د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 05:30

حدود ۱۶ میلیون دلار کالا از طریق گمرک شوشمی پاوه صادر شد

حدود ۱۶ میلیون دلار کالا از طریق گمرک شوشمی پاوه صادر شد

سرپرست گمرک شوشمی پاوه گفت: در پنج ماه گذشته از طریق این گمرک ۱۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۹۹ دلار کالای صادراتی به وزن ۱۳۴ هزار و ۵۷۲ تن به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش سلام پاوه: سرپرست گمرک شوشمی پاوه گفت: در پنج ماه گذشته از طریق این گمرک ۱۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۹۹ دلار کالای صادراتی به وزن ۱۳۴ هزار و ۵۷۲ تن به خارج از کشور صادر شد.

 

«بهروز فرجی» روز یکشنبه به ایرنا افزود: این میزان کالاهای صادراتی از گمرک شوشمی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش رشدی ۹ درصدی و از لحاظ وزن افزایش ۱۶ درصدی داشته است.

 

سرپرست گمرک شوشمی، عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک شوشمی را سنگ آهن، میوه و تره بار، ادوات کشاورزی، صنایع دستی (از جمله گیوه، سبد و گهواره)، گچ ساختمانی، نمک خوراکی، شیره توت محلی و نان شیرینی عنوان کرد.

 

شوشمی مرزی با قدمت بیش از ۸۰ سال

 

شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است و اکنون مرز و بازارچه رسمی شوشمی در بخش نوسود این شهرستان فعال است.

 

بازارچه شوشمی یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور است که در طول سال‌های جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی جزو بازارچه های فعال کشور است.

 

این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

 

این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد. روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می نمایند و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می‌شود.

 

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.