د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 00:08

درمان مدرسه هراسی؛ علت ترس کودکان از مدرسه چیست؟

درمان مدرسه هراسی؛ علت ترس کودکان از مدرسه چیست؟

یک روانشاسی بالینی و روان‌ درمانگر گفت: اگر سطح اضطراب کودکان از مدرسه به حدی بالا باشد که راهکارها جواب ندهد، نیاز به دارو درمانی و روان درمانی است.

به گزارش سلام پاوه : یک روانشاسی بالینی و روان‌ درمانگر گفت: اگر سطح اضطراب کودکان از مدرسه به حدی بالا باشد که راهکارها جواب ندهد، نیاز به دارو درمانی و روان درمانی است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از فارس :اختلال اضطراب جدایی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است که می‌تواند در برهه‌های زمانی مانند زمان جدایی کودک از والدین یا مراقب و یا شروع سن مدرسه خود را بیشتر نشان دهد.

 

برخی از کودکان به‌خصوص کودکان پیش‌دبستانی و کلاس اول‌ها؛ دچار اختلال جدایی می‌شوند، البته برخی از کودکان هم بدون اضطراب و مشکل راهی مدرسه می‌شوند.

 

برای مقابله با این اضطراب این قبیل از کودکان چه باید کرد؟ علی پروندی روانشاسی بالینی و روان‌ درمانگر در این رابطه، اظهار کرد: برخی از کودکان علائم اضطراب جدایی از افراد دلبسته، افرادی که کودک در کنار آن آرامش دارد را دارند.

 

وی ادامه داد: از لحظه به دنیا آمدن بچه تا مستقل شدن؛ مسیری طی می شود که در این مسیر مهمترین عامل روانی عاطفی که همان اعتماد است، شکل می‌گیرد.

 

این روانشناس پایه و اساس نگرش آدم به دنیا را در کسب اعتماد بیان کرد و افزود: مادر، پدر و یا مراقب پایگاه امن بچه هستند، کسب اعتماد در بچه حاصل رفتار این افراد است، اگر مادری که از بچه مراقبت می‌کند از همان ابتدا حساس و پایدار باشد و نیازهای بچه را در زمان خود تأمین کند، اعتماد در کودک شکل می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی در بچه اعتماد شکل گیرد، بچه امیدوار می‌شود، نتیجه اعتماد امیدواری است. البته در برخی از بچه‌ها در سطح دلبستگی مشکلی ندارند، ولی باورها و نگرش‌هایی براساس یادگیری‌های مشاهد‌ه‌ای در کودک شکل گرفته که دنیا را خطرناک می‌بیند که اگر از مادر جدا شود اتفاقی می‌افتد.

 

پروندی تصریح کرد: پدر و مادر نقش اساسی و کلیدی دارند، فرزندان از والدین خود الگوبرداری می‌کنند، اگر والدین ارتباطات اجتماعی قوی داشته باشند کودک برای مدرسه رفتن معمولا مشکلی ندارد، البته برخی اضطراب‌ها خلق و خوی ژنتیکی که به کودک به ارث می‌رسد برخی خجالتی و خلق و خوی آسیب‌پذیر دارند. به هر حال ترس از مدرسه رفتن این دسته از بچه‌ها با خودداری کردن از مدرسه رفتن مرتبط با اضطراب جدایی، یک اورژانس روانپزشکی است که والدین باید به دنبال درمان فرزند خود باشند.

 

وی اشاره‌ای به راهکارهای کاربردی برای کاهش اضطراب بچه قبل از شروع سال تحصیلی داشت و گفت: والدین وسایل مورد نیاز مدرسه کودک را با همراهی خود آن‌ها تهیه کنند، قبل از اولین روز آموزشی همراه با کودک از مدرسه بازدیدی داشته باشند؛ کتاب‌های درباره آموزش و مدرسه برای کودکان بخوانند؛ داستان از مدرسه تعریف کنند که کودک در آن به عنوان قهرمان قصه مطرح شود؛ زمینه‌ای فراهم کنند تا کودک احساسات خود را مورد مدرسه بیان کند و به هیچ وجه در مورد تنبیه در مدرسه صحبت نکنید.

 

وی ادامه داد: بچه‌ها حتما در جشن شکوفه شرکت کنند، زمان خداحافظی را کوتاه کنید و با جدیت و ثبات محیط را ترک کنید. سر ساعت مشخص شده به دنبال کودک بروید تا اعتماد کودک جلب شود. در راه برگشت در مورد کارها و احساس در مدرسه پرسش کنید و همزمان این را در ذهن کودک ایجاد کنید که فردا دوباره به مدرسه خواهی رفت.

 

این روانشناس اضافه کرد: در این چند روز باقی‌مانده به بازگشایی مدارس نحوه آماده شدن، لباس پوشیدن و مهارت شخصی برای مستقل شدن را به کودکان توضیح و آموزش دهید، وسایل را در کیف بزارید و درباره قوانین مدارس ارتباط با همکلاسی‌ها با فرزندان خود صحبت کنید و حتما نکات ایمنی در حین بازی به کودکان را آموزش دهید.

 

وی در پایان، یادآور شد: سطح اضطراب اگر در کودکان بالا باشد و راهکارها جواب ندهد، نیاز به دارو درمانی و روان درمانی است تا با بازگشت بچه به مدرسه، توانایی استقلال و یادگیری در او شکل گیرد.