ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 11:35

روش‌های خالی‌کردن حساب‌تان را بشناسید!/گفتگوی ویژه سلام پاوه با فرمانده نیروی انتظامی

روش‌های خالی‌کردن حساب‌تان را بشناسید!/گفتگوی ویژه سلام پاوه با فرمانده نیروی انتظامی

با گسترش تجهیزات و خدمات بانکداری الکترونیک، امروزه استفاده از خدمات بانکی خیلی آسان شده اما همپای گسترش این ابزار و تجهیزات، روش‌های سارقان بانکی نیز جهش محسوسی پیدا کرده به طوری که سارق به سادگی تنها با وارد کردن چند عدد و حرفی به راحتی حساب‌های بانکی را خالی می‌کنند.

به گزارش سلام پاوه : با گسترش تجهیزات و خدمات بانکداری الکترونیک، امروزه استفاده از خدمات بانکی خیلی آسان شده اما همپای گسترش این ابزار و تجهیزات، روش‌های سارقان بانکی نیز جهش محسوسی پیدا کرده به طوری که سارق به سادگی تنها با وارد کردن چند عدد و حرفی به راحتی حساب‌های بانکی را خالی می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پلیس، نماد اقتدار در حکمرانی و ضامن امنیت و آرامش زندگی اجتماعی است. دامنه اقدامات انتظامی در کشور ما از مقابله با تروریست‌ها در داخل و خارج از کشور، برخورد قاطع و سریع با سارقان و متجاوزان به اموال و جان‌های مردم، ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی و پیشگیرانه امنیتی و انضباطی و حتی کمک‌های مشاوره ای به افراد آسیب دیده گسترده است و این یعنی پلیس در ایران تنها یک نهاد امنیتی صرف نیست بلکه یک نهاد اجتماعی فعال و هوشمند و چندوجهی است.

 

 

 

هفته فراجا بهانه‌ای شد که به سراغ سرهنگ فضل‌اله پرنو فرمانده انتظامی شهرستان پاوه برویم.

 

 

سوال‌: یکی از مسئله‌های مهمی که امروزه گریبانگیر جامعه است بحث جرائم رایانه‌ای است که به شکل‌های مختلف بروز و ظهور می‌کند. لطفا در این خصوص مطالبی را بیان بفرمائید؟

 

 

سرهنگ پرنو: با توجه به رشد تصاعدی استفاده از اینترنت و ضریب نفوذ فزاینده فضای مجازی در بین آحاد جامعه، به تبع نیز جرائم رایانه‌ای افزایش یافته و به شکل‌های مختلفی به وقوع می‌پیوندد. لذا فراجا با درک به موقع این مسئله در سال 1390 نسبت به تشکیل پلیس فتا در مراکز استان‌ها و به تبع آن در شهرستانهای تابعه اقدام کرده تا بتواند در جهت احقاق حق مالباختگان و آسیب‌دیدگان فضای مجازی قدم‌های بزرگی بردارد.

 

 

لیکن آگاه‌سازی آحاد جامعه در خصوص شیوه و شگردهای مجرمین این حوزه می‌تواند در راستای پیشگیری از جرائم رایانه ای راهگشا باشد.

 

 

جرائم مالی فضای مجازی در بحث جرائم خرد، اعم است از برداشت‌های غیرمجاز و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، لذا هشدارهایی در این خصوص به همشهریان ارائه تا با در دستور کار قرار دادن این هشدار‌ها و توصیه‌ها تا حد بسیار زیادی از مبتلا شدن به جرائم رایانه‌ای در امان باشند.

 

 

یکی از مباحث بسیار مهم در بحث جرائم رایانه‌ای برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد است که از طریق ارسال لینک‌های فیشینگ به شکل پیامک، پیام‌های ارسالی در پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد.

 

 

همشهریان آگاه باشند که به لینک‌های ارسالی از سوی شماره‌های ناشناس که تحت هر عنوانی ارسال می‌شود اعتنا نکنند و تحت هیچ عنوانی بر لینک‌های درج شده کلیک نکنند. بدیهی است که ارگان‌ها و نهادهای دولتی اطلاع‌رسانی‌های خود را از طریق سرشماره شخصی انجام نمی‌دهند.

 

لازم به توضیح است که لینک‌های فیشینگ در غیر موارد مذکور نیز ارسال می‌شود، لذا افراد در پرداخت‌های مجازی خود حتما باید از صحت لینک پرداخت، اطمینان حاصل کنند. لینکی که باید پرداخت از طریق آن صورت پذیرد حتما باید با عبارت HTTPS آغاز می‌شود.

 

 

خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته و با ایجاد سامانه ارسال رمزهای یک‌بار مصرف در بانک‌ها، میزان جرم برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاهش محسوسی داشته لیکن مجرمین این حوزه از هر روشی به منظور اخذ این رمز استفاده می‌کنند.

 

 

در مبحث برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی‌، مسئله ای تحت عنوان اسکیمر (کپی کارت بانکی) مطرح است که در این روش مجرمین با استفاده از غفلت افراد نسبت به کپی کارت بانکی آن‌ها اقدام و در زمان مناسب مبادرت به خرید از طریق کارت کپی شده می‌کنند.

 

 

سوال : در اینجا این سوال پیش می‌آید که کارت بانکی چگونه کپی و رمز کارت از چه طریقی در اختیار مجرم قرار می‌گیرد؟

 

 

سرهنگ پرنو: در این روش مجرمین با دایرکردن یک مرکز فروش (ثابت یا سیار ) و به منظور دریافت وجه مربوط به ارائه خدمت یا کالا، کارت خریدار را اخذ و آن را به دستگاهی به نام اسکیمر که کاملا شبیه دستگاه POS است کشیده و اطلاعات کارت را کپی و از طریق کابل یا WIFI به رایانه یا گوشی تلفن همراه منتقل می‌کنند.

 

 

 

نکته اساسی در این خصوص رمزی است که فرد خریدار بیان کرد و مجرم یادداشت می‌کند تا در آینده بتواند از کارت کپی شده استفاده کند.

 

 

همشهریان در زمان خرید از افراد ناشناس به ویژه فروشندگان سیار یا دوره گرد، از اعلام رمز کارت بانکی خودداری کرده و شخصا نسبت به وارد کردن رمز کارت خود اقدام کنند.

 

 

اقدام دیگری که در پیشگیری از برداشت از حساب به روش اسکیمر موثر است تغییر دوره‌ای رمز کارت بانکی است. به طور مثال مطلوب است افراد به صورت ماهانه نسبت به تغییر رمز اول کارت خود اقدام کنند.

 

 

سوال : آیا ممکن است مجرمین سایبری در غیر موارد فوق و از طریق دیگری اقدام به برداشت از حساب شهروندان کنند؟

 

 

سرهنگ پرنو: بله، یکی از موارد دیگری که در نهایت منجر به برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد می‌شود، برقراری تماس تلفنی با همشهریان است به نحوی که با توسل به عملیات روانی و بیان موارد کذب و دادن وعده و وعید، فرد را راضی می‌کنند تا کدی را که به صورت محرمانه برای وی ارسال می‌شود برای فرد مجرم قرائت نموده و بدین نحو امکان فعال سازی نرم افزار بانکی و متعاقبا برداشت و خرید از حساب بانکی قربانی را فراهم می‌کند.

 

لذا تاکید می‌شود همشهریان به هیچ عنوان کد و رمزی که به صورت محرمانه برایشان ارسال میشود را در اختیار سایرین قرار ندهند.