ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 10:47

کرمانشاه؛ تورم ضرب در گران‌فروشی / عبداله مرادی

کرمانشاه؛ تورم ضرب در گران‌فروشی / عبداله مرادی

عبداله مرادی روزنامه نگار و مدیر گروه رسانه ای میلکان در قالب یک یادداشت به موضوع تورم آثار تشدید کننده گرانی بر آن پرداخته است که در ادامه می خوانید:

به گزارش سلام پاوه :عبداله مرادی روزنامه نگار و مدیر گروه رسانه ای میلکان در قالب یک یادداشت به موضوع تورم آثار تشدید کننده گرانی بر آن پرداخته است که در ادامه می خوانید:

 

 

تورم به یکی از ارکان زندگی مردم ایران تبدیل شده است اما در کرمانشاه قضیه متفاوت تر است و به واسطه بی تدبیری مسئولین این تورم در گران‌فروشی ضرب شده است. تورم در سال‌های اخیر آنچنان نگران کننده شد که رهبری امسال در کنار شعار رونق تولید مهار تورم‌ را مورد توجه قرار دادند.

 

 

علی رغم شعارهای دولتی ها و وعده های متعددی که برای مهار تورم‌ دادند؛ نتوانسته اند دخالت چندانی در مهار این موضوع داشته باشند. در کرمانشاه علاوه بر روند افزایشی تورم معمول کشور شاهد رشد تورم بیشتر هستیم.

 

 

در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد در حالی که میانگین تورم کشور به ترتیب با ۴۸.۵، ۴۷.۵و ۴۶.۷ رشد ۹.۱ ، ۷ و ۵.۲ نسبت به سال گذشته را داشت کرمانشاه در همین ماه ها با ۵۳.۵، ۵۲.۲ و ۵۱.۴ درصد به ترتیب ۱۵، ۱۲.۳ و ۱۰.۳ بیشتر از سال گذشته تورم داشته است.

 

 

این رشد تورمی باعث شد که در جدول رتبه بندی تورمی استان‌ها نیز کرمانشاه از رتبه های ۲۴، ۲۵ و ۲۲ که در ماه های خرداد، تیر و مرداد سال ۱۴۰۱ کسب کرده بود به رتبه‌ ۷ کشور از لحاظ تورمی در هر سه ماه برسد و صعودی ۱۸ پله‌ای را در جدول تورمی کشور داشته باشد. حالا این رشد تورم تنها یک وجه معضل مردم کرمانشاه است و باید گران‌فروشی را هم در آن ضرب کنید.!!

 

 

با گشتی در بازار متوجه این موضوع خواهید شد که قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف برای یک کالای مشابه با یک درجه کیفیت، یک برند و حتی یک تاریخ تولید اختلافی ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارد. عدم نظارت بر بازار و صنوف دست کسبه را باز گذاشته است که هر جوری که دوست دارند بفروشند.

 

 

اتحادیه های صنفی و بازرسین، تکلیفشان مشخص است، حکایت چاقویی هستند که دسته خودشان را نمی برند. بازرسین اتاق اصناف و سازمان صمت نیز به بهانه کمبود نیرو و عدم بازدارندگی جرائمی که برای تخلفات گزارشی این ارگانها درنظر گرفته می شود عطای بازرسی را به عطایش می بخشند یا اینکه به صورت نمایشی چند نفر را جریمه می کنند.

 

 

متاسفانه عدم برخورد و نظارت به بهانه قرار داشتن در برهه های حساس سیاسی- اجتماعی، ایجاد نارضایتی در بین صنوف و بالا بودن نرخ بیکاری در کرمانشاه بازار را کاملا افسار گسیخته کرده است. جمع کردن این وضعیت نیازمند توجه جدی و برخورد قاطع و فراگیر با گران‌فروشی است. حاشیه سود بالا برای فروشندگان در جهت تشویق به فروش یک کالا در قیمت گذاری غیر متعارف نیز می‌تواند در نابسامانی بازار تاثیر گذار باشد. در برخی کالاها اختلاف قیمت تمام شده کالای تولیدی با قیمت مصرف کننده روی محصول زیاد می‌شود که این نیز به خاطر عدم نظارت درست می باشد.

 

 

شرکت‌های پخش یا خود تولید کننده برای اینکه فروشنده تشویق به فروش محصول تولیدی آنها شود اقدام به دادن سود بیشتر به فروشندگان می کنندکه گاهی شاهد این موضوع هستیم که فروشنده نیز برای فروش بیشتر و گرفتن طرح‌های تشویقی با ارزش‌تر اقدام به فروش کالا پایین تر از قیمت مصرف کننده درج شده بر روی کالا می‌کند. گروه رسانه ای میلکان شش ماه دوم سال برای حمایت از مصرف کنندگان که همان مردم شریف می باشند به صورت ویژه بر روی موضوع گرانفروشی و تخلفات اقتصادی تمرکز خواهد کرد.