به نظر شما چه کارهای ضروری باید در حوزه تامین زیرساخت ها صورت می گرفت که انجام نشده است؟

 

ضعف زیرساخت‌ها بزرگترین تهدید و زنگ خطر برای توسعه گردشگری منطقه هورامان است. زیرساخت‌های فعلی پاسخگوی نیازهای گردشگران نیست و این کمبودها در دوران اوج ورود مسافران کاملا مشهود است و آن‌ها در آن ایام با کمبود جدی اقامتگاه و امکانات خدماتی و بهداشتی مواجه می‌شوند.

 

یک عرصه پهناور توسط یونسکو ثبت جهانی شده‌ است و می بایست در گام اول  متناسب با انواع گردشگری، زیرساخت‌هایی مانند هتل‌، اقامتگاه و مراکز خدماتی و رفاهی و بهداشتی فراهم شود تا گردشگر بتواند با آسایش و آرامش بیشتری از زیبایی های منطقه بهره مند شود و در آینده دوباره به این منطقه بازگردد و این حضور تنها یکبار نباشد.

 

بخش دولتی می بایست همزمان با رویداد ثبت جهانی وام های بلاعوض و کم بهره ای را در اختیار مردم منطقه و بخش خصوصی قرار می داد تا آن ها بسترهای لازم برای میزبانی مناسب از گردشگران را فراهم کنند و متاسفانه در این حوزه غفلت صورت گرفت و تبعات منفی آن را مشاهده می کنیم.

 

در پایان اگر سخنی و یا نکته ای باقی مانده، بفرمایید:

 

منطقه اورامانات از ظرفیت های بسیار گسترده‌ای برخوردار است و بهره‌گیری از این فرصت‌ها نیازمند یک نگاه جهانی، کلان‌نگرانه و تلاش بیشتر است. با توجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان باید مدیریت گردشگری و فرهنگی منطقه هم با یک نگاه توسعه‌گرایانه و جهانی اداره شود و مدیرانی با این ویژگی و نگرش برای منطقه منصوب شوند.
ثبت جهانی یک فرصت بزرگ برای  توسعه منطقه است و استفاده از این شرایط تازه نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مدون و کلان‌نگرانه در حوزه اقتصاد محلی و ایجاد اشتغال پایدار و همراه با حفظ و احیای فرهنگ اصیل منطقه است.

 

 

خوشبختانه اقبال عمومی گردشگران به منطقه هورامان در حال گسترش است و مردم از اقصی نقاط جهان برای دیدن این منطقه می آیند و باید همزمان زیرساخت‌های لازم برای منطقه فراهم شود تا از پیامدهای منفی آن جلوگیری کنیم.