د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:50

سیر مختصر رابطه تاریخی کورد و اسلام / ابراهیم یوسفی

سیر مختصر رابطه تاریخی کورد و اسلام / ابراهیم یوسفی

قوم کورد از کهن ترین و باستانی ترین اقوام تاریخی بشری است و در این فراز و نشیب های  حیات خود به گواه تاریخ ، همواره مظهر صداقت و شجاعت و غیرت و حمیت بوده اند و یکی از مهمترین واقعه طول حیات این قوم  آمدن دین آسمانی و اخلاقی اسلام و گرویدن و وفا داری به آن تاکنون بوده است

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قوم کورد از کهن ترین و باستانی ترین اقوام تاریخی بشری است و در این فراز و نشیب های  حیات خود به گواه تاریخ ، همواره مظهر صداقت و شجاعت و غیرت و حمیت بوده اند و یکی از مهمترین واقعه طول حیات این قوم  آمدن دین آسمانی و اخلاقی اسلام و گرویدن و وفا داری به آن تاکنون بوده است بطوریکه اسناد و مستندات ومفاخر دینی آن و بزرگ مردان مومن و داعی و مصلحان اجتماعی از شهره منطقه ای و عالمی برخوردار بوده اند.

 

 

در تهیه این تحقیق و نگارش سعی شده است از مطالبی مستند و متقن استفاده تا به اصالت ادعاها افزوده و به ارزش گفتارها صحه گذاشته شود.

 

عالم مشهور کورد ملا علی کاتب ره در کتاب «نالی دل» می فرماید :

 

ابراهیم خلیل الله «ع» ,ابو الانبیاء در ده کوثا از خاک کوردستان بزرگ زاده شده است ، از مادری کورد و طایفه ای کورد و این تناسل و خون نژادی به دیگر پیامبران بعد خود منتقل شده است.

 

علامه ملا عبد الکریم مدرس «ره» هم ضمن تحقیقی در این موضوع وصحه بر این مدعا ، مدعی است داستانهای حضرت ابراهیم «ع» آمده در کتب آسمانی بیشتر آن چون منجنیق آتش در خاک کوردستان اتفاق افتاده است.و خداوند متعال این فضیلت مبعوث بودن ابوالانبیاء را به کوردان عطا نموده است.

 

 

و ایشان هم چنین معتقد است کشتی نوح بعد از واقعه طوفان ونجات قوم ایشان و منتخبی از حیوانات بصورت مذکر و مونث در کوه جودیا در سرزمین کوردستان ترکیه سکنی گزیده و چون گهواره جدید تمدن و جانوری جهان بوده است.

 

ایشان معتقد هستند قطع به یقین جسد مبارک حضرت نوح «ع» در خاک کوردستان مدفون است.

امام آلوسی «ره»مفسر بزرگ عالم اسلام در تفسیر آیه ۱۶از سوره فتح می فرماید : در آنجا که خداوند می فرماید « ای پیامبر به بادیه نشینان متخلف بگو به زودی برای جنگ با گروهی سرسخت و جنگجو (قوم اولی الباس شدید ) دعوت خواهید شد که با آنها بجنگید تا اسلام بیاورند » میفرماید منظور ، قوم کورد که به سلحشوری و شجاعت مشهورند می باشد.

 

 

شیخ ابن کثیر «ره» هم با اعتقاد به این تفسیر می فرماید : این آیه ، بزرگی و توانمندی و شجاعت قوم کورد را نشان میدهد.

 

 

ابن خلد مورخ مسلمان می فرماید :شرف قوم کورد به آن است که در قرآن ،باغیرت و شجاعت از آنان یاد شده است.افتخار دیگر  قوم کورد چون فارسیان به سلمان فارسی ، رومیان  به صهیب رومی ،سیاهان به بلال حبشی و … به حضرت جابان الکردی صحابی جلیل القدر پیامبر ﷺ است که بعد مدتها حضور در خدمت پیامبرﷺ و تعلیم و شاگردی در محضر آن جناب ﷺبه دستورش به منطقه شهرزور عراق برگشته  و به تبلیغ دین مبین می پردازد ودر واقعه ای زیبا و کمتر  شنیده شده بهنگام دعوت رسالت پادشاه ایران بهمراه آنان به بارگاه شاه ساسانی ایران نزدیک شده و با ملاقات گارد ویژه و سلحشور کوردی ۵۰۰۰ نفره و فرمانده آن بنام دیلم  کورد میفرماید ای دیلم من و شما هر دو کورد هستیم و شما همخونان خود را بدین اسلام دعوت مینمایم و آنان در کمال فروتنی و مخفیانه مسلمان میشوند.

 

 

در سال ۱۵ هجری و هجوم سپاه اسلام به مدائن و جنگ با سپاه ایران به فرماندهی رستم فرخ زاد ، فرمانده اسلام حضرت سعد به وقاص «رض» با مشاوره حضرت جابان و نیروهای تحت امر دیلم کوردی ، ملک ایران و تخت و تاج شاه مغرور و متکبر ساسانی بدست مسلمانان فتح میشود.

 

شیخ آلوسی در گفتاری دیگر می فرماید : جماعت و قوم  کورد کسانی بودند که با کمترین تعصب و واقع بینی به دین اسلام  گرویدند.

 

در تایید این ادعا میتوان به وفا داری و تابعیت ۱۵قرن ایمان و مسلمانی اقوام کورد اشاره نمود که چون ایمان و اعتقاد آنان قلبی بوده است نه اجبار و تحکم تاکنون آنرا محفوظ داشته اند.

 

واقعه ای زیباتر از زبان همسر گرامی پیامبر اسلامﷺ بشنویم که ابو جهم نامی نوعی باصطلاح دامن پوشی باصطلاح شلوار کوردی رنگارنگ را برای پیامبر ﷺ می آورد وایشان حین انجام نماز در خانه می فرماید این دامن پوش در نماز دلم را مشغول می نماید به ابو جهم بگویید دامن پوش کوردی (قمیص الکردی ) را که ساده است برایم بفرستد.

 

در منبعی دیگر در کتاب ارشاد الساریه ،شرح صحیح امام بخاری «ره» و روایتی از امام طبرانی «ره» آمده است که حضرت ابو هریره «رض» در معیت ﷺ در بازار مدینه شلوار کوردی می بیند و آنرا خریداری می نماید ، ابو هریره  عرض می کند این نوع شلوار را می پوشید؟

 

حضرت می فرماید :بلی چون به من امر شده است در سفر و حضر و خانه و بیرون شلوار بپوشم و شلوار مناسب ( قمیص الکردی) است.

 

بروایت تاریخ حضرت ابراهیم «ع» شلوار کوردی پوشیده است و همین موضوع برای نوح و موسی هم آمده است.ملا عبدالکریم مدرس «ره» در تحقیقی دیگر می فرماید یکی از دلائل مهمی که قوم کورد به عموم  ، پیرو مذهب امام شافعی «ره» بوده اند ، بدلیل زندگی کردن نزدیک به دو سال ایشان در شهرزور و هولیر در میان کوردها بوده است که هم ایشان به این مأنست مسرور و هم آنان با طیب خاطر به مذهب فقهی امام شافعی «ره» گرویده اند.

 

سلطان صلاح الدین ایوبی الکردی که فضائل و شهامت و خدماتش به اسلام و فتح قبله اول مسلمانان شهره عالم است کورد نژاد و افتخار همیشگی این قوم قهرمان است وهم‌ سلطان ابوسعید مظفر الدین الکوردی ، ژنرال و بزرگ فرمانده سپاه صلاح الدین ،مشاور ارشد و داماد سلطان صلاح الدین  از اکراد هولیر و اولین پادشاه اسلامی که برای اولین بار در جهان اسلام جشن های بزرگ میلاد حضرت رسول  ﷺ   را همه ساله و با صرف هزاران سکه طلا بانجام می رساند.

 

قاضی محی الدین قاضی القضاة منطقه شامات و خطیب منابر آن دیار در تمجید و سپاسگزاری از صلاح الدین و سپاه غالب کوردش در جنگ های صلیبی  در اشعاری بلند و طولانی با ابتدای اشعار  ذیل می گوید:

 

الحمد لله الذی ذلت دولة طلبی

وعز بالکردی دین المصطفی العربی

وبیضت بالکردی وجه الکردی

کواکب فی سماء لمجزی و الحسبی …

 

 

شیخ الاسلام امام محمد غزالی «ره» می فرماید اگر قرار باشد دین اسلام بر چهار ستون استوار باشد ، سه ستون آن مدیون علمای دینور ، شهرزور و آمد (مناطق کورد نشین ایران و عراق ) می باشد.

 

امام نووی مجتهد بزرگ مذهب امام شافعی «ره» و صاحب کتاب های معتبری چون  کتاب الاربعین و … شاگرد امام ابن صلاح شهرزوری بوده است.

 

امام ابن حاجب صاحب کتب مشهور کافیه ، شافیه ،وافیه و … از اهل مریوان کنونی بوده است.

 

شیخ شریف الکردی خود سالهای مدید امام مدینه رسول ﷺ بوده است .و صدها و هزاران کباردین ،علما و اندیشمندان و نویسندگان و میلیونها مومن و معتقد مسلمان در گذشته و معاصر از قوم کورد،گواه انکار ناپذیر از تدین و ایمان قومی است که نه کمتر که بیشتر از دیگر اقوام در خدمت دین مبین اسلام و اعتلای نام الله و محمد رسول الله ﷺ بوده است و اگر در این میان گروهی از روی بی آگاهی و عناد و اغراض کور سعی بر تحریف و تفسیر برأی تاریخ دارند راه به جایی نخواهند برد. وسلام

یک پاسخ برای “سیر مختصر رابطه تاریخی کورد و اسلام / ابراهیم یوسفی

  • ناشناس در تاریخ آبان 22, 1402 گفت:

    بژیت کورد
    بژیت کوردستان❤️🌷