمیل و اجرای این پروژه ها با توجه به برنامه ریزیهایی که انجام شده است تاکید ویژه نمود.

 

وی همچنین با اشاره به ضرورت اصلاح شبکه های آب و فاضلاب در شهرهای تابعه و روستاهای الحاقی به شهر پاوه گفت:مردم شهرستان پاوه مشارکت پذیر بوده و قطعا در صورت تامین لوله برای اصلاح شبکه ها و حذف فاضلابهای روباز و فرسوده در اجرا همراهی و مشارکت خواهند داشت.

 

در ابتدای این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری پاوه وضعیت پروژه ها و مشکلات حوزه آب و فاضلاب را تشریح و در پایان مواردی دیگری از جمله تحت پوشش قرار گرفتن آب و فاضلاب روستای هجیج و استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب، تکمیل پروژه آب روستای دودان از توابع بخش باینگان و تجهیز چاه باینگان واجرای خط انتقال آب از چاه به شهرباینگان با توجه به انتخاب پیمانکار پروژه،اجرای ۵۰۰ متر شبکه انتقال فاضلاب شهر باینگان ، مشکلات خروجی پساب تصفیه خانه های شهر پاوه و تعمیر و اصلاح شبکه های پراکنده آب و فاضلاب نیز مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

2 پاسخ برای “نشست قرارگاه آب شرب شهرستان پاوه برگزار شد

  • ناشناس در تاریخ دی 27, 1402 گفت:

    ✍14.6 میلیون مترمکعب یعنی فقط کمتر از 5 درصد از حجم سرریز شده سد داریان -منهای آب لحظه ای ورودی-، تامین کننده آب شرب 200 هزار نفر در شهرستان پاوه در بلند مدت!
    👇

    ❇️323 میلیون مترمکعب حجم سد داریان
    💧نیاز شهرستان پاوه با پیش بینی جمعیت 200 هزار نفر و مصرف سرانه 200 لیتر در شبانه روز 14.6میلیون متر مکعب در سال خواهد بود.
    ◾️حدود 480 لیتر در ثانیه
    سیراب نمودن این جمعیت امکان پذیر است و نیازمند مطالبه همگانی است.
    ⛔️حفر چاه گرچه موقتا می تواند کمک کننده باشد اما پاسخگوی نیاز بلند مدت نخواهد بود و علاوه بر آن مشکل آفرین است.
    محمود رستمی تبار
    https://t.me/environmentaleducation

  • ناشناس در تاریخ دی 27, 1402 گفت:

    مرا دعوت کنید تا بگویم چه کنید
    تأمین آب پایدار با حفر چاه ممکن نیست!
    کم آبی شدید و خشک شدن تعدادی از چاههای آب در شهرستان پاوه و افت شدید چاه 370 متری سرکران و کمبود شدید آب در روستاهای الحاقی به پاوه و حتی خود شهر پاوه در سال جاری ثابت کرد که حفر چاه منبع قابل اتکایی برای تامین آب شرب پایدار در مناطق کوهستانی ما نیست.
    ما نیازمند استفاده حداکثری از آب های سطحی و در دسترس بعنوان یک راهبرد بلند مدت هستیم.
    انتقال آب از یک منبع مدیریت شده پایدار بعنوان بخشی از حق آبه به نقطه‌ای مرتفع مانند مزیدی بعنوان مرکز توزیع می تواند در بلند مدت تامین کننده آب دو بخش مرکزی پاوه و باینگان در شهرستان و حتی بخشی از روانسر در حومه شهر شاهو شود.
    14.6 میلیون مترمکعب یعنی فقط کمتر از 5 درصد از حجم لحظه‌ای سد داریان، تامین کننده آب شرب 200 هزار نفر در شهرستان پاوه در بلند مدت خواهد بود.
    مسیر می تواند همان مسیر انتقال برق از سد داریان باشد
    از مزایای این طرح:
    ▫️تجمیع هزینه ها با حذف دهها چاه و مرکز پمپاژ
    ▫️ آزاد شدن آب در دسترس فعلی برای حفظ و احیای منظر طبیعی و انسان ساخت و توسعه باغداری
    ▫️ امکان استفاده از مناطق هموار فاقد منبع تامین آب برای توسعه سکونتگاه های انسانی و کاهش تغییر کاربری های تأسف آور….
    ▫️حذف اثرات مخرب بهره‌برداری از منابع زیرزمینی و اثرات منفی بر محیط زیست
    ▫️کاهش مسایل اجتماعی ناشی از کمبود آب
    ▫️ایجاد فرصت برای مسئولان جهت پرداختن به سایر امورات توسعه پایدار
    ▫️و….

    این امکان پذیر است، همچنانکه انتقال آب دریای عمان به مرکز ایران امکان پذیر گشته است.
    فقط کمی بلند نظری و دوراندیشی لازم است.
    حفر چاه راه حل دایمی نیست و جز خسران و تخریب محیط زیست نتیجه ای ندارد…….
    محمود رستمی تبار
    https://t.me/environmentaleducation