س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 13:39

بررسی و پیگیری مشکلات شیلات پاوه + عکس

بررسی و پیگیری مشکلات شیلات پاوه + عکس

مشکلات تولید آبزی‌پروری در شهرستان پاوه توسط مسوولان استان کرمانشاه پیگیری شد.

به گزارش سلام پاوه :مشکلات تولید آبزی‌پروری در شهرستان پاوه توسط مسوولان استان کرمانشاه پیگیری شد.

 

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : فرماندار پاوه به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی ،بخشدار مرکزی ،نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و پژمان رئیس بخش کشاورزی و کارشناسان به همراه مدیرکل شیلات و کارشناسان این سازمان در راستای بازدید از مزارع پرورش ماهی و طرح های نیمه تمام به شهرستان پاوه سفر کردند.

 

 

مسوولان استان کرمانشاه در این سفر یک روزه در ابتدا با همراهی علی‌رضا حیدری فرماندار پاوه، با ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهرستان دیدار و در خصوص اقدامات شیلات در این شهرستان مرزی گفت‌وگو کردند.

 

 

در ادامه مسئوولان مذکور برای بازدید از بزرگ‌ترین طرح اشتغالزایی شهرستان و سردآبی شیلاتی استان به سمت مجتمع پرورش ماهی کلاران دشه که چند سال در حال اجراست و هنوز به بهره‌برداری نرسیده، رفتند.

 

 

این مجتمع حجم عملیات بالای کوهبری (به میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب به منظور تسطیح یک هکتار زمین جهت احداث سایت پرورش ماهی با استخر های ۸ وجهی بتنی ( سیستم نوین) به ظرفیت ۴۰۰ تن در سال و نصب ترانس برق و احداث ساختمان ها و ابنیه مورد نياز ، خرید پمپ و ژنراتور و تجهیزات و همچنين احداث کانال آبرسان دو قلو به طول ۹۰۰ متر توسط تعاونی با دریافت ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل منابع اشتغال نزد بانک توسعه تعاون و کمک اداره کل شيلات استان از محل اعتبارات استانی به میزان حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه در پی داشته است و حدود ۸۰ میلیارد تا تکمیل بخش ثابت و ۱۵۰ میلیارد ریال برای بخش جاری نیاز دارد که حدود ۵۰ میلیارد ریال توسط بنیاد مستضعفان(برکت) بصورت تسهیلات بانکی تامین و حمایت شده است.

 

 

نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در حاشیه این بازدید از زحمات مجریان طرح تقدیر و تشکر کرد و گفت: در نقطه مرزی و محروم اینگونه طرح‌ها بسیار مفید هستند.

 

 

 

وی قول مساعد در خصوص تخصیص کامل اعتبارات مصوب جهت تکمیل زیرساختها در صورت تامین اعتبار در سالجاری برای تکمیل مجتمع کلاران دشه و بهره برداری در 22 بهمن را داد.

 

 

بازدید از مزارع پرورش ماهی داریان از دیگر برنامه مسوولان در این سفر یک روزه کاری به شهرستان پاوه بود.

 

 

 

مزارع داریان به تعداد 38 باب مزرعه به ظرفیت 700 تن بدلیل بروز خشکسالی سنوات اخیر، میزان تولید این مزارع تا 40درصد کاهش یافته است به منظور حفظ تولید و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حفظ اشتغال موجود و توسعه صادرات محصولات غیر نفتی مقرر شد مطالعات فاز یک را شیلات استان با استفاده از شرکت‌های مهندسین مشاور انجام دهد و سازمان مدیریت نیز اعتبارات لازم جهت احداث ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب از سد داریان تا بالاترين نقطه در بالادست مزارع داریان تأمین کند.

 

 

فرماندار پاوه در این بازدید گفت : شهرستان پاوه با داشتن 62 مزرعه پرورش ماهی سالانه 2860 تن ماهی تولید میکند.

 

 

علیرضا حیدری افزود: بنا به گفته کارشناسان شیلات پاوه سرانه مصرف ماهی در پاوه 9 کیلوگرم است.

 

 

وی با بیان اینکه حمایت از این مزارع و طرحها میتواند نقش بسزایی در اشتغالزایی داشته باشدگفت:با رفع مشکلات حوزه شیلاتو تخصیص اعتبارات لازم میتوان اقدامات خوبی در زمینه اشتغالزایی در حوزه شیلات شکل بگیرد.