د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 16:39

بوی بد دهان در کودکان/دکتر اسداله دانشفر متخصص کودکان

بوی بد دهان در کودکان/دکتر اسداله دانشفر متخصص کودکان

بوی بد دهان در کودکان معمولاً موقع بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن چیزی اتفاق میافتد اما اگر در کل روز ادامه داشت دنبال مشکلی در کودک باید بگردیم

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بوی بد دهان در کودکان معمولاً موقع بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن چیزی اتفاق میافتد اما اگر در کل روز ادامه داشت دنبال مشکلی در کودک باید بگردیم.

همه ی پدر و مادرها از ضرورت بهداشت دهان و دندان باخبر هستند. بوی بد دهان کودکان باعث میشود تا بچه ها در جامعه دچار مشکلاتی شوند، اما این بوی بد میتواند نشانه و علامت بیماری های جدی نیز باشد. گاهی اوقات، بزرگ ترین چالش برای پدر و مادرها به هنگام رویارویی با مشکلات مرتبط با بهداشت دهان و دندان، دانستن علت مشکل است.

 

 

هالیتوزیس نوعی مشکل مرتبط با بدن است که باعث ایجاد بوی بد دهان میشود و نشانه ی چندین بیماری متفاوت از مشکلات ساده ی معده مانند GERD (بازگشت اسید به مری) تا مشکلات بزرگتر مانند بیماری های کلیه نیز هست. از این بردن این مشکل از نظر جسمی و روانی برای کودک مهم است. علاوه بر مشکلات جسمی، هالیتوزیس باعث ایجاد مشکلات روحی روانی شده و در نتیجه فرد را دچار افسردگی، نگرانی و عقده های متعدد میکند.

 

 

هالیتوزیس را نمیتوان دقیقا برابر بوی بد دهان به طور ساده دانست. این بیماری را باید مواجهه با بوی بد دهان به طور دائم و به خاطر برخی مشکلات دانست. هالیتوزیس مشابه با باکتری موجود در دهان کودک است و بوی بدی از خود ساطع میکند. علل به وجود آمدن این مشکل را میتوان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عادات غذایی نامناسب، و یا بیماری های جدی دانست. کودکان اغلب اوقات دچار نفس بد بو هستند و به همین دلیل ممکن است این مشکل را با هالیتوزیس اشتباه بگیریم. کودکی که دچار بوی بد دهان است ممکن است از مشکل خود آگاه باشد و به همین دلیل دچار کمبود اعتماد به نفس شود، پس باید یاد بگیرد که به درستی با مشکل خود روبرو شود.

 

 

 

مهم ترین عوامل ایجاد هالیتوزیس در کودکان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

 

 

اگر کودک شما به درستی دندان های خود را مسواک و نخ دندان نکند ممکن است به بوی بد دهان دچار شود. اگر پلاک به درستی از روی دندان پاک نشود، میتواند به لثه آسیب برساند. البته که باکتری هایی که باعث بوی بد میشوند نیز روی زبان میمانند. پس اطمینان حاصل کنید که کودک شما زبان خود را نیز به درستی بشوید.

 

 

خشکی دهان

 

اگر به اندازه ی کافی بزاق در دهان تولید نشود باعث شرایطی به نام زروستومیا و در نتیجه بوی بد دهان میشود. بزاق برای تمیز نگه داشتن دهان مهم است.

 

نفس کشیدن از طریق دهان

 

بیشتر کودکان عادت دارند به جای بینی، از دهان نفس بکشند. اینگونه دهان آنها به سرعت خشک میشود.

 

اجسام خارجی

 

شاید شگفت زده شوید اگر بدانید اغلب اوقات از وجود اجسام خارجی در بینی خود بی خبر هستید. این جسم خارجی باعث تولید باکتری و در نتیجه بوی بد میشود.

 

عفونت

 

اگر کودک شما دچار پلاک دندان، پوسیدگی دندان، زخم های دهانی باشد و یا تجربه ی جراحی دهان و دندان داشته باشد ممکن است به بیماری بوی بد دهان دچار شود.

 

مصرف دارو

 

استفاده از برخی داروهای خاص و تجزیه ی این داروها در معده باعث ایجاد بوی بد دهان میشود.

 

شرایط خاص

 

اگر کودک شما از هر نوع بیماری مانند آلرژی، التهاب لوزه یا عفونت سینوسی رنج می برد، ممکن است به خاطر آنها به بوی بد دهان نیز دچار شود.

 

عفونت دهان یا لیزی لثه‌ها

 

اگر غذاهای تند در رژیم غذایی کودک باشد یا بهداشت دندان هایش ضعیف باشد باعث التهاب یا بیماری‌های لثه و بوی بد دهان می‌شود.

 

پوسیدگی یا آبسه دندان

 

پوسیدگی یا آبسه دندان هر دو باعث ایجاد جرم، درد دندان و بوی بد دهان کودک می‌شود.

 

غذا

 

غذا اصلی‌ترین فاکتور تعیین بوی بد دهان ما است. غذاهایی مثل سیر، پیاز و پنیر و … و غذاهای پر پروتئین و کربوهیدرات در بدن، همه از عوامل بوی بد دهان می‌باشند.

 

لوزه ها

 

لوزه‌ها حفره‌های کوچک و عمیقی هستند که موادغذایی و آلودگی درآن‌ها انباشته می‌شود گاهی سنگ‌های لوزه ایجاد بوی بد دهانی می‌کنند.

 

دیگر مشکلات پزشکی

 

مثلاً آسم، سینوزیت، دیابت، نارسایی کلیه، مشکلات کبدی و معده و سرطان دهان که از عوامل ایجاد بوی بد دهان هستند.

 

ریشه روانی

 

فرد باور دارد که این مشکل را دارد و وسواس پیدا می‌کند که البته این مورد در کودکان ایجاد نمی‌شود.

 

نشانه های رایج بوی بد دهان در کودکان

 

مهم ترین نشانه ی هالیتوزیس مبتلا بودن به بوی بد دهان با وجود مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی مداوم زبان است.این علائم در هنگام صبح و بعد از خواب میتواند شدیدتر باشد.

 

اما نشانه های دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد. این نشانه ها شامل موارد زیر هستند:

 

لوزه های متورم
لثه ی متورم
خونریزی لثه
پوسیدگی و خرابی دندان ها
GERD (بازگشت اسید به مری)